Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Sålenge skjøtet er plassert bak så er det jo en forbedring iforhold til et fast punkt lenger fram men her er festet plassert høyt og det i kombinasjon med at det ikke eksisterer en løygang gjør at det ikke eksisterer trimmingsmuligheter.

 

Men hvordan er det med bavaria , kan man velge løygang i cocpit som option når man bestiller ny båt ?

Link to post
Share on other sites

Er orginalt. Har samme patenten på min og der har det holdt i 10 år. Pidestallen er jo en svært støpt sak i glassfiber med diverse forsterkninger inni av stål. Er mer skeptisk til diverse andre merker som har løsninger laget av tynne, syrefaste rør som står opp i en bue med liten flate mot dekk og slike pods til instrumentene. Min vurdering er at jeg prioriterer lett håndtering av båten alene over det jeg måtte tape av trimmemuligheter.

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert bra med et voksent manskap, men ikke så praktisk når kone og 4 barn er med på ferier og helgeturer. Eller :confused:

 

Det fine med en løygang er at det er frivillig om man vil bruke de forbedrede trimmingsmulighetene det gir.

Man kan ha den fast i midten for enkel seiling med få trimmingsmuligheter, eller man kan bruke den aktivt om man vil ha bedre muligheter til trim.

Link to post
Share on other sites

Joda enig i det, men allikevel stjeler den endel plass i cocpit der barn, som i mitt tilfelle er i fra 1-8, oppholder seg under seilas. Små klåfingre kan lettt komme i klem i en slik innrettning.

 

Jeg har hatt mange små og store klåfingre i min båt som ikke har noen problem med løygangen. Ingen skader enda... Rart ikke sant?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Om det er rart eller ikke at noen unger ikke har skadet seg på en slik løyegang i cockpit skal ikke jeg ha noen mening om, men at den er veien og reduserer bevegligeten i cockpit er jeg ikke i tvil om selv om noen her sikkert vil hevde det motsatte.. Dette med løyegang som er plasset på dekk og ikke i cockpit var en av grunnene til at jeg valgte Bavaria.

 

Når det gjelder styrken i pidestallen i Bavaria så er jeg overhode ikke bekymret(etter en del montasje jobb i og på denne), det er såvidt meg bekjent kun en ikke Bavaria eier som har stillt dette spørsmålet... og svar har har blitt gitt, men desverre ikke noe som bekrefter denne "svakheten"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda enig i det, men allikevel stjeler den endel plass i cocpit der barn, som i mitt tilfelle er i fra 1-8, oppholder seg under seilas. Små klåfingre kan lettt komme i klem i en slik innrettning.

 

Vi har nettopp vurdert dette og kom frem til at vi ikke ville betale ca 10.000 ekstra for å få løygang i cockpit. Det er hevet over enhver tvil at dette seilmessig og sikkerhetsmessig er en bedre løsning, men den er jo ikke bare upraktisk for barn, den kommer jo i veien for oss voksne også og det er vel få om noen båter der dette ikke går ann å ettermontere, det bør vel ikke bli så mye dyrere enn 10 lapper å ettermontere? Tror dette er en av de investeringene du får lite igjen for om noe, ved salg (forutsatt at du har en cruiserbåt). Kanskje vil til og med færre være interessert pga at dette, barnefamilier er opptatt av at båten skal fungere og ikke bare seile maks. Ved ettermontering har en jo også den fordel at løsningen kan være demonterbar og du har begge alternativer, bestilles en båt med slikt fra start så får du ikke hyttetak-muligheten. Bav leverer ikke løygang i cockpit som tilllegg, men det må vel gå ann å ettermontere her også?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder styrken i pidestallen i Bavaria så er jeg overhode ikke bekymret(etter en del montasje jobb i og på denne), det er såvidt meg bekjent kun en ikke Bavaria eier som har stillt dette spørsmålet... og svar har har blitt gitt, men desverre ikke noe som bekrefter denne "svakheten"

 

Jeg forventet at bavariapaven ville kommentere dette, men mitt spm gikk på montasje av løygang på pidestall generelt, og ikke spesielt på Bavaria. Jeg har ingen grunn til å tro at pidestallen på Bavaria er mindre solid enn på andre båter.

