Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Vedr. seil en gang til............... velg fullspilet. Nå har jeg prøvt halv- og fullspilet, og fullspilet opplever jeg mer lettseilt. Spesielt i lite vind, da spilene gir seilet riktig form. Til gjengjeld er det betydlig tyngre å heise - men det er verdt det ekstra arbeidet :drink:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Husk at vekt (altså feil plassert vekt) er en effektiv "killer" av gode seilegenskaper. Elektrisk ankervinsj, med tilhørende batteribank, kjetting og anker tror jeg neppe jeg noen gang kommer til å investere i. Ihvertfall ikke i baugen. Moderne seilbåter har som regel et smalt og spisst forskip og forholdsvis bredt og flatt akterskip. Bl.a. derfor skal disse båtene ris lengre bak enn eldre skrogformer. Mye vekt i forsipet reduserer muligheten for å få båten opp på plan.

 

Forøvrig så prøver jeg å holde på KISS-prinippet. Derfor droppet jeg rod-kick av den tradisjonelle typen og installeret Barton BoomStrut. Superenkelt, idiotsikkert og lett (og rimeligere enn rod-kick). Fungerer helt utmerket. Aldri mer bommen i hyttedekket ved reving av storseil.....

 

En skikkelig god autopilot er forøvrig et meget nyttig hjelpemiddel. Selv synes jeg vind-instrumenter også er viktig. Koplet sammen med loggen får man VMG. VMG forteller deg hele tiden om det vil lønne seg å falle litt av for å få høyere båtfart eller om man bør loffe litt for bedre vinkel. Dessuten er det praktisk å kunne bruke vindustrumentet i stede for windexen for å spare nakken.

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer også å konvertere til seil igjen

etter ganske mange år med motor.

Om det blir aktuelt får tiden vise,

men det er i alle fall en god unnskyldning hjemme

til henge over Finn og Båtplassen.

 

Det må bli en eller annen cruiser-modell,

men er det betydelig forskjell mellom de forskjellige merker/ typer

når det gjelder seilegenskaper og fartspotensiale i denne klassen?

 

Har holdt Bavaria 42 Cruiser som en aktuell kandidat,

og det er båter i dette segmentet som eventuelt er aktuelt.

 

Finnes det f.eks. greie oversikter over LYS-tall hvor det er lett å sammenligne?

Er LYS-tall viktig i vurderingen, eller blir dette nok en "teoretisk greie" som helst

gjør seg best i brosjyrene?

 

Det er egentlig ikke så stor forskjell på seilegenskapene til de rene turbåtene blandt de billigste merkene. Har lagt merke til at bavaria 42 c seiler opp til sitt lys-tall. Det er det ikke alle andre som gjør. Sjekk også oceanis 40 og sun odyssey 42i hvis du skal ha ny båt. Om det er brukt som lokker mest kan du jo bare sjekke ut alle båtene i den størrelsen. Mye bra å finne nå.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er dette med komfort.... :yesnod: ....at kona elsker en ren mann å ligge i armkroken til .... :wink:

....uten at ALT annet i båten er gjennomvått, pga frisørdusjen du glapp, da du mistet lano'en i dusjen... :wink:

 

Jaja, da så....

I frankrike produserer de heldigvis bad som fungerer bra nok til å unngå disse verdensproblemene. Selv uten eget dusjrom... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

.... Sjekk også oceanis 40 og sun odyssey 42i hvis du skal ha ny båt. Om det er brukt som lokker mest kan du jo bare sjekke ut alle båtene i den størrelsen. Mye bra å finne nå.

 

Takker... er takknemlig for råd og tips om flere alternativer :smiley:

Nytt eller inntil 2-3 år er mest aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Vedr. seil en gang til............... velg fullspilet. Nå har jeg prøvt halv- og fullspilet, og fullspilet opplever jeg mer lettseilt. Spesielt i lite vind, da spilene gir seilet riktig form. Til gjengjeld er det betydlig tyngre å heise - men det er verdt det ekstra arbeidet :drink:

 

Dette var interessant. Jeg er akkurat nå på jakt etter nye seil, men har faktisk blitt anbefalt å gå for 2 fullspiler i toppen og 2 halve nedenfor. Fordelene med dette skal være:

1. Lettere å heise/berge/reve (mindre friksjon)

2. Vekt

3. Enklere å se trimmen i seilet, bl.a. vil innslag i storseilet ses. Har man fulle spiler nederst vil spilene gi storseilet riktig form selv om genuaen er trimmet litt for stram i akterliket.

