Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

det kom to karer å skulle ta tampen for Økosjefen . Da han ene fikk tampen spurte han om dem kunne legge en H.R utepå meg, jeg sa at den Skarpnes 30 derute er i følge så han skal ligge utpå. Da slapp han tampen å gikk

 

Appropos å slippe tampen og gå:

Vi lå i Kostersund i helgen som gjester i båten til noen venner. På grunn av værmeldingen (?) var det godt og fullt i havna, men vi fant da et sted vi såvidt kunne stikke nesa inn til brygga, det vil si nesten inn til brygga. Kona stod i baugen med fortøyningen og var nok egentlig innstilt på å hoppe i land, men siden det stod en kar der og ville hjelpe kastet hun tauet til han. På brygga var det ikke kryssholt, men slike rustne fortøyningsøyer som ser ut som de er laget av armeringsjern. De gnager over tau fortere enn du kan si forøyningstau, og vi har fra tidligere god erfaring med legge tauet to ganger gjennom øyet før vi tar det tilbake til båten. da ligger det stabilt, og gnisser ikke så mye. Det fikk også denne mannen beskjed om. "Hvorfor det da?" var svaret. Han fikk motvillig en forklaring, men ville fremdeles ikke gi seg. "Det er mye bedre å legge det bare en gang igjennom" mente han.

 

Kona er ikke kjent for å være en sindig type, og nå tente hun på alle pluggene. Mannfolk som skal lære henne å fortøye en båt har hun null tålmodighet med! Jeg skjønte at noe var pågang, og gikk fram på baugen. Der fikk jeg beskjed om at "HAN DUSTEN DER!" fikk JEG ta meg av. Hun hadde bare gått, og stakkaren stod igjen med tampen på brygga. :lol: Jeg skjønte ikke hva som hadde skjedd, men jeg ba han om å legge tauet dobbelt, og kaste det tilbake til meg. (Dvs akkurat det samme som han tidligere hadde fått beskjed om) Igjen begynte han å diskutere! "Det blir så vanskelig å gå fra når det ligger sånn". "Ja, takk" sa jeg. "Vi skal nok få det til, og dessuten skal vi ligge her noen dager." (Jeg er nok litt mer tålmodig enn kona) Jaja, han gjorde tilslutt som jeg ba om.

 

Hva er det med folk? Det er skipperen på båten (eller noen han/hun peker ut) som bestemmer hvordan det skal fortøyes. Ikke en tilfeldig person på brygga! Hvis det ble vanskelig for oss å komme ut, var vel det VÅRT problem, ikke hans? Vi hindret heller ingen andre selv om vi ble liggende når andre ville ut. Dessuten, hvis han var så ivrig etter å komme raskt ut, hvorfor lå han da longside innerst ved brygga, med fem båter på utsiden av seg??? Lurer på hvem som hadde vært først ute :cool:

 

Etterhvert skjønte vi at han var den selvutnevnte havnekapteinen fra helvete. Det var ikke en båt som flyttet på seg uten at han måtte mene noe om hvordan det ble gjort. Tilslutt ble det bare morsomt hver gang vi hørte stemmen hans.

 

Jeg sier ikke noe om hva slags båt han hadde, men at han var bergenser kommer vel ikke som noen overaskelse på noen? :wink:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Helst bør man vel ha et ekstra fall som sikring når man klatrer til topps. Men med hånden på hjertet......bruker dere andre dette?

Selv har jeg mastetrinn, og sikrer meg med klatresele og ett fall i tillegg til at jeg klatrer opp/ned selv. Når jeg ser at personen hadde akkurat det samme utstyret blir jeg betenkt. Det blir interessant å få vite hva som var årsaken.

 

I helgen heiste vi opp en person til topps. De hadde ikke mastetrinn, så henne sikret vi med to fall. Problemet var at det måtte bli spinnaker og storseilsfall, og på grunn av omstendighetene måtte hun koble fra det ene i korte øyeblikk for å tre det på riktig side av vant og salingshorn. Men mesteparten av tiden hang hun i to fall.

