h2o Startet 8.August.2007 Link til dette innlegget Startet 8.August.2007 (redigert) Har solgt den gamle båten, og skal gå over til seil. Må innrømme at vi har sett nøye på Bavaria 37 Cruiser, e.l. Nå treffer denne båten oss på mange måter. Hadde tenkt å se etter ett brukt eksemplar utover høsten eller til våren (eller kanskje til og med vente ett år til). Men nå kommer jo den nye 38 foteren i stedet og den tilbys til en "rimelig" introduksjonspris fra Lunde båt. Det er jo ikke så veldig mye å spare på en ett eller to år gammel båt om en ser på prisene på Finn.no. Den nye modellen er nok litt forbedret, mer utstyr og alt er litt større. Har noen erfaring med slike intro tilbud, hvor mye kan det være snakk om å spare i forhold til senere, og hvilket tilbud kan en få på Kadett tangen på Båter i sjøen om en måneds tid. Er det noen andre merker jeg burde vurdert opp mot denne båten. Redigert 8.August.2007 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32675 er vel et noe relatert emne? Uten at jeg har noen erfaring har jeg ikke noe inntrykk av at Lunde båt (eller andre leverandører) øker prisene så voldsomt når modellene blir gamle...Bavaria kommer jo forsåvidt ut med nye modeller omtrent hvert 2.år...Venter du 2 år til så kanskje den nye 35 som tar over for dagens 34 er et alternativ... Hvilke "ting" er det Bavaria 37 treffer for dere? Hva skal båten brukes til? Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 (redigert) Samme som forrige post Redigert 8.August.2007 av oddgeir (see edit history) Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 (redigert) h2o skrev: Det er jo ikke så veldig mye å spare på en ett eller to år gammel båt om en ser på prisene på Finn.no. Sjekk utstyrslista på bruktbåtene nøye. Nå og da får du mye utstyr med på kjøpet når du kjøper en to-tre år gammel båt. Vanligvis er det også lettere å prute ned prisene på finn.no i forhold til hvor mye forhandleren er villig til å gi. Hvor mye de nye modellene er forbedret kommer an på øyet som ser. Forbedret som seilbåt? Neppe. Rettet feil på tidligere modeller? Kanskje, men det må være voldsomme feil som krever ny modell. Forbedret ved at nytt utstyr har høyere kvalitet enn på den gamle modellen? Neppe for en ny modell som selges billigere enn den gamle. Lettere å selge brukt? Tja, kanskje det første halvannet året, men så kommer produsenten med nye modeller igjen. Redigert 8.August.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Et poeng til er at en bruktbåt er ferdig rigget/stoffet og klargjort...Sånt koster penger, evt. tar tid. 2 år gamle båter lukter fremdeles nybåt...(De fleste) 20 år gamle har "vintage" av diesel, septik, øl, sjøvann, osv...men man blir jo vant til det... Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Det er viktig å gjøre de riktige sammenligningene. En "skrapet" ny båt mot en velutstyrt brukt/nyere båt er ikke riktig å sammenligne. Prisen på nye båter hos Lunde er båten levert på trailer i Danmark. Det koster ekstra å få den bunnsmurt, sjøsatt, rigget og klargjort. Så skal det kjøpes/monteres sprayhood, cockpitkallesje, instrumenter, dieselvarmer, autopilot ankervinsj, VHF/antenne, kartplotter, TV/antenne, radio/CD mm... og gjerne gennaker/spinnaker med spri-bom samt rigging. Alt dette koster både i kroner og arbeid. Sett opp et nøyaktig regnestykke på hva alt koster, før du bestemmer deg. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
