Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

Har ikke lest alle inleggene i denne tråden ennu. Men skjønner trådstarter.

 

 

Verre er det med disse småtassene som forsvinner i bølgene eller har et fartøy/bekledning som en hjortejeger som forsvinner i terrenget. I dag var det poden på 8 som oppdaget disse små skapningen, begge nermest fargeløse og gikk i ett med sjøen.

Burde ikke disse vågale og friluftselskende personer bli pålagt å ha på selvlysende vest, slik det er foreslått for MC ryttere, og som er blitt obligatorisk for bilførere med nødstopp :confused:

 

 

Ferdes de på ditt territorium?

 

Ser aldri en padler uten redningsvest. Redningsvestene har ikke lik farge som hjortejegerene bruker. Det blir ganske klart at man utsetter seg for en viss fare når man er ute i båt. Godt noen har en pode som kan overta når pappa ikke ser. Er båtlivet i ferd med å komme ut av kontroll ?

 

Er farten så høy at noen mister herredømme over situasjonen og en padler histen og pisten blir et probem?. Leste forleden om en som irriterte seg grønn over at at det tok så lang tid å koke kaffe. Noen bør kanskje finne seg en annen fritidsaktivitet?

Link to post
Share on other sites

Poenget er at selv om man har retten på sin side, er det ikke alltid lett for den vikende å holde unna. Og denne tilfredstillelsen ved å ha retten på sin side, vil trolig avta noe om det i kjølvannet befinner seg mennesker og farøy i dyp nød.

 

Den som for enhver pris står på retten, riskierer en dag å måtte møte i den.

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:confused: Har me så forbanna travelt på sjøen at me ikkje kan ta hensyn til padlare og robåter.

Eg går med 8 knop i marsjfart, men ser eg en padlar eller en småbåt, så sette ner farten til eg e forbi.

eg forstår ikkje hvorfor det ska væra et problem.

Ta hensyn kor enn du ferdes på sjøen. Oppfør deg som slik sjømann skal oppføre seg.

Link to post
Share on other sites

Det var visst vanskelig dette.

Spørsmålet var altså: Har vi etter loven vikeplikt for robåter og kajakker? Svaret på dette er åpenbart nei.

 

Skal vi vise hensyn og svinge unna hvis det er praktisk mulig? Selvfølgelig, men det er altså ikke det som diskuteres her.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Det var visst vanskelig dette. Spørsmålet var altså: Har vi etter loven vikeplikt for robåter og kajakker? Svaret på dette er åpenbart nei.

 

Skal vi vise hensyn og svinge unna hvis det er praktisk mulig? Selvfølgelig, men det er altså ikke det som diskuteres her.

 

Godt sagt Oddgeir.

 

Alle diskusjoner som har med sjøveisreglene å gjøre blir torpedert med synsing, formaninger og forsikringer om hvor flinke alle er til å ta hensyn. Resultatet etter denne diskusjonen er at de som ikke gidder å lese absolutt alt kan ende opp med å tro at motorbåter har vikeplikt for robåter/kanoer. Det er muligens ikke så farlig om en motorbåtfører tror det, men hvis padlerne er av den oppfatning kan det bli farlig.

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Vi vet jo at det er Jantes forkjempere som styrer Norge i dag - så det er jo ikke til å undres over. Snart kommer retningslinjer for hva som er politisk korrekt å ha av båt. Hadde vel vært like greit som Statlig Eierskapsfond hadde køpt opp Bavaria og tvangsinnløst alle som har noe annet enn Bavaria 34 :wink:

 

Stakkers Bitteliten, skipper Worse og Sydvesten, dere har det forferdelig tøft her i landet. Tenker på dere :crazy: .

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det ikke er noe generell vikelpilkt for fartøy som blir rodd, men skal en skal saktegående farkost kunne overholde sin vikeplikt så trenger den ofte tid og en distanse... når en sette sammen en distan og en tid, så ender en gjerne opp med en hastighet. Da kommer gjerne Regel 6 fort inn i bildet som omhandler sikker fart...

 

Det betyr gjerne at en hurtigående motorbåt må slakke av for å gi robåten mulighet til å "komme av veien"

 

En motorbåt i 30 knop gjør unne 150m på 10 sekunder mens en rodd båt med 1-2 knop gjør unna mellom 5 og 10 meter på samme tiden...

 

Så det hjelper ikke å komme i 30 knop og gjøre krav på at alt av mindre rodde båter skal holde av veien.... da må en gjerne skjele til de andre sjøvesiregelne som blant annet Regel 2 og 6..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Denne kilden fra Eliasklubben er vel neppe helt i tråd med sjøveisreglene etter hva som har fremkommet i denne tråden i allefall samt hva som står at lese hos Lovdata i Regel 43..

