Jump to content

Full kaos på sjøen i helgen ( refser båtfolk )


Ficher

Recommended Posts

ups, forsvant de andre argumentene dine, så nå drar du opp noen nye?

Nye argumenter? Hvis du i fullt alvor mener at rogalendinger har blitt så utrolig dårlige til å føre båt fra i fjor til i år at de trenger 65% flere assistanser, har jeg bare en ting å si deg: Useriøst!

 

Hvis vi kan avskrive denne den muligheten, kan vi kanskje igjen se på de andre mulighetene?

Link to post
Share on other sites

Han brukte gjerne beina sitt som fender :eek: .

 

 

 

Jeg var vitne til en 36 fots 2 mastet motorseiler hvor den bolde fører mistet kontrollen under tillegging i sterk vind. Han beordret kona til å være fender for ikke å få riper i båten. Hun fulgte ordre fra beskjed men var "uheldig" og falt i vannet. For denne dårlige jobben ble hun grundig banket opp av den bolde føreren. :eek: Noen folk er bare skvær sprø.

Link to post
Share on other sites

Vinkelen burde være lett å se og en ekstra bøye hadde nette gjort noen klokere dersom det også lå flere båter der.

 

Andre båter enn vennebåten kan ikke jeg se nevnt i forklaringen, kan du? :confused:

 

Enkelt. -Bruke et kvart sekund på å se retningen på tauet ville avslørt nøyaktig i hvilken retning dreggen lå. :lol:

Var det en spøk... :confused:

 

 

Nei, det var et spørsmål/tenke høyt om du vil. Må innrømme at jeg har aldri gjort det selv. Dette har også vært diskutert i diverse tråder tidligere her og bl.a. vist til en veldig nyttig artikkel om ankring i nummer 3/2003 av Seilmagasinet v/ JWinge i forbindelse med forkatting.

 

Mener også å huske at dette har vært beskrevet i andre blader som bl.a. Practical Boat Owner og Motorboat & Yachting.

 

http://home.no.net/meyerweb/Turseilerskolen3.pdf

 

Men som sagt, ikke prøvd det selv.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Antall solgte NYE båter er mye større hittil i år enn på samme tid i fjord (info fra forhandlere i Tr.heim og Arendal). Presset på båtplassene OG vansker med å legge til i havner har økt drastisk. Ergo, antall fritidsbåter har økt mye. Kan vi være enig om DET Lotus?

HVIS (iflg. din tolking av statistikk) antall ulykker og assistanser i samme tidsperiode er gått NED, vel, da må alle (nye og gamle) båtførere ha blitt MYE flinkere til å passe på (ALT!)...

Og akkurat DET har jeg vanskelig for å skjønne.

Jeg har ikke sagt at ulykker og assistanser har gått ned fra 2006 til 2007.

jeg har sagt at antallet druknede fra fritidsbåt har gått ned hvert år de siste 10 årene og at 2006 hadde det lavest antallet druknede på 10 år. Dettte er et faktum. Ikke rom for tolkning over hode. Enten har man druknet eller så har man ikke druknet.

 

Videre har jeg sagt at prosentandelen forsikringsskader har gått ned i samme periode og antallet skader i 2006 var det laveste på 10 år. Antallet forsikringsskader er en absolutt ting. Enten så har man fått en skade eller så har man det ikke. Her er det heller ikke rom for tolkning.

 

Til slutt har jeg sagt at Hovedredningssentralen hadde færre sjørelaterte hendelser de aksjonerte på i 2006 enn i 2005.

 

Hvordan blir 2007? Tja, si det. Mulig at en 10 års trend med stadig lavere antall druknede og stadig lavere antall forsikringsskader blir brutt. Det gjenstår å se. Faktum er uansett at man har 8 ganger større sjanse for å skade seg eller dø om man sitter i en privatbil kontra en båt gitt at man oppholder seg like lenge begge steder. Det forteller meg at sjøen er et meget trygt sted å være.

Link to post
Share on other sites

Folk har så mye de skal ha gjort, så de er utrente på alt.

 

De har båten bare som en ekstra greie, og bruker den sikkert aller mest ut fra hjemmehavn og til en eller bukt hvor de ligger på svai. Så skal de på sommertur, og skal for første gang inn i "trange" gjestehavner. Rart det går såpass bra som det gjør.