4. Større fleksibilitet vedr. bus i nedre del av seilet fordi spilene ikke strammer opp (og dermed ikke gir like stor bus).

 

Mulig dette har med at min Dehler 29 ikke har større storseil enn 26,5kvm.

Link to post
Share on other sites

...sier en som har 85 hk turbodisesel... :wink:
( Fasiten: Regina'en har det helt lukket :wink: )
Dette kan løses slik: ( Rattet står bak pidestallen )
Da er denne teleskop-stigen grei...
Og pkt 13 : Eget dusjrom
Ja, jeg tror teak'en tåler litt vann ja ... :smiley: , men selve dusjrommet er i plast...
Det er dette med komfort.... :yesnod: ....at kona elsker en ren mann å ligge i armkroken til .... :wink:

....uten at ALT annet i båten er gjennomvått, pga frisørdusjen du glapp, da du mistet lano'en i dusjen... :wink:

Vi har 3 lugarer og eget dusjrom.

 

Du har det med andre ord godt du Lano2 :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Og pkt 13 : Eget dusjrom

Tja, det er ikke høyt prioritert tilleggsutstyr, men jeg har eget dusjavlukke som egner seg godt til å henge vått tøy. Kombinert med varmluft det en veldig grei løsning, og jeg prioriterer dusjavlukke framfor et ekstra toalett. (Eneste fordel med ekstra toalett er en ekstra septiktank, og muligheten til å ha to forskjellige løsninger - f.eks. både salt og ferskvannstoalett for dem som er opptatt av slikt.)

 

Elektrisk ankervinsj, med tilhørende batteribank, kjetting og anker tror jeg neppe jeg noen gang kommer til å investere i. I hvert fall ikke i baugen.
Batteri til ankevinsj kan plasseres andre steder enn i baugen/hekken. Kjetting er derimot tunge saker, og der kan standardbåtenes løsinger ofte forbedres. For min del er alternativet til elektrisk ankervinsj en manuell vinsj som veier litt den også. Siden jeg ligger myr på svai blir det i baugen at jeg har montert disse sakene. Bak har jeg derimot ikke vinsj, og der er det en mulighet å trekke opp anker i blytau ved hjelp av elektrisk fallvinsj. Batteriet til den elektriske fallvinsjen ligger i bunnen av båten. Skal jeg noen gang ha baugpropell så blir mye batteriballast i bunnen av båten, men jeg har ikke tenkt å investere i baugpropell på en båt under 40 fot.
Link to post
Share on other sites

1. Lettere å heise/berge/reve (mindre friksjon)

Ja og tja. De lange spilene gjør at seilet pakker seg greit over bommen, og de er visst et must hvis du senere skal montere lazy-jacks. Det kan likevel godt hende at fullspilet i toppen av seilet er nok. Det var i toppen av seilet det ble en "knekk" foran spilene i lett vind.

 

 

2. Vekt

Helt klart. Pga. at det fullspilede seilet er tyngre vurderer jeg (om jeg noen gang får råd) å montere selv-skjøtende fall-vinsj. Hvis du allerede har selvskjøtende fall-vinsj bør ikke dette være noe problem.

 

3. Enklere å se trimmen i seilet, bl.a. vil innslag i storseilet ses. Har man fulle spiler nederst vil spilene gi storseilet riktig form selv om genuaen er trimmet litt for stram i akterliket.

Ja, men hvis jeg er i tvil tar jeg meg en tur i le og sjekker at akterlikene er sånn nogenlunde parallelle.

 

4. Større fleksibilitet vedr. bus i nedre del av seilet fordi spilene ikke strammer opp (og dermed ikke gir like stor bus).

