Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

"Uten bakstrevertanke" er vel mer dekkende :wink: Det er fullstendi patetisk hvordan journalister mener de skal styre verden og enda verre hvordan ryggesløse politiske koryfeer danser til deres stinkende pipe. Dette kajakktullet er jo bare en liten flik av det, se alle skriverier om båtliv i sammenheng så er det en tydelig trend der alt omkring båt og båtliv "problematiseres" og kommenteres og prekeveres overalt og på alle måter.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi vet jo at det er Jantes forkjempere som styrer Norge i dag - så det er jo ikke til å undres over. Snart kommer retningslinjer for hva som er politisk korrekt å ha av båt. Hadde vel vært like greit som Statlig Eierskapsfond hadde køpt opp Bavaria og tvangsinnløst alle som har noe annet enn Bavaria 34 :wink:

Link to post
Share on other sites

Bavaria og tvangsinnløst alle som har noe annet enn Bavaria 34 :wink:

Den er nok for stor den skal du se, bør nok godt under 30 fot...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok i hvertfall det er et godt utgangspunkt er at du ikke tar det for gitt at alle har vikeplikt for deg når du går for motor - selvom du har kajakk på dekk :lol:

 

Men om Norges Kajakkforbund skulle bestemme hadde det nok vært annerledes :wink: Lurer på hvordan det er om man har kajakk på taket av bilen :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det finnes ingen regel som bestemmer at det er vikeplikt for kajakker eller andre "myke trafikanter". Punktum. :smash: Å påstå at slik vikeplikt foreligger = rett i skammekroken, til lesning av Reglene loddrett to ganger.

 

Jeg blir nesten målløs.

Motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando eller som har begrenset evne til å manøvrere. En robåt eller kajakk har ingen styringsystemer eller motorkraft og er derfor vansklig å manøvrere . Man kan si at farkostene har svært begrenset mønveringsevne. De fleste med litt omløp i toppen forstår at en motorbåt ikke kan holde stø kurs når det er robåter i farvannet. En motorbåt styrer selvsagt unna for å unngå sammenstøt. Reglene sier at en båt som har forskjørsrett skal holde stø kurs. Dette kan selvsagt ikke gjelde når motorbåt og robåt har en kryssende kurs.

 

Jeg antar at ingen tar Skipper Worse's tolkning av regelverket til etterfølgelse. Et tips til robåtene er at de kaster ut et snøre i vannet.

Link to post
Share on other sites

Man må bruke regelverket sammen med sunt bondevett. Det er ikke mulig å lage et regelverk som skal dekke absolutt alle forhold og situasjoner på sjøen. En obligatorisk båtføreropplæring kan være nyttig for de som leser paragrafene og ikke forstår innholdet .

Link to post
Share on other sites

Man må bruke regelverket sammen med sunt bondevett. Det er ikke mulig å lage et regelverk som skal dekke absolutt alle forhold og situasjoner på sjøen. En obligatorisk båtføreropplæring kan være nyttig for de som leser paragrafene og ikke forstår innholdet .

 

 

Helt enig. Og (-- reference to evil site removed --) burde stå først i køen ved påmelding til kurset. Reglene er til for å følges, slik de er oppstilt, ikke for å "tolkes" og forvrenges i vilden sky. Det er ingen vikeplikt for kajakker, punktum. Og de har ganske bestemt ikke "begrenset evnet til å manøvrere" slik Reglene definerer dette begrep i Regel 3 g):

 

(g)Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

- Og ikke nok med det, de skal vise signaler som forteller at de har begrenset evne til å manøvrere, både natt og dag. (Regel 27 (b))

 

Skal bli interessant å se en kajakk med de signalene oppe, men på den annen side, kanskje den blir litt mer synlig?

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Og (-- reference to evil site removed --) burde stå først i køen ved påmelding til kurset. Reglene er til for å følges, slik de er oppstilt, ikke for å "tolkes" og forvrenges i vilden sky. Det er ingen vikeplikt for kajakker, punktum. Og de har ganske bestemt ikke "begrenset evnet til å manøvrere" slik Reglene definerer dette begrep i Regel 3 g):

(g)Uttrykket fartøy som har begrenset evne til å manøvrere betyr et fartøy som på grunn av arten av dets arbeid har begrenset evne til å manøvrere som foreskrevet i disse reglene og derfor ikke kan holde av veien for et annet fartøy.

