Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

mulig moderatorene bruker skjønn?? ( hvordan staves det?? ) og det er vel uansett de som bestemmer hva som er legalt og ikke her på baatplassen.

 

Moderatorene skal selvsagt etter mitt syn forholde seg til gjeldende lovverk og forvalte etter normal folkeskikk.

Men det gjøres så absolutt ikke.

Link to post
Share on other sites

At jeg også har erfaring med minst en bavaria som teakdekket løsnet på kan du jo notere deg..

 

Du kunne jo, for the sake of good order, også nevnt at denne Bavariaen har ligget ute for vær og vind - hele året, udekket, de siste fem årene. Du er sikkert enig i at det er viktig å ha tilgang til alle relevante opplysninger når man skal vurdere kvaliteten på dette og hint, eller er ikke det så viktig når man for enhver pris skal rakke ned på noe??

Link to post
Share on other sites

Du kunne jo, for the sake of good order, også nevnt at denne Bavariaen har ligget ute for vær og vind - hele året, udekket, de siste fem årene. Du er sikkert enig i at det er viktig å ha tilgang til alle relevante opplysninger når man skal vurdere kvaliteten på dette og hint, eller er ikke det så viktig når man for enhver pris skal rakke ned på noe??

 

En båt som ikke tåler å ligge ute burde det vært ulovlig å selge.

Jeg dekker forøvrig ikke til båten min heller, noe du sannsynligvis vet, med tanke på at du kjenner den aktuelle saken.

 

Et teakdekk kun for innendørsbruk og sommerbruk blir liksom litt feil for meg..

Link to post
Share on other sites

En båt som ikke tåler å ligge ute burde det vært ulovlig å selge.

Jeg dekker forøvrig ikke til båten min heller, noe du sannsynligvis vet, med tanke på at du kjenner den aktuelle saken.

 

Et teakdekk kun for innendørsbruk og sommerbruk blir liksom litt feil for meg..

 

Nå har vel ikke du teakdekk, så sammenligningen blir noe søkt. Mitt poeng er at man behandler saker og ting etter hvordan de er konstruert/produsert. Man undersøker med andre ord sitt eget skip og finner ut hvor lenge man vil at ting skal vare. Spør du mer enn en båtbygger om hvordan et teakdekk skal behandles får du nok ymse svar, men en ting er de enige om - uavhengig om dekket er skrudd eller limt - is og snø (og sol og varme i sydligere strøk) er teakens verste fiende. Spesielt gjelder det de nye dekkene som er fra hurtigvoksende skog.

Link to post
Share on other sites

mulig moderatorene bruker skjønn?? ( hvordan staves det?? ) og det er vel uansett de som bestemmer hva som er legalt og ikke her på baatplassen.

 

Se f eks denne her fra lano2 (slettet igår):

 

ter-av:

Gidder du å få hu derre regina_nei_takk dama til å forstå at Viksund 340 venter på henne i Bergen....

Er så lei de hengepuppene, hver gang vi seiler forbi Sjøsanden..... Og jeg vet hun besøkte verftet i Bergen i fjor....

 

Det er greit med litt humør og spøk og også useriøse utglidninger en gang ibland. Men når det tar overhånd som hos lano2 og ...nei_takk, så går det på respekten overfor andre medlemmer løs. Og med dette er vi ved regelverket.

 

Forøvrig er det anledning til å klage til Skipsraad.

Link to post
Share on other sites

Nå har vel ikke du teakdekk, så sammenligningen blir noe søkt. Mitt poeng er at man behandler saker og ting etter hvordan de er konstruert/produsert. Man undersøker med andre ord sitt eget skip og finner ut hvor lenge man vil at ting skal vare. Spør du mer enn en båtbygger om hvordan et teakdekk skal behandles får du nok ymse svar, men en ting er de enige om - uavhengig om dekket er skrudd eller limt - is og snø (og sol og varme i sydligere strøk) er teakens verste fiende. Spesielt gjelder det de nye dekkene som er fra hurtigvoksende skog.

 

Dersom båtene ikke er lagd for vårt klima bør de ikke selges her heller, enkelt og greit..

Og det er riktig som du påpeker, jeg har ikke teakdekk, noe som er et bevisst valg.

 

Du vet vel også at det er en del andre båter som ligger på samme måten, uten tildekking om vinteren, der teak på dekk har vart vesentlig lenger enn på den gjeldende Bavaria.

At kvaliteten på teakdekket på den bavarian er av en latterlig dårlig kvalitet er hevet over enhver tvil.

Link to post
Share on other sites

All ære for et dette ble stoppet. Hadde sikkert ikke gjort noe om det ble trykket på knappen litt før.

 

Men husk at alle må behandles likt, og at det kanskje ikke er passende at en moderator er med på å "fyrer"?

