Jump to content

Ny seilbåt - Bavaria?


h2o

Recommended Posts

Jeg tenker meg at rullemast og slikt gjør at tiltaket med å prøve seilene blir lite.

Dette kan jeg signere på..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!

 

Bestilte selv Hanse 350 i går, når skal du hente båten? Min Hanse har D4, Hanse har gått fra Webasto til Eber, men det har neppe med kvaliteten å gjøre, tipper det er prisen som bestemmer og ingenting annet:) Det sammer er vel bakgrunnen for at Bav har gått på Mikuni. Selv har jeg hatt Mikuni i 1 1/2 år og den fungerte kjempebra...

 

Vel, det kan være trivelig å montere utstyr om en har tid og peiling. Forstår det slik at Bav leveres med ferdige hull til slanger, i motsetning til Hanse så for meg var varmer uaktuelt å montere, dessuten var den del av tilbudet og det passet meg bra siden jeg uansett hadde bestilt den ferdigmontert...

 

Rodkick MÅ du har, hvis ikke kommer bom og seil dundrende om noen løsner på feil tau.. (hvis du ikke skulle ha rull)... Standard på Hanse sammen med lazybag, begge deler tillegg på Bavaria, men så er det jo andre ting som er std på Bav og ikke Hanse... :crazy:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Line fra enden av bommen til toppen av masta. Har den trukket tilbake til sittebrønnen. Bruker den til å kompensere for vekta av bommen i lett vær. Sammen med Cunningham er den fin til fintrimming i lite vind.

Dessuten gjør den tjeneste som et ekstra fall dersom storfallet ryker av.

Jeg har rodkick også.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Line fra enden av bommen til toppen av masta. Har den trukket tilbake til sittebrønnen. Bruker den til å kompensere for vekta av bommen i lett vær. Sammen med Cunningham er den fin til fintrimming i lite vind.

Dessuten gjør den tjeneste som et ekstra fall dersom storfallet ryker av.

Jeg har rodkick også.

 

Ja, denne MÅ vel være med på en Bav uten Rodkick? Det var dette tauet jeg mente at noen ved en feil kunne løsne og at da hele bommen ville komme deisende i cockpit. Slik jeg ser det kan ikke en større båt klare seg uten Rodkick, både for å få nok trykk til å holde storseilet skikkelig nede i medvind, men også for å holde en tung bom oppe på skikk. Derfor burde det også vært standard på alle båter, det burde selvsagt kryssholt midtskips også vært, men det er vel kanskje noen som syns det er ok å ettermontere slikt også for å spare noe små kroner...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det kan ikke en større båt klare seg uten Rodkick, både for å få nok trykk til å holde storseilet skikkelig nede i medvind,

Nå er det ikke noe problem for en seilbåt å klare seg uten rodkick, men jeg har jo ikke noen stor seilbåt jeg da... Jeg ettermonterte min rodkick med gassfjær i våres, og båtens seilte selvsagt helt uten problemer i fjor uten kicken montert.

 

Men min rodkick må da virke feil siden den ikke bidrar til å holde bommen nede ned bidevindsseilas, den løfter kun bommen... Skal jeg holde bommen nede så må jeg gjøre dette kicklina.

 

Største fordelen med kicken er jeg har fått frigjort et fall på båten som jeg kan bruke til ymse ting... På min båt så er det mange tau og fall ukyndig personell ikke skal tukle, detter gjelder faktisk alle sammen..

 

Når det gjelder midstskipspullere så er dette greit i kongerikset,men det hvis en ligger mye med baugansker og hekken mot byggen er ikke denne pulleren like aktuell for alle... da er den best egnet til å sparker tåa borti når man går på dekket... Men for oss i Norge så anbefaler selvsagt Lundebåt alle å montere dette, og dette er vanligvis med i den pakken som gis i rabatt ved nybåtkjøp sammen med Sprayhood som også burde være standrdard utstyr for oss her i kongeriket..

 

Jeg setter alltid mine spring fra baugen og hekken til et bryggefeste midt på båten om dette finnes og brest fra samme pullere, da ligger min båt best. Jeg bruker midtskipspulleren i hjemmmhavnen til ekstra fortøyninger siden jeg først har de der, må ha litt valuta for de 2000 kornene...Men alle fortøyer forskjellig, men min erfaring med spring er de fungerer meget bra då det er litt lengde på dem, og på den korte båten min blir det litt snaut fra midstskipspulleren og akter..

