Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Vet ikke om jeg er 100% enig i disse 2 påstandene.

 

En såkalt performance cruiser kan være litt mere kilen i enkelte situasjoner, men ikke så kilen at jeg vil betrakte det som noe problem - mere det at påstanden om at den er mer lettseilt får jeg ikke til å rime.

Hvorfor ikke? Har du virkelig prøvd begge deler. For min del var forskjellen fra sun odyssey 35 til sun fast 40 en åpenbaring. Alt er lettere. Den er totalt overlegen i alle situasjoner. Det skal mindre vind til for å seile. Det skal mye mere vind til før den må reves ned. Mindre krenging. Dessuten er cockpiten utformet for seiling.

 

Når det gjelder soliditet er jeg mere bekymret. Ser at alle båter får lettere og lettere skrogvekt. Nå blir designen stadig bedre og detalj løsninger gjør at man klarer seg med mindre materiale en tidligere, men det er en grense og noen vil før eller senere møte denne grensen. Innredningen blir spinklere og spinklere for å spare vekt. Ikke noe farlig, men ganske irriterende når det begynner å ramle fra hverandre.

Det er ingenting som tyder på at innredningen på en performance cruiser faller fortere fra hverandre enn på en ren cruiser. Vil heller påpeke at båten er skrudd sammen for å tåle aktiv seiling i all slags vær. For jeanneau sin del (som jeg kjenner best) er innredningen den samme på turversjon og performance versjon. Båten blir ikke dårligere turbåt bare fordi den har ordentlig rigg/kjøl/dekksutstyr.

 

Svake punkter på skroget er potensielt også en sikkerhetsrisiko. Dette kan være alt fra maste/stag infestninger, rekkestøtter, kjøl (ref. Bav. 42) og til irriterend sprekker i gelcoat pga. lokal fleksing.

 

En performance cruiser har oftest sterkere innfestninger/mast (min står på kjølen ikke på dekket- mye mer solid), kjølfestene kan være kritiske hvis båtbygger ikke har erfaringer med slike båter fra før (ref 42 match), men også bav cruiser har mistet kjøl. Sprekker i gelcoat forkommer meg bekjent like ofte på rene turbåter som performance-båter. Til tross for at disse gjerne blir seilt hardere.

 

Ingen båt er perfekt. Trådstarter vil ha en ren turbåt og det må vi jo respektere. Men det gjør bel ikke noe at vi sporer av litt innimellom...( som vanlig) :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei,

Om du kjøper brukt elller nytt må du prismessig selvsagt ta alle faktorer vedr. utstyr mm, inn i beregningen. En brukt båt på i dette tilfellet 2-3 år vil vel neppe ha de store manglene med mindre den har blitt seilt på grunn - og det kan lett sjekkes. Ny modell vil selvsagt ha nyere utstyr mm. men forskjellen er nok ikke all verden. Det kan til og med være en fordel at tidligere eier har opphevet noen "barnesykdommer" hvis de finnes. Kjenner ikke Bavaria 37 Cruiser, men Lunde Båt kan sikkert opplyse om det er noen kjente saker man må være oppmerksom på. En bekjent har 39-versjonen og han har ikke gjort noe spesielt. Har selv en 44 AC, der hadde vi et par småsaker.

 

Andre merker? Nei. :smiley: - Spøk til side: det finnes selvsagt mange fine båter i dette segmentet, men det må opplyses at jeg har seilt Bavaria siden 2002 og er MEGET godt fornøyd. Kjenner også flere andre som har "konvertert" til Bavaria.

 

 

Har solgt den gamle båten, og skal gå over til seil. Må innrømme at vi har sett nøye på Bavaria 37 Cruiser, e.l. Nå treffer denne båten oss på mange måter. Hadde tenkt å se etter ett brukt eksemplar utover høsten eller til våren (eller kanskje til og med vente ett år til). Men nå kommer jo den nye 38 foteren i stedet og den tilbys til en "rimelig" introduksjonspris fra Lunde båt. Det er jo ikke så veldig mye å spare på en ett eller to år gammel båt om en ser på prisene på Finn.no. Den nye modellen er nok litt forbedret, mer utstyr og alt er litt større. Har noen erfaring med slike intro tilbud, hvor mye kan det være snakk om å spare i forhold til senere, og hvilket tilbud kan en få på Kadett tangen på Båter i sjøen om en måneds tid. Er det noen andre merker jeg burde vurdert opp mot denne båten.
Link to post
Share on other sites