h2o Svart 8.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 (redigert) Nefertiti skrev: ... Hvilke "ting" er det Bavaria 37 treffer for dere? Hva skal båten brukes til? Seilbåt er relativt nytt for oss, da vi har hatt motorbåt i flere år, og har derfor ikke så godt grunnlag for å like eller mislike denne båten fremfor andre. Likevel liker jeg godt den store plassen ombord i båten, 3 lugarer og rommelig kabin. Cockpiten virker trivelig og har god plass til flere. Har også inntrykk av at denne båten er enkel å seile, uten at det er for mye tiltak og heise seil. Når det gjelder seilegenskaper forøvrig regner jeg med at båten er grei nok, selv om den vist nok ikke er av de raskete. Synes det høres ut som om 29 hk motor er i minste laget for så stor båt, men det gjelder vel andre merker og. Redigert 8.August.2007 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Hva båtene står priset til på finn.no og hva de virkelig blir solgt for er det vel bare selger og kjøper som vet. Ut i fra mine dårlige erfaringer med Bavaria ville jeg sett på andre båter. Bli ikke kun blendet av god plass og trivelig innredning. Skal du kun ha en størst mulig hytte på sjøen og heller ikke er så opptatt av kvalitet, slå til. Tidligere Bavaria eier. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 Messetilbudene er ikke så mye å skryte av, i fjor var det spayhood og noe annet kjafs(som alle kjøpte uansett) til sammen rundt 30 lapper som ble gitt på båter i sjøen fra Lunde Båt... er vel ikke grunn til å tro på noe mere i år Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sjøtummel Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 h2o skrev: hvilket tilbud kan en få på Kadett tangen på Båter i sjøen om en måneds tid. Er det noen andre merker jeg burde vurdert opp mot denne båten På Båter i sjøen vil det variere litt, men jeg antar at etter denne sommeren går salget litt tregere enn i fjor. Da blir det gjerne litt bedre tilbud. Andre merker å sammenligne med. Jeg er ikke sikker på om den nye 35-foteren til Hanse vil være på Kadettangen i år, men det er en spennende båt. 37-foteren er også oppgradert. Delphia er også verd en titt. Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 8.August.2007 Link til dette innlegget Svart 8.August.2007 I Cruising segmentet ville jeg jo vurdert Oceanis. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Jeg ville helt klart sett på nyere brukt. Enkelte båter har en utstyrsliste som er ganske lang, og når en båt skal selges etter ett år eller to, får man ikke igjen det man gav, selv om båten er like god. 37 foteren er norges mest solgte seilbåt, så det burde være noen stykker på finn.no. Da sparer du masse arbeid som feks priming og montasje av utstyr du likevel vil trenge. Ellers kan det kanskje gis et godt kjøp på 37 foteren som utgår... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Er enig i at det kan lønne seg øknomisk å kjøpe en et eller to år gammel båt som har greit med utstyr ombord, men er man noenlunde fingernem så betrakter ikke jeg montering av utstyr ombord i ny som arbeid i det hele tatt, tvertimot er det en meget nyttig læring da man lærer hvordan alt henger sammen, man lærer sin egen båt å kjenne. Jeg har montert en god del utstyr ombord i min båt og det utrolig lærerikt og ikke minst føler jeg meg trygger på at jeg vet hvor jeg skal feilsøke når/om en feil skulle oppstå.. Så det som etter mitt syn borger for kjøp av brukt båt er utelukkende av øknomisk grunn... på en såpass ny båt så er ikke elektronikken og utstyret blitt "verneverdieg" ennå, så det er fortsatt tålelig moderne, noe som slett ikke alltid er tilfelle ved kjøp av eldre båt. Jeg har forøvrig forståelse for at du mener at Bavaria 37/38 på sett og vis treffer dere på mange måter, dere er ikke de første som føler det slik og helt sikkert ikke de siste heller.. lykke til med båtvalget, når valgets time er klart.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