 

Lagt til: Jeg har sendt mail til Eliasklubben og spurt om hvor i sjøveisreglene jeg finner den påstanden som de fremsetter på siden.. er jo viktig at jeg lærer mine barn hva som gjelder....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet har utgitt en del temahefter med meget nyttig materiell for fritidsbåtbrukere. Disse kan man få tilsendt gratis. Har ved flere anledninger lest ignenom disse for å si hva de sier med hensyn til trådens tema, men kan ikke se at det er nevnt noe sted - litt rart?

 

http://www.sjovett.no/

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det ikke er noe generell vikelpilkt for fartøy som blir rodd, men skal en skal saktegående farkost kunne overholde sin vikeplikt så trenger den ofte tid og en distanse... når en sette sammen en distan og en tid, så ender en gjerne opp med en hastighet. Da kommer gjerne Regel 6 fort inn i bildet som omhandler sikker fart...

 

Det betyr gjerne at en hurtigående motorbåt må slakke av for å gi robåten mulighet til å "komme av veien"

 

En motorbåt i 30 knop gjør unne 150m på 10 sekunder mens en rodd båt med 1-2 knop gjør unna mellom 5 og 10 meter på samme tiden...

 

Så det hjelper ikke å komme i 30 knop og gjøre krav på at alt av mindre rodde båter skal holde av veien.... da må en gjerne skjele til de andre sjøvesiregelne som blant annet Regel 2 og 6..

Helt enig.

Og på den bakgrunn, for å sette det på spissen, kan jeg aldri tenke meg at en evt rettssak skulle gi motorbåtfører rett til å "jakte" på kajakkpadlere. (Vinkling: Ett kryss i loggboken for hver padler som er veltet eller kjørt over?) Da blir ikke sjøen for alle lenger.

Padlere er den svake part. Svært få kajakkpadlere ønsker kollisjon med noen andre fartøy om de kan unngå det, og vil av fornuftshensyn forsøke å vike, men det bør ikke bli slik at de føler seg jaktet på.

Link to post
Share on other sites

Og da kan føreren av motorbåten risikere å bli tiltalt for uaksomt drap. Den tanken har muligens aldri streifet deg?

Du skal ikke se bort fra at du ikke er den eneste som også kan bruke innsiden av hodet.

 

Stakkers Bitteliten, skipper Worse og Sydvesten, dere har det forferdelig tøft her i landet. Tenker på dere :crazy: .

Takk. Er ikke sikker på om det hjelper - men takk uansett. Jeg har gjort et bevisst valg å bo i Norge fordi det totalt sett er et flott land å bo i. Man bør ikke være enig i alt her av den grunn - og Jante er en av de jeg er inderlig uenig i, og jeg synes det er flott å opponere mot han hver gang jeg ser snurten av han :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det ikke er noe generell vikelpilkt for fartøy som blir rodd, men skal en skal saktegående farkost kunne overholde sin vikeplikt så trenger den ofte tid og en distanse... når en sette sammen en distan og en tid, så ender en gjerne opp med en hastighet. Da kommer gjerne Regel 6 fort inn i bildet som omhandler sikker fart...

 

 

Snakker vi fremdeles om en robåt???? Et skrog, tilfar, tofter, keiper og et par årer? Høres ikke ut som det er min oselver fra 1893 som havner i siterte situasjon.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva du snakker om, men jeg referer kun til sjøveisregelene, der benyttes formuleringer som "fartøy som blir rodd" og ikke en oselver konkret...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Selv opplever jeg at janteloven praktiserer atskillig slappere i dag enn for bare noen tiår siden. Den gang var en 28 fots snekke en luksusyacht og eieren trolig en notorisk nullskatteyter, som var et av de mest brukte skjellsordene den gang.

 

Nå er idealene helt andre, kjappe klipp er tingen, og rikdom skal vises. Våre politiske ledere administerer forskjells-Norge med rosende ord og omtale fra de ypperste av våre ypperlige med milliarder på bok. Og forskjellene øker dag for dag.

Riktignok henger det igjen noen retoriske rester om f.eks verdien av det egalitære samfunn etc. etc. i våre hjemlige politiske debatter. Med dette er kun skuebrød for tradisjonalistene, og har mest historisk interesse.

 

Nei, Jante er på full retur, og hadde Sandemose fortsatt levet, ville lovene for lengst kommet i revidert utgave. For du SKAL tro du er noe. Ja, ikke bare tro, men du skal vise det for hele verden. Og greier du det ikke på annen måte, så kjøp deg noe så stort og fint at det ikke er til å overse. osv....

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For du SKAL tro du er noe. Ja, ikke bare tro, men du skal vise det for hele verden.

