Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

men dette gjelder da i forhold til nyttetrafikk osv.....

 

 

Se også denne tråden, http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=550.30

 

Tror at dette burde være veldig klart og sjøfarts dir har allerede svart på spørsmålet.

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det som er litt spesielt er at det kunne vært morro og sett en politibåt stanse og bøtlegge alle i roklubben når de er ute å trener.

Mange roklubber har treningområdene sine innefor 5 knops grensene. Akkurat samme situasjon er det jo også for seilforeningene..

 

Nå vet jeg ikke hvilken fart en slik langsmal sak med masse roere ombord kommer opp i, men det går fort, har dårlig manøvreringsegenskaper og er vanskelige å se!

 

Så jeg er ikke helt utelukkende impornert over disse roererene som tror de kan gjøre som de vil heller...

 

Men ja jøss! jeg passer godt på og det jo (iallefall her hos oss) 5 knopsgrense, så jeg har jo god til når jeg rusler i 5 knop.....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vel i Langesund og Porsgunn gjelder 5 knops og 8 knops grensen kun maskindrevne fartøy, så her kan en ro og seile så raskt en vil... så det er ikke nødvendig med halv seilføring i Langesund.. Har ikke satt meg inn inn i de andre områder rundt kysten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja jeg ser att dette spørmålet om vikeplikt ikke er lett å gi ett veldig klart svar på, :crazy:

 

Så jeg eller vi får bare ta hensyn til hverandre. Itillfellet jeg kom opp i og fikk kjeft, løste seg enkelt med att kajakkpaddleren tok et parr ekstra tak med padleåra og svingte bak meg. mens han kjeftet, vi hadde begge lik fart så han hadde nok bare lyst til å markere seg.

 

Elles syntes jeg det er viktig å vise hensyn til alle, og mener selv jeg er flink til det. :flag:

Link to post
Share on other sites

Av problemene som råder på sjøen i dag tror jeg ikke roing over fartsgrensen, kajakker man må vike for, seilbåter uten dagsignal ved motorseiling osv er de store utfordringene. Blir litt latterlig når dette hauses opp som problem på linje med hekkesjøgeneraler og annen idiotkjøring.

Link to post
Share on other sites

. Blir litt latterlig når dette hauses opp som problem på linje med hekkesjøgeneraler og annen idiotkjøring.

Nå må du ikke undervurdere disse problemene :wink: ... roing over fartsgrensen, kajakker man må vike for, seilbåter uten dagsignal ved motorseiling osv. er åpenbart et alvorlig problem for mange motorbåtfolk her på baatplassen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, det var heller ikke et forsøk på å hause opp noe. Bare en ettertanke at hvis det er en grense som gjelder ( med unntak av eventuelle særbestemmelser selfølgelig) så syntes jeg er det ille hvis en av de som bryter denne regelen retter pekfinger mot en annen som bryter samme regel (lov)

 

Så kan man diskutere skadeomfanget av en eventuell ulykke påført av lovbruddet....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Her var det mye synsing...

Sjøveisreglene er utdaterte på mange båttyper, og dekker ikke alle spesielle forhold. Båter som roes nevnes ikke spesielt i Sjøveisreglenes regler for styring og seilas, vikepliktsreglene, slik seilfartøyer blir nevnt. (Sjøveisreglene Del B, avsnitt II, regel 18.)

 

Derimot nevnes de bestemt i Del C, regel 25, hvor det står at de, i likhet med seilbåter under 7 meter, om natten kan slippe side/akterlanterne, men da SKAL de ha et hvitt rundtlysende lys eller en elektrisk lykt.

 

Går vi så videre til Særlige regler for norsk innenlands farvann, Del B, regel 43, så står det tydelig at de båtene som er nevnt i regel 25, (dvs seilbåter under 7 meter og båter som roes) og som velger å føre den hvite lanternen istedenfor side/akterlanterner, har vikeplikt for andre fartøyer. Dette gjelder altså om natten, mellom solnedgang og soloppgang. Husk at det er lanternekombinasjonene som definerer vikeplikt for oss om natten.