 

Så min erfaring er at at lange spring gir båten en behageligere duving i sjøen og mindre rykking pga for korte spring, dette gjelder i havner med en del vind og sjøgang da... de andre stille bekymrer meg lite...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En kan fint bruke den aktre pullerten til å holde båten mot brygga også når man er alene.... dette er noe det fleste hurtigbåter og andre gjør og det fungerer perfekt.. Man trenger ikke forlate roret engang for å feste dette... men jeg er enig i at gitte situasjoner så kan en slik midskipspullert være kjekk å ha, men ikke noe "must" etter mitt syn... som sagt jeg bruker den til å ekstra fortøynig i hjemmehavnen min...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kikket litt på standard specen til Hanse 350 og den imponerte ikke meg noe mere enn de andrfe billigbåtene... springpullerere er ekstra også på denne båten og den leveres kun med to kombinerte 40 vinsjer for både main og jib... To 40 vinjser til er option, men man skal jo spare litt kostnader de også.... men den har i allefall rodskick som standard da, så det er bra... vet ikke hva som er fornuftigst jeg da, 4 vinjser uten rodkcik eller to vinsjer og rodkick....eller 6 vinsjer uten rodkick som den nye Cruiserserien til Bavria har..

 

Spec hanse 350.... Det samme kan forøvrig velges i konfiguratorern til Hanse på hjemmesiden deres...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at kvaliteten fra Bayern faller herren Mulligan tungt for hjertet, men det finnes håp og det er ikke noe krav om at man hverken må lese eller poste i denne tråden.. med mindre markeringbehovet melder seg da... :wink: Du kunne jo satt navn under disse båtene du la inn i tråden slik den ulærde Bavaria bermen kunne lære litt fra de lærde..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at kvaliteten fra Bayern faller herren Mulligan tungt for hjertet, men det finnes håp og det er ikke noe krav om at man hverken må lese eller poste i denne tråden.. med mindre markeringbehovet melder seg da... :wink: Du kunne jo satt navn under disse båtene du la inn i tråden slik den ulærde Bavaria bermen kunne lære litt fra de lærde..

Sydvesten. Mins en tråd om en eller annen stridsøks (denne)....skjønner frustrasjonen, men er en smule i tvil om innlegget bidrar til de edle motiver... vi får heller tåle all misunnelsen.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt H2O.

 

Når det gjelder montering av varmeapparat, så kom jeg borti noe for noen år siden som kan være nyttig å vite.

Jeg hadde oppgradert ladingen i en seilbåt og tok en etterkontroll ca et år senere. Båteieren hadde da brukt båten i helgen. For at jeg skulle få kontrollert ladingen med noe utladede batterier, lot han varmeapparatet gå over natten. Han tenkte det kunne være greit å ha litt varme på for å tørke ut båten litt etter en våt helg.

 

Når jeg leste ut dataene fra dynamoens spenningsregulator, så jeg at batteritemperaturen var unormalt høy. Batterier med motorromstemperatur er noe dritt for å si det enkelt.

 

Dette kom jo selvfølgelig av at dieselvarmeren varmet opp batteriene fordi en slange gikk gjennom benken der batteriene er. Varme batterier er ikke noe vi ønsker, og derfor fortalte jeg eieren at han burde isolere slangene som ikke hadde noen isolasjon originalt.

 

Han skjønte mitt poeng og skiftet alle slangene til en isolert type, for som han sa, så kunne dette også virke positivt for varmeren. Han hadde hele tiden følt at varmeren var litt for liten i forhold til båtens størrelse.

 

Båten er nå mye lunere og varmere. To fruer i en smekk.

Link to post
Share on other sites

To 40 vinjser til er option, men man skal jo spare litt kostnader de også.... men den har i allefall rodskick som standard da, så det er bra... vet ikke hva som er fornuftigst jeg da, 4 vinjser uten rodkcik eller to vinsjer og rodkick....eller 6 vinsjer uten rodkick som den nye Cruiserserien til Bavria har..

