Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

Siden du nevner det, Sydvesten :)

 

Var i Strømstad før helgen, og det var ganske trangt om plassene. Vi hadde ligget et døgn, og var i ferd med å dra. På motstående flytebrygge ligger det en 20-22 fots daycruiser (norsk, hvis det har noe si) og longside og tar opp to plasser. Inn kommer en tilsvarende DC med noen ungdommer i. De kjører rundt og leter etter plass, og ser denne omtrent like båten. Eieren (?) sitter i båten, han har ikke fenderne ute, og da de ber om å få legge seg longside utenpå ham roper han at dem skal kaste anker og legge baugen inn... Hvorfor har han ikke gjort det selv, var min første tanke. Jeg ble irritert og hadde lyst til å fortelle det, men jeg er enten for feig eller beskjeden. Det endte med at de fikk plassen vår, for vi skulle reise.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse er inne på noe vesentlig når han er bekymret for hva som kan tenkes å feste seg i hjernen til politikere etter diverse agurkoppslag om kaos på sjøen.

Hvor lang tid går det før vi får en forskrift som gir seilbåtførere bot hvis de ikke har med seil?

Hvor lang tid går det før det er 5 knop over alt i hele kongeriket uansett?

Hvor lang tid går det før alle båteiere får en statlig redningsandel på forsikringspremien?

Når får vi 5 kroner ekstra CO2-avgift på drivstoffet til disse miljøsvina av noen båteiere?

Når blir promillegrensen 0,2?

osv, osv.

 

Faktum er som sagt at det blir færre og færre ulykker på sjøen relatert til antallet fritidsbåter.

Færre drukninger, færre forsikringsskader osv. Og Hovedredningssentralen som uffa seg litt? Ja de har selvfølgelig også hatt nedgang i aksjoner fra 2005 til 2006. En liten nedgang riktignok, men like fullt en nedgang.

 

Bare vent. Snart blir det slik at politikerene har et inntrykk i hjernen om at ytterligere restriksjoner, avgifter og påbud må til, og selv om de ikke konkret kan relatere det til noe eksakt, er jo dette ingen hindring for å innføre det.

 

Mitt råtips er at forslaget om 5 knop i hele søndre Oslofjord halvveis til Danmark er vedtatt innen neste sesong starter. Indre Oslofjord fortjener ikke mer enn 3 knop. Vestlandet kan kanskje få 7 knop? Under tvil. 6 knop burde holde. Særlig i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Mitt råtips er at forslaget om 5 knop i hele søndre Oslofjord halvveis til Danmark er vedtatt innen neste sesong starter.

Setter en tusenlapp på at du tar feil... regner med at du er med.... pengene går selvsagt til drfiten av baatplassen.no.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Faktum er som sagt at det blir færre og færre ulykker på sjøen relatert til antallet fritidsbåter.

Færre drukninger, færre forsikringsskader osv. Og Hovedredningssentralen som uffa seg litt? Ja de har selvfølgelig også hatt nedgang i aksjoner fra 2005 til 2006. En liten nedgang riktignok, men like fullt en nedgang.

 

Dette var en interessant opplysning. Og svært gledelig dersom det er tilfellet. Har du noen dokumentasjon å vise til i den sammenheng?

Link to post
Share on other sites

Dette var en interessant opplysning. Og svært gledelig dersom det er tilfellet. Har du noen dokumentasjon å vise til i den sammenheng?

har skrevet om det diverse ganger, lagt ved statistikk fra Norsk Folkehjelp og Finansnæringens hovedorganisasjon. Søk litt så finner du linkene og innleggene.

 

I korte trekk: Antallet ulykker på sjøen har gått ned hvert eneste år de siste 10 år og har aldri vært lavere enn for sesongen 2006. (dokumentert i statistikken til forsikringsselskapene)

 

Antallet drukninger (relatert til fritidsbåt der kanoer ikke er medregnet) har aldri vært lavere enn i 2006. (offisielle tall fra Norsk Folkehjelp) Da var tallet kun 21 eller 23, husker ikke helt. Fjerner vi fulle folk og folk uten redningsvest fra statistikken blir det igjen en håndfull mennesker. Tragisk nok, men svært gledelig i relasjon til at omlag en halv million fritidsbåtereiere bruker båten sammen med familie og venner temmelig mye i løpet av sesongen.