 

Hvordan båter som roes faller inn i den maritime "pecking order" på dagtid står det ikke noe om. Unntaket her er regel 44, hvor de i likhet med andre lystbåter skal holde av veien for nyttetrafikk i trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Jeg velger derfor som mange andre her i tråden å bruke aktsomhetsprinsippet i Kapittel 1, Del A, regel 2 Ansvar, og holder meg unna.

 

Men, og det er et viktig men: Rette myndigheter kan opprette spesielle baner/områder som er avsatt til padlig og roing, og her vil andre fartøyer ha vikeplikt for alle rofarkoster. Disse banene skal være merket i kartet.

 

Redigert pga trykkleif.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan båter som roes faller inn i den maritime "pecking order" på dagtid står det ikke noe om.

 

Jeg er helt enig i dine betraktninger hva gjeldr fartøy som fører enkelt rundtlysende hvitt lys om natten.

Og siden robåter ikke er spesielt nevnt i reglenefor seiling om dagen, må man anta at de ordinære vikeplktsreglene gjelder, altså vikeplikt fra høyre.

Eller?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene er nok til hjelp her også

 

Jeg vil vise til regel nr 2 - som er en allmenngyldig regel alle bør sette seg inn i

Regel 2. Ansvar

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Å padle er både en miljøvennlig og en fin vannaktivitet, men padleren er ikke fritatt for å sette seg inn i vanlige sjøveisregler og bruke en smule sjøvett. Jeg vil forvente at de følger valige vikepliktsregler, men generelt vil jeg vike eller stoppe om det er mulig dersom det oppstår en situasjon.

Det virkelige problemet er å se disse nesten usynlige farøyene i åpen sjø, og jeg seiler. Hva med de som sitter bak kalesjer og farget glass?

Hvor ikke utstyre kajakken en lett stang på ca 2 meter med en orange vimpel på slik som tyskere og andre nede på kontinentet bruker? Og kanskje et strobelight på toppen for bruk under ekstra dårlig sikt?

Link to post
Share on other sites

Og siden robåter ikke er spesielt nevnt i reglenefor seiling om dagen, må man anta at de ordinære vikeplktsreglene gjelder, altså vikeplikt fra høyre.

Eller?

 

 

Jeg er usikker, og valgte derfor å ikke uttale meg om det. Fordi jeg er usikker, velger jeg aktsomhetsprinsippet. Det er sikkert andre her som kan utdype dette mer. Men jeg heller mot den oppfatningen som du skisserer, altså vikeplikt fra styrbord.

Link to post
Share on other sites

regler er regler men noenting heter aktsomhet.

 

Generelt er robåter myke trafikanter og de har vi vikeplikt for, gjelder naturligvis kajakker også. Her må og bør både pinnebåter og motorbåter bli flinkere til å lese situasjonen. Tross alt går de ikke så veldig fort.

 

Er mere bekymret over vikeplikten mellom robåter og kajakker,tross alt sitter mannen i robåten bak frem :lol::lol::lol:

 

Mulig at robåten da har vikeplikt for kajakken som kommer bakfra :lol::lol::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg synes regel 43 er rimelig klar i formuleringene... det står intet i reglene om at det gjelder spesielle regler om natten eller dårrlig sikt..

 

Regel 43. Små fartøy

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

 

Etter min noget enkel tolkning så står det fører eller viser.... dette menere jeg enkelt betyr at du fører en hvit lanterne på kajakken eller du viser den hvite lanternen... det er ikke noe krav om lanternen skal være tent for å føre en hvit lanterne.. men når man viser en hvit lanterne så er den tent etter mitt syn.

 

Dette kommer jo til syne i regel 25 som omahndler bruk av lanterner(vise lanterne).

 

Regel 25. Seilfartøy underveis og fartøy som blir rodd

......

......

(d)

.............

