Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Jeg er ny her på dette forumet. Har lest denne lange tråden og ble fristet til å komme med mine erfaringer.

Jeg har en 39C kjøpt gjennom Lunde og hentet i Danmark i 2005. Før denne båten hadde jeg en Maxi 999 (Orustbygge?) i 17 år - vanskelig prosess å kvitte seg med denne, men jeg har egentlig ikke savnet den etter at jeg fikk Bavariaen.

Jeg jobber mye med båten selv, installerer og forbedrer. Vinterene går med til dette.

 

Mine erfaringer på den negative siden:

Båten bar et visst preg av samlebåndproduksjon - "bandet går guttær, få den avgårde til neste stasjon". De har ikke tatt seg tid til å gjøre all installasjon skikkelig, men det er ikke verre enn at jeg kunne rette på det meste selv ganske enkelt. Noen andre jeg kjenner har hatt alvorligere monteringsfeil (bl.a. styringsproblemer), men feilene på mitt eksemplar var ganske greie å fikse. Jeg kan nevne:

* Treg gass/gear funksjon (ble greit fikset av LB med teflonbelagt vire, ny gearhendel og noe etterjustering av meg)

* Vannlekkasje via øvre rorlager (fikset selv med Sika)

* Diesellekkasje fra avstengningskran (merket dette først ved full tank - fikset selv ved etterstramming)

* Speilene av plast ble stygge etter noen måneder (nye speil av glass ble laget hos lokal glassmester og betalt av LB)

* Div. småproblemer med lukehengsler og -låser (fikset selv med nye deler fra LB)

* Kondens i instrument for tankmåler (fått ny måler av LB - sikkert like dårlig)

* Lekkasje ut fra det ene toalettet (feil vinkel på utløpet fra dopumpa i forhold til tankslangen - fikset, men kunne vært bedre).

* Litt koblingsfeil vedrørende instrumenter (ble fikset i Danmark)

 

Det irriterer meg at de har klart å lage mye skjevheter på enkle ting som ikke betyr noe i praksis, jeg bare ser at det ikke er rett - kunne vært gjort bedre.

Endel designmessige ting er også teite synes jeg, men en båt er alltid et kompromiss.

 

Positive erfaringer:

Stort sett er jeg meget fornøyd med båten. Vi bruker den mye og seiler endel, men ikke regatta. Her er det cruising og bokomfort som gjelder. Jeg har installert såpass mye utstyr og gjort den så tung at den ikke har noe på regattabanen å gjøre. For meg ville regatta komme i samme klasse som å kjøre rally med bobilen sin.

Båten er en drøm å jobbe i. God plass til alle installasjoner og lett å komme til stort sett over alt.

Jeg synes den seiler godt, er lett å ha med å gjøre (etter at jeg installerte en baugpropell) og deilig å bo i. Vi bruker den mye - rundt 70 overnattinger hver sesong og rundt 1500 sjømil. Det blir endel motorkjøring også og jeg angrer ikke på 55-hesteren jeg investerte i.

Jeg synes utstyret Bavaria har valgt er av bra kvalitet og valgene de har gjort indikerer at de prioriterer enkel installasjon.

Det elektriske opplegget er skikkelig utført med gode dimensjoner (stort sett).

Plastarbeidet er etter min mening solid og godt selv om man kan ha synspunkter på måten de setter sammen delene på. De er glad i å bruke selvgjengende skruer over alt - kanskje ikke den beste løsningen, men skikkelig lim og fugemasse gjør vel jobben?

 

Mitt største problem har vært en ulyd i gearet/drevet som jeg fremdeles holder på med. I denne saken har jeg blitt stående alene mot Volvo Penta, og det er ikke lett. Jeg har en ulyd som ikke andre med tilsvarende motor/gear ikke har. Det har gått tre sesonger nå og en skulle jo tro at en ulyd resulterer i et problem på ett eller annet tidspunkt. Gruer meg til videre oppfølging her - det er tungt.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes den seiler godt, er lett å ha med å gjøre (etter at jeg installerte en baugpropell) og deilig å bo i. Vi bruker den mye - rundt 70 overnattinger hver sesong og rundt 1500 sjømil. Det blir endel motorkjøring også og jeg angrer ikke på 55-hesteren jeg investerte i.