Som nevnt litt tidligere så ser jeg nok etter turbåt, hvor bokomfort og hytte er like viktig som seileegenskapene. Nå rekner jeg likevel med at jeg ønsker å bli bedre å seile etter hvert, og slik jeg kjenner meg selv, ser jeg ikke bort fra at ønsket om raskere båt kan komme etterhvert. Derfor ønsker jeg ihvertfall å ungå en treg båt. Men jeg har ikke noe ambisjoner om å seile regatta.

Hvor stor marsjfart kan jeg regne i f.eks bris med en bav. 37/38, kontra en mer performanse båt.

Link to post
Share on other sites

Toppfarten er ikke den store forskjellen når det blåser mye , forskjellene er gjerne at en raskere båt seiler du i 2-3sek.m mens da går du med motor i campingbåten , du kjører motor med campingbåten når det blåser mer mot enn 50grader , der seiler du med den raske.

Når det blåser mye så føler du deg tryggere og trenger ikke å reve så tidlig i den raske kontra den langsomme.

I toppfart så skiller det i jevn middels vind kanskje 10% på farten men den raskere kommer gjerne løs av vannet og du vil oppleve surfer som tidvis setter opp farten 2-3knop.

Det er gjerne slik at større båter er raskere enn mindre båter men har du en Dehler 34 kontra en bavaria 42C så vil du i 90% av tilfellene seile 8tall rundt cruiseren og det er der morro ofte er , det er gjerne slik at 2båter samme vei på fjorden er (familie)regatta :smiley: og da er det altid en fornøyelse å sige forbi de større båtene

Link to post
Share on other sites

Performance/racing-båter er nesten utelukkende bygget for regatta (men også fine for ivrige seilere på ferie), den dype og korte kjølen i kombinasjon med et flatbunnet skrog gjør båten forholdsvis slitsom å styre i forhold til en cruisingbåt fordi retningsstabiliteten blir mye dårligere. Kan bli slitsom på lengre strekk, og hvis autopilot skal fungere er det nesten et must med rategyro.

 

Ellers er de bygget så lette som mulig (for å spare vekt) og det finnes mange eksempler på at mange slike båter kun er bygget for regatta. Jeg reparerte forøvrig over 40 krakeleringer på en 2 år gammel annerkjent regattabåt med turinnredning. Det er ganske vanlig på slike båter da ingenting er tjukkere eller tyngre enn absolutt høyst nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor marsjfart kan jeg regne i f.eks bris med en bav. 37/38, kontra en mer performanse båt.

 

Det kommer veldig an på vindretningen. Kommer du til å seile i motvind (krysse)? Det er da forskjellen på båtene kommer tydligst frem. I 5-6 sekundmeter går min båt rundt 6 knop på kryss. Kryssvinkelen er da ca 80 grader fra side til side. Bedre fart er mulig men da man konsentrere seg og/el fintrimme. Med litt stikk i skjøtet kommar man raskt opp i over 7. Hvis vinden kommer rett fra går det fortest. Med vinden aktenfor tvers trenger man mer vind eller spinnaker/gennaker for å holde såpass fart. Det går saktest med vinden rett bakfra. I 10 skm vind vil jeg si ca 7 knop på kryss, 8 med vinden tvers (slør) og 7 i medvind (uten spinnaker). Dette er cirka. Hva en båt kan klare på sitt beste kan leses ut fra et polardiagram. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=32848

Jeg har et lys-tall på 1,29. Hvis en bav 37 har 1,19 skal den seile 10 minutter saktere pr utseilte 100 minutt. Forskjellen er antagelig større på kryss og mindre på slør.

 

 

Marsjfarten for motor er vel heller ikke uvesentlig. Jeg har 55 hk på en 40 foter. Maks turtall er 3800 omdreininger. Gjør 7,7 på 2900 omdr, og 6,8 på 2200 omdr. Det er med 2 bladet foldepropell.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei h2o,

 

Kjøp en Bavaria - de er kjempefine og har enorm plass. En bekjent av meg med B39 seiler lett i 8 knop med denne båten, og han har hatt den i bare få uker. Kun std. seil: Genoa + stor.

