Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

:confused: Hei, Jeg blander meg inn litt her. Etter min menig, er at disse båtene med det høye lystallene? Mangler seilegenskaper som det med lave lystallene har. Dem med høye er tvungen til å ha 7-8 mann på ripa for å seile opp til lystallet sitt. Studer (hav) regattaene som har vært i år, å se hvilken båter som har klart seg best. Det virker som om det har blitt et salgsargument dette med høye lystallene. Men seiler dem, nei.

tror nok du er litt på jordet her da costa,les spesifikasjonene en gang til,så ser du en" Sjelden høy kjølvektprosent av bly" på Maxi 1300,så den er nok mindre avhengig av folk på ripa enn den Bavaria 38 vi har :lol: (jeg har dyp blykjøl)

Litt realisme er sundt.

Link to post
Share on other sites

re jeanneau:

 

I jakten på drømmebåten, enten den er tenkt realisert eller skal forbli en drøm, er det flere elementer enn kalde fakta. Og status. I trebåttiden var vi fullstendig klar over at båter har sjel. Vakre, spennende, uutgrunnelige. Og noen ikke fullt så vakre.

 

Jeg har det fortsatt sånn med plastbåter. Noen faller jeg for, uten å kunne tallfeste hvorfor. Andre forblir uten personlighet, anonyme, kjedelige, etc. Alt basert på en fullstendig subjektiv oppfatning. Det har litt med estetikk å gjøre, samt egne erfaringer og opplevelser av hva som virker hensiktmessig.

 

Tror ikke dette er spesielt for båter. Andre har det slik i forhold til biler, billedkunst, kvinner, sko, lommekniver, menn, hus, blomster og vinkelslipere.

 

Drømmer er gratis og foreløpig også avgiftsfritt. De fleste av mine drømmebåter vil måtte forbli drømmer. Og jakten etter den ultimate båtdrømmen er både en evigvarende og helt ok jakt.

 

Men på den annen side er det både flott og praktisk å være fornøyd med det man har.

 

Komplett enig!! :flag:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

En kan jo ikke bare kikke ned og se hva en har under, en må kikke opp også. Å se hva en har over hue. Og hvor mye en klarer å bruke av dette. Når vinden kommer. Uten mannskap, da har en bare seg selv å skylde på? En kjøper ikke båt, og samtidig må hyre 7 mann en hel sessong. Hva tror du hyra vil bli, for sessongen?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Da er nok det mer på sin plass å sammen ligne båten du nevner ,sf 43 med en bavaria 42 cruiser hva gjelder volum og utseende.Maxi 1300 er nok mange hakk over totalt sett ,ta en seriøs titt ved første annleding.Bavaria 42 Cruiser er etter min "smak" av de stiligste "billigbåtene",så får man heller lage litt kompromiss på farten,for prisen er veldig gunstig ny!! :flag: men uansett,så er dette for store båter for meg,min max grense vedr. innteresante størrelser, er de jeg tidligere har nevnt.absolutt max 40 fot.Derfor er min Bavaria 38(nesten 40 fot) helt topp,både seilmessig ,bomessig og ikke minst prismessig. :cheers:

mvh

fe-m@il

 

Husk at sf 43 kostet 1,9 mill uten seil da den kom i 2002. Den er derfor ikke en "billigbåt" snarere en middelklasse-båt (hvis det er noe som heter det) :smiley: . Dessuten er det en performance cruiser (sydvesten og baatsmann ville sagt det var en regattabåt). Derfor er den ikke sammenlignbar med bav 42c.

 

Du har nok ikke sett sf43. Hvis du tar en "seriøs" titt vil du se at vinduene på m1300 er en videreutvikling av sf40 (som jeg har nå). Cockpiten har slektskap med jeanneau. Hekken minner om Wally-design. Er selvfølgelig enig at m1300 er griselekker. Men Maxi er ikke ledende på design.