 

 

Selvsagt har en farkost uten styringsystem , motorkraft og er svært saktegående begrenset manøvringsdyktighet. En robåt er faktisk langt mindre manøvringdyktig enn en seilbåt. Det er også noe som heter VIS SJØVETT SW. Der må man ofte tenke seg til svarene.. for alt står ikke bak en paragraf

 

Retten til veien er :

 

1. Nyttetrafikk

 

2.Robåter

 

3. Seilbåter

 

4.Fritidsbåter med motor

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle inleggene i denne tråden ennu. Men skjønner trådstarter.

Har i dag hatt noen turer på sjøen, den første hjem fra Storebø, kun et par seilbåter å vike for, i dag to turer til Maritim. Slepebåter, hurtigbåter, selbåter, kajaker, lastebåter, slepebåter med dobbelt slep.... og en del tullinger i 'fritidsbåt' kategori.

 

Siden jeg alltid har hatt respekt for nyttefartøy og seilbåter, har jeg som oftes lagt kursen langt rundt disse.

 

Verre er det med disse småtassene som forsvinner i bølgene eller har et fartøy/bekledning som en hjortejeger som forsvinner i terrenget. I dag var det poden på 8 som oppdaget disse små skapningen, begge nermest fargeløse og gikk i ett med sjøen.

Burde ikke disse vågale og friluftselskende personer bli pålagt å ha på selvlysende vest, slik det er foreslått for MC ryttere, og som er blitt obligatorisk for bilførere med nødstopp :confused:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke disse vågale og friluftselskende personer bli pålagt å ha på selvlysende vest, slik det er foreslått for MC ryttere, og som er blitt obligatorisk for bilførere med nødstopp :confused:

:yesnod: men det blir antakelig ikke innført før en av dem er døde etter å ha blitt choppet opp av propellen på en motorbåt. Desverre.

Link to post
Share on other sites

- Og ikke nok med det, de skal vise signaler som forteller at de har begrenset evne til å manøvrere, både natt og dag. (Regel 27 (b))

 

Skal bli interessant å se en kajakk med de signalene oppe, men på den annen side, kanskje den blir litt mer synlig?

 

Mvh,

Kjell

 

Som båtfører burde du være mer opptatt av å overholde fartsgrensen, vikepliktsreglene og utkikksplikten forover. Motorbåtførene er faktisk de som bryter flest sjøveisregler i skjærgården. Padlerene er et hyggelig innslag i skjærgården og motorbåtfolket bør så absolutt vise nødvendig hensyn. Slakk på farten hils og hold god avstand.

Link to post
Share on other sites

Selv om man ikke har vikeplikt for kajakk, robåt eller saktegående fartøy som kommer fra babord, så må reglene tolkes med skjønn. Om to saktegående fartøy er på kollisjonskurs, har begge parter god tid til å se an situasjonen og handle deretter.

 

Verre er det om man får øye på en en planende farkost i 30 knop pluss som kommer mot deg en halv nautisk mil unna. Hva gjør man? Ikke vet man eksakt hvor han vil passere, og før man får snudd kajakk, robåt eller snekke, så er han der. Har han sett oss? Og i så fall hvordan handler han?

 

Antar at også mange seilere eller fritidsfiskere har opplevd slike situasjoner. I noen tilfeller viser vedkommende at du er registert, og legger om kursen. I åtte av ti tilfeller passerer han en båtlengde foran baugen din, med hånda til capsen i en hilsen man ellers bare registerer innenfor våre forsvarsgrener. Når du igjen har fått full kontroll over egen skute, er han en prikk i horisonten. Men det var nå en digresjon.

 

Poenget er at selv om man har retten på sin side, er det ikke alltid lett for den vikende å holde unna. Og denne tilfredstillelsen ved å ha retten på sin side, vil trolig avta noe om det i kjølvannet befinner seg mennesker og farøy i dyp nød.

 

Den som for enhver pris står på retten, riskierer en dag å måtte møte i den.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...