 

Vi hører om en håndfull profilerte ulykker i løpet av sesongen, men med 500.000 fritidsbåter på vannet, er det utopi å tro at antallet ulykker kan bli null.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at antallet drukninger er redusert etter at påbudet om redningsvester til alle ombord ble innført, eller er det ikke noen sammenheng her i det hele tatt. Er det også utenkelig at antallet ulykker vil bli kunne bli ennå mere redusert med påbud om obligatorisk opplæring eller innføring av flere hastighetsbegreninger i skjærgården eller er dette utopi å tro på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Faktum er som sagt at det blir færre og færre ulykker på sjøen relatert til antallet fritidsbåter.

Færre drukninger, færre forsikringsskader osv. Og Hovedredningssentralen som uffa seg litt? Ja de har selvfølgelig også hatt nedgang i aksjoner fra 2005 til 2006. En liten nedgang riktignok, men like fullt en nedgang.

 

disse melder om økning i assistanser,

 

65% opp

Link to post
Share on other sites

Før så jeg en tulling, og lo eller bannet alt ettersom. Nå ser jeg en tulling, og skriver om ham på nettet. Det blir et veldig nagativt inntrykk.

 

Medier er dessverre slik, verdensomfattende katastrofe rangeres øverst, nasjonal katastrofe, stor ulykke, stort drama, mindre drama, bittelite drama, stor gladnyhet, mindre gladnyhet, bitteliten gladnyhet, tegneserier og rubrikk. Seilbåt uten seil er da bittelite drama, og går langt foran "Tusenvis hadde flott dag på fjorden, flott seilvind".

 

Men jeg er slik selv, jeg skriver ikke om hverdagsopplevelsene, om alle de hyggelige, de som manøverer som de skal, legger seg pent i gjestehavnene og alle med fendre langs siden som jeg ikke la meg inntil.

 

Det skulle jo bli et underlig innlegg, jeg skal forsøke å skrive ett her;

 

 

"Kanondag på fjorden i går. Vi dro fra Kongen, hvor vi lett fikk parkeringsplass, kostet bare 33,- for et helt døgn. Kiosken hadde favoritt potetgullet vårt (Havsalt) og været var pent. Vi kneppet ned kalesjen og dro. Dekksjenta tok fendrene og satt kurs for Malmøya siden det blåste litt syd syd-øst i går. Masse plass der, bare hyggelig folk og passe mye vind. Vi leste, solte og oss og badet. Mange som kjørte forbi hilste blidt, og de hadde sikkert en fin dag på sjøen de også. Ca 19.00 skyet det over, så vi dro hjemover igjen. Flott dag på fjorden."

Link to post
Share on other sites

Ikke kom med slike fakta opplysninger SRA, det ødelegger jo så mye god synsing med dokumenterte fakta :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det også utenkelig at antallet ulykker vil bli kunne bli ennå mere redusert med påbud om obligatorisk opplæring eller innføring av flere hastighetsbegreninger i skjærgården eller er dette utopi å tro på..

Det er nok utopi å tro på. Vi har regler som sier 5 knop i indre skjærgård og promillegrense på 0,8. Likevel kjører noen som svin i nattemørket gode og fulle. Vi har reglene, men ikke alle følger dem - på sjøen som ellers i samfunnet. Vel, det er ikke reglene som er problemet, det er prisen for å bryte reglene som er problemet. Prisen kan bli høy, spesielt om man drukner.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

disse melder om økning i assistanser,

 

65% opp

Så situasjonen skulle ha blitt 65% forverret over natten? Sier en bedrift som lever av å yte assistanse?

 

Titt litt mer på tallene.

Titt litt på hvilken kapasitet NSSR nå har til å hjelpe.

Titt litt på hvordan værsituasjoen har vært for 2007.