 

Når det gjelder b38 er den en bra båt. Jeg har jo en sf40 til salgs. Den har disse fordelene i forhold til bav38:

 

-Bedre rigg

-bedre kjøl (både tyngre og dypere)

-bedre motor

-bedre cockpit (både for ved kai og på sjøen)

-bedre salong

-bedre forpigg

-bedre toalett

 

Prisen var rimelig når jeg kjøpte og den er rimelig nå (billigere enn ny, velutstyrt bav38 var da). Poenget er at hvis en dropper å kjøpe fabrikkny båt, kan en få råd til noen egenskaper mange "drømmer" om.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En kan jo ikke bare kikke ned og se hva en har under, en må kikke opp også. Å se hva en har over hue. Og hvor mye en klarer å bruke av dette. Når vinden kommer. Uten mannskap, da har en bare seg selv å skylde på? En kjøper ikke båt, og samtidig må hyre 7 mann en hel sessong. Hva tror du hyra vil bli, for sessongen?

 

Trond: Sjerp deg og forklar hvorfor b38 fra 1999 er mer velegnet til tur og regattabruk enn en performance cruiser.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Du kan faktisk vinne en regatta og samtidig feriere med familien i båten. Og det er plass for hunden også i den.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

spidd og grill dette nye medlemmet som våger å snakke "ekspertene "på båtplassen imot. skal ikke komme her :smash::smash: herregud ,, velkommen til forumet trond , bare pass deg litt for noen allvitende seilfolk her !!,. hvor i aust agder er du ifra?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

dere må bare akseptere at jeg er trønder, men forvillet meg ned på sørlande. Skriver på dialekt, kan bli litt direkte. Men,men...

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

"Du kan faktisk vinne en regatta og samtidig feriere med familien i båten. Og det er plass for hunden også i den."

 

Det er vi vel enige om. :cheers: Jeg har seilt 6 regattaer med katt ombord siste året. (men ikke vunnet noen av dem)

 

Men er det ikke gøyere å komme i mål litt tidlig? Og er det ikke fint om båten lar seg turseile i lite vind med en 105% fokk?

 

Beklager dårlig folkeskikk.

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg haster ikke. Må vente til ølet blir kaldt :drink:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

De cåsta er nok en erfaren seiler som har seilt mer en de fleste i sommer. Dette hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Det er helt rett med LYS-tall at det er teori. Det skal mestres for å seile opp mot LYS-tallet også.

 

Betviles overhode ikke,synes bare det er for llitt drøyt å generalisere alle båter med høyt Lystall og antyde at "de mangler seilegenskaper",og at de "ikke seiler ", når vi sankker om en båt med "såpass dyp/tung blykjøl" neppe er så avhengig av folk på ripa som mange andre.

:confused:

Link to post
Share on other sites

Men på den annen side er det både flott og praktisk å være fornøyd med det man har.

Du sier noe. Ofte er det også mulig å forbedre og oppgradere det man har i stedet for å lete etter noe helt nytt.

 

Sjelden høy kjølvektprosent av bly" på Maxi 1300,så den er nok mindre avhengig av folk på ripa enn den Bavaria 38 vi har :lol: (jeg har dyp blykjøl)

Har du rullestor?

 

Når det gjelder kjølvekt så er det viktig å få med seg hvordan vekten er fordelt. Egentlig burde vi snakket om kjølmoment. Er kjølen lengre utnytter den vekten bedre som rettende kraft. Er mer av vekta samlet i en bulb nederst på kjølen blir effekten enda større. Det er også vesentlig å se på hvordan annen vekt er fordelt. Teakdekk kan bli tunge greier over vannlinja. En rullestor "stjeler" også en del av kjølvekta, og du kan tjene en del på å bytte stag og vant til noe lettere - om du ikke bytter hele aluminiumsmasta med en kjekk liten karbonsak.

