Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Der har vi det igjen. Negative erfaringer blir avskrevet som fantasi. Å si at den "danser" er vel kanskje å ta hardt i. Vil heller si den skjelver, dvs at den beveger seg et par millimeter i hver retning etter hvilken side av den du står. Bare prøv. Det er iallefall slik på den ene bav 38cr (05) som jeg kjenner til. Er det ikke slik på andre b38? I så fall hadde vel bare en robot på verftet en dårlig dag. Og kontrollroboten ville vel kanskje ikke angi sin kompis..

 

Min mening er at bavariamafiaen må finne seg i at mange legger listen litt høyere på en del områder. Og det uten å reise til orust og handle båt til tre ganger prisen.

 

 

La meg begynne med å si at den pidestallen neppe ville vært mer stabil om den hadde vært skrudd fast i parketten hjemme i stua. Ved å hoppe ved siden av den har du rett i at det i toppen skjelver etpar millimeter, men da hopper jeg skikkelig på dørken ved siden av pidestallen. Det merkes ingen svikt i dørken, er vel heller slik at en smal høy pidestall vil riste såpass når en voksen mann hopper rett ved siden av. Det kan jo tenkes at dette gjelder flere båter enn bavaria sine, dersom de har høy tynn pidestall. Ser ikke på dette som noen svakhet. :rolleyes:

 

Hadde ombord en tidligere vindø ansatt en gang(10 år på vindø varvet), og han skulle også bevise at dekk sviktet, og at båten var for spinkel. :flag_sw: Det hele kokte ned til: "Mye båt for pengene, men hvorfor f... kjøpte du en båt som alle andre har?" :crazy:

 

Det svaret hadde han egentlig alt gitt meg.....mye båt for pengene. Hvis jeg en dag bytter båt igjen (3 fot syken), blir det like sannsynlig en beneteau,jeanneau,hanse,etc som en bavaria. Årsak? Modellene til alle disse verftene byttes ut hele tiden, og jeg anser dem som gode båter alle sammen. Det er viktigere hvilken båt i rett størrelse som har mine egenskaper, enn hvem av de store verftene som har laget den. Foreløpig er jeg kjempe fornøyd med min Bavaria 38AC, men synest det er synd at den nye 38 Cruiser modellen som verftet nå lanserer har endel mindre rigg og seilføring enn den tidligere 38AC hadde. Det sammen med mer volum er for meg feil vei å gå. Der tror jeg vi er enige Jeanneau. :yesnod: På den andre siden fører det bavaria litt ut i sitt eget marked, der volum og trygge seilegenskaper er viktigere enn å seile fra andre på fjorden. Noen seiler man jo fra uansett, ettersom 50% har kjøpt samme båten :lol:

Link to post
Share on other sites

Det som kunne vært sterkere på min er luken over ankerbrønnen i baugen, den bøyes litt når jeg på en god dag legger mine gode 0,11 tonn fordelt på en sko nummer 43 på denne luken.. Ellers så har jeg trampet over hele dekket både med og uten sko med en vekt på 0,11 tonn uten at det svikter noen steder... Nå kan det vel tenkes at det svikter noen steder om vekten man påfører er betydelig over mine små 0,11 tonn, det kjenner ikke jeg til siden jeg er komme dit ennå... men umulig er det nok ikke..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som kunne vært sterkere på min er luken over ankerbrønnen i baugen, den bøyes litt når jeg på en god dag legger mine gode 0,11 tonn fordelt på en sko nummer 43 på denne luken..

Denne luka reagerte jeg også litt på da båten var ny for 7 sesonger siden. Den holder imidlertid bra - ingen sprekker, løse hengsler e.l. selv om det svikter litt i den. Kanskje grunnen er vekt - ikke for seilegenskapenes skyld, men for at det ikke skal bli for vondt når man unnlater å feste strikken i rekka og den smeller igjen på sandalkledte tær etter at en hekkbølgegeneral har svingt bortom for å vinke lanke mens man gjør klar ankeret.....

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

ikke for seilegenskapenes skyld, men for at det ikke skal bli for vondt når man unnlater å feste strikken i rekka og den smeller igjen på sandalkledte tær etter at en hekkbølgegeneral har svingt bortom for å vinke lanke mens man gjør klar ankeret.....

Har tenkt tanken ja, og jeg som vanligvis er barbent da... og har baugfortøyningene liggende under denn luken, men disse "Mårn du, Vinke Lanke" guttene er jo truenende til litt av hvert (bortsett fra å utvise god sjømannskap) mens de svinger bortom for å sjekke at motoren ikke går om seilet ikke er helt innrullet eller kjeglen ikke henger rett, så jeg skal huske på å feste luken behrølig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Christabelle: Jeg er veldig imponert over at du drar ned i båten om kvelden for å trampe i cockpitdørken og skriver referat midt på natten her på BP. :smiley: Det skal jeg huske.

 

Burde kanskje ikke kommentert det, men heller tatt imot din goodwill. :wink: Jeg er stadig i båten, har 3 uker fri fra jobben, og da blir døgnet litt snudd opp ned. Den er jo mitt 2. hjem. :yesnod:

 

Når det gjelder den ankerluka, så tror jeg ikke den burde vært særlig mye tyngre. Da ville overskriften vært "bavaria kapper fingrer og tær". Hvis den skulle vært stivere, hvilket den godt kunne, måtte man brukt noe lettere å laminert på undersiden. Det viktigste for meg er imidlertid at den er solid nok. Luka er imidlertid en slik forbedrings jobb som hvermannsen kan ta selv om han plages. Jeg har forbedret mange ting på min båt. Feks. laget lufting/dør under senga i forpiggen. Det var litt klamt og utilgjengelig under der, men nå er det blitt en genial lagerplass.