Kjøp i tillegg en Laser, Hoobiecat e.l. for å leke med :-)

 

Det sies at man lærer mer seiling på en time i jolle enn ei uke i cruiser.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Performance/racing-båter er nesten utelukkende bygget for regatta (men også fine for ivrige seilere på ferie), den dype og korte kjølen i kombinasjon med et flatbunnet skrog gjør båten forholdsvis slitsom å styre i forhold til en cruisingbåt fordi retningsstabiliteten blir mye dårligere. Kan bli slitsom på lengre strekk, og hvis autopilot skal fungere er det nesten et must med rategyro.

I mitt tilfelle er skroget det samme på performance og cruising versjon. At det da skal være forskjell på sjøegenskaper i cruisingversjonens favør har jeg ikke tro på i det hele tatt. Flatbunnet skrog finner man på alle de billige turbåtene også. Retningsstabilitet kan kan vi jo diskutere på en kryss i laber bris med båten min. Da styrer den seg selv uten autopilot pga fin balanse i konstruksjonen.

Ellers er de bygget så lette som mulig (for å spare vekt) og det finnes mange eksempler på at mange slike båter kun er bygget for regatta. Jeg reparerte forøvrig over 40 krakeleringer på en 2 år gammel annerkjent regattabåt med turinnredning. Det er ganske vanlig på slike båter da ingenting er tjukkere eller tyngre enn absolutt høyst nødvendig.

Nye, billige turbåter er også bygget så lette som mulig i dag. Vekten på innredning har ingenting å si styrkemessig, så at man sparer her er vel kun et pluss. Du sammenligner nok med båter som er mer rettet direkte mot regatta og ikke med raske turbåter?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg sikter mot båter som Sun Fast, First, Match osv. Ikke renbarka regattamaskiner, men regattabåter med turinnredning. Krakeleringer og mindre delamineringer forekommer mye oftere på denne type båter etter noen år røff bruk fordi absolutt alt bygges så tynt og lett som det er forsvarlig. Det er ikke farlige ting da sprekker i dekk, overbygg cockpit osv. ikke har noe å si for sikkerheten, men er absolutt et problem mtp. vanninntrengning i laminat osv. Har aldri reparert slike ting på turbåter, men vet at det forekommer der også, men ikke så ofte.

Link to post
Share on other sites

Jeg sikter mot båter som Sun Fast, First, Match osv. Ikke renbarka regattamaskiner, men regattabåter med turinnredning.

Men mye av dette skyldes vel også måten båtene disse blir behandlet på? En cruiser som utsettes for samme røffe behandling som mange av disse båtene ville vel få samme symptomer? Løping og tramping på fordekk ifm seilskifte og nedtaking av spinnaker. Tunge seil som blir lempet rundt omkring, og summen av alle føtter som beveger seg rundt på dekk må jo slite mye på en båt.

Link to post
Share on other sites

Her selv en performance båt, som brukes 95 % til turbruk. Har tidligere hatt en cruiser, men skal aldri ha det igjen.

 

Se forskjellen på skrogene:

Veldig mange cruisere er "runde", mens performance båtene er mer "strykejernsformet". Performance båten skjærer sjøen bedre (mindre slag), men det gir en litt mindre forpigg.

Performance båter har i de fleste tilfellene skjøtet og løygangen plassert i cockpit nær rormann. En fordel om du skal seile alene eller med lite mannskap.

 

Min anbefaling: Kjøp performance utgave, som er av nyere dato (godt utstyrt fremfor ny båt).

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vurderer 38 hk motor istedet for 28hk hvis jeg kjøper Bavaria

38 cruiser. Er det noen formeninger om dette er verd nesten 30tusen ekstra. Hvor stor forskjell blir det i båtens egenskaper, marsjfart og manøvreringsevne. Ser at det bare skiller ca 10000 på disse motorene om du kjøper bare motor, hvorfor skal da Bavaria ha nesten 3 ganger så stor differanse?