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt fordelen med performance cruisere. De er som sjøens Cabrioleter. Flotte å se på, lyser av fart og potens, men med litt mindre bagasjeplass. Hvis alle hadde valgt en bavaria, så ville det vært kjedelig å gå tur i båthavnene(det er nesten kjedelig :lol: ). Men personlig er jeg ikke flink nok til å seile en slik båt, for det er mye enklere å bli forbiseilt i en Bavaria 38 :cheers: , enn å svelge det samme i en potent fartsmaskin. I bavariaen kan man bare begynne å blåse opp en badering eller noe, så skjønner de at du ikke bryr deg :lol:

 

Men jeg husker vi seilte forbi en First 31.7 borte ved jomfruland da båten var ny (Bav34 og Bav38). Det var nesten vindstille, og avstanden liten. Etter en stund da de gav opp fordi vi seg ifra, ropte kona ombord. "Dette skal ikke gå ann :headbang: !!" Slikt glemmer man ikke :lol: (Burde ropt tilbake at jeg har fast 3 bladet propell og er totalt nybegynner) :lol: . Men mest imponerende var det nok med 34 foteren, for han bare forsvant, med et lystall 0,06 under og svak vind.(standard turseil for anledningen)

 

Men for å spore litt inn igjen. Det er vel store wincher, høy kraftig rigg, og seilutstyr i regatta klassen som skiller Sun Fast fra Sun Odyssey(samme skrog). Stemmer ikke det? Det er vel også det samme som gjør turbåtene større pr. investert båtpenge. Derfor blir valget som et veikryss for de fleste. Sun Odyssey er vel den båten du kan sammenligne med Bav38, og ikke Sun fast.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke gøyere å komme i mål litt tidlig? Og er det ikke fint om båten lar seg turseile i lite vind med en 105% fokk?

 

Beklager dårlig folkeskikk.

 

 

Man argumenterer som om det ikke finnes seilegenskaper i Bavaria. Noen gjentar dette for seg selv så mange ganger at man tor på det som en opplest og vedtatt sannhet. Når man så er hellig overbevist om at en seilbåttype ikke kan seile - ja da begynner man jo å forstå tankegangen.

 

Forøvrig ser jeg flere higer etter å komme seg fortest mulig i mål. Hva nå mål måtte være....til land da formoder jeg?? Kanskje du burde se deg om etter en motorbåt?

Link to post
Share on other sites

Forøvrig ser jeg flere higer etter å komme seg fortest mulig i mål. Hva nå mål måtte være....til land da formoder jeg??

Klarer ikke å holde meg helt borte fra diskusjonen, men dette synes jeg fortjener en liten applaus... for oss som ikke seiler regatta eller har planer om dette så er det vel ikke særlig interessant å komme først i "mål". I ungdommen så var det morsomt å "slå" de andre, men nå bekymrer jeg meg svært lite..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis man i utgangspunktet mener at det er morsomt å seile, (det er derfor man valgte seilbåt, eller?) så er det en naturlig konsekvens at man prøver å bli så flink som mulig, og seile så raskt som mulig. Kameratslig kniving mot andre båter man møter på sin vei er bare morro, og gir ferieturen en ekstra dimensjon.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Kameratslig kniving mot andre båter man møter på sin vei er bare morro, og gir ferieturen en ekstra dimensjon.

Joda, det kan jeg skjønne, men mange blir så sure når en Bavaria seiler raskere enn dem... så derfor er det greit å ikke stresse etter mitt syn... Det ser vi jo gjerne på den febrilske kritiseringen av Bavaria her på forumet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ner man kommer ut i lite tuff sjö.....så vurderer man helt andre egenskaper enn LYS-tal.... :smiley:

Jepp, derfor er ikke vi med Bavaria opptatt av dette lystallet.. :wink:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo alltid artig å seile fra andre båter som man vet skal være raskere enn ens egen båt..

det kommer man vel ikke vekk fra..

 

I fjor sommer hadde jeg en tur fra Oslo til Son, der jeg seilte fra en Bavaria 42 Cruiser.. Noe jeg selv synes er ganske imponerende av det lille skallet mitt..

 

Han holdt nok ikke lavere hastighet enn meg, men jeg kunne gå mye høyere uten å miste fart, så jeg dro fra pga bedre høyde rett og slett :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...