Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Det er viktig å gjøre de riktige sammenligningene.

En "skrapet" ny båt mot en velutstyrt brukt/nyere båt er ikke riktig å sammenligne.

 

Prisen på nye båter hos Lunde er båten levert på trailer i Danmark.

Det koster ekstra å få den bunnsmurt, sjøsatt, rigget og klargjort.

 

Så skal det kjøpes/monteres sprayhood, cockpitkallesje, instrumenter, dieselvarmer, autopilot

ankervinsj, VHF/antenne, kartplotter, TV/antenne, radio/CD mm...

og gjerne gennaker/spinnaker med spri-bom samt rigging.

 

Alt dette koster både i kroner og arbeid.

 

Sett opp et nøyaktig regnestykke på hva alt koster, før du bestemmer deg.

 

Geir :seeya:

 

Jepp! Enig. Her har Bavaria ikke vært forbiledelige. Kjenner best motorbåtmarkedsføringen og prisene her er ikke bare strippet båt, men uten frakt, bunnbehandling osv. Altsammen noe man vanskelig kommer utenom kan man si :lol: . De annonserte min 29 sport (og nå 30 sport) for rundt 1,1 mill. Sannheten er at båten koster mellom 1,3 og 1,350 om du skal ha med det utstyret som de aller fleste har på denne typen båter i dag.

 

Er enig i at det kan lønne seg øknomisk å kjøpe en et eller to år gammel båt som har greit med utstyr ombord, men er man noenlunde fingernem så betrakter ikke jeg montering av utstyr ombord i ny som arbeid i det hele tatt, tvertimot er det en meget nyttig læring da man lærer hvordan alt henger sammen, man lærer sin egen båt å kjenne. Jeg har montert en god del utstyr ombord i min båt og det utrolig lærerikt og ikke minst føler jeg meg trygger på at jeg vet hvor jeg skal feilsøke når/om en feil skulle oppstå..

 

Så det som etter mitt syn borger for kjøp av brukt båt er utelukkende av øknomisk grunn... på en såpass ny båt så er ikke elektronikken og utstyret blitt "verneverdieg" ennå, så det er fortsatt tålelig moderne, noe som slett ikke alltid er tilfelle ved kjøp av eldre båt.

 

Ett eller to år gammel båt er etter mitt syn det desidert beste kjøpet;

 

- Ofte får du et lite prisfall i forhold til nypris. For egen del sparte jeg 250.000,- på å kjøpe ett år brukt.

- Du har fremdeles garanti - og iallefall 3-4 års reklamasjonsrett igjen på båten.

- Ev. "førsteårsfeil" er plukket av (det får du selvsagt ikke om du kjøper en Bavaria, men likevel.. :lol: )

Link to post
Share on other sites

Min er 2,4 m og det oppleves ikke som et problem.

 

Min båt stikker også 2,4 meter dypt, og det oppleves som alt for stor dypgående!

Nå har jeg heldigvis mulighet til å ta opp kjølen, slik at båten kun stikker 1,3 meter, det er akkurat passe de fleste steder, da kommer jeg inn stort sett hvor jeg vil.

Faktisk kan et så enkelt mål som Drøbak være umulig med dypgående på 2,4 meter.. (jeg har stått på grunn der inne, det er kun 1,7 meter dypt ved den ene gjesteplassen ihvertfall)

Link to post
Share on other sites

Hvilket utstyr prioriterer dere høyt i seilbåt. Hvor viktig er det med rullemast, hitech seil, rodkick, og spinnaker, selv kan jeg tenke meg rullemast for enkelthetens skyld, men antar at jeg kan begynne seilingen med vanlige seil. Tviler på om jeg bruker spinnaker til å begynne med heller. Av annet utstyr ønsker jeg nok stor motor, stor batteribank, varmeapparat, sprayhook og kanskje cockpitkalesje. Hvor viktig er det med autopilot, eller var det raymond du kalte han? :-). Varmtvann og dusj må vel med men ekstra vanntank i baugen, det er kanskje mest for langdistanse?. 38 har jo mye std. utstyr ogsp, til og med Mico ovn, noe jeg forøvrig aldri har vurdert å kjøpe til båten. :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvilket utstyr prioriterer dere høyt i seilbåt. Hvor viktig er det med rullemast, hitech seil, rodkick, og spinnaker, selv kan jeg tenke meg rullemast for enkelthetens skyld, men antar at jeg kan begynne seilingen med vanlige seil. Tviler på om jeg bruker spinnaker til å begynne med heller. Av annet utstyr ønsker jeg nok stor motor, stor batteribank, varmeapparat, sprayhook og kanskje cockpitkalesje. Hvor viktig er det med autopilot, eller var det raymond du kalte han? :-). Varmtvann og dusj må vel med men ekstra vanntank i baugen, det er kanskje mest for langdistanse?. 38 har jo mye std. utstyr ogsp, til og med Mico ovn, noe jeg forøvrig aldri har vurdert å kjøpe til båten. :lol:

 

Jeg har ikke rullemast, har aldri seilet med spinnaker, og har en defekt rodkick..