Titt litt på hvor mange flere fritidsabåter vi hgar fått i 2007.

Titt litt på andre bakenforliggende faktorer.

 

Kanskje tallene viser en nedgang, alt tatt i betraktning? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Solungen og vi Tine III ,kom inn til Tønsberg etter et misslykka forsøk på å komma oss nedover .Kom til gjestebrygga å der så jeg en som skulle gå , la meg til med hekken inn klar til å ta plassen når han gikk ut . Men så kom det en Bayliner ellerno i 100 forbi å skulle ta plassen, men dem som kjenner meg litt veit at sånt ikke er bra. For det første MÅ ha skjønt at jeg venta på den plassen og for det andre , å dra forbi inne i gjestehav na i nesten plan for å komma først sier litt det kansje også. Økosjefen sa at det var den plassen , haha sa jeg å bakka bare bakover til han skjønte at her kommer jeg å stakk. Kansje litt drøy den jeg tok ,men hadde han ikke flytta seg så hadde jeg dytta'n vekk bare .

Lå i Tønsberg noen dager til å fra , ufattelig mye rart å se . Er sikkert mye jeg ikke kan , men vil påstå at jeg har litt båtvett og hjelper alle jeg kan uannsett båttype .Men ligge longside på dem yterste bryggene borte ved Hotel klubben , når luringane passer utafor i 3-4 ganger høyere fart enn tillatt da hopper det bra der inne .

 

En ting til som jeg ikke skjønner en plett av , var opp til flere store 40-45 fotere . Spesielt en Princess som måtta starte opp tidlig på mårran , for så la motorene stå å gå i noen timer .Her er det ikke mye båtvett å oppdragelse igjen i låkket i toppen der .Klart han kunne har problemer med noe,men det var ikke bare han .

 

Det kom også stadig båter inn ,nye båter store å små. Det jeg ikke skjønner er ossen har dem klart å komme seg til Tønsberg ,dem klarer ikke en gang og legge til inne i båsene der som er ca dobbelt så breie som vanlig for å få inn to båter i vær bås. Men med fruen i baugen ,gubben til rors og et sirkus uten like bare for å komma seg inn og fortøye.

Enkelte bemerka det med komentarer også ,dem kan ikke komme langt før det stopper på en eller anna stein/skjær.

 

Ta en til da , da vi la til ene dagen , så blåste det som vanlig og ut fra brygga . Så litt små problem blir det jo da men høyhuset mitt, men det kom to karer å skulle ta tampen for Økosjefen . Da han ene fikk tampen spurte han om dem kunne legge en H.R utepå meg, jeg sa at den Skarpnes 30 derute er i følge så han skal ligge utpå . Da slapp han tampen å gikk ,er vel ikke så mye å si om slike folk utenom at det må være klin tomt i toppen .

 

Jeg prøver å sprette opp og gå ut og hjelpe alt å alle , uannsett båt og folk .Det hender jeg får komentar fra store seilere, jøss hjelp av en motorbåt mann . Er som regel en Jæger for hjelpa , så kan bli en artig dag hvis en må ta imot å hjelpe mange .Men sant skal sies , kun folk som har hatt båt en stund som kommer med ankerdrammen da. Men klarer fint å hjelpe til uten den også jeg ,ligger i nabobyen i nord og koser megi finværet . Webasto er bra å ha i båt i norge :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så situasjonen skulle ha blitt 65% forverret over natten? Sier en bedrift som lever av å yte assistanse?

 

Titt litt mer på tallene.

Titt litt på hvilken kapasitet NSSR nå har til å hjelpe.

Titt litt på hvordan værsituasjoen har vært for 2007.

Titt litt på hvor mange flere fritidsabåter vi hgar fått i 2007.

Titt litt på andre bakenforliggende faktorer.

 

Kanskje tallene viser en nedgang, alt tatt i betraktning? :smiley:

 

 

Dette gjelder samme båt som opererer i samme området i fjor som i år, så her er det epler mot epler

 

- kapasiteten er lik som i fjor, en båt samme område.