 

Jeg har sett en "standard fallsjakkel" som hadde brekt i to, og aldri i livet om jeg risikerer livet mitt på en sånn "syrefast made in China". Den så ut som stratos inni, men på utsiden var den helt fin. De færreste har nok red pin/green pin sertifiserte sjakler i riggen. Så i mangel på dette binder jeg klatreselen inn med en åttetallsøkke. Den lages ved først å slå ett åttetallsknop på fallet. Så tre fallet gjennom løkka i klatreselen, og deretter "flette" fallet tilbake igjen gjennom hele åttetallet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Selv med 65% flere aksjoner har de samtidig hatt tid til dobbelt så mange timer til demonstrasjoner av båten.
Virker jo litt pussig. Samtidig er det slik at vi nok kan ta det som et faktum at rogalendingene ikke har blitt 65% dårligere båtførere over natten.

Med Kystpatruljen Total kommer redningsskøyta og gir deg hjelp for alle bagatellene også - inkludert hjelp når du ligger fortøyd i egen havn. Mulig det har blitt en og annen utrykning til slike ting også.

Problemet med denne statistikken er at den ikke er etterprøvbar over hode. Man aner intet om assistansegrunnlag eller kapasitetgrunnlag. Når skøyta har 65% flere assistanser i 2007, lå den da nærmest uvirksom store deler av tiden i 2006 hvis bemanningen var den samme? Gjelder også kanskje økningen i assistanser landet for øvrig? Om ikke så har rogalendingene blitt ekstremt mye dårligere enn i fjor. Alternativet er at hele landet her blitt ekstremt mye dårligere enn i fjor. For min del tror jeg ingen av delene stemmer, men statistikken er som sagt umulig å etterprøve.


ups, forsvant de andre argumentene dine, så nå drar du opp noen nye?
Link to post
Share on other sites

Jeg sier ikke noe om hva slags båt han hadde, men at han var bergenser kommer vel ikke som noen overaskelse på noen? :wink:

 

Når jeg leste nedover , må jeg innrømme at jeg trodde det var en annen person. :lol:

skal ikke nevne navn, :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Så i mangel på dette binder jeg klatreselen inn med en åttetallsøkke. Den lages ved først å slå ett åttetallsknop på fallet. Så tre fallet gjennom løkka i klatreselen, og deretter "flette" fallet tilbake igjen gjennom hele åttetallet.

 

Sannsynligvis den mest fornuftige måten å sikre på, denne knuten tåler som kjent vesentlig mer enn foreksempel pålestikk som mange båtfolk er så utrolig glad i..

Som du også sier, dobbelt fall bør brukes, spesiellt om man ikke har trinn.

Link to post
Share on other sites

Det står at leste at "han mistet taket og falt". Det virke som om noe ekstra sikkerhet som fall o.l ikke ble benyttet, men det kommer vel frem i den videre etterforskingen av ulykken.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Setter en tusenlapp på at du tar feil... regner med at du er med.... pengene går selvsagt til drfiten av baatplassen.no.

 

 

Hvis han får rett, Sydvesten vil dere med seilbåt, folk med snekker og trawlere leve herrens glade dager....

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvis det er NSSR sine statistikker som ligger til grunn, har jeg ikke noe videre tiltro til disse. Opplevde en sak i fjor sommer som fikk meg til å lure litt:

 

Da vi skulle hjem fra en helgetur, ville ikke motoren starte. Holdt på i fire timer med lufting, sjekk av gløding etc. og utallige startforsøk. Gav til slutt opp, og kontaktet redningsskøyta siden vi lå på en ubebodd øy. De holdt på med en tråler med tau i propellen, men skulle komme om et par-tre timer når de var klar. Pakket sammen sakene våre, og gjorde ett siste startforsøk mens vi ventet. Og da startet f...skapet! Kontaktet da straks redningsskøyta igjen, og avlyste tauingen. De holdt da fortsatt på med tråleren. Men neste dag kunne jeg lese i avisen at de hadde tauet oss inn! Tror nok at det passet godt med litt ekstra aktivitet i loggen deres ja... :eek:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kom også stadig båter inn ,nye båter store å små. Det jeg ikke skjønner er ossen har dem klart å komme seg til Tønsberg ,dem klarer ikke en gang og legge til inne i båsene der som er ca dobbelt så breie som vanlig for å få inn to båter i vær bås. Men med fruen i baugen ,gubben til rors og et sirkus uten like bare for å komma seg inn og fortøye.