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/lugar_fremme.jpg

Link to post
Share on other sites

Javisst, vi er nok flere som har irritert oss over at rommet under senga i forpiggen kun er tilgjengelig ved å fjerne madrassene. Hvor gøy er det egentlig å reie opp senga hver gang man trenger noe under der? Jeg isolerte også oppunder køyebunnen, med 12mm sort poretett matte, resultatet ble kondensfri madrass i tillegg til god tørr lagerplass. Blir nok til at jeg lager litt hyller ute i sidene, og plass til genakker i senter av rommet. (dessuten er baugpropellen lett tilgjengelig i forkant)

Link to post
Share on other sites

Hos meg er det tre rom under forkøya. Aktenfra så kommer først rommet som den innsatte luka gir tilgang til. Deretter et skott helt opp til sengebunnen (jeg har hengt septiktanken på framsiden av dette skottet. Deretter ennå et skott som går opp til sengebunnen, og så 'skarpen'.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne også godt tenk meg å lage noe lignende, har du forsterket med noe rundt lukeåpningen? Det er jo genialt å kunne komme til fra forsiden.

 

Hilsen Stig

 

 

Jeg har limt og skrudd en 2"4" over så langt ut det lot seg gjøre.

 

 

Uten at jeg skal blande inn Bavaria, så er rommet under køya i forpiggen på båten min helt vanntett, bortsett fra lukene på toppen. Og det hadde verftet en mening med. Treffer jeg noe hardt som ligger og flyter, så fylles dette rommet med vann. Og ikke hele båten.

 

Det er en skillevegg i forkant av dette rommet igjen. Foran der er det vanntank og en tom forpigg.

 

Dette rommet som vi har laget luker i har aldri vært tett fra verftet sin side. Det går ett stort hull akterover på styrbord siden, der er kabler til lanterne og baugpropell trekt. Ellers ser jeg godt poenget ditt, men behovet for plass gjør at jeg laget den doble luka ettersom det fra før ikke var tenkt som noe vanntett skott. Dessuten ser jeg det som viktig å ha ventliasjon i alle retninger inne i en båt, slik at vi ikke lukker inne kondens. Slikt gir nemlig båtlukt. Nå er båten 5 sesonger gammel, og ennå har vi ingen ubehagelig lukt ombord. Men så skifter jeg dieselfilter på en måte som likner mest på et rituale. Ingen dråpe slipper unna. :lol:

Link to post
Share on other sites

Christabella, dørene du har satt i er de i Mahogny? altså lik som innredning(det er det som er innredningen ikke sant?)

 

Suprise, du har satt innn teakdører, syntes å se en fargeforskjell?? eller er det bilde?

 

Har lyst til å gjøre det samme men har ikke funnet dører som er lik inredning i farge

Link to post
Share on other sites

Dørene er teak, behandlet med ovatrol D1 og D2. Det klaffer utrolig bra,selv om innredningen er mahogni. Metter først treverket med D1, og gir deretter x antall strøk med D2 inntil det ser ganske likt ut. Har ennå ikke fått noen kommentar på at det ikke ser ut som om de dørene alltid har vært der. Har gjort det samme med skapdøra på badet, men pga blitz og vinkel ser fargen litt annerledes ut på dette bildet.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8822/bad_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker. Har bestilt med stor motor, rullemast, rodkick, kalelsje, sprayhood, varmt vann og dusj, vhf, ankervinsj, autopilot og diverse annet. Varemeapparat og kartplotter får komme etter hvert, ser også for meg at jeg vil ha ankervinsj bak ganske snart. Ellers tror jeg båten er ganske komplett slik den blir levert. Prisen var fast siden den ble solgt til samme pris som B37C, den skal vistnok stige en del prosent i dag :smiley:

Redigert av h2o (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer så meget med nybåtvalget, jeg vil tro du kommer til å bli like fornøyd som majoriteten av Bavariaeierne er.. Jeg tro nok jeg hadde prioritert varmapparat også... Det er krøkkete å trekke luftslanege selv og du vil få bruk for det... Jeg kan telle på en hånd de dagene jeg ikke har kjørt varmeren denne sesongen, kan bare huske en dag jeg ikke har kjørt det i det hele tatt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å montere varmeapparat når jeg får båten, Sydvesten, men jeg vil bruke litt tid til å finne ut hvilken varmer jeg ønsker meg, skal jeg ha Eber d4 eller mulignes en tilsvarende varmer på gass. Hadde det i en halco for noen år siden og det var helt problemfritt. Jeg har veldig lyst på typen "danskebysse" e.l. men jeg kan ikke tenke meg noen plass i båten hvor det engner er seg å montere den.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt. Håper og tror dere vil trives med seilingen. Har du hatt seilbåt før?

Vi hadde motorseilier da jeg var guttunge, men jeg ser absolutt på meg selv som nybegynner i seiling. Jer tror vi vil trives godt ombord selv om nok kommer til å gå en del for motor også. Jeg tenker meg at rullemast og slikt gjør at tiltaket med å prøve seilene blir lite.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...