 

Her på baatplassen er det mange som lever og ånder for båt, men det er nok et lite mindretall av de som er på sjøen i dag.

 

Jeg hjelper alle som vil ha hjelp, og jeg synes alltid det er hyggelig at noen tar imot tauet når vi kommer med baugen inn.

 

Tror du har rett ang det meste i innlegget ditt.

Og det med å ta i mot tauet er altid like hyggelig både å gjøre, som når noen gjør det for deg. Desverre er dette noe man ser stadig mindre av... :sad:

 

Poenget mitt er at dersom du ikke behersker å manøvrere båten, bør du holde deg unna de mest utfordrene situasjonene som overfyllte gjeste- og utehavner i rushet hvis du ikke greier det uten å ødelegge egen eller andres båter.

Akkurat på samme måte som du burde holde deg unna trange P-hus med bilen om du ikke greide å kjøre inn å parkere i en bås uten å dunke borti et par andre biler og en vegg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Her kan man jo få rent prestasjonangst av så mange flinke og feilfrie båtførere, vel de er i allefall flink til å kritisere andre om ikke annet. Er glad jeg ikke er så flink jeg da... Når deg gjelder båten så forsøker jeg å lære så godt jeg kan, men god er jeg ikke siden jeg stadig kan forbedre meg. Jeg unngår selvsagt trange havner om jeg kan, men med sterk sidevind så kan det være vanskelig til tider mange steder..

 

Skulle ønske jeg var så flink og feilfri at jeg kunne følge med hvor dårlig andre er og kritisere andre som ikke er like flink, men det er jeg desverre ikke. Jeg hjelper alltid andre med å ta i mot tampen og tipse mere enn gjerne om hvor det er bra å ligge for de som ankommer en tilsynelatende full havn. Dette sammen med å ikke kritisere andre for hvor dårlig de er til kontrollere båten, det for meg normal god folkeskikk og god sjømannskap.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er at dersom du ikke behersker å manøvrere båten,

 

 

Joda, folk er forskjellige. Noen er kanskje veldig flinke til å navigere, det ser du ikke. Kanskje de er dvevelsk gode på høflig adferd på sjøen, eller er de som dykker ned og ordner opp den dagen du trenger det, eller kanskje de er paramedics. Og noen er sinnsykt flinke i trange gjestehavner. Og noe ytterst få er gode på alt.

 

Jeg har 15 års trening på tomotors og rundt 36 fot, og begynner å bli ganske god på finmanøvrering. Men fortsatt kan jeg bli så stressa at jeg glemmer vinkelen på drevene og båten går ikke dit jeg vil, eller jeg blir lurt av vind og strøm. Forstår godt de som sliter. Så hvis du er flink, hjelp andre når de kommer. Både snilt og godt for selvbildet.

Link to post
Share on other sites

Det må være det dårlige været her på Østlandet og nedover svenskekysten som gjør folk frustrerte.

Hadde solen stukket fram så hadde trolig tonen vært noe mindre kvass her på BP.

 

Skjønner godt når tre velfortjente ferieuker går rett i dass.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mener du virkelig at "god folkeskikk og sjømannskap" utvises av de som ikke greier å få båten i havn uten å dunke borti andre båter :confused:

 

Som du så vidt var inne på. -Det hele går på å ikke oppsøke situasjoner du ikke behersker. Er det så vanskelig? En annen ting er å øve. Trene på manøvrering og dregging utenom nevnte steder midt i sommerkaoset for å få føling med hvordan f.eks vind og strøm innvirker på båt og manøvrering. Mannskap har som regel ikke vont av å øve litt heller.

 

Dette handler ikke om å hevde egen fortreffelighet, men jeg nekter å sitte å holde kjeft når folk pga. manglende kunnskaper ødelegger andres eiendomuten å i hele tatt skjønne problemet med å ripe opp andres båter.

Hvis det å kunne beherske båten i trange havner i god vind uten å dunke borti andre båter, ha 6 mann til å ta i mot eller lage dreggsalat er å være som du sier feilfri... -ja da er jeg sannelig det :crazy:

 

I UK er det vanlig med "yacht training" som mye går på det praktiske som manøvrering, fortøyning og dregging. Kurset består av en dag eller to ombord i båt som regel en gruppe på 2-4 par hvor alle får flere timer med tillegging og manøvrering under kyndig veiledning av en instruktør.