 

Mitt største problem har vært en ulyd i gearet/drevet som jeg fremdeles holder på med. I denne saken har jeg blitt stående alene mot Volvo Penta, og det er ikke lett. Jeg har en ulyd som ikke andre med tilsvarende motor/gear ikke har. Det har gått tre sesonger nå og en skulle jo tro at en ulyd resulterer i et problem på ett eller annet tidspunkt. Gruer meg til videre oppfølging her - det er tungt.

 

Med 18000Nm på baken kan det jo hende at ting begynner å merkes at det er brukt.

Men hvorfor du går på VP forstår jeg ikke, du har vel handlet av Lunde, og det beste må da være å forholde seg til de hele veien.. De har ALT ansvar ovenfor deg som kunde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med å få LB til å ta tak i dette, men gitt opp. Det har blitt en sak mellom meg og VP.

Regner med å runde 18000 sjømil med denne båten om noen år. Fohåpentlig fungerer motor og drev like godt da, men ulyden uroer meg.

Etter 17 år og over 20000 sjømil med den forrige båten var motoren og drevet i fin form fremdeles. Håper på det samme med denne.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med å runde 18000 sjømil med denne båten om noen år.

 

Hei og velkommen som aktiv bruker av Båtplassen! Det er akkurat slike tilbakemeldinger jeg ønsket i denne tråden.

(regner forøvrig med at du mener "nautiske mil" 1852 meter, og ikke sjømil som er 4 ganger så langt 7408 meter)

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Mitt største problem har vært en ulyd i gearet/drevet som jeg fremdeles holder på med. I denne saken har jeg blitt stående alene mot Volvo Penta, og det er ikke lett. Jeg har en ulyd som ikke andre med tilsvarende motor/gear ikke har. Det har gått tre sesonger nå og en skulle jo tro at en ulyd resulterer i et problem på ett eller annet tidspunkt. Gruer meg til videre oppfølging her - det er tungt.

 

Har du sjekket om det kan være dempeplaten, vet at dette har vært et probelm på noen D2-55. En bekjent fikk byttet denne i vår og ulyden ble borte.

 

De fikk forresten nytt gear i samme slengen! Alt på garanti, selvfølgelig. Ikke dårlig det fra utskjelte VP.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sjekket demperplata (vet ikke hvordan jeg skal få sjekket den), men har også vært inne på tanken.

Egentlig heller jeg litt i denne retningen, da drevet har en uttalt "klakkelyd" når jeg kjører på tomgang. Den blir borte når jeg gir litt gass, men jeg må opp i litt høyere turtall i år enn i fjor for at denne klakkingen skal forsvinne.

 

Drevet mitt ble også byttet av VP (etter mye mas). Desverre løste ikke dette problemet - lyden er der fremdeles.

VP tok jo tak i dette, men det sørgelige er at de ikke sjekket om drevbyttet løste problemet. De gadd ikke bli med på en prøvetur engang etter bytte. Jeg fikk en følelse av "nå har vi byttet drevet ditt, nå får du vel for f... være fornøyd".

Å bytte et drev er sikkert dyrt for VP, men det løste ikke problemet mitt.

Skulle vel tro at de sjekket demperplata når de byttet drevet?

 

Etter en vinter med oppfølging og mas skulle de stille på en prøvetur i våres, men da det nærmet seg utsetting fikk jeg beskjed om at serviceansvarlig hos VP hadde sluttet og at de måtte få på plass en ny mann. Der står saken foreløpig. Har ikke hørt noe fra VP sentralt tross purringer.

En annen side av saken er at VP sentralt ikke vil kommunisere direkte med meg. Det skal gå via serviceapparatet. De blir i en slags mellomposisjon. De gjør det VP sentralt sier, men tar ikke eierskap til problemet. Jeg har ikke helt"grep" på situasjonen på denne måten. VP sentralt har heller ikke gitt fra seg noe som helst skriftlig ang. problemet. De svarer ikke på henvendelser.

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sjekket demperplata (vet ikke hvordan jeg skal få sjekket den), men har også vært inne på tanken.

Egentlig heller jeg litt i denne retningen, da drevet har en uttalt "klakkelyd" når jeg kjører på tomgang. Den