Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

da blir det nesten som å ha gassen på passasjersiden i bilen , joda man når over der med foten men praktisk er det ikke.

Er enig men "cruisecontollen" er jo fin den da... og når man seiler med autopilten på tur så er det svært sjelden en står konstant bak rattet vil jeg tro... Jeg skjønner jo at de som driver aktiv seilig ser dette som et stort problem men for de av oss som ikke bekymrer oss for den "halve" knopen i ekstra fart til en hver tid så tror jeg ikke dette spiller noen stor rolle.. Jeg seiler stort sett med autopiloten og kan surre som jeg selv vil i cockpiten,m eller så kan fruen eller ungene stå ved roret.... da hender det også jeg drar i litt tauverk "her og der" for å se om jeg hastigheten endrer seg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er klart at en løsning på hyttetaket også er brukbart men det er jo snakk om seilebåt og da blir det nesten som å ha gassen på passasjersiden i bilen , joda man når over der med foten men praktisk er det ikke.

Apropos gass, På min nåværende båt er gasshåndtaket plassert på ratt-pidestallen, og er således lett tilgjengelig. Dette er svært praktisk ved finmanøvrering, f.eks. ved tillegging til kai, etc.

 

På SO 36 er gasshåndtaket montert i babord side av cockpit, og man må bøye seg ned for å nå det.

Dette må være upraktisk ved finmanøvrering. Hvcordan oppleves dette for dere som har en slik løsning, og hvordan løser dere det? Bruker dere foten til å regulere gasspådraget?

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ventet lenge på at dette skulle komme opp oddgeir.... for meg er dette en stor sikkerhets detalj som er meget viktig ved manøvering i havn o.l... men er klar ikke alle vektlegger dette like høyt.... men lett tilgjengelighet av denne hendelen er alfa omega siden det vanligvis er trangt der jeg har bruk for den

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg var klar over Bavaria har løygangen foran luken ned til salongen, men jeg visste ikke at det ikke gikk an å skjøte storseilet fra rorplassen. Dere som har dagens Bavaria-båter - hvordan fungerer dette i praksis? Må dere fram (evnt. få hjelp av andre) for å skjøte storseilet, eller har dere laget egne innretninger for å kunne skjøte bakfra?

Hanse tilpasset sin løsning ved justere litt på hyttetakets form slik at skjøtet kan føres rett fra clutch på hyttetak til vinsj ved styreposisjon. For min egen del har jeg montert instrumenter på siden av pidestallen til rattet. Da har jeg bedre oversikt når jeg sitter på siden, enten bak eller foran rattet. Når jeg seiler alene sitter jeg mer foran rattet enn bak, men jeg oppfatter det fremdeles som styreposisjon når jeg sitter med en hånd eller fot på rattet.

 

Det jeg ikke når fra styreposisjon er liner for løygang, uthal og kick. En anenn ting er at det ikke er noe stort praktisk problem eller kostbar investering å montere løygang i cockpit i tillegg til den som står på hyttetaket, og da kan jeg velge skjøting etter lyst og behov.

 

På SO 36 er gasshåndtaket montert i babord side av cockpit, og man må bøye seg ned for å nå det.

Dette må være upraktisk ved finmanøvrering. Hvcordan oppleves dette for dere som har en slik løsning, og hvordan løser dere det? Bruker dere foten til å regulere gasspådraget?

Det viktigste med gasshåndtaket på en seilbåt er at det ikke henger seg opp i skjøter. :wink: På dagens modeller har Hanse gass/gir-håndtaket på styrbord side. Jeg opplever ikke dette som noen ulempe ved manøvrering, selv om jeg fryktet at dette skulle være litt plundrete da jeg kjøpte båten.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropos gass, På min nåværende båt er gasshåndtaket plassert på ratt-pidestallen, og er således lett tilgjengelig. Dette er svært praktisk ved finmanøvrering, f.eks. ved tillegging til kai, etc.

 

På SO 36 er gasshåndtaket montert i babord side av cockpit, og man må bøye seg ned for å nå det.

Dette må være upraktisk ved finmanøvrering. Hvcordan oppleves dette for dere som har en slik løsning, og hvordan løser dere det? Bruker dere foten til å regulere gasspådraget?