h2o Svart 9.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Det kan nok være mer fornuftig å kjøpe ett par år gammel båt, og spare noen kroner. Får antakelig mindre differanse om en velger å bytte ut båten igjen om den ikke passer helt også. Nå er det sånn at det selvfølgelig frister med den nyeste modellen med de forbedringer som er der. Men det hadde nok vært kjekt å sett den for sammenligningens skyld. Mulig forskjellen ikke er så stor i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 9.August.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Hvilke erfaringer har dere med motorstørrelse på denne båten. 29 HK høres jo ikke overdimensjonert ut på en så stor og tung båt, hvordan fungerer dette søndags ettermiddag på vei hjem i motvind, klarer den ok marsjfart og er det nok krefter til manøvrering. Hva er i tilfelle forskjellen til en 39 hk motor i fartsressurser og manøvrering. Evt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Forskjellen vil fort bli en knop i sterk motvind. Stor motor anbefales. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 jeanneau skrev: Stor motor anbefales. Dette kan også jeg skrive under på.... kjøper du en ny båt så sørg for at den maskinkraft nok.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 ...og dermed er den billige Bavaria'en plutselig blitt betydelig påkostet.... ...sier en som har 85 hk turbodisesel... Sitér dette innlegget Link to post
hos Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 h2o skrev: Det kan nok være mer fornuftig å kjøpe ett par år gammel båt, og spare noen kroner. Får antakelig mindre differanse om en velger å bytte ut båten igjen om den ikke passer helt også. Nå er det sånn at det selvfølgelig frister med den nyeste modellen med de forbedringer som er der. Men det hadde nok vært kjekt å sett den for sammenligningens skyld. Mulig forskjellen ikke er så stor i praksis. Jeg skjønner godt at du har lyst til å kjøpe helt ny båt. Hvis jeg skulle hatt tilsvarende båt, tror jeg at jeg ville gått for en ny en. Det koster gjerne noe mer enn en som er 1-2 år gammel, men ved å kjøpe nytt vet du hva du får - og selv om det ofte er litt "småtteri" med nye båter, er jo Lunde Båt kjent for å ordne opp i slike problemer på en god måte. Jeg tror nok noe av Bavarias suksess i Norge, utover at det er rimelige, romslige og praktiske båter som seiler greit og har god kvalitet, skyldes måten Lunde Båt følger opp kundene og håndterer reklamasjoner på - her er de nok omtrent "best i klassen". Når det gjelder utgående 37 i forhold til ny 38 som kommer på nyåret, er 38-foteren litt større og litt tyngre og har litt mer seil enn 37-foteren, så den vil trolig seile ørlite raskere og muligens oppleves litt større og lysere under dekk. Bavaria gjør et poeng av at den nye båten har lengre cockpit, og det kan sikkert være et poeng - stor cockpit er en klar fordel ved "familie-og-venner-seilas". Akterspeilet er ikke lenger åpent, men består av en luke som felles ned elektrisk - sikkert greit, men elektriske innretninger kan svikte. Rormannsbenken (bak rattet/roret) er også fjernet. Om dette er en ulempe vet jeg ikke. Er det slik at en stort sett enten står bak rattet eller sitter ved siden av det når en seiler/styrer, eller er det et stort poeng å kunne sitte behagelig bak rattet? Noe annet som understrekes med de nye modellene, er at de leveres standard med et ekstra sett vinsjer, og at storseilskjøtet er ført tilbake til cockpit/"rormannen", og at det derfor skal være enklere å seile båten alene. Jeg var klar over Bavaria har løygangen foran luken ned til salongen, men jeg visste ikke at det ikke gikk an å skjøte storseilet fra rorplassen. Dere som har dagens Bavaria-båter - hvordan fungerer dette i praksis? Må dere fram (evnt. få hjelp av andre) for å skjøte storseilet, eller har dere laget egne innretninger for å kunne skjøte bakfra? Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post