Enkelte bemerka det med komentarer også ,dem kan ikke komme langt før det stopper på en eller anna stein/skjær.

 

Tine III

 

Helt enig med deg! Utrolig mange som ikke skjønner fletta når det kommer til manøvrering og tillegging. Ofte småbarnsfamilier med bevis i hånden ulastelig antrukket i i redningsvester i både seil og motorbåter. Men når det kommer til finmanøvrering skjønner de virkelig ikke hva de driver med.

Typisk er at hverken fendre eller tauver er gjort klart og etter endel forsøk som ender i alle tenkelige vinkler og subbing inn i diverse nabobåter kommer de seg endelig inn på et vis med far helt lyserød i topplokket.

I en utehavn hvor det brukes akterdregg ofres det heller ikke en tanke på hvor denne bør plasseres mtp. vindretning og andre dregger og "tilleggerene" ender ofte opp på et helt annet sted en der de opprinnelig hadde tenkt seg.

 

Båtførerbevis er vel og bra, men hva med det praktiske?

Den siste uken har jeg opplevd flere episoder og sett enda fler som som har vært nær å lage skader på båten pga. av folk som ikke kan manøvrere båt.

 

1: Jeg ligger med baugen til land sammen med en vennebåt. Det båser godt rett fra siden så vi har kastet én dregg ca. 20 grader opp mot vinden for å ligge rett.

Så kommer det en familie i en seilbåt på ca. 38 fot som sikter seg inn et par meter til siden av oss. Dreggen blir kastet rett akterut over min dregg før de siger inn mot land. Når de kommer inn kan ikke kona hoppe i land fordi det ikke er gjordt klart noe tau. Følgelig kan ikke gubben stramme opp dreggen og seilbåten driver raskt mot vår båt som hadde et par fendre ute på den siden. Noe fendre hadde de ikke gjordt klart og bare det at jeg rekker og spurte frem og sette et bein i mellom forhindrer at en metallfenderlist og rekkestøtter braser inn i et ripefritt skrog.

Pga. den sterke sidevinden blir han liggende og "ri" på oss. Jeg spurte om han ikke kunne flytte ankertauet over på le side for å lette trykket noe uten at det hjalp no særlig da dreggen hans var kastet nesten i le.

Etter et par timer skulle jeg dra og sa fra til familien at de gjerne kunne passe litt på da deres dregg sannsynligvis lå over min. Da jeg fikk dratt meg noen meter ut ble det klart at dreggen var i hverandre, så jeg jeg lot den ligge for å ikke løsne festet hans så han gikk i fjellet og ba han gjøre seg klar da han vill miste festet sitt. Jeg lå og duppet med motorene i gang, og etter 5 min var de klare og dro seg ut mot meg. Så fikk vi løst opp dreggfloken og etter noen minutter og en beklagelse for alt "rotet" kunne vi begge dra avgårde med uskadede båter.

Kjempehyggelig familie, bare helt uten fortøyning- og dreggkunnskaper.

 

2: Ligger longside på marinaen i Sætre og tanker. Det blåser bris rett inn på brygga. Inn foran meg skal en ny 28 fots Sea Ray, også dette en småbarnsfamilie med noen venner ombord.

Etter å ha observert han ligge å vente på ledig plass noen minutter var jeg forbredt på "hard landing" så jeg hadde han i øyekroken mens jeg tanket.

Han gjør en sving for å komme inn foran meg som er alt for liten med den følgen at han får "sladd" på akterenden. Han ser dette vil bli knapt og slår bakk. At han har full stb. sving på drevet når han slår bakk og vinden presser han inn hjelper heller ikke. Jeg ser han kommer til å sneie inn under baugen og fort som svint har kommer meg fra brygga, opp i båten og frem på baugen brøkdelen av et sekund tidsnok til å spenne fra med benet.

På denne båten var heller ingen fendre ute og ingen av de 4 voksne ombord gjorde noe som helst forsøk på å ta i mot etc.