Link to post
Share on other sites

Vurderer 38 hk motor istedet for 28hk hvis jeg kjøper Bavaria

38 cruiser. Er det noen formeninger om dette er verd nesten 30tusen ekstra. Hvor stor forskjell blir det i båtens egenskaper, marsjfart og manøvreringsevne. Ser at det bare skiller ca 10000 på disse motorene om du kjøper bare motor, hvorfor skal da Bavaria ha nesten 3 ganger så stor differanse?

 

Stor motor anbefales på det varmeste. Men jeg er enig i at det er unødvendig dyrt. En del andre merker har stor motor som standard.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ut i fra mine dårlige erfaringer med Bavaria ville jeg sett på andre båter.

Bli ikke kun blendet av god plass og trivelig innredning.

 

Skal du kun ha en størst mulig hytte på sjøen og heller ikke er så opptatt av kvalitet, slå til.

 

Tidligere Bavaria eier.

 

Dette er veldig inntressant,her virker det som om vi for en sjelden gang har en missfornøyd tidligere Bavariaeier,så her har jeg et lite snev av håp om dokumentasjon/konkrete ting om hva som var alvorlig feil??Dette har jeg etterlyst lenge,og håper jeg nå kan få det listet opp!! :yesnod:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

"hei" har forklart dette i tråden mythbusters, men slettet innleggene sine etter at "bavariamafiaen" ikke trodde han. Dessuten måtte han tenke på blodtrykket.

 

Senest på fredag gikk jeg over en b39c som knirket og sviktet fælt et punkt i dekket. Jeg gadd ikke å spørre eieren om det skulle være sånn, da jeg fremdeles har et snev av sosial intelligens. Men selv hadde jeg aldri akseptert det. Så det er jo mulig at noen bavariaeiere som aldri har hatt seilbåt før ikke vet hvor de skal legge listen for hva som er akseptabelt. Skulle jeg kjøpt en brukt bavaria ville jeg sett etter en som er regattaseilt. Da hadde jeg visst at alt var ordentlig testet. Har du forresten lagt merke til at pidestallen på b38 danser frem og tilbake når du tramper ved siden av den?

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

"hei" har forklart dette i tråden mythbusters, men slettet innleggene sine etter at "bavariamafiaen" ikke trodde han. Dessuten måtte han tenke på blodtrykket.

 

Senest på fredag gikk jeg over en b39c som knirket og sviktet fælt et punkt i dekket. Jeg gadd ikke å spørre eieren om det skulle være sånn, da jeg fremdeles har et snev av sosial intelligens. Men selv hadde jeg aldri akseptert det. Så det er jo mulig at noen bavariaeiere som aldri har hatt seilbåt før ikke vet hvor de skal legge listen for hva som er akseptabelt. Skulle jeg kjøpt en brukt bavaria ville jeg sett etter en som er regattaseilt. Da hadde jeg visst at alt var ordentlig testet. Har du forresten lagt merke til at pidestallen på b38 danser frem og tilbake når du tramper ved siden av den?

 

mvh

Viggo

 

Nå er vi der igjen,var klar over at listen ble kort og påstandene "morsomme"

Har selv en B 38,og jeg danser med noe helt annet enn pidestallen.

Det er vist ubegrenset fantasi vedr.Bavaria. :eek:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Dessuten måtte han tenke på blodtrykket.

Jeg registrerte også dette i den andre tråden, man må selvsagt være forsiktig nå man sliter med høyt blodtrykk. Det respekterer jeg selvsagt og forventer derfor ikke noe mere om saken.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå er vi der igjen,var klar over at listen ble kort og påstandene "morsomme"

Har selv en B 38,og jeg danser med noe helt annet enn pidestallen.

Det er vist ubegrenset fantasi vedr.Bavaria. :eek:

mvh

fe-m@il

Der har vi det igjen. Negative erfaringer blir avskrevet som fantasi. Å si at den "danser" er vel kanskje å ta hardt i. Vil heller si den skjelver, dvs at den beveger seg et par millimeter i hver retning etter hvilken side av den du står. Bare prøv. Det er iallefall slik på den ene bav 38cr (05) som jeg kjenner til. Er det ikke slik på andre b38? I så fall hadde vel bare en robot på verftet en dårlig dag. Og kontrollroboten ville vel kanskje ikke angi sin kompis..

