Jump to content

Vikeplikt for kajakk


aanton

Recommended Posts

Synes f.eks KNBF burde se viktigheten av at slike uklarheter som dette ble ryddet av veien.

 

 

 

Det er da slettes ikke KNBF sin oppgave. Reglene er i all hovedsak internasjonale så det må nok tas opp med Sjøfartsdirektoratet som må bringesaken inn for IMO vil jeg tro. Bla har det vært diskutert i årevis om fartøy med begrenset evne til å manøvrere kan tolks slik at storeskip faller inn under denne kategorien feks når de går inn og ut av ankerplass. Det er fremdeles ikke enighet om dette enkle lillespørsmålet. Ting tar tid.

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Sjøtummel, men i all lovgivning er det vanlig at unntakene er fra hovedregelen. Så det er ikke oppsiktsvekkende at Regel 43 unntar en gruppe seilere fra Regel 18. 43 er også en norsk særregel og er derfor plassert i det kapitlet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg er fremdeles ikke enig med din tolking av regelen da Worse. :yesnod:

 

Qte

Etter min mening kan det være noe tvil om Regel 43 kun gjelder ved lanterneføring/visning dvs. om de alminnelige regler gjelder i dagslys.

Uqte

 

Deter ikke myetvil hvis du tolker føre til å bety tent.

 

 

Qte

Men Berns tolkning har også mye for seg og poenget kan antakelig søkes i de aktuelle fartøyers størrelse og fart. Det er fartøyenes egenskaper som er viktige og egenskapene er de samme både i dagslys og i mørke; nemlig størrelse og fart og dermed risikoen for at de går uoppdaget hen av andre.

Uqte

 

Ja, jeg ser pointet til både Bern og deg.

 

 

Qte

Henvisningen til lanterner i stedet for beskrivelse av fartøyenes egenskaper tilsier denne forståelsen.

Uqte

 

Jo, jeg skjønner hva du sier ord for ord. Men igjen mener jeg at hva du fører av lanterner på nattes tid nødvendigvis ikke er ment å skulle overføres direkte til dagtid.

Og som Sebaldus sier så vil dette føre til at en veldig stor del av fritidsflåten må legge om sitt handlingsmønster. Videre så kan en slik tolkning åpne opp for veldig mye interessante

nærsituvasjoner når en fører begynner å vurdere hvilke lanterner eller ikke lanterner fører eller ikke fører om natta.

 

Men Sjøfartdirektoratet er raske tilå svare så da venter jeg på at Sydvesten kommer med svaret fra Direktoratet på hvordan regelen skal tolkes. Kanskje ingen av oss har rett ?

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, Sjøtummel, men i all lovgivning er det vanlig at unntakene er fra hovedregelen. Så det er ikke oppsiktsvekkende at Regel 43 unntar en gruppe seilere fra Regel 18.

Nja, oppsiktsvekkende er det ikke, men regel 1 litera b siste punktum skulle vel tyde på at de nasjonale særreglene ikke bør gjøre for mange slike grep. Poenget mitt er uansett at dersom det er tvil om tolkningen av en nasjonal regel så bør det være greit å velge det alternativet som ligger nærmest opp til colreg.

Link to post
Share on other sites

I regel 43 står det:

Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 © eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.

Fører eller viser er min uthvening. Dette tolker jeg, som mange andre, at føre og vise er to forksjellige ting. Føre betyr at man har slik lanterne, mens vise faktisk betyr at den er tent.

 

Dersom både fører og viser skulle bety at det faktisk var tent så er det helt unødvendig å bruke to benevnelser med en eller imellom.

 

fører en båt en enkelt rundtlysende lanterne betyr det at båten er ustyrt med en slik lanterne, ikke at den nødvendigvis er tent.

Link to post
Share on other sites

Det er regulert av regel 25

 

(ii) Et fartøy som blir rodd kan vise de lanternene som er foreskrevet i denne regel for seilfartøy, men hvis det ikke gjør det skal det ha klar for hånden en elektrisk lykt eller en tent lanterne med hvitt lys som skal vises i så god tid at sammenstøt forebygges.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det det koker ned til er vel at hvis små fartøyer som drives frem med årer og fører/viser en rundtlysende lanterne, evt. lommelykt, STOPPER fremdriften,DA må vi andre styre utenom! Dagslys eller ikke... Vi kjører ikke over tømmerstokker som ligger og flyter heller?

Mvh; Sindre

Link to post
Share on other sites

Jeg sndte for en tid tilbake en hendvendele til NSSR med spørsmål til denne påstanden på Eliasklubbens hjemmesider. Fikk svar i dag og gjengir svaret i sin helhet. Jeg spurte om hvordan regel 43 skulle sees på på i denne sammenheng men det har jeg ikke fått svar på... Jeg synes i grunnen dette var et "god dag mann økseskaft" svar (som vi sier i Nord Norge) som ikke var klart etter mitt syn

 

Hei

 

I utgangspunktet vil du ikke finne noen regel som sier at seilbåter og motorbåter skal vike for robåter.