 

Spec hanse 350.... Det samme kan forøvrig velges i konfiguratorern til Hanse på hjemmesiden deres...

 

Det viktigste er jo at båten har bra spec på de områdene en ikke kan gjøre noe med senere. F.eks at den har høy, letthåndterlig rigg med godt med seilareal, og at den tåler mye vind uten å skjære opp i hytt og pine. Jeg er enig i at 40 visjer kan være i minste laget, men det er ikke like graverende som 40 og 44 vinsjene på 39-foteren fra bayern. Hanse'en seiles jo med liten selvslående fokk.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Springpullert midt på båten er oppskrytt.

Nå vel, det er kjekt å ha dersom man skal fortøye for storm, og det skal man. Det kan hende de ikke er nødvendige for den båtplassen man vanligvis bruker, men en dag blir man nødt til å fortøye en stund ved en annen brygge. Jeg bruker springpullerten ofte når jeg skal legge til og er alene i båten, men det betyr ikke at jeg legger de faste fortøyningstauene på denne.

 

Springpullerten er også kjekk å ha for å feste avlaster til genoaskjøter dersom jeg må tre om skjøtene underveis.

 

Kikket litt på standard specen til Hanse 350 og [...] den leveres kun med to kombinerte 40 vinsjer for både main og jib...

Det skyldes standard seilføring og rigging. De to vinsjene er tilstrekkelig for selvslåer og storseil. Hanse har en annen rigg og bruker annen standard seilføring enn Bavaria, og da får den et annet behov for utstyr.

 

Dersom du stort sett skal seile med selvslåer og kun bruker spinnaker/gennaker i lett vind holder det å montere 40-vinsjer ved styreposisjon også dersom du ønsker dette. Cockpitkarmen er forberedt til større vinsjer om du trenger dette. Det er bare en fordel å kunne velge, og veldig greit å kunne ettermontere det man faktisk har behov for på det tidspunkt man trenger det.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert tilstrekkelig til normal bruk vil jeg tro med to vinsjer, i likhet som det er tilstrekkerlig med 40 og 44 på min lille båt.... Alt til normal bruk, ved hardere bruk må vel begge oppgraderes vil jeg tro... men jeg vet ikke, er ikke ekspert på området..

 

Men jeg lærer så lenge jeg lever..... selv om jeg av og til har en mistanske om det er svært nært vranglære det som bedreives fra "ekspertene".

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten. Mins en tråd om en eller annen stridsøks (denne)....

 

Er ikke frustrert men de andre er som vanvittig lett å trekke opp.... et lite skjevt ord om en ikke Bavaria, ekspertene kravler ned i skyttergravene... Er jo litt morsomt dette da...

 

Men jeg er enig... skal skjerpe meg igjen... bra dere holder meg litt i ørene.... Skal forsøke å holde meg unne Bavaria debattene siden jeg ikke har noe å bidra med uansett....kompetansen min strekker ikke til..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ikke frustrert men de andre er som vanvittig lett å trekke opp.... et lite skjevt ord om en ikke Bavaria, ekspertene kravler ned i skyttergravene... Er jo litt morsomt dette da...

 

Hanse er ikke veldig mye bedre utstyrt, men den er likevel mer komplett da den leveres med fullspilet stor med lazy. Bavaria leveres ikke std med noe som kan brukes, ente må du kjøpe seiltrekk eller lazy eller så må du velge rullestor. Det måtte jo minimum vært seiltrekk inkl. så det kunne brukes...

 

Ellers er den jo bra utstyrt med micro og vindinstr, begge deler mangler i Hanse. MEN det at den ikke blir levert med varmtvann er også bare tull, det skal alle ha...

 

Bavaria sier de er så mye bedre utstyr enn konkurrentene, det er ikke riktig og båtene deres blir betydelig dyrere med det samme utstyret enn f.eks Hanse. Mye grunnet den tidligere omtalte lureprisen levert på verft som ikke er et alternativ...

 

Hanse som sier at deres båter er mer seilbåt enn andre burde hatt vindmåler og 4 vinsjer som std. helt klart, men hva gjøre en ikke for å holde prisene nede på "friste nivå" :cheers: Vel, for min del virker det tydeligvis for vi skulle jo for en hver pris ikke over 900, men spark vel på 100` før båten er komplett

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...