Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

Ting begynner å bli klart for meg. :smiley:

Seilbåt er eneste fritidsbåt/lystbåt som man har lovfestet plikt til å særbehandle.

Robåt/kajakk har man ikke plikt til å behandle annerledes enn tilsvarende motorbåt.

Robåt/kajakk er ikke fritatt fra å følge sjøveisreglene.

:smash:

 

Utover dette har man plikt til å behandle robåt/kajakk, som alle andre fartøyer, i samsvar med Sjøveisreglenes regel 2.

Subjektiv vurdering av situasjonen der og da avgjør hvilke hensyn man må ta.

 

:yesnod::yesnod::yesnod::cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ett eller annet sted i dette bildet befinner det seg en padler! Kan helt klart være enig i at de ikke er gode å opppdage. Han er forøvrig gansker midt i leia, og er på vei tvers av leden i innseilingen til Kyrkesund fra nord, så vidt jeg kan huske.

padler1.jpg

 

 

 

 

 

Ser ham ikke sier du? Nei, det tok litt tid før jeg så ham også. Zoomet litt inn på kameraet, og da ser det bedre ut. Legg merke til armadaen av båter som fyller hele sundet bak ham. Han kom seg helskinnet over, denne karen ihvertfall.

 

padler2.jpg

Link to post
Share on other sites

ja men når de går for seil , skal jo denne startes først. noen må også bak på plattforma for å starte 9,9 hk ,ren..fra 1978 med defekt startsnor så de må av med deksler og surre tauet rundt svinghjulet 4 ganger før man oppdager at bensintanken er tom :- )
På den annen side, hvis jeg blir liggende stille i bleika og det kommer en kajakk fossende mot meg, er det ikke stort jeg kan gjøre for å unngå hull i skrogsiden; det må kajakkpadleren ta seg av. Det tar tid å finne frem tenningsnøkkel (som ligger på Et Lurt Sted slik at den ikke skal bli borte :sailing: ) og få start på motoren, nemlig. Så da vil jeg påberope meg rettigheter som drivved... Og ja, jeg har seilt helt inn til båsen en gang fordi jeg ikke fikk rotet frem tenningsnøkkelen i tide.

 

ja og når jeg ligger og fisker har jeg kanskje tappet batteriet for strøm fordi jeg hørte på radio. Da må jeg først ommøblere hele båten for å komme til batterivenderen og så kan jeg prøve å starte motoren :wink:

 

 

PS, mange kajakkpadlere har båt også, så det blir feil å tenke dem mot oss.
Mange fotgjengere har bil også... Hvor mange fotgjengere ser du som ser seg nøye om og forsikrer seg om at bilen stopper før de kaster seg ut foran?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ett eller annet sted i dette bildet befinner det seg en padler! Kan helt klart være enig i at de ikke er gode å opppdage. Han er forøvrig gansker midt i leia, og er på vei tvers av leden i innseilingen til Kyrkesund fra nord, så vidt jeg kan huske.

padler1.jpg

Ser ham ikke sier du? Nei, det tok litt tid før jeg så ham også. Zoomet litt inn på kameraet, og da ser det bedre ut. Legg merke til armadaen av båter som fyller hele sundet bak ham. Han kom seg helskinnet over, denne karen ihvertfall.

 

Dette forteller, iflg GeirFrode at man ikke kan holde høy fart i sterkt sollys ,høye bølger, regn , tåke eller dårlig sikt. Holder man derimot en lavere fart bør man oppdage en padler eller robåt uten problemer.

 

Da kan man spørre : Skal fritidsbåtene ha adgang til fri fart i kystnære områder ?

Fritidsbåtførere innrømmer her at de ikke klarer å holde utkikk og kontroll av trafiikken foran båten. Så vidt jeg husker fra en annen trå, var det stor motstand mot en lavere fartsgrense langs kysten. Hva skal man gjøre da da GeirFrode , sjanse på at det går bra?

Link to post
Share on other sites

Synes at dette er ganske søkt.

 

Å ikke se noe som er 300 meter forut er kanskje et problem i et fly, men ikke i en båt som gjør 20-40 knop.