 

En robåt er å betrakte som en båt med begrenset mulighet for å navigere. I tillegg sitter ”fører” med ryggen mot fartsretningen og har dermed også begrenset mulighet for å holde utkikk.

 

Ser man på regel 2 om ansvar, regel 18a (ii) og 18b (ii) om ansvar mellom fartøy, vil disse være gjeldende for hvordan fritidsbåter skal manøvrere i forhold til robåter. For å være på den sikre siden før jeg svarte deg, har jeg vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet om tolkningen av disse reglene.

 

En helt annen ting er at det dessverre er mange fritidsbåtbrukere som ikke kjenner sjøveisreglene. De kjører ikke med aktsomhet og forsiktighet og tar ikke tilstrekkelig hensyn til sjøens myke trafikanter. Som et resultat av dette er det kanskje best å lære barn som er ute og ror at de skal holde av veien for all annen trafikk, uavhengig av om det er fritidsbåter eller nyttetrafikk?

 

Takk for innspillet, og fortsatt god trygg sommer.

 

Vennlig hilsen

Anne xxxxxxxxxxxxx

Fagansvarlig forebyggende arbeid

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tja, det ser ut til at Eliasklubbens tolkning av sjøveisreglene har hoppet over regel 3 som definerer begrep som begrenset evne til å manøvrere (hvis det er det de mener med begrenset mulighet for å navigere, som uansett er en litt underlig påstand om vi skal lese den ordrett :wink: )

 

Når vi fikk vikeplikt for fartøy hvor det er begrenset mulighet til å holde utkikk, og for robåter er vel dette kun når noen ror alene, vet jeg sannelig ikke.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan vel tenkes at hastigheten gjennom sjøen kan være medvirkende på en båts evne til å manvørere, en skal i gitte tilfeller ha stor hastighet for å kunne holde av veien for hurtiggående farkoster (med nesen i plotteren). Så om en ser det slik så kan det tenkes at en båt drevet frem ved muskelkraft kan ha begresnet evne til å manvørere etter mitt enkle syn...

 

Ror en med to knop så forflytter en meter i sekundet, mens en hurtigløper i 30 knop forflytter seg 15 meter på samme tiden... Disse to mot hverandre så er det etter mitt syn ikke tvil hvem av de som har mest begrenset evne til å manvørere fartøyet sikkert.. Så jeg tror at en rodd båt kan ha begrenset evene til å manøvere i mange tilfeller.... siden det å manvørere gjerne havner om bringe båten frem på en sikker måte... men det er slik jeg ser på saken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Farten har ikke noe å si for om du har begrenset evne til å manøvrere eller ikke.

Her er jeg deifinitvt ikke enig med deg... unten fart gjennom vannet så kan ikke jeg manøverere båten i det hele tatt.... mulig min båt er spesiell her...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel få farkoster som har større manøvreringsdyktighet enn en robåt. Forover og akterover og snur rundt sin egen akse på et øyeblikk.

 

mvh tuffff

 

Hehehe du får sagt det. Da kan man jo ganske enkelt bare styre robåten vekk når en rask motorbåt nærmer seg. Man bør kanskje være verdensmester i roring for å klare det, men det er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Neida, ikke verdensmester, men dersom du er ute og ror, så er jo forutsetningen at du kan ro. Og da er det overhodet ikke noe problem å vike for de farkostene du har vikeplikt for. Annet er det naturligvis om en rask motorbåt forsøker å ramme deg med hensikt, men det er jo ikke det vi diskuterer her.

Å hevde at en robåt har noen spesiell begrenset evne til å manøvrere må bero på en missforståelse etter min mening.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

en fotgjenger med og uten rullator ,har forskjellig manøvrerings mulighet . maqn flytter da ikke en robåt på noen sekunder som man kan med en motordrevet båt. og som kan være nødvendig av og til for å ungå risikable situasjoner..en seilbåt for seil og vindstille MÅ jo også ha begrenset manøvreringsegenskaper. dette forstår du.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

en fotgjenger med og uten rullator ,har forskjellig manøvrerings mulighet . maqn flytter da ikke en robåt på noen sekunder som man kan med en motordrevet båt. og som kan være nødvendig av og til for å ungå risikable situasjoner..en seilbåt for seil og vindstille MÅ jo også ha begrenset manøvreringsegenskaper. dette forstår du.

 

Tja, jeg forstår at en seilbåt i vindstilla ikke kan på flytte seg uten å starte motoren, ja. Har nok vært med på det noen ganger. Men at en robåt har begrenset evne til å manøvrere forstår jeg ikke.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

ja men når de går for seil , skal jo denne startes først. noen må også bak på plattforma for å starte 9,9 hk ,ren..fra 1978 med defekt startsnor så de må av med deksler og surre tauet rundt svinghjulet 4 ganger før man oppdager at bensintanken er tom :- )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...