- værsituasjonen i 2007, den er nok ganske lik i Ryfylke i år som i fjor

- flere fritidsbåter, ja det er det men økningen har nok ikke vært 65%

- andre bakenforliggende faktorer? hvilke mener du?

Link to post
Share on other sites

Selv med 65% flere aksjoner har de samtidig hatt tid til dobbelt så mange timer til demonstrasjoner av båten.

Virker jo litt pussig. Samtidig er det slik at vi nok kan ta det som et faktum at rogalendingene ikke har blitt 65% dårligere båtførere over natten.

 

Med Kystpatruljen Total kommer redningsskøyta og gir deg hjelp for alle bagatellene også - inkludert hjelp når du ligger fortøyd i egen havn. Mulig det har blitt en og annen utrykning til slike ting også.

 

Problemet med denne statistikken er at den ikke er etterprøvbar over hode. Man aner intet om assistansegrunnlag eller kapasitetgrunnlag. Når skøyta har 65% flere assistanser i 2007, lå den da nærmest uvirksom store deler av tiden i 2006 hvis bemanningen var den samme? Gjelder også kanskje økningen i assistanser landet for øvrig? Om ikke så har rogalendingene blitt ekstremt mye dårligere enn i fjor. Alternativet er at hele landet her blitt ekstremt mye dårligere enn i fjor. For min del tror jeg ingen av delene stemmer, men statistikken er som sagt umulig å etterprøve.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antall solgte NYE båter er mye større hittil i år enn på samme tid i fjord (info fra forhandlere i Tr.heim og Arendal). Presset på båtplassene OG vansker med å legge til i havner har økt drastisk. Ergo, antall fritidsbåter har økt mye. Kan vi være enig om DET Lotus?

HVIS (iflg. din tolking av statistikk) antall ulykker og assistanser i samme tidsperiode er gått NED, vel, da må alle (nye og gamle) båtførere ha blitt MYE flinkere til å passe på (ALT!)...

Og akkurat DET har jeg vanskelig for å skjønne.

 

Mulig du har rett i at redningsenheter er blitt flinkere til å markedsføre seg og/eller "trø til" ved lavere "ulykkesterskel", men å bruke DET som argument for færre ulykker / hendelser, blir litt feil, SYNES jeg. :rolleyes:

Både Bibel og Koran kan leses på forskjellig vis, men det kan pinadø statistikk også! Bare hør på politikere som prøver å profilere saker før et valg...

(Et eksempel: En tidl. sos.-minister remjet om hvor mange prosenter og mill. DE hadde sprøytet inn i psykiatrien... I samme periode gikk antall behandlingsplasser, antall spesialister på området NED!)

 

Redigert/tillagt:

Hva er du ute etter Lotus?

Redd for at det skal komme lover og regelverk som MULIGENS kan redusere "hendelser" og dermed ta fra deg/oss noen form for "frihet"??

Eller at vi skal bli påført ekstra utgifter (fra politisk hold) med å ha båt?

 

Iflg. nyhetsinnslag på TV i går aftes skal ikke det nye båtsertefikatet kunne inndraes hvis noen forårsaker ulykke ved uvettig opptreden :eek::crazy:

Hvilket "ris-bak-speilet" er DET? Jadda, jeg sammenligner med vei-og-bil, men er den sammenligningen så hakkande gale?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Falt ned fra mast og døde.

noen som vet hva som utløste dette ?

Noen som vet noe mer ? Noe vi andre kan lære av ?

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1224010.ece

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har også fundert litt på denne tragiske ulykken. Kan fallet ha røket, eller har fallet løsnet fra vinsjen?? Blir jo kun spekulasjoner, men det kunne være interessant å høre mer.

 

Helst bør man vel ha et ekstra fall som sikring når man klatrer til topps. Men med hånden på hjertet......bruker dere andre dette? For min egen del har jeg dårlig samvittighet. Men det spørs om jeg ikke sikrer meg bedre for fremtiden, etter å ha lest om denne tragiske ulykken.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...