Sydvesten Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Jeg må frem til avlastere og vinjer ved nedgangen til båten for seilhåndtering av storseilet.. har ikke mulighet til å betjene dette fra rormannplassen.. Dette opplever ikke jeg som noe problem, men det er vel fordi jeg aldri seiler båten alene.... om det blir aktuelt så overtar han "Raymond" stryringen og jeg kan gjøre som jeg vil ombord.. Når det gjelde sittemuligheten rett akenom rormannsplassen som er fjernet på de nye båtene så blir vel dette nepp noe savn siden man gjerne innretter etter det som finnes av fasiliteter ombord. Jeg bruke dennen plasse litt, men ikke mye og kunne dermed fint klart meg uten den... men det handler vel mye om hvordan man innretter seg ombord... og ser man fleksibel for nye løsninger så er nok ikke dette noe stor problem Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 "Problemet" er vel heller at små barn kan fort ta sjøveien ut bak, hvis det ikke er en lukket løsning mot badeplattformen. Dette er vel grunnen til at flere båter nå kommer med en lukket løsning. ( Fasiten: Regina'en har det helt lukket ) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Å kunne skjøte og kjøre løygangen fra rormansplassen er absolutt en fordel under tur og regattaseiling , det er de 2 mest aktivt brukte trimmemulighetene man har på storseilet (skjøte,løygang,kick,uthal,fall) og lærer man seg å bruke disse aktivt så vil det gi raskere og mer behagelig seilas. Det er klart at en løsning på hyttetaket også er brukbart men det er jo snakk om seilebåt og da blir det nesten som å ha gassen på passasjersiden i bilen , joda man når over der med foten men praktisk er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Helt enig Enzo. Har hatt båter med begge deler. Nå er det Tysk skjøting som gjelder. Dette kan jo enkelt utbedres i ettertid, hvis du har en ledig vinsj bak genoa vinsjene. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 Nefertiti skrev: I Cruising segmentet ville jeg jo vurdert Oceanis. Jeg ville ikke vurdert Benetau i det hele tatt.. Ikke bare pga båtene, men også pga forhandlernettet i Norge, de har en meget tverr og vanskelig importør, og jeg kjenner ikke en eneste person som har vært fornøyd etter at de har fått båten, mens alle har vært meget imponert før de har fått den! Det er snakk om mange småfeil, som at det ikke er montert topplanterne, og at importør/forhandler ikke gjør noe som helst for kundene. Jeg tror sånn sett at Bavaria er et bedre valg, ikke først og fremst pga bedre båter, men pga bedre forhandler/importør som har forstått hvor viktig det er å ta vare på kundene sine! Jeg spår at den dagen båtmarkedet blir dårligere igjen er Lunde en av få importører som klarer seg greit, det pga god service og oppfølging! Forøvrig kjenner jeg også til en relativt ny Oceanis 323 (2 år elns gammel) som gikk på grunn, fikk en del skader.. Der ble det oppdaget store feil i støpen under reparasjon, det var så store feil på den at det ble vesentlig mer kostbart enn normalt å fikse den, tror det var representanter fra verftet oppover for å se også.. Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 9.August.2007 Link til dette innlegget Svart 9.August.2007 hos skrev: Dere som har dagens Bavaria-båter - hvordan fungerer dette i praksis? Må dere fram (evnt. få hjelp av andre) for å skjøte storseilet, eller har dere laget egne innretninger for å kunne skjøte bakfra? Lykke til med valget! Vi har en Raymarine autopilot ombord og denne bruker jeg mye, også når vi er flere ombord. Med autopiloten innkoblet og trådløs fjernkontroll kan jeg i praksis bevege meg helt frem på fordekket under seilas og ha kontroll over styringen, tack funksjonen fungerer også veldig bra så det er ingen problemer å slå selv når jeg er alene ombord. Betjening av storseil og genoa krever begge at en forlater styreposisjonen på en Bavaria 42C da også genoavinsjene er plassert ett godt stykke foran styreposisjonen. Uten autopiloten hadde det ikke vært enkelt å seile båten alene, det finnes en friksjonsbrems på rattene, men når en forandrer trim på båten tror jeg ikke det fungerer å bruke denne. Er ikke noen erfaren seiler, men på kryss med skiftende vind blir båten litt logjerrig i vindkastene og da må det jobbes litt med rattet så låst ratt under slike forhold er ikke mulig. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.