 

Min mening er at bavariamafiaen må finne seg i at mange legger listen litt høyere på en del områder. Og det uten å reise til orust og handle båt til tre ganger prisen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Der har vi det igjen. Negative erfaringer blir avskrevet som fantasi. Å si at den "danser" er vel kanskje å ta hardt i. Vil heller si den skjelver, dvs at den beveger seg et par millimeter i hver retning etter hvilken side av den du står. Bare prøv. Det er iallefall slik på den ene bav 38cr (05) som jeg kjenner til. Er det ikke slik på andre b38? I så fall hadde vel bare en robot på verftet en dårlig dag. Og kontrollroboten ville vel kanskje ikke angi sin kompis..

 

Det som er så merkelig ,det er at vi som pr dd har Bavaria,og nå har konkret daglig erfaring over år,og i tillegg har hatt andre båt-typer før av kurante merker,vi slenger ikke ut påstander i "hytt og pine" om andre båtmerker,spesielt dem vi ikke har hatt.??Men de som IKKE har eid Bavaria, de vet tydeligvis mer om Bavaria enn oss ??De kan tydeligvis fortelle meg -f.eks mer om min B38 fra 2005,enn jeg selv kan??Det forteller egentlig alt om noens trang til å "slenge dritt" om ting andre har. Jeg har faktisk aldrig tenkt på å gå ombord i en Jeanneau-Hanse-Elan-Sweden Yacht-Maxi etc. for å sjekke om pidestallen beveger seg,men det må vel da noen ha gjort i alle disse båtyper,siden dette er et poeng?? :eek:

mvh

fe-m@il

Redigert av fe-m@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slapp av; ikke surne nå.. :wink:

 

Det man ser, ser man. Jeg slenger ikke ut påstander i hytt og pine. Som du vet er cockpitbordet på b38 montert i pidestallen. Når bordet er dekket legger man merke til det når hele stasen beveger seg av at man tråkker rundt. Det er sikkert ingen stor ting. Jeg liker bav38 og har anbefalt den til folk bla her på forumet. Men hvis man skal oppgradere seil, dekksutstyr og løpenderigg til en høy standard, da er ikke båten billigere enn andre lenger.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det som er så merkelig ,det er at vi som pr dd har Bavaria,og nå har konkret daglig erfaring over år,og i tillegg har hatt andre båt-typer før av kurante merker,vi slenger ikke ut påstander i "hytt og pine" om andre båtmerker,spesielt dem vi ikke har hatt.??

 

 

Dette må vel være en sak for Bavaria Mythbusters? Er det myte eller sannhet? Jeg utfordrer :wink:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Skal sjekke neste gang jeg er nede i min bavaria 38, men tror jeg må ha med meg en ekstra person til å sjekke mens jeg hopper litt i cockpit. Det er ikke lett å hoppe og se samtidig. Jeg vet i hvertfall at pidestallen er en solid sak som man kan rive og røske i når bølgene er store(har gripehåndtak), og på 5 sesonger(2003-2007) har jeg ikke merket noe til at bordet som er festet i pidestallen har beveget seg pga. pidestallen. Har heller ikke merket svikt i pidestall eller dørk. Bordet er derimot dyrt(5000,-), og spinkelt. Kan det være teakbordet med hengsler og ledd som er litt leamikk tro?

 

Cockpit lukene på Bavaria 38 har justeringsskruer, hvis disse ikke er rett justert, kan det fjære litt når man tråkker på dem. Justeringen er for å gi rett trykk på pakningen, og for at låsen skal treffe riktig. Hvis skruene ikke er justert, fjærer luken på pakningen.

 

-Jeg tar deg seriøst Jeanneau, og skal derfor finne ut av om det er noe i den påstanden. Har imidlertid ikke merket noe til det på 5 sesonger, og oppfatter både cockpit, benker, pidestall i B38 som stivt og solid.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/dscf0085.jpg

Link to post
Share on other sites

-Jeg tar deg seriøst Jeanneau, og skal derfor finne ut av om det er noe i den påstanden. Har imidlertid ikke merket noe til det på 5 sesonger, og oppfatter både cockpit, benker, pidestall i B38 som stivt og solid.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/dscf0085.jpg

 

Det er helt sikkert solid nok. Men det gjør jo noe med kvalitetsfølelsen som bør være der når man punger ut over 1 mill for en båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...