 

Er forstatt skeptisk til løsningen i forb. med ufrivillig jibb

Link to post
Share on other sites

Det er sikkert bra med et voksent manskap, men ikke så praktisk når kone og 4 barn er med på ferier og helgeturer. Eller :confused:

 

Ja og nei.

Båten går så godt som alltid singlehanded. Da er det viktig at allt er innefor rekkevidde og at ikkenoe ryker av dersom jeg kommer ut i mer vær enn jeg hadde regnet med. Jeg sitter vanligvis oppe på sargen og seiler og kan nå allt jeg trenger å nå. Allt av hal er trukket til sittebrønnen til tilsammen 12 fallavlastere.

Den løygangen jeg viste brukes som regel til regatta. Til dagligbruk bruker jeg en slik:

 

loeygang2.jpg

 

(Har lånt bildet fra finn.no)

 

Begge løygangene kan hektes av og stues vekk.

Jeg har ett to-trinns Easymatic storseilskjøte for å lette arbeidet litt.

Link to post
Share on other sites

For meg var det en forutsetning med løygang i cockpit, andre vil ha den ut. Ikke alle er like begeistret for min løsning, med løygang på brodekket. Men synes selv den fungerer den nær perfekt. Grei når man seiler alene, og ikke for mye i veien med flere ombord. Dette handle vel mye om vane.

 

Likevel, med barn kravlende rundt om bord ville jeg nok valgt en løsning på hyttetak, kombinert med en avtagbar variant i cockpit.

 

 

 

scanner_loeygang.jpg

Link to post
Share on other sites

det første (og forøvrig det eneste) negative kona sa om Hanse 350 når vi så på den på messa var at den "snublegreia" skulle vi i hvertfall ikke ha der. Greit for meg hvis jeg da får lov til å kjøpe resten av båten. Har i alle fall veldig lyst! VELDIG!!! :yesnod:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Pass på så du får med "flagregreiene".

Nei, det er vel ikke ordentlige :cool: seilere det da som ikke vil ha "snublegreia" i cockpit. Det er jo ikke alle som kjøper båt som en ren egotrip!!!

Det er faktisk en del som lar resten av familien få et ord med i laget når man skal gjøre en så pass stor investering som en ny båt faktisk er.

Link to post
Share on other sites

Kona mi har (heldigvis) lært at "snublegreia" er en vestentlig detalj for å bestemme komforten ombord under seilas...

Må den "snublegreia" være plassert i cockpit for at man skal ha det komfortabelt ombord? Jeg regner med at du da tenker på krengning etc. Er det så stor forskjell å ha den på hyttetaket? (Jeg spør fordi jeg ikke vet)

Link to post
Share on other sites

Hei Wave,

er det tungt å hale storseilet på en så stor båt uten vinsj? Lurer bare pga. interesse...

 

Nei, ikke med tilstrekkelig utveksling mht. skjøteblokker. Synes faktisk det kan være tyngre å slippe skjøtet ut igjen ved f.eks en jibb i mye vind. Både ved å frigjøre et klosshalt skjøte og holde igjen når man slipper det ut på ny hals.

Link to post
Share on other sites

Du alidal, båter er så forskjellige.

Når båten min ble bygget for en mannsalder siden, var de fleste seilbåter bygget med fokus på båten som seilbåt.

De fleste storselgere idag er bygget med fokus på bokomfort.

Og før Menigheten rykker ut igjen, DET ER IKKE NOE GALT MED DET.

 

Og det er uomtvistelig at en lang løygang og akterstaget er effektive verktøy til å rette opp en båt som krenger.

 

c32001.jpg

 

Museumsgjenstanden min fører relativt mye seil. Bommen går helt bak til akterstaget.

Skulle det vært løygang på hyttetaket, hadde den stått foran beslaget til rod-kicken. Og det hadde jo sett dumt ut. Og det hadde vært en fryktelig belastning på den.

 

Hvis du titter på nye performance cruisere, som X-34, vil du se at det står en lang løygang tvers over sittebrønnen rett foran rormannen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...