 

Du skal være kriminelt sløv for ikke å se en kajakkpadler tidsnok til å svinge unna eller stoppe. Grenser for hvor langt frem jeg behøver å vite ting. Ser jo at de kan være litt i veien, fremtvinge lite optimale manøvrer etc, men det er langt derfra til at dette er farlig.

 

Det er jo bare å se på statistikken for å finne hva som er farlig for padlere; det er elver de ikke behersker, og eskimoruller de kommer halvveis i.

 

Dette er i beste fall en diskusjon om komfort, det hadde vært fint med flatt vann for padlere.

Link to post
Share on other sites

Å ikke se noe som er 300 meter forut er kanskje et problem i et fly, men ikke i en båt som gjør 20-40 knop.

:confused:

Vel, du bruker nesten 15 sekunder på 300 meter i 40 knop. :rolleyes: Hva er stopplengden din i 40 knop?

 

Les sjøveisregel 6. Sikker fart avhenger av langt mer enn hvor langt du ser. Annen trafikk er en viktig faktor. Og, ettersom andre også kan ha fart gjennom vannet så bør du kunne stoppe på minst halvparten av siktavstanden, med sikkerhetsmargin kan vi trygt runde av til en tredjedel.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Og, ettersom andre også kan ha fart gjennom vannet så bør du kunne stoppe på minst halvparten av siktavstanden, med sikkerhetsmargin kan vi trygt runde av til en tredjedel.

 

Dette må jeg si meg sterkt uenig i.

Hvor står det at du skal kunne STOPPE for enhver påregnelig hindring? Det må da være nok å kunne gjøre en unnamanøver på en trygg måte.

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåtførere innrømmer her at de ikke klarer å holde utkikk og kontroll av trafiikken foran båten. Så vidt jeg husker fra en annen trå, var det stor motstand mot en lavere fartsgrense langs kysten. Hva skal man gjøre da da GeirFrode , sjanse på at det går bra?

Jeg ser ingen problemer med akkurat denne padleren her. Han visste nok også hva han gjorde. Jeg oppdaget ham i god tid, holdt selv lav fart, jeg er jo på vei inn i et ganske trafikert trangt sund med 5-knops-grense.

Jeg brukte bildene kun som eksempler på at det kan være vanskelig å oppdage de i enkelte stiuasjoner.

En lavere fartsgrense langs kysten kan sikkert diskuteres, men her er det snakk om en trang led innaskjærs, og da er det etter min mening helt klart ingen snakk om å holde høy fart. Selv om svenskene med sine Nimbuser i alle varianter ikke klarer å gå saktere enn ca 10-12 knop. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvor står det at du skal kunne STOPPE for enhver påregnelig hindring? Det må da være nok å kunne gjøre en unnamanøver på en trygg måte.

Dette er selvsagt avhengig av trafikkforhold og farvann, men i teorien kan det dukke opp en ny båt eller hindring hver gang du styrer unna. Dermed ender du opp med et krav om største stopplengde i dårlig sikt.

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåtførere innrømmer her at de ikke klarer å holde utkikk og kontroll av trafiikken foran båten.

 

Hvem viser du til herr gaaaaper? Hvem er det som ikke har kontroll?

 

GeirFrode har dokumentert med bilder at han har kontroll over situasjonen.

 

Det som kan diskuteres er om paderen har kontroll, vet han hvem skal han vike for og greier han det? LITT større konsekvenser for en padler om han ikke har kontroll, uavhengig av hvem som har rett eller ikke....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har også fått svar på et spørsmål om regel 43 i forbindelse med "kajakk debatten"...og lanterner for roende.. for ordens skyld så har jeg fjernet navnet til persoene i sjøfartsdirektoratet siden gjengivelse av svaret ikke er klarert på forhånd. svaret gejngitt øverst, mitt spørsmål nederst

 

En kan jo tolke dette som en selv vil

 

Viser til din henvendelse under.

 

Regel 43 gjelder både natt og dag. Begrepet "fører lanterner" et dessverre lett å misforstå i allment språkbruk.

 

Med vennlig hilsen,

 

xxxx xxxxx

senioringeniør

Sjøfartsdirektoratet

 

 

 

 

 

Kommentar: Har et spørsmål som er relevant i disss dager på sjøen og det gjelder "vikeplikt" for kajakk eller andre fartøy som blir rodd.