 

3: Samme dag på utover mot Store Ostesund fra Kalvøya utenfor Sandvika. Jeg ligger i ca. 6 knop og nyter livet. På bb side kommer det opp en større daycruiser med 6 voksne ombord. De holder ca. en knop mer enn meg og passerer langsomt i ca 15-20 meters avstand. Jeg ser praten går livlig ombord. Når de er ca. 20 meter foran og 15 meter på bb side av meg finner føreren plutselig ut at han vil inn Vendelsund og brekker 90 grader hardt stb. rett foran baugen min! Jeg river begge motorene til tomgang og bb motor i fri og legger maks stb. mens jeg passerte ca 1,5 meter bak hekken med dreggen omtrent over badeplattformen hans men jeg tuter og tydelig viser hva jeg mener om manøveren hans. I den andre båten så de passe skreggslagne ut men gjorde ikke noe tegn til beklagelse etc. Bare stod der som spørsmålstegn gjorde de.

 

Og dette er bare siste uken.... :smash:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det båser godt rett fra siden så vi har kastet én dregg ca. 20 grader opp mot vinden for å ligge rett.

Dette er etter min mening en uting. Neste dag har vinden snudd 180 grader, og hvordan skal da de som kommer legge ut ankeret? Selv legger jeg alltid ankeret ut 90 grader på bryggen/fjellet og strammer godt opp. Da ligger båten godt og stødig uten å sveive fra side til side, og andre båter har noe å inrette seg etter. Men selvfølgelig, har de førstkommende båtene lagt ut ankeret på skjeive og det vises, legger jeg ikke mitt anker med 40m kjetting over deres. Tenk om alle hadde vært så "flinke som meg"? :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er etter min mening en uting. Neste dag har vinden snudd 180 grader, og hvordan skal da de som kommer legge ut ankeret? Selv legger jeg alltid ankeret ut 90 grader på bryggen/fjellet og strammer godt opp. Da ligger båten godt og stødig uten å sveive fra side til side, og andre båter har noe å inrette seg etter. Men selvfølgelig, har de førstkommende båtene lagt ut ankeret på skjeive og det vises, legger jeg ikke mitt anker med 40m kjetting over deres. Tenk om alle hadde vært så "flinke som meg"? :wink:

Lars H.

 

Jo da. Vi snakker her om frisk sidevind og noen timers landligge, så da har man valget mellom å kaste en av dreggene 20 grader opp mot vind eller å ligge skrått på fjellet.

 

Jeg velger det første, hvertfall for noen timer og det er hundrevis av meter ledig fjell å ta av for andre båter..

 

Tenk om alle hadde vært så "flinke som meg"? :wink:

 

Ja da hadde de med litt vindfang ligget på skrå i vinden.

Med den vinden som var der var det ikke noe alternativ å ha dreggen 90 grader ut fra land om du ikke har en farkost mer eller mindre uten vindfang....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1: (...) sette et bein i mellom forhindrer at en metallfenderlist og rekkestøtter braser inn i et ripefritt skrog.

 

2: (...) tidsnok til å spenne fra med benet.

(...) ingen av de 4 voksne ombord gjorde noe som helst forsøk på å ta i mot

 

Det er mye rar tillegging ja, men løsningen er ikke å "ta imot". Båter kan repareres. Knær, ankler og armer kan ikke alltid det samme. Jeg husker fremdeles den gangen 15 tonn båt kom innover i havna i fint driv, og skipperen som ikke hadde helt kontroll ropte "TA IMOT!" Heldigvis var det ingen som lystret ordre!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Og jeg har en kopi av historien av en skipper som seilte med en båt tilsvarende min fra England over kanalen til Frankrike og kom i en voldsom storm. Han brukte gjerne beina sitt som fender :eek: .

 

Faktum er imidlertid at han hadde bare ett, og det var protesen som han brukte som fender. (Nei, jeg vet ikke om han mistet beinet i utgangspunkt da han brukte det som fender....)

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert ikke strammet godt nok opp som Lars H beskrev. Om du ikke får strammet opp har du nok for lite anker og for lett kjetting. Du bør kanskje vurdere en tyngere utgave.

 

20 kg bruce i gjørme sitter bra, men helt rett i sterk sidevind vil ikke gå uansett. Prøv med 65' din en gang i sterk sidevind og gi meg beskjed om resultatet...

