Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

Hei

Er det noe jeg ikke har fått med meg i de 30-40 årene jeg har ferdes på sjøen med båt. :crazy: Har jeg med min motorbåt vikeplikt på lik linje med seilene seilbåter for padlere i kajaker :confused:

 

Jeg ble for noen dager siden kjeftet huden full av en padler som kom bra babord for meg, han brølte og fektet å påsto jeg hadde vikeplikt for padlere,jeg ligger ikke våken om nettene på grunn av den kjeften, for i dette tilfellet provosere padleren frem situiasionen.

Men det hadde jo hvert nyttig å kjenne til denne påståtte retten, til den illsinte padleren om han hadde rett.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noe jeg ikke har fått med meg i de 30-40 årene jeg har ferdes på sjøen med båt. :crazy: Har jeg med min motorbåt vikeplikt på lik linje med seilene seilbåter for padlere i kajaker :confused:

 

Hmm.....

Og folk lurer på hvorfor båtførerprøven blir obligatorisk :nonod::nonod:

 

Her har du det mest grunnleggende av sjøveisregler: Eliasklubben

Legg merke til nederste regel:

Er vi er ute og ror, skal både motorbåter og seilbåter vike for oss.Men møter du en lastebåt eller en rutebåt, skal du alltid styre unna uansett hva slags båt du er om bord i.

Kajakk og kano er også rofartøy.

 

Kan ikke akkurat si jeg gleder meg til å ta den nyinnkjøpte kajakken i bruk, om det som kommer fram her inne (også fra KNBF) er gjengs oppfatning om hvordan vi skal oppføre oss på sjøen.

I trafikken skal man ta hensyn til mykere trafikanter, dette gjelder også på sjøen.

Man durer ikke forbi kloss opp i en liten seilbåt eller jolle.

Heldigvis er jeg ikke blitt så gammel og stiv i nakken, at jeg ikke har fått med meg hvilket fjell av vann jeg drar etter meg. :smash:

 

Kanskje litt sarkastisk skrevet dette, men jeg blir litt provosert over holdningene til enkelte folk i motorbåt. :discuss:

Båtfolk har jeg bare gode erfaringer med. :smiley:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene er nok til hjelp her også

 

Jeg vil vise til regel nr 2 - som er en allmenngyldig regel alle bør sette seg inn i

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

Dvs. dette er en allmenngyldig regel som sier at man ikke på noe sett fritas for ansvar selvom man er i en situasjon som reglene ikke dekker. Står det ikke i reglene er det alminnelig sjømannsskikk som gjelder. Og hva er så det? Kanskje aktsom, hjelpsom, tydelig. Annet?

 

Sjøveisreglene sier ikke noe om vikeplikt for robåter eller kajakker. Men jeg ville nå holdt av veien for dem for å være aktsom, hjelpsom og tydelig.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vi er ute og ror, skal både motorbåter og seilbåter vike for oss.Men møter du en lastebåt eller en rutebåt, skal du alltid styre unna uansett hva slags båt du er om bord i.

Kajakk og kano er også rofartøy.

 

Det spørs om ikke vi som har motorbåter bør vurdere og omregistrere dem til Rutebåt :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Var jo også en lengre diskusjon om temaet i september ifjor og da ble det nokså grundig belyst?

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...ikeplikt+kajakk

 

Som jeg har forstått det så skulle det tilsi at kajakken har vikeplikt og den kajakk som ble avbildet utenfor Dyna fyr i Oslo nylig sammen med en motorbåt som jo etter sigende ikke viste noe hensyn og oppførte seg som en bølle, ha hatt vikeplikt? :confused:

 

For ordens skyld; Jeg kan ikke huske å IKKE ha veket for en kajakk!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvordan man med en fart på 3 knop og en farkost som trenger litt tid på å endre sin kurs drastisk skal klare å vike for en som måtte dukke opp i 20-30-40 knop skjønner ikke jeg. Har både padlet kajakk og brukt halvplanende båt og har som leveregel i kajakk at jeg aldri regner med at båtene ser meg. Selvsagt padler jeg da heller ikke i hovedleia. Problemet er bare det at uansett hvor skjermet en fjord eller løp mellom øyer i skjærgården er så finnes det idioter og desverre svært, svært mange av dem. Tydeligvis også her på baatplassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble for noen dager siden kjeftet huden full av en padler som kom bra babord for meg, han brølte og fektet å påsto jeg hadde vikeplikt for padlere,jeg ligger ikke våken om nettene på grunn av den kjeften, for i dette tilfellet provosere padleren frem situiasionen.

 

Som ikke lanternepliktig fartøy har kajakken PLIKT til å holde av veien for ALL annen trafikk!

Link to post
Share on other sites

Problemet noen ganger kan være "jeg vil jeg vil men jeg får ikke til" Ikke alltid like lett å oppdage alle potensielle situasjoner og en kajakk er vanskelig å se.

 

Men hos oss virker nå gassen begge veier - også bakover. Så er jeg i tvil så slakker jeg - enten det gjelder seilbåter, kajakker eller andre farkoster. Men av og til opplever jeg jo at min vurdering er annerledes enn andres - hender en og annen gang at vi også får en hilsen med bare en finger - og da forstår jeg at jeg vurderer situasjonenen annerledes enn andre. Noen ganger er det totalt overraskende. Hadde en slik opplevelse i sommer på vei hjem fra Tanumstrand der vi passerte 3 halvplanere som kom mot oss o 10-15 knop og gravde sjø i et sund som er mer enn 100 meter bredt (rett før Gule Humpen når man kommer S fra). Vi kjørte i rundt 25 knop og jeg la meg godt til å styrbord i leia så passeringsavstanden var vel 50 meter eller så. Følte at jeg hadde veldig god oversikt og rette fine linjer som åpnet opp farvannet slik at navigeringen var enkel for de og oss. Men det var visst ikke slik for de andre. Vet ikke hva jeg gjorde feil - mulig det var at jeg lagde bølger - akkurat som dem. Eller kanskje jeg kjørte for fort slik at de følte seg utrygge Uansett - får gjøre det annerledes neste gang :yesnod:

 

Opplevde også seilere som lå og "plaskelenset" i flau vind som vi fikk :seeya: fra av da vi slakket av til 6 -7 knop da vi passerte dem på god avstand så de skulle slippe "seil som slamrer". Er vel noen ganger man er heldig også :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ble for noen dager siden kjeftet huden full av en padler som kom bra babord for meg, han brølte og fektet å påsto jeg hadde vikeplikt for padlere,....

 

 

Som ikke lanternepliktig fartøy har kajakken PLIKT til å holde av veien for ALL annen trafikk!

 

Kan noen være så greie å si klart i fra hvem som har rett/hva som er riktig! Tror det er viktig, ikke minst for de som bruker kajakk, å få vite klart og tydelig hva som gjelder!

 

Selvfølgelig helt enig i hva bliss x, Bitteliten o.a. sier m.h.t. å oppføre seg, vise hensyn osv!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan noen være så greie å si klart i fra hvem som har rett/hva som er riktig! Tror det er viktig, ikke minst for de som bruker kajakk, å få vite klart og tydelig hva som gjelder!

Det er jeg helt enig i. Det er viktig. Det er jo enkelte som er mer opptatt av å ha rett enn å ha det bra.

Link to post
Share on other sites

Dette er sjøveisregel 43 og 44 (de særnorske reglene)

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

Tolk det den som vil

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...