-Rullemast ser jeg på som bare tull, det er så enkelt å heise seil uansett, og å berge igjen så lenge man har lazyjacks.

-Spinnaker er gjerne noe man venter litt med, jeg har tenkt til å begynne med spinnakerseiling i løpet av sesongen.

-Rodkick er rett og slett et must på ny båt i dag, hos meg står en ny høyt oppe på investeringslista.

 

-Stor motor ser jeg ikke noe stort poeng i, i min 31 foter på noe over 3 tonn har jeg en 18hk Yanmar, og den blir aldri stressa, for å si det sånn.

-Stor batteribank derimot, det er viktig. Selv har jeg 280Ah AGM forbruksbank, denne skal drive en kjøleboks, PC, autopilot, belysning og toalett.. Det er passe i min båt, selv om jeg godt kunne tenkt meg større batteribank, dessverre krever dette for store forandringer i båten, så det er ikke en aktuell løsning. Startbatteri har jeg separat. Forbruksbatteri har aldri vært utladet mer enn 75Ah hittil, men jeg er av de som gjerne tømmer det tilnærmet helt på tur, det gjør meg ingenting. Batterier er forbruksvare.

-Autopilot er det viktigste utstyret ombord etter mitt syn, invester i en god autopilot, selv har jeg lyst til å bytte ut min gamle Autohelm 3000.

-Cockpitkalesje kan være en god investering.. Noe jeg savner.

-Varmtvann og dusj har jeg ikke, jeg har en 65liters vanntank, og i tillegg en solar shower, altså en sånn dusjpose, det er en ok løsning, og 4-5 personer kan skylle av seg med en full sånn pose, vannet blir varmt også. (brukes gjerne for å skylle av salt etter bading..)

Link to post
Share on other sites

For egen del sparte jeg 250.000,- på å kjøpe ett år brukt.

 

Er du sikker på det?

 

Jeg har erfart at det gis betydelig avslag av "listepris" på nybåt (10%). Forutsetning; kontrakt nå, levering vår.

 

Hva annonser på finn.no sier om "nypris" tar jeg med mange klyper salt. Priser som er forlangt for 1 år gamle båter er tilnærmet lik reell nypris, selvfølgelig er levering omgående også et moment.

Link to post
Share on other sites

Høyt prioritert hos meg er.

Varmeapparat , autopilot ,skikkelige seil , skikkelige fall (vil ikke ha et fall som strekker seg når det blåser opp) , sprayhood og cocpitkalesje er også kjekt , varmtvann og rodkick er standard på alle båter jeg vurderer. Vanntank i baugen vil jeg ikke ha , skulle jeg hatt ekstra vann så ble det å legge den i senter av båten.

Spinnaker er morro men for turseilende båteiere som kun er med på færderen og 2-3 onsdagsregattaer i løpet av et år så er nok en gennaker med strømpe bedre.

Foldepropell og stor nok motor er også viktig (skikkelig foldepropell viktigere enn oppgradert motor)

 

Båt uten varmer,autopilot og gennaker er uaktuelt for min del ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at det gis betydelig avslag av "listepris" på nybåt (10%). Forutsetning; kontrakt nå, levering vår.

 

Hva annonser på finn.no sier om "nypris" tar jeg med mange klyper salt. Priser som er forlangt for 1 år gamle båter er tilnærmet lik reell nypris, selvfølgelig er levering omgående også et moment.

 

At det gis 10% på bestilling i dag, har jeg ikke oppfattet hos L B ihvertfall, men jeg kan selvfølgelig spørre. Det eneste tilbudet de kunne komme med var at 38 foteren selges til samme pris som 37foteren ut August. Det er samtidig vanskelig å anslå hvor stor denne "rabatten" er så lenge de ikke har kommet med ny pris enda. På 33 og 34 foteren er det 40000 i forskjell, og det utgjør vel bare ca 5 % rabatt i praksis. At Eruokursen er gunstig betyr litt, ca 1,5%. Mulig at andre leverandører ikke oppererer med Nettopris i samme grad.

Link to post
Share on other sites

Min båt stikker også 2,4 meter dypt, og det oppleves som alt for stor dypgående!

Nå har jeg heldigvis mulighet til å ta opp kjølen, slik at båten kun stikker 1,3 meter, det er akkurat passe de fleste steder, da kommer jeg inn stort sett hvor jeg vil.

Faktisk kan et så enkelt mål som Drøbak være umulig med dypgående på 2,4 meter..

 

Vel, båten min har hatt hjemmehavn Drøbak. De tryllet sikker bort grunnen... :wink:

 

Eller kanskje det finnes flere muligheter der?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvilket utstyr prioriterer dere høyt i seilbåt.