Mitt storseil er ca 21m2. Busen er "stor nok" hos meg, men kommer nok an på hvordan seilet er sydd sammen.

 

 

2 fullspiler i toppen og halvspiler resten er helt sikkert bra, og kanskje det beste. Skulle jeg hatt nye seil ville jeg helt sikkert vurdert det.

 

 

:cheers:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Du har det med andre ord godt du Lano2 :wink:

 

43 fot er ikke mer enn det må være.... :wink: Men så lenge vi er 2 personer, så holder det akkurat. :yesnod:

3-fot-syken er rett rundt hjørnet, så den dagen Regina verftet bytter ut 49 foteren med en større båt.... :wink:

850 liter vann er jo også litt lite, når blondinen skal vaske det lange håret.... :lol:

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Dette var interessant. Jeg er akkurat nå på jakt etter nye seil, men har faktisk blitt anbefalt å gå for 2 fullspiler i toppen og 2 halve nedenfor. Fordelene med dette skal være:
1. Lettere å heise/berge/reve (mindre friksjon)
2. Vekt
3. Enklere å se trimmen i seilet, bl.a. vil innslag i storseilet ses. Har man fulle spiler nederst vil spilene gi storseilet riktig form selv om genuaen er trimmet litt for stram i akterliket.
4. Større fleksibilitet vedr. bus i nedre del av seilet fordi spilene ikke strammer opp (og dermed ikke gir like stor bus).

Mulig dette har med at min Dehler 29 ikke har større storseil enn 26,5kvm.


Jeg har et slikt seil. To gjennomgående øverst og 3 vanlige under. Ingen problem å berge dette. Jeg klarer under vanlige forhold å dra dette opp uten vinsj på min 40-foter. Anbefales. Skjønner ikke hvordan fullspilet skal være bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå er det mange som kjøper performance-cruisere med LYS+ 1.30. Det viktige er også kunne seile. For veldig mange kjennes

det fort å seile rundt 8-10 til knop. En First 36.7 har vel en beregnet makshastighet på rundt 17 knop under seil.

 

Tenk etter hva som er det viktigste, å ha en teoretisk sjanse til å seile fra de fleste, eller kose seg underveis. Er meget godt

fornøyd med vår Bavaria 42 C. Etter vårt sjønn en bra båt på alle måter. Bavaria 37 en flott båt på alle måter, som også kan

kjøpes lettere brukt. Men ville tatt en kikk på 38. Er ikke helt tilfreds med at toalettet er forut i båt. En meget god løsning for

å lage sjøsyke seilere.

 

Når vi sjekket prisene på brukt/nytt, var detl iten forskjell. Vi kjøpte derfor nytt med det utstyret vi ønsket oss. Vi valgte

 

High-tech seil

Rullestor

FOldeprop

Rodkick

Større motor

Utvidet batteribank

Thrustler Sleipner 95

Cock-pit telt

Stor plotter

Autopilot S3

VHf

Åpning i rekke

++

 

 

Som skrevet tidligere, alle båter har noe feil ved leveranse. Hvordan dette blir rettet opp er forskjellig fra lev. Lunde BÅt

er særdeles flinke her. Vil tro de beste i klassen.

VI fikk det vi ønsket oss.

 

 

Jeanneau/Benetau er flotte båter det også. Samme nivå som Bavaria(min vurdering). Delphia er spennende. Duforur flotte

båter(men ville vurdert imp litt nærmere. SJekk inforbasen HER) Arcona er også flott(kjappere).

 

Men som familebåt er en Bav 37 helt topp.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring med slike intro tilbud, hvor mye kan det være snakk om å spare i forhold til senere, og hvilket tilbud kan en få på Kadett tangen på Båter i sjøen om en måneds tid.

 

For å slippe mer tullprat fra såpeseileren, og gå tilbake til det du egentlig spurte om: Lunde selger +- 200 båter i året, de har god tilgang på nye kunder, og mange fornøyde kunder som kommer tilbake. Produktet er "godt nok" for de aller fleste. Tror ikke det er stor forskjell på kvaliteten som Beneteau, Bavaria, Elan, og Hanse leverer. Det er forskjell på seilegenskaper, men vi snakker om 1 knop her og 1 knop der. Det er IKKE avgjørende for vanlig turseiling.

