Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Når man kjøper en bavaria eller andre "billigbåter" får man en god grunnpakke, men det mangler endel utstyr som er kjekt å ha.

Der tror jeg vi har like vurderinger. :wink: Det er helt i orden for meg om noen velger grunnpakken, men jeg har møtt tilstrekkelig mange bavaria-eiere som har brukt like mye eller mer penger på båten sin enn det jeg har brukt på min - til nå. Hva sluttsummen blir tør jeg ikke spå, men det kan hende at jeg like gjerne kunne kjøpt en svensk båt. Hva jeg får igjen av pengene jeg har brukt den dagen jeg selger båten er ikke så veldig interessant. Jeg har først og fremst kjøpt båt til mitt eget bruk, ikke andres. Jeg antar at det samme også gjelder de fleste av dem som har kjøpt Bavaria, like mye som det gjelder dem som velger båter fra Orust. At folk har forskjellig smak, ønsker og økonomi er bare sånn det skal være.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har vel heller tro på at det var en vandre-historie som var på gang... Kanskje ikke førstehåndsinformasjon.

 

Det er klart, det virker som om du tror alle er ute etter å slenge dritt om de tyske båtene, uten at noen kjenner til de..

Selv du bør forstå at det faktisk er slik at man kan ha erfaringer med en båt uten å faktisk eie den.

Selv kommer jeg aldri til å kjøpe et produkt som blir fremstilt med store feil i innredning før den har hatt saltvann under kjølen.. Spesiellt ikke om det er på ei messe, og det altså er en båt som heller bør fikses litt bedre enn standarden..

Link to post
Share on other sites

Har ikke Bavaria selv, så jeg har bare fulgt debatten uten å komme med innlegg selv. Men en ting jeg syntes er dårlig på Bavaria er innfesting av rekkestøttene. Og det kan jeg hevde uten å ha Bavaria selv! Flere ganger har jeg opplevd at jeg har fått kjeft for å holde i manntau/rekkestøtter når skipperen skal legge til. Det har ikke vært snakk om stor fart eller store krefter. Når jeg da har sagt at før hver tur til Danmark så belaster jeg mine manntau ved å stå på dem (100+) og får da til svar at det bare er tull. De er til å henge fendre på!!! I mine øyne er manntau/rekkestøtter siste forsvarslinje for å å bli skylt over bord hvis du har glemt å ta på deg sikkerhetsline og de skal kunne tåle mye juling.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror de aller fleste som har lest denne tråden og alle de andre trådene om Bavaria nå snart har fått med seg at en del av debattantene her ikke vil kjøpe eller eie en Bavaria, så det kan vi sikkert snart ligge håper... riktignok er det noen med stort markeringsbehov som må gjenta slike ting i det uendelige, men det må vi vel leve med..

 

Etter mitt syn er vel i grunnen ikke så mange som har foventet eller bryr seg om disse debattanene ønsker å kjøpe/eie en Bavaria eller ikke... Det er vel i grunnen revnende likgyldig for de av oss som har det og muligen for de som vurderer å kjøpe det også vil jeg tro..

 

De fleste som kjøper en Bavarias vel 1000 produserte seilbåter i året er nok stort sett fornøyde, at vi finner noen som ikke er det er ikke noen overraskelse etter mitt syn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel heller tro på at det var en vandre-historie som var på gang... Kanskje ikke førstehåndsinformasjon.

 

I dette tilfellet er det en tidligere eier faktisk og ikke noen vandrehistorie men slik historien er til den båten så ville det fort blitt en vandrehistorie om han hadde latt være å slette det han skrev

Link to post
Share on other sites

...men egentlig er vel Bavaria ganske bra båter dersom man tar prisen i betraktning ? :lol::lol:

 

Som en forsøksvis nøytral leser synes jeg dette oppsummerer tråden på en god måte, vel og merke uten lattersymbolene og selv om "ganske" sikkert kunne vært utelatt. Bra båt for pengene må da også være et meget fornuftig utgangspunkt for et båtkjøp?

Link to post
Share on other sites

Det er klart, det virker som om du tror alle er ute etter å slenge dritt om de tyske båtene, uten at noen kjenner til de..

Selv du bør forstå at det faktisk er slik at man kan ha erfaringer med en båt uten å faktisk eie den.

 

Jeg forsvarer ikke tyske båter generelt, har heller ingen grunn til det! Jeg stiller bare spørsmål om myter VS fakta. Denne tråden viser jo ganske klart at det ER mange myter rundt Bavaria båtene. Alle selvoppnevnte Bavaria-hatere har bare kommet med noen få eksempler, som riktignok ikke har vært så veldig salgsfremmende for Bavaria, men i forhold til antall solgte båter så er nok båtene langt bedre enn sitt rykte.