 

Ref:

 

Forslag:

 

1. Kidnapp Lano en mørk høstkveld, og bær ham ombord i en Bavaria

2. Bind ham til masta, og seil så langt dere orker med standard seil

3. Deretter må han pugge samtlige lystall for alle Bavariamodeller produsert etter 2004

 

 

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Dersom båtene ikke er lagd for vårt klima bør de ikke selges her heller, enkelt og greit..

Og det er riktig som du påpeker, jeg har ikke teakdekk, noe som er et bevisst valg.

Du vet vel også at det er en del andre båter som ligger på samme måten, uten tildekking om vinteren, der teak på dekk har vart vesentlig lenger enn på den gjeldende Bavaria.

At kvaliteten på teakdekket på den bavarian er av en latterlig dårlig kvalitet er hevet over enhver tvil.

 

 

Ja, men da snakker vi om eldre skrudde dekk, og det blir noe helt annet.

 

Enig i at Bavaria (og de franske verftene) legger dårlige teakdekk. Dårlig både når det gjelder kvaliteten på treverket og metoden for legging. Dette må imidlertid ses i lys av at disse båtene er er lavprisprodukter, så hva kan man forvente??

 

HR tilbyr limte dekk på to av sine modeller, men kun mot pristillegg. Dette forteller meg at de benytter en metode som garantert vil holde, men som er dyrere enn å ha to mann til å skru i tusenvis av skruer to ganger per dekk.

 

Finnes det virkelig ikke noe alternativ til teak, hva med de nye syntetiske materialene? Så at Norshipdirektøren sa seg villig til å benytte sådanne materialer så snart han fikk en forespørsel, men det hadde han altså ikke fått.

Link to post
Share on other sites

Det jeg mener med "feil" baatsman, er at ikke alle er fornøyd med f.eks standard batterier, ladesystem, landstrømsenhet, størrelse på kabler mellom "her og der", osv...

 

...men hvis man ikke vet bedre, og ikke gidder å sette seg inn i denne båt-verden

 

Har ikke utfordringer med dette, det er derfor jeg kjøpte Bavaria. Men leser jeg korrekt at du sliter med dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Blir litt skeptisk til teakdekk som ikke er skrudd fast når man ser slikt , teakdekk på de fleste billigbåter i dag limes vel bare fast men jeg vet ikke om dette har vært et problem på f.eks Hansebåter også

 

De fleste produsenter skrur ikke teak-dekk idag. Dette pga at før eller senere vil vannet trenge igjennom. Det gikk ut en

advarsel i svenske båtblad ifjor ang 20 år gamle svenske båter med teak-dekk. Det var heller neg enn positivt ved kjøp/salg.

 

Sjekk Najad/HR hva de gjør idag.

 

Redigert.

Leste at det allerede er kommentert.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Du får si i fra Phoebe. Vår flotte 42 cruiser kan gi deg en opplevelse av de store. Jeg leser de negative punktene med stor ro. Ikke det at jeg tar kjøl-utfordringen til den 39 på Vestkysten alvorlig, for det gjør jeg.

 

Men har seil båten i 20-23 M/S over lang tid. Hvor ofte er man ute i sånt vær. 5 m bølger. Seiler båten alene. Når det blåser

kan jeg med revet seil seile forbi en del lettvindsmygger. BÅten veier 10 tonn med en velfylt koffert fra fruen. BÅten er trygg

på alle måter.

 

Eneste neg er at jeg bestilte båten med hvitt stoff. Betyr mere renhold. Båten seiler godt opp til LYS-tall hvis det betyr noe.

Ingen ukontrollerte broachere, båten er godt balansert. Roret holder godt. Seilte innenskjærs fra tanumstrand til soten, mens

fruen leste en god bok, datteren studerte hunder og jr så på sports-cruisere. Han mener han skal kjøpe en Princess V42 når

han blir 25. Vel, han får vente litt, vi er ikke ikledd furudressen ennå.

 

Tilbake til 42, båten er stor nok til at regnværet ikke beskymrer, 2 bad gjør morgenen til en god morgen. Seilegeneskapene

til 42 er gode. Søk og finn tester. Husk 55 hk, gjør motvinden til kompis.

 

MEN beregn en del kroner på utstyr.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ja, men da snakker vi om eldre skrudde dekk, og det blir noe helt annet.

 

Enig i at Bavaria (og de franske verftene) legger dårlige teakdekk. Dårlig både når det gjelder kvaliteten på treverket og metoden for legging. Dette må imidlertid ses i lys av at disse båtene er er lavprisprodukter, så hva kan man forvente??

 

HR tilbyr limte dekk på to av sine modeller, men kun mot pristillegg. Dette forteller meg at de benytter en metode som garantert vil holde, men som er dyrere enn å ha to mann til å skru i tusenvis av skruer to ganger per dekk.