Lunde gir vanligvis med utstyr for ca 20 000.- for båter under 40 fot, og ca 30 000.- på båter over 40 fot. Det er selvsagt mulig å forhandle seg til noe mer, men jeg tror neppe noen har passert 4 % på en ny båt. Så lenge Lunde er så flinke som de er på service (de har vel egentlig ikke noe valg :wink: ), så ville jeg kjøpt en Bavaria 38 Cruiser (den som kommer i årsskiftet) hvis økonomien din tillater det. Fordelene med den nye 38 foteren kontra 37 foteren er nevnt tidligere i denne tråden.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Nå er det mange som kjøper performance-cruisere med LYS+ 1.30. Det viktige er også kunne seile. For veldig mange kjennes

det fort å seile rundt 8-10 til knop. En First 36.7 har vel en beregnet makshastighet på rundt 17 knop under seil.

 

Tenk etter hva som er det viktigste, å ha en teoretisk sjanse til å seile fra de fleste, eller kose seg underveis.

 

Nå er det ingen ulempe at en båt seiler bra. Og det er kun fordeler med å kjøpe en performance cruiser i forhold til en vanlig turbåt.

 

- Båten blir mer lettseilt

- Båten er mer stabil

- Båten er ofte mer solid

- Man blir flinkere å seile av å ha en båt som reagerer raskt på hva en gjør

 

Jeg kjenner folk som har gått rett fra motorbåt til first 40,7 (lys 1,34). De har lært mye mer seiling enn de som har gått på ren turbåt med rullestorseil og alt det derre. Tror ikke kvaliteten på ferien deres er skadelidende av båtens høye lys-tall. Men dette er en annen diskusjon en den trådstarter ville ha.. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

hva var motsetningen mellom disse?

Jeg tror teoretisk er nøkkelordet. Det er først når du faktisk seiler fra de fleste at du kan kose deg. Det er som regel snakk om andre følelser dersom du ikke får omsatt teori til praksis. :wink:

 

Folk har forskjellige behov, ønsker og prioriteringer. For min båt koster vel nye, gode køyebunner og overmadrasser omtrent det samme som et nytt forseil. Jeg har kost meg med nye forseil, naboen i forrige hjemmehavn oppgraderte køyene. Vi har samme type båt, og jeg tror vi har like stor glede av båtene våre.

Link to post
Share on other sites

Ser at lunde båt skrytes opp i skyene for sin gode sørvis.

 

Dette var ikke min oppfattning da jeg prøvde å få utbedre alle feilene på min nye Bavaria. Joda, det er lett å si at dette skal vi ordne opp. Skal jo gjøres også....Dårlig båt dårlig sørvis...

 

Traff og treffe stadig Bavaria eiere som ikke har så mye godt å si om Lunde båt.

 

Når det gjelder båt ville jeg sett nærmere på Elan og Hanse. Og hvorfor ikke Harmony.

Link to post
Share on other sites

- Båten blir mer lettseilt

- Båten er ofte mer solid

 

Vet ikke om jeg er 100% enig i disse 2 påstandene.

 

En såkalt performance cruiser kan være litt mere kilen i enkelte situasjoner, men ikke så kilen at jeg vil betrakte det som noe problem - mere det at påstanden om at den er mer lettseilt får jeg ikke til å rime.

 

Når det gjelder soliditet er jeg mere bekymret. Ser at alle båter får lettere og lettere skrogvekt. Nå blir designen stadig bedre og detalj løsninger gjør at man klarer seg med mindre materiale en tidligere, men det er en grense og noen vil før eller senere møte denne grensen. Innredningen blir spinklere og spinklere for å spare vekt. Ikke noe farlig, men ganske irriterende når det begynner å ramle fra hverandre.

Svake punkter på skroget er potensielt også en sikkerhetsrisiko. Dette kan være alt fra maste/stag infestninger, rekkestøtter, kjøl (ref. Bav. 42) og til irriterend sprekker i gelcoat pga. lokal fleksing.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...