 

Nå vet ikke jeg akkurat hvordan der er på so 36, men på min sf 40 er gassen montert langt nede slik at man må bøye seg litt for å justere. Har ikke merket problemer som følge av dette da jeg har to armer. Øynene mine er også konstruert slik at det er mulig å se rett frem selv om hodet er noe bøyd i et lite sekund. Gass-spaken fungerer også som den skal selv om man ikke ser på den når man justerer. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bred 3kant pidestall og ikke den vanlige søyletypen og dermed kan jeg ikke ha gassreguleringen der , jeg har den nede på styrbord og det er null problem å finregulere den under hanvnemanøvre , dog har jeg ratt og ikke trillebårhjul så jeg kan fint holde i rattet selv om jeg sitter helt bak i kråa på styrbord. Skulle jeg mot formodning stå bak rattet (noe jeg skjelden gjør) så må jeg nok bøye meg ned 19cm for å nå gassreguleringen men det tar 1,32sekunder.

Med regguleringen på pidestallen , vil det ikke være fare for at storskjøtet henger seg opp i håndtaket ved gibber da ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hanse tilpasset sin løsning ved justere litt på hyttetakets form slik at skjøtet kan føres rett fra clutch på hyttetak til vinsj ved styreposisjon. For min egen del har jeg montert instrumenter på siden av pidestallen til rattet. Da har jeg bedre oversikt når jeg sitter på siden, enten bak eller foran rattet. Når jeg seiler alene sitter jeg mer foran rattet enn bak, men jeg oppfatter det fremdeles som styreposisjon når jeg sitter med en hånd eller fot på rattet.

 

Det jeg ikke når fra styreposisjon er liner for løygang, uthal og kick. En anenn ting er at det ikke er noe stort praktisk problem eller kostbar investering å montere løygang i cockpit i tillegg til den som står på hyttetaket, og da kan jeg velge skjøting etter lyst og behov.

 

Selv sitter jeg også stort sett foran rattet..

Men jeg har løygangen rett foran rattet, så jeg får tilgang til den også, med tilhørende storseilskjøte.

Fokkeskjøtet ligger rundt styrbord genuavinsj, så jeg har grei tilgang til det også, mens fall, uthal, og kick krever at jeg forflytter meg halvannen meter til.

 

Når man seiler alene er det andre hensyn man må ta enn når man har med mannskap, ingen tvil om det, og jeg er sånn sett veldig glad i autopiloten min, selv om den er av en enkel, elendig type. (Gammel Autohelm 3000)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser en del er skeptisk til å ha gasskontrollen montert lavt..

Selv har jeg den montert mer eller mindre under sitteplassen, og synes det går veldig fint.

Det er kun i havn det er aktuelt å bruke den no særlig, og da sitter jeg rett bak rattet, med god tilgang til gass og styring, med den plasseringen er den heller ikke i veien på noen måte.

Link to post
Share on other sites

Kommer opp en del detaljer her som jeg nok ikke har tenkt så mye på. Angående finmanøvrering til havn m.m. med litt vind, er det kurant å mønvrere seilbåten opp mot vinden. Eller er det vanskelig og mye avdrift. Jeg har forventinger til at seilbåten med kjøl sitter noe bedre i vannet mht avdrift enn planende båt som jeg er vant med. Men ser at noen faktisk har "pysevisp" :lol: på seilbåter også. Kan det være problematisk at vinden dreier båten om kjølen, eller har vi god kontroll i varierende forhold.

Link to post
Share on other sites

En del seilbåter har veldig lett for å drive av med baugen, og rotere rundt kjølen..

Min båt er en av mange med det problemet, men det kan kompenseres ved god hastighet, både ved bevegelse forover og akterover.

Jeg har aldri hatt problemer med å bakke inn på plassen min, selv om det stort sett alltid blåser rett fra siden.

Link to post
Share on other sites

Ved sidevind opplever jeg at når jeg bakker ut fra båtplassen dreier baugen på båten unna vinden, uten at jeg kan korrigere for det med roret. Dette er ikke noe problem, siden jeg er forberedt på det. Ved vindstille, eller vind fra motsatt retning legger båten seg riktig vei.

Cluet er rett og slett og gjøre seg kjent med hvordan båten reagerer på vind, og manøvrere der etter.

Når jeg går inn på båtplassen, har jeg større hastighet, og da har roret større virkningsgrad.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Når jeg går inn på båtplassen, har jeg større hastighet, og da har roret større virkningsgrad.