 

Etter som jeg kan se i sjøveisreglene så er det intet som tilsier at et maskindrevet fartøy har generell vikeplikt for fartøy som blir rodd.

 

Samtidig er det greit med liten uttaleslse av hvordan regel 43 skal tolkes siden det her er snakk om fartøy som fører en rundtlysende lanterene i henhold til regel 23 og 25. Gjelder denne regelen bare ved tente lanterner, eller slik som jeg tolker teksten... føre lanterner er ikke det samme som å vise lanterne.. En fører en type lanterner selv om en ikke viser dem..

 

Det synes å være en oppfatning blant kajakkpadlere og journalister at det er et generelt vikeplikt krav at motorbåter skal holde vike for kajakker .

 

 

 

Mvh

Knut Wesmajervi

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden det vel, helt riktig, er påpekt av flere at det ikke er opp til hver enkelt å tolke reglene som man vil/føler for, men kun snakke om å kjenne til, og respektere disse, så ville nå i hvertfall jeg be om at noen i klartekst kan fortelle meg hva den siste (foreløpige?) konklusjon er etter at man har mottatt denne meget nyttige avklaring fra de høye herrer i Sjøfartsdirektoratet!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når lovtolkedebatten om padlerne og andre manuelt dreven fartøys rettigheter og landterneføring ser ut til å dabbe av vil det kanskje ikke være bortkastet å få opp noen forslag som kan gi en tryggere ferdsel for disse som for øvrig har like stor rett å ferdes på sjøen som både Bavaria og Bonanza.

I følge årets statstikker er det farten som dreper mest på sjøen, ikke fylla, grunnstøtinger og uvær. Og det er neppe farten til padlerne eller roerne. Men rett skal være rett, en kajakk er ikke mye synlig på sjøen på dagtid og så godt som usynlig når det skumres. Da vil det vel være et bra sikkerhetsbidrag dersom disse gjøres mer synlige. Jeg tror ikke jeg har lest ett eneste innlegg i denne tråden som som kommer med forslag i den rettning, det skulle vel ha noe for seg?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har lest mye av tråden til nå, jobber med å kjøre events med båt i en marsjfart på rundt 45 knop. Kan si meg enig i at Kajakkpaddlere er vanskelig å få øye på, men bruker som regel å se de før jeg er nærmere enn 300m. Da har man tid til å legge om kursen for holde god avstand til dem. Men paddlerne kunne godt ha brukt flere neonfarger når de padler på sjøen på dagtid, og hatt en rundtlysende lykt på hodet når det er mørkt.

 

Siden jeg nesten uten untak er den raskeste båten på fjorden, så er det en smal sak å styre klar av andre på fjorden, da vi prøver å holde oss minst 100m unna andre båter for at de ikke skal bli plaget så mye av korte, raske bølger som vi lager.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Dersom en går inn på nettsiden til padlerne ser en at både sjøveisregler, info. om utstyr og en mengde fornuftige råd ligger her. De anbefales bl.a. ikke å padle i mørket og over åpent hav.

Jeg har foreslått tidligere og gjentar det gjerne at en lett stang med orange/selvlysende vimpel burde være standard utstyr for padlere på sjøen. De har selv foreslått orange/selvlysende åreblad og div. utstyr for å øke synligheten, på sin nettside. De som MÅ padle etter mørkets frembrudd må selvfølgelig føre nav. lys (hvitt rundtlysende) som alle andre fartøy, etter sjøveisreglene. Jeg vil også forslå at de har med et orange stroblight som kan slåes på ved uklare situasjoner.

 

Og siden en herværende debattant for en tid siden uttalte i forbindelse med en debatt om vindusviskere, at han hadde plotter m/radar så det med vindusviskere hadde sekundær betydning - så ville jeg aldri ha utfordret skjebnen med å dra på sjøen i en kano etter mørkeds frembrudd. I alle fall vil en radarreflektor være helt nødvendig, om nå vår nattpadler klarer å få sitt vellutstyrte fartøy til å flyte med person og utstyr opp.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...