Selv jeg skjønner at du har sett mange båter på messer rundt omkring, men det er ikke i nærheten av å kunne kalle deg en Bavaria eier over tid...

For tiden heller båt kjøpet mitt mot en Beneteau 37, men det har lite å gjøre med denne tråden. Det som ikke er heldig for Bavaria båtenes rykte er selvsagt at det er så mange som har bestemt seg for at de er dårlige, og fortsetter hetsen på slike steder som dette.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Selv jeg skjønner at du har sett mange båter på messer rundt omkring, men det er ikke i nærheten av å kunne kalle deg en Bavaria eier over tid...

 

Klart det ikke gjør, men det gjør meg i stand til å se en del opplagte feil på båtene, feil som er også på messebåter, som man gjerne skulle tro hadde noe bedre finish enn de fleste..

At jeg også har erfaring med minst en bavaria som teakdekket løsnet på kan du jo notere deg..

Link to post
Share on other sites

At jeg også har erfaring med minst en bavaria som teakdekket løsnet på kan du jo notere deg..

 

Det har jeg fått med meg litt tidligere i tråden.

Jeg har også sett/lest/hørt mye rart om Bavaria, det er nettopp derfor jeg var litt ute etter hvordan Lunde & Co har fikset opp i ettertid. Så langt er jeg ikke skremt, men det er langt fra sikkert at det blir liggende en Bavaria på båtplassen min.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å delta i denne debatten...;

men etter å ha seilt 3 Bavariaer, og at jeg kjenner folk som har hatt Bavaria så føler jeg meg menings/erfarings berettiget..??

 

Forresten, fikk øye på dette roret på en Bavaria 38 i Leangbukta sist fredag:

rorskade.jpg

 

rorskade1.jpg

Det hadde en liten deformering i bunnen, antagelig etter grunnstøting.

 

Hva mener dere om kvaliteten på støpearbeidene ved produksjon av roret?

 

Er laminatet mettet godt nok?

Mvh.

 

Barsk II :confused::eek:

Er det noen som kjenner til oppbyggingen av et slikt spaderor? Hvordan er rorbladet festet til rorstammen? Er det bare limt på noen måte?

Link to post
Share on other sites

Fant dette sitatet på en debattside om seilbåter... en kar som tok sin 39 ut på en liten tur på drøye 1000 nm.. Det kan vel tenkes at verden ikke så svert som ekspertene her på baatplassen mener..

 

In May of this year I took a Bavaria 39 Cruiser named "Kriselda" which was

launched in 2005 from Auckland to Tonga. This is a journey of 1050 nm and we

stopped at South Minerva on the way to enjoy this piece of paradise.

This is the fourth time I have done this trip and it was the driest and

fastest passage I have made despite the rough weather we encountered for

four of the seven days we were at sea (six meter swells, winds in excess of

45 knots and torrential rain) We were also the fastest boat in the regatta

fleet under 50 feet.

There are several Bavaria Yachts that I know of that have made the passage

from Europe to New Zealand including a 42 from Norway, a 41 from Barcelona

and currently a 36 being single handed by a young Austrian.

I have no hesitation in pointing out that these boats make ocean passages in

their hundreds every year, they also win off shore passage races in this

part of the world against some very capable locally built competition

designed specifically for the purpose. This alone speaks volumes for the

quality of the Bavaria design, construction and performance.

Please pass this onto anyone.

Norman Gee

Auckland, New Zealand.

 

I faciliate the docking and any repairs needed for Horizon Yacht Charters

when they bring their brand new boats across the "Pond" for the boat show. Last

year they had a Bav 39 for the show . . . it survived skirting the edges of 2

hurricanes on its way across with no problems. They are a well built boat. I

presume the 42 would do just as well.

 

Paul West

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

In 1996 I took a Player 311 named "playmate" which was

launched in 1983 from Arendal to Nordreisa. This is a journey of 1200 nm and we

stopped at Bergen on the way to enjoy this piece of paradise.

This is the first time I have done this trip and it was the driest and

slowest passage I have made despite the rough weather we encountered for

2 of the 21 days we were at sea (eight meter swells, winds in excess of

50 knots and torrential rain) We were also the slowest boat in the regatta

fleet (2 boats , a large Swan and me).

There are several other Yachts that I know of that have made the passage

from Southern Norway to Northern Norway including a Mørebas 7200.

I have no hesitation in pointing out that these boats make ocean passages in

their hundreds every year, they never win off shore passage races in this

part of the world against some very capable locally built competition

designed specifically for the purpose. This alone speaks volumes for the

quality of the Player design, construction and performance.