Se for deg en linedanser hvor den ene enden av lina er dreggen og den andre er fortøyningen i fjellet, båten er lindanseren. Linen vil aldri være rett uansett hvor stram den er (innenfor rimlighetens grenser) :wink:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er mye rar tillegging ja, men løsningen er ikke å "ta imot". Båter kan repareres. Knær, ankler og armer kan ikke alltid det samme. Jeg husker fremdeles den gangen 15 tonn båt kom innover i havna i fint driv, og skipperen som ikke hadde helt kontroll ropte "TA IMOT!" Heldigvis var det ingen som lystret ordre!

 

Helt enig med deg!

Hadde det vært 15 tonn som kom i godt driv hadde beinet forblitt trygt på dekk.

Det var forøvrig ikke fare for klem, bare om det var styrke nok i beinet til å holde unna eller ikke.....

 

 

Og jeg har en kopi av historien av en skipper som seilte med en båt tilsvarende min fra England over kanalen til Frankrike og kom i en voldsom storm. Han brukte gjerne beina sitt som fender :eek: .

 

Faktum er imidlertid at han hadde bare ett, og det var protesen som han brukte som fender. (Nei, jeg vet ikke om han mistet beinet i utgangspunkt da han brukte det som fender....)

 

Man skulle hatt en protese av massiv eik elns. som nødutstyr mao... :lol:

God historie!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det båser godt rett fra siden så vi har kastet én dregg ca. 20 grader opp mot vinden for å ligge rett.

 

Jeg skjønner hvorfor du gjør dette og mulig jeg har misforstått deg, men hvordan skulle denne seibåten vite at du hadde lagt en dregg 20 grader opp mot vinden? Hadde det da vært en tanke å markere denne ekstra dreggen med en bøye?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det burde vel ikke være så vanskelig å se på vinkelen på den meteren med dreggetau som er over vann...

 

Men når hverken fortøyningstau eller fendere er på plass før tillegging så er det vel ikke overraskende at dette var for mye forlangt. Hvordan hadde de tenkt å gjøre fast på land?

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hvorfor du gjør dette og mulig jeg har misforstått deg, men hvordan skulle denne seibåten vite at du hadde lagt en dregg 20 grader opp mot vinden? Hadde det da vært en tanke å markere denne ekstra dreggen med en bøye?

 

:sailing:

 

Vinkelen burde være lett å se og en ekstra bøye hadde nette gjort noen klokere dersom det også lå flere båter der.

 

Hvem eier hvilken bøye :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hvorfor du gjør dette og mulig jeg har misforstått deg, men hvordan skulle denne seibåten vite at du hadde lagt en dregg 20 grader opp mot vinden? Hadde det da vært en tanke å markere denne ekstra dreggen med en bøye?

 

:sailing:

 

Enkelt. -Bruke et kvart sekund på å se retningen på tauet ville avslørt nøyaktig i hvilken retning dreggen lå. :lol:

Var det en spøk... :confused:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Noen som vet noe mer ? Noe vi andre kan lære av ?

Ja, men jeg er ikke sikker på om det er så mye mer å lære av ulykken enn å være svært forsiktige når noen skal opp i en mast. Jeg vil tro at en egen tråd med tips om sikkerhet og arbeid i mast er veldig fornuftig, men spekulering i hva som har skjedd i et enkelt tilfelle sin dette har lite for seg.

Link to post
Share on other sites

(dette om et innlegg lengre oppe om ankring, ikke om å klatre i mast)

 

Eller du kunne gå litt lenger inn før du slipper ut ankeret og spørre hvor de andre har ankeret? Ikke noe stort problem det vel? Men som sagt, legger alle ankeret rett ut, finnes det null problem. Og har du ikke amerikansk øyemål, finnes det nå noen japanske på markedet, - mye billigere er de også! :lol:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Folk har så mye de skal ha gjort, så de er utrente på alt.

 

De har båten bare som en ekstra greie, og bruker den sikkert aller mest ut fra hjemmehavn og til en eller bukt hvor de ligger på svai. Så skal de på sommertur, og skal for første gang inn i "trange" gjestehavner. Rart det går såpass bra som det gjør.

 

Her på baatplassen er det mange som lever og ånder for båt, men det er nok et lite mindretall av de som er på sjøen i dag.

 

Jeg hjelper alle som vil ha hjelp, og jeg synes alltid det er hyggelig at noen tar imot tauet når vi kommer med baugen inn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...