Disse "skolene" er ofte drevet under merker som f.eks Sealine og Fairlane "seaschool" i tillegg til mange selvstendige skoler som også stiller med båt.

I England virker det som "omtrent alle" med litt større båter har tatt et slikt kurs.

Ville sikkert fungert her i landet også...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt når tre velfortjente ferieuker går rett i dass.

Med en skikkelig båt så er ikke noen uker med mindre bra vær noe problem for ferien, den har vært helt fantastisk for vår del i allefall... men det er sikkert noen som ikke takler en regnskur eller to vil jeg tro... siden ferien har gått rett i dass.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og i dag ble jeg helt enig med Odd Børretzen om at det ER vanskelig å legge til. Kraftig vind fra siden ga god drift på en høy amerikaner med nesten tomme tanker. Etter noen iherdige forsøk endte jeg der jeg skulle, dog med et lite smell i utriggeren. (og baugpropellen tør jeg ikke bruke lenger, i frykt for å erte på meg andre båteiere.(uten b.prop...)) :wink:

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Med en skikkelig båt så er ikke noen uker med mindre bra vær noe problem for ferien, den har vært helt fantastisk for vår del i allefall... men det er sikkert noen som ikke takler en regnskur eller to vil jeg tro... siden ferien har gått rett i dass.. :wink:

 

Ferien starter til helgen, den... :wink:

Nesten 100 timer hittil i sessongen og en drøss med overnattinger. Alt selvfølgelig i tropevær :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hadde solen stukket fram så hadde trolig tonen vært noe mindre kvass her på BP.

 

Skjønner godt når tre velfortjente ferieuker går rett i dass.

Hadde du også dårlig vær Astor :wink:

 

Vi hadde nå 2 uker med fint vær. Har kost oss skikkelig godt vi. FAktisk har vi lyst til å reise ut igjen - men litt sydlige breddegrader som vi har betalt forskudd for krever sitt. Men neste uke - da blir det nok båttur igjen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det må være det dårlige været her på Østlandet og nedover svenskekysten som gjør folk frustrerte.

Hadde solen stukket fram så hadde trolig tonen vært noe mindre kvass her på BP.

 

Skjønner godt når tre velfortjente ferieuker går rett i dass.

 

:yesnod::yesnod:

...mulig det blir mange båter til salgs på Finn.no til høsten, pga dette været. :rolleyes: ( eller .....en uke med fint vær så er alt glemmt :wink: )

Link to post
Share on other sites

65% opp.

vel om båtplassen har 1000% økning på 3 år så vil det ikke si at det er 1000% flere båtførere.

et av flere momenter er at sjøredningskorpset har brukt betydelige ressurser på forebyggende virksomhet som igjen innebærer markedsføring så slik sett er de mer kjent og følgelig er terskelen for å kontakte dem lavere.

Link to post
Share on other sites

Hadde du også dårlig vær Astor :wink:

 

Vi dro rett fra Hortenstreffet til svenskekysten. I år klaffet dette bra.

Sol. lite vind og varmt.

:yesnod::yesnod:

...mulig det blir mange båter til salgs på Finn.no til høsten, pga dette været. :rolleyes: ( eller .....en uke med fint vær så er alt glemmt :wink: )

 

Vi satte akkurat å snakket om det her hjemme. Tror nok det blir godt med bruktbåter på Finn til høsten.

Ute nå blåser det rundt veggene og et Sea King-helikopter er ute ved Rauer og søker. Mayday-anrop.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg mye ute med båt og har Vhf

her en dag fikk jeg melding at en båt holdt på og gå ned utenfor båthavna i drøbak.

vi var 2 båter med lenseutsyr som kom til havaristen(?)

Da vi ankom havaristen var båten helt tørr for vann :lol:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Nye argumenter? Hvis du i fullt alvor mener at rogalendinger har blitt så utrolig dårlige til å føre båt fra i fjor til i år at de trenger 65% flere assistanser, har jeg bare en ting å si deg: Useriøst!

 

Hvis vi kan avskrive denne den muligheten, kan vi kanskje igjen se på de andre mulighetene?

 

 

det blir litt useriøst fra din side å kun tro på de tall som støtter din teori.

har du vært inne å tittet på tallene?

Jeg påstår ikke at Rogalendingene er blitt dårligere, jeg har ikke synsekonkludert noen ting, jeg registrerer kun at de forteller at dette har økt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...