Please pass this onto anyone.

Torstein

Tønsberg , Norway.

 

 

Sorry , klarte ikke å la være :lol:

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste som kjøper en Bavarias vel 1000 produserte seilbåter i året er nok stort sett fornøyde, at vi finner noen som ikke er det er ikke noen overraskelse etter mitt syn..

 

En liten korreksjon, Bavaria vil i 2007 produsere mellom 2900 og 3200 seilbåter og mellom 740 og 800 motorbåter. Av seilbåtene havner over 10 % i Norge, ville vært merkelig om ikke det med disse tallene dukker opp båter med problemer.

Det er selvfølgelig en grunn til at Bavaria er blitt så store i Norge, etter min mening er det totalpakken med en serviceminded importør og båter som faller i smak hos svært mange båtkjøpere.

 

Når det gjelder C serien så har denne aldri blitt markedsført eller solgt som en regattamaskin men som en romslig og fin turbåt som også kan brukes i en regatta, hadde selv aldri valgt en Bavaria Cruiser dersom vi skulle bruke båten som regattamaskin, vi ønsket oss derimot en lys og romslig båt som seiler ok. og det ønsket er innfridd og vel så det.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Litt mere småpjusk finner man jo utenfor scandinavia hvor ting sikert dysses litt ned av produsenten, men båtprodusenten er sensurert bort slik at jeg ikke skal såre noen som betaler meget for den feilfrie kvaliteten.

 

 

Does anyone have experience of trouble with the joint between the two halves of the hull mouldings where they are joined at the back of the keel below the propeller shaft on the Enderlein designed Hallberg Rassy (HR35/353/38/382/41/42/48 etc)?

 

After lifting out the other day, I noticed dampness along the line of the joint at the trailing edge of the keel. Investigation showed that the the joint between the two halves of the hull mouldings was not sealed and after digging out a little filler I had access to a void space 3cm deep over about 25cm along the training edge of the keel. We shall drain, dry out, fill and wrap with glass and then finish off.

 

Does anyone have any experience of this problem?

 

Information on causes and remedies would be appreciated?

 

Bernard

 

(html version)

 

Our 2003 HR 36, SURREAL, has a leak in the aft cabin top, starboard side.

 

It only occurs with a very hard rain. I've pulled the overhead and looked,

but it doesn't leak when I look (ain't that always the way). The matter is

complicated some by the fact that we had the main sheet rigged in the HR39

style, which gives us extra turning blocks and winches on the cabin top.

 

Has anyone had this problem? Does anyone have suggestions for tracking the

leak?

 

Mike Mainen

 

I first noticed a few small ash colored specks on the deck. I thought they

were just soot from some nearby source. When I picked them up they

disintegrated like a cigarette ash. Then I noticed little spots, maybe a half inch long,

where the caulking was starting to disappear, which was the source of the

small pieces. Gradually this summer I've noticed more and more so when I started

looking closely at the deck caulking I found that much of the deck exposed to

UV, the caulking had some degree of any or all of the following: become

brittle and cracked, turned very soft and chalky, pulled away or starting to pull

away from the sides. In a couple of spots, the caulking is gone altogether,

exposing the teak underneath.

 

Regards,

Karl

 

Hi Karl,

 

We have a similar problem.

 

The previous owner of ou HR42E must have had the deck fixed before he

put the boat on the market.

 

This must have been some 6-7 years ago. The caulking has never been

good. In some places it's sticky and it leaves a black mark on your

finger. Sometimes it becomes worse, we suspect that it doesn't like deck

cleaning with detergents.

 

We can only speculate that perhaps a two-component caulking was used and

maybe it was not mixed properly. I'm wondering what material HR use for

caulking.

 

Regards,

Steve

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...eller refererer til vannlinjen, når jeg forklarer at hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk.

 

Vannlinjen var ikke poenget, poenget var farten og sikkerheten som en større båt gir. Dersom jeg en gang i fremtiden har økonomisk mulighet til å kjøpte en Regina 43, vil jeg kjøpe en Hanse 64, you see ? størrelse, fart og sikkerhet har høy prioritet..