Dette avhenger jo litt av hva som er standard hos de forskjellige produsentene, men jeg kan jo liste opp en slags prioritert liste...

  1. Sikkerhetsutstyr: Livbøye, kasteline, nødsignaler, VHF osv. Burde kanskje vært standard, men det fungerer best nå det er tilpasset brukerens ønsker og behov.
  2. Basisinstrumenter: Ekkolodd og logg er gjerne standard på seilbåter, men de må med. Vindinstrument kommer mer i kategorien kjekt-å-ha, men windex er noe du må ha.
  3. Sprayhood: Er det ikke vindskjerm på båten så er sprayhood ganske viktig for å få litt ly.
  4. Ankervinsj: Når båten kommer opp i 35-40 fot blir ankeret såpass tungt at det er veldig kjekt med elektrisk ankevinsj.
  5. Autopilot: Seiler du alene eller med lite mannskap er autopiloten svært nyttig.
  6. Større seilgarderobe: Her avhenger mye av hva som er standard og hva slags rigg båten har, men for meg kommer flere forseil såpass høyt på listen.
  7. Spribom: Er det ikke montert som standard bør det anskaffes ganske fort dersom du bruker genoa en del.
  8. Cockpittelt: Veldig greit for fuktige og kalde dager, og båten får et ekstra oppholdsrom når du ligger i havn.
  9. Elektrisk fallvinsj: Dette er et veldig kjekt alternativ til å investere i rullestorseil, og kommer kanskje høyere på lista dersom du har ryggplager eller mye lenger ned dersom du er sprek og rask. (Hadde vel egentlig ikke nevnt denne om ikke rullestorseil var nevnt i spørsmålet.)
  10. Radar: Kommer litt an på farvannet og bruken av båten, men du setter stor pris på dette når havdisen kommer. Egentlig ikke seilbåtspesifikt.
  11. Plotter: Om dette kommer før eller etter radar blir vel litt personavhengig, og dette er heller ikke utstyr som er spesielt for seilbåt.
  12. Varmeapparat: Dette utvider sesongen i Norge, og det gir bedre mulighet til å tørke våte klær også midt på sommeren. Heller ikke dette er spesielt for seibåter.

Med hensyn til seil er det ikke mulig å svare på hva slags seil. det kommer an på båt, bruk, erfaring og personlige ønsker. Mitt standard forseil er fokk. Det første ekstra forseil var gennaker i strømpe. Deretter anskaffet jeg genoa og en ny og bedre fokk, i tillegg til at jeg fikk poppet på skinne til spribom. Deretter kjøpte jeg en hengekøye for å få fullt utbytte av spribommen når jeg ligger på svai eller i havn :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, båten min har hatt hjemmehavn Drøbak. De tryllet sikker bort grunnen... :wink:

 

Det er ihvertfall grunt som f rett innenfor der politibåten ligger, gjesteplassene der.

 

Hjemmehavn <-> Gjesteplasser....da har vi sikkert forklaringen. Men takk for tipset anonym.

 

Kan også tipse andre om at det på Oscarsborg stikker ut en liten grunne foran "kanalen" ved "longside-bryggen" på søndre kahl. Dvs hvis du ligger longside og prøver å gå forover. Der stikker det ut noe som antakeligvis er 1.50-1.60 dypt. Traff borti det såvidt da jeg skulle gå forover, fordi det lå en båt utenpå meg.

Link to post
Share on other sites

Iano2: Eget dusjrom er helt sikkert noe en 43-foter bør ha. Men jeg er helt uenig i at det bør prioriteres på en 37-38 foter. Badet ditt har dessuten for mye treverk. Jeg har dusjet ca 500 ganger i min egen båt uten at innredningen har tatt skade av det. Hadde din båt tålt noe tilsvarende?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vi vurderer også å konvertere til seil igjen

etter mange år med motor.

Om det blir aktuelt får tiden vise,

men det er i alle fall en god unnskyldning hjemme

til henge over Finn og Båtplassen.

 

Det må bli en eller annen cruiser-modell,

men er det betydelig forskjell mellom de forskjellige merker/ typer

når det gjelder seilegenskaper og fartspotensiale i denne klassen?

 

Har holdt Bavaria 42 Cruiser som en aktuell kandidat,

og det er båter i dette segmentet som eventuelt er aktuelt.

 

Finnes det f.eks. greie oversikter over LYS-tall hvor det er lett å sammenligne?

Er LYS-tall viktig i vurderingen, eller blir dette nok en "teoretisk greie" som helst

gjør seg best i brosjyrene?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viksund lager egne dusjrom på den nye 32 foteren, så jeg er ikke enig.

 

Og hva har de kuttet for å få plass nok? Hva går man glipp av hvis man ikke har? Jeg hadde på min forrige båt, men savner det ikke. Skapplass derimot er alltid nyttig.. Hadde du vært enig hvis ikke viksund hadde lagd dette på en "liten" båt?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...