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

 

Nå er nok jeg noget treg av meg, men jeg ser ikke noen uklarheter her.. En robåt eller kajakk skal holde av veien for andre fartøy enkelt og greit, men dette fritar jo ikke andre fra å følge de andre sjøveisreglene od bør en spesielt merke seg regel 2

 

Så etter mitt enkle syn er det forskjell på å føre en lanterne og det å vise en lanterne. Min båt fører full lanterneføring i henhold til sjøveisreglene, og det gjør den enten de er tent eller ikke.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg må dog påpeke "sydvesten" at dine "enkle" tolgkninger eller uvitenhen kan være smart så riktige. :wink:

 

Etter nødvendig skipserfarenhet noen år så tror jeg fortsatt at jeg sitter igjen med første lekse som er "

 

Motorfartøyer har vikeplikt for robåter,kajakker og kanoer med mindre de er nyttekjøretøyer. :wink:

 

Er det mørkt er saken "noe annen" :cool::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilken fart en slik langsmal sak med masse roere ombord kommer opp i, men det går fort, har dårlig manøvreringsegenskaper og er vanskelige å se!

Så jeg er ikke helt utelukkende impornert over disse roererene som tror de kan gjøre som de vil heller...

Hvis du har sett Mythbusters (betydelig undervurdert program) på Discovery Channel, så vet du at en kajakk med en haug roere ombord kan dra en kar på vannski. Ikke vakkert, men han sto på vannski i 20-30 sekunder :-) Så mer enn 5 knop, det er det helt sikkert

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Padlerer er noe dritt for de er vanskelige å få øye på. At man skal vike for de er tåpelig. :lol:

 

 

Hehehe båtførerbevis...

 

En hovedregelen når man fører en motorbåt er at man har god sikt fremover. Man plikter å iakta kajakker, robåter, joller , seilbrett , motorbåter, seilbåter ,nyttetrafikk og sjømerker. De som har problemer med å se må omgående senke farten til under 5 knop da de er en sikkerhetsrisiko for omgivelsene.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes regel 43 er rimelig klar i formuleringene... det står intet i reglene om at det gjelder spesielle regler om natten eller dårrlig sikt..

Etter min noget enkel tolkning så står det fører eller viser.... dette menere jeg enkelt betyr at du fører en hvit lanterne på kajakken eller du viser den hvite lanternen... det er ikke noe krav om lanternen skal være tent for å føre en hvit lanterne.. men når man viser en hvit lanterne så er den tent etter mitt syn.

 

Dette kommer jo til syne i regel 25 som omahndler bruk av lanterner(vise lanterne).

Nå er nok jeg noget treg av meg, men jeg ser ikke noen uklarheter her.. En robåt eller kajakk skal holde av veien for andre fartøy enkelt og greit, men dette fritar jo ikke andre fra å følge de andre sjøveisreglene od bør en spesielt merke seg regel 2

 

Så etter mitt enkle syn er det forskjell på å føre en lanterne og det å vise en lanterne. Min båt fører full lanterneføring i henhold til sjøveisreglene, og det gjør den enten de er tent eller ikke.

 

 

Det er mulig du har rett Sydvesten, men jeg tror at det er lovgivers intensjon at siden disse fartøyene har redusert belysning, skal de holde av veien for annnen trafikk. Dette vil da være et tema etter mørkests frembrudd.

Fører disse fartøyene trikolor, eller annen "normal" belysning, gjelder vanlige vikepliktsregler.

 

Ja, jeg siterete alt, siden det var nødvendig for sammenhengen.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det er noe vanskelig dette her. De aller fleste tilfeller av robåter og kajakker har begrenset mulighet for å manøvrere unna farlige situasjoner, og da får de av oss som har større fart og manøvrerbarhet forholde oss til sjøveisregel 2.

 

Det er mulig at det var lettere før i tiden da det var flere tømmerstokker enn kajakker som fløt langs kysten. Det var i allefall ikke lange diskusjoner om hvorvidt tømmerstokken hadde vikeplikt eller ikke. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen regel som bestemmer at det er vikeplikt for kajakker eller andre "myke trafikanter". Punktum. :smash: Å påstå at slik vikeplikt foreligger = rett i skammekroken, til lesning av Reglene loddrett to ganger.

 

At derimot kravet til godt sjlømannkap tilsier at man viser hensyn, er en helt annen sak, og kan ikke uttrykkes som en generell regel om at man skal gi kajakker og roende "fritt leide" til enhver tid. Forøvrig kan det være på sin plass å minne om at også kajakkpalere og andre småfartøyer er forpliktet til å følge Regel 2. Det ser ut som om de som siteres i media ikke helt er i erkjennelse derav.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...