 

Jeg klipper inn mitt innlegg som var bakgrunnen for ditt "tømmerstokk" utspill, slik at du eventuelt kan komme med en saklig kommentar til punktene:

 

Vi har idag en Bavaria 46 Cruiser og er kjempefornøyd. Den kostet ca 1,8 mill og sammenlignet med en Orustbåt i samme prisklasse:

  • Seiler vi raskere bl.a. fordi vi har 4 meter lenger vannlinje...
  • Vi har 4 soveplasser mer...
  • Vi føler oss mye tryggere hvis det blåser f.eks 20 m/sek med 4-6 meter bølger. Undersøkelser har vist at skroglengde er en viktig faktor for å tåle høye brytende bølger. Ved brytende bølger med bølgehøyde som tilsvarer 40-60% av båtens lengde, vil alle seilbåter legges ned dersom bølgen treffer direkte fra siden. Lengre båt er tryggere..
  • m.m.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Den båten jeg snakker om hadde de visst fått ned fra Trøndelag eller Nordland tror jeg , teakdekket hadde løsnet fra dekk og var liksom brettet opp så man kunne se under det på flere steder , vet ikke om det var en skade etter noe vinteropplag eller om det bare skjedde under vanlig bruk.

 

Blir litt skeptisk til teakdekk som ikke er skrudd fast når man ser slikt , teakdekk på de fleste billigbåter i dag limes vel bare fast men jeg vet ikke om dette har vært et problem på f.eks Hansebåter også

Link to post
Share on other sites

Registrerer fortsatt at alle får lov å ha en mening om meg, men at mine innlegg om selve saken blir slettet....

 

Dine og nei_takk's innlegg blir intill videre slettet hvis ikke seriøsiteten tar seg opp.

 

Greit hvis du/dere begrunner hvorfor dere sletter mine innlegg.... Dette forumet er vel ikke "Made in China" ?

 

...så så lenge jeg ikke er medlem av det eksklusive Skibsraadet, så kan dere slette som dere vil ?

 

Det kalles moderasjon, lano2. Du har holdt på nokså lenge nå med innlegg som ikke har noe som helst seriøst innhold.

Et sted går grensen, og den er altså nå nådd.

 

Til dagsorden!

 

Hvor på forumet finnes regler om at "useriøse innlegg slettes"?

 

Kan til tider få inntrykk av at "tilhører man flertallet", så kan man tillate seg urseriøse innlegg og personangrep, tilhører man et mindretall og kommer med velbegrunnede, men upopulære innlegg, så risikerer man å bli nærmest fritt vilt for flertallet. Og moderatorene lar respektløsheten utfolde seg... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den båten jeg snakker om hadde de visst fått ned fra Trøndelag eller Nordland tror jeg , teakdekket hadde løsnet fra dekk og var liksom brettet opp så man kunne se under det på flere steder , vet ikke om det var en skade etter noe vinteropplag eller om det bare skjedde under vanlig bruk.

 

Blir litt skeptisk til teakdekk som ikke er skrudd fast når man ser slikt , teakdekk på de fleste billigbåter i dag limes vel bare fast men jeg vet ikke om dette har vært et problem på f.eks Hansebåter også

 

Jeg vet om mange andre som har blitt nødt til å bytte teakdekk også.

Forskjellen er at det er båter fra midt på 80-tallet, ikke fra rundt år 2000..

Problemet med limt teakdekk er at fuktigheten som kommer seg gjennom teakdekket sørger for å sprenge opp dekket. Kjempepent.

 

Til dagsorden!

 

Hvor på forumet finnes regler om at "useriøse innlegg slettes"?

 

Kan til tider få inntrykk av at "tilhører man flertallet", så kan man tillate seg urseriøse innlegg og personangrep, tilhører man et mindretall og kommer med velbegrunnede, men upopulære innlegg, så risikerer man å bli nærmest fritt vilt for flertallet. Og moderatorene lar respektløsheten utfolde seg... :rolleyes:

 

Denne tråden er jo et godt eksempel. Det har kommet tildels drøye personangrep mot flere (blant annet meg), og Skipsraad har ikke så mye som svart på den IM som ble sendt de 14.08.07, klokken 21:39.

Likeså har de unnlatt å svare på klage angående et annet medlem (tilsvarende forhold), sendt 12.06.07 klokken 19:43.

 

For meg virker det som du har rett, så lenge man er enig med moderatorene er alt ok.

Link to post
Share on other sites

Blir litt skeptisk til teakdekk som ikke er skrudd fast når man ser slikt , teakdekk på de fleste billigbåter i dag limes vel bare fast

 

Sludder og pølsevev, det kommer an på metoden. Baltic Yachts fra Finland har limt dekkene på sine båter siden tidlig på 90 tallet, og jeg tror du skal lete lenge før du finner ett som har løsnet. Bavaria gjør det fort og gæli, med ubehandlet finer som underlag, derfor løsner dekkene deres. Slik er det bare med den saken. Som opptil flere har sagt i denne tråden, du får det du betaler for!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...