 

Alle "ulykkene" vi var vitne til i trange havner denne sommeren, skyldes for mye fart, og for få store seilbåter uten baugpropell.

 

Motto: Det er bedre å drive ned på en båt, enn å spidde den i 7 knop. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Kommer opp en del detaljer her som jeg nok ikke har tenkt så mye på. Angående finmanøvrering til havn m.m. med litt vind, er det kurant å mønvrere seilbåten opp mot vinden. Eller er det vanskelig og mye avdrift. Jeg har forventinger til at seilbåten med kjøl sitter noe bedre i vannet mht avdrift enn planende båt som jeg er vant med. Men ser at noen faktisk har "pysevisp" :lol: på seilbåter også. Kan det være problematisk at vinden dreier båten om kjølen, eller har vi god kontroll i varierende forhold.

 

Er enig i mye av det som skrives. Hvis du skal bestille ny båt, vil det for finmanøvreringens del lønne seg om den har en så dyp kjøl som mulig. Dette er også en fordel ved seiling og generelt for stabilitet. Ulempen kan være i naturhavner hvis den er veldig dyp. Min er 2,4 m og det oppleves ikke som et problem. Hvis du kjøper bav bør du bestille det dypeste kjølalternativet. 1,80-2.20 er passe for en moderne båt på 37-38 fot. Du vil nok også finne ut at du beholder kontrollen i mye lavere hastigheter i en seilbåt enn i en planende motorbåt. Kontrollen ved bakking er også mye bedre. De fleste nyere seilbåter svinger den veien du vil ved bakking allerede i mellom 0,5 og 1 knops fart. En annen ting er at seilbåter bruker lang tid på å stoppe. Dette vil overraske deg første gangen. Moralen er å ta det med ro. Pysevisp kan være sikkert være greit, men det er egentlig ikke nødvendig for en båt i din størrelse.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Pysevispen er et MUST i juli mnd i trange havner. Spesielt på campingvogn-båter.

 

Du sparer den fort inn, isteden for å må ut med betaling hver gang du setter baug-ankeret inn i siden på nabobåten.

 

Her snakker du tydeligvis av egen dyrkjøpt erfaring. :lol:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Har aldri brukt baugpropellen noe serlig selv heller, det er jo ikke ett verktøy en ønsker å være avhengig av. Men jeg har vært borti ett par tilfeller der den har hjulpet meg i ett knipetak, og slike situasjoner dukker ofte opp litt plutselig. Ellers hadde en ikke havnet i de. Tror likevel ikke jeg vil prioritere det særlig høyt om jeg kjøper seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt min 48 foter alene i hele sommer uten baugpropell, og uten problemer. Da jeg bl.a. driver med salg og montering av slike tenkte jeg å sette det inn i min egen båt etterhvert da jeg regnet med at det kunne bli krøllete i manøvrere i havn når man er alene. Men etter denne sommeren har jeg funnet ut av baugpropell ikke vil være noen prioritet i det hele tatt. Det handler kun om å kjenne sin egen båt. Nå er nok ikke min båt den som er vanskeligst å manøvrere, men man merker den grunne kjølen på kun 1,70 når man skal i havn og det blåser litt.

 

Ellers har Lundebåt et flott servicenett, så hvis du kjøper bavaria vil du helt sikkert bli fornøyd. Jeg mener imidlertid at Beneteau gir mer båt for pengene, men jeg har også hørt endel negativt om forhandlernettet. Kvalitetsmessig er de omtrent like, har jobbet med begge.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal være enig med Lano2 at baugpropell er et viktig sikkerhetsredskap i trange overfylte havner.... selv om vi greide oss helt fint så er ikke det dermed sagt at jeg ikke trenger en baugpropell.. (er på budjettet for inneværende vinter sammen med radar og plotter)

 

Jeg hadde rikelig med tid til å observere dette i Skagen de 6 døgenen vi lå der.... og det blåste litt... Jeg så mange seilbåter med baugpropell, men på meg så virket de aller fleste å være for små, feilmontert, eller rett og feil type baugpropell... Det var de aller færreste som greide noe annet enn å bremse hastigheten baugen blåste unna på, ingen greide å skyve baugen opp mot vinden inne havnen...

 

Snakket med en som har Oceanis 50 med baugpropell, ved mere enn laber bris så maktet han ikke får baugen ut av brygga med pålandsvind...

 

Det er i vind man trenger en slik sak, og det betyr vel at må være mere enn stor nok

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...