 

Finnes det virkelig ikke noe alternativ til teak, hva med de nye syntetiske materialene? Så at Norshipdirektøren sa seg villig til å benytte sådanne materialer så snart han fikk en forespørsel, men det hadde han altså ikke fått.

 

Jeanneau-båtene som ligger her behandles da ganske likt som den aktuelle Bavaria, såvidt meg bekjent har ingen av de opplevd løst teakdekk!

 

Forøvrig er vel kork også velegnet etter hva jeg har hørt, mer behagelig å gå på er det visst og..

Link to post
Share on other sites

Gjør meg en tjeneste Anonym, sjekk salgstallene til både Jeanneau og Bavaria. Det har blitt solgt noen ganger flere

Bav enn Jea. Dette gjelder vel de siste 8 år.

 

Jeg kjenner relativt mange med seilere/motorbåter/jeeper med teak-dekk. Regner med at du gjør det samme, men må

innrømme at jeg ikke har samme svar som deg. Mulig at det er pga av jeg er Bav eier.

 

Ta kontakt med div takstmenn, skrog rep osv å hør hva de sier. Eller f eks LP yahts i Danmark om dimensjoner. Han klargjør også Dufour.

 

Vi er nødt til å definere Bav som "bestselger" de siste år. Dette er ikke pga at nordmenn er dumme eller fattige. De er

relativt belyste, reflekterte mennesker som gjør et valg.

 

Hvilket valg har de gjordt når det gjelder pris/kvalitet?. SKal vi jobbe mot resultatet eller godta det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Gjør meg en tjeneste Anonym, sjekk salgstallene til både Jeanneau og Bavaria. Det har blitt solgt noen ganger flere

Bav enn Jea. Dette gjelder vel de siste 8 år.

Irrelevant, jeg kjenner flere i Jeanneau enn Bavaria, altså burde flere av de hatt problemer.

 

Jeg kjenner relativt mange med seilere/motorbåter/jeeper med teak-dekk. Regner med at du gjør det samme, men må

innrømme at jeg ikke har samme svar som deg. Mulig at det er pga av jeg er Bav eier.

 

Jeg kjenner en del båtfolk ja, både med motorbåt og seilbåt, av mange forskjellige opprinnelser..Både svenske, finske, danske, tyske, franske, amerikanske, osv..

 

Jeg kjenner til kun 2 konkrete tilfeller av teakdekk på en båt mindre enn 10 år gammel som har løsnet.. Begge er Bavaria-produkter!

Kjenner selvsagt til en del eldre båter der teakdekket har bydd på problemer, men da gjerne båter som er 20år +++..

 

Vi er nødt til å definere Bav som "bestselger" de siste år. Dette er ikke pga at nordmenn er dumme eller fattige. De er

relativt belyste, reflekterte mennesker som gjør et valg.

 

Hvilket valg har de gjordt når det gjelder pris/kvalitet?. SKal vi jobbe mot resultatet eller godta det.

 

Jada, Bavaria er en bestselger, og jeg må innrømme at det passer meg meget bra!

Det gjør at de båtene jeg kan tenke meg er sjelden vare, og at de er sjelden vare er et pluss i mine øyne.

Jeg håper Bavaria fortsetter med det samme salgsvolumet som i dag i mange år til!

Link to post
Share on other sites

Hvorfor teakdekk? Båter fungerer da greit nok med "vanlig" GAP dekk. Da slipper man å tenke på at/om teakdekket skal løsne. I tillegg er det etterhvert mere status å være miljøbevist enn å ha teakdekk på båten. Plutselig en dag kommer du til båten, og der har det vært en miljøaktivist innom med lakkboksen og ødelagt teakdekket, som de har gjort med pels i en arrekke.

 

Nok en avsporing, men skaden var jo allerede gjort til gangs.

 

Live and let live...

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Smakssak. Jeg ville ikke kjøpt en båt uten teakdekk

 

Hvorfor ikke? Hva med teakimitasjon?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Smakssak. Jeg ville ikke kjøpt en båt uten teakdekk

Du har kanskje en Orust-båt fra 80-tallet? Teak på dekk og i cockpit på en ny båt 30 - 34 fot kan vel fort koste en 120 - 160.000 kroner.

 

Og det betaler man villig vekk for en "smakssak"? Noe nytte bør det vel være også? Eller kanskje bekymringer når natene løsner og vannet trenger inn under teaken - spesielt på båter som ligger mer eller mindre kummerlig i boblehavn om vinteren? Og hvor lenge holder denne "smakssaken" før den bør renoveres? Vanninntrengning gjennom skruehull i sandwitch dekk betyr vel en viss risiko og kanskje store utlegg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...