Dette er nok viktigere for mange enn jeg var klar over.

 

Jeg traff tilfeldigvis en som jobbet med inkassosaker på biler for en tid siden, og hun fortalte at det å bli fratatt den fine bilen nærmest var verdens undergang. Mistet man bilen var løpet kjørt.

 

Kunne de ikke bare fått seg en billig gammel bil da? spurte jeg.

Nei, det var ikke så enkelt. Det var hva naboer o.l ville si når den fine bilen var byttet ut med noe gammelt som var det store problemet.

Link to post
Share on other sites

Å eie en 23 år gammel Nord West har sine fodeler. Man slipper blikk som minner om misunnelse. Janteloven eksisterer overhode ikke. Jeg eier en nyere MB som jeg passer på å holde passe støvete. Også her slipper man de misunnelige blikkene. Men om livet forsetter slikt, er jo umulig å si. Men, man venner seg vel til det også. Sukk.....


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bitteliten:

Selv opplever jeg at janteloven praktiserer atskillig slappere i dag enn for bare noen tiår siden. Den gang var en 28 fots snekke en luksusyacht og eieren trolig en notorisk nullskatteyter, som var et av de mest brukte skjellsordene den gang.

 

Nå er idealene helt andre, kjappe klipp er tingen, og rikdom skal vises. Våre politiske ledere administerer forskjells-Norge med rosende ord og omtale fra de ypperste av våre ypperlige med milliarder på bok. Og forskjellene øker dag for dag.

Riktignok henger det igjen noen retoriske rester om f.eks verdien av det egalitære samfunn etc. etc. i våre hjemlige politiske debatter. Med dette er kun skuebrød for tradisjonalistene, og har mest historisk interesse.

 

Nei, Jante er på full retur, og hadde Sandemose fortsatt levet, ville lovene for lengst kommet i revidert utgave. For du SKAL tro du er noe. Ja, ikke bare tro, men du skal vise det for hele verden. Og greier du det ikke på annen måte, så kjøp deg noe så stort og fint at det ikke er til å overse. osv....

 

Jeg savner faktisk litt mer ydmykhet og kollektiv ånd - min relativt unge alder til tross (42 år ung), også på sjøen. Denne tråden er jo full av fordømmelse av episoder hvor folk ikke tar hensyn til andre fordi man KAN kjøre fort og lage forferdelige bølger fordi man HAR råd til STOR eller DYR båt. At jeg misliker slike holdninger og atferdern som følger av de, betyr ikke at jeg misunner folk med større eller dyrere båt eller at jeg ikke unner andre "suksess". Heldigvis er sjøen et av de områdene hvor vi fortsatt hjelper hverandre uten å forvente å få noe igjen for det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det mer dithen at flere har snakket litt forbi hverandre. Hva som er de faktiske reglene på den ene siden (som jo er viktig nok å få slått fast), og hva som man burde gjøre i den enkelte situasjon i forhold til godt sjømannskap og hensyntagen til roere og padlere - og andre også for den saks skyld.

Dersom det skulle spre seg en missoppfatning blandt padlere og roere at disse hadde absolutt forkjørsrett (heter vel ikke det på sjøen, men...), så ville jo det unektelig kunne føre til enkelte farlige (mest for dem selv) situasjoner.

At man for øvrig skal ta hensyn er jo en selvfølge for 99% av både båtfolk og befolkningen for øvrig. Den siste prosenten vet jeg sannelig ikke hva som biter på.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Med tanke på endel holdninger av egoistisk art i forhold til vikeplikt så blir jeg snart vettskremt. Lurer på om jeg tør og dra på sjøen mere i det hele tatt. :lol: På sjøen er det tydligvis fullt anarki. :lol:

 

Støtter meg heller til Kardemommeloven fremfor det åpenbart manglende regelverket som eksisterer idag. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppfattet det mer dithen at flere har snakket litt forbi hverandre. Hva som er de faktiske reglene på den ene siden (som jo er viktig nok å få slått fast), og hva som man burde gjøre i den enkelte situasjon i forhold til godt sjømannskap og hensyntagen til roere og padlere - og andre også for den saks skyld.

Dersom det skulle spre seg en missoppfatning blandt padlere og roere at disse hadde absolutt forkjørsrett (heter vel ikke det på sjøen, men...), så ville jo det unektelig kunne føre til enkelte farlige (mest for dem selv) situasjoner.

At man for øvrig skal ta hensyn er jo en selvfølge for 99% av både båtfolk og befolkningen for øvrig. Den siste prosenten vet jeg sannelig ikke hva som biter på.

 

mvh tuffff

 

Tiltredes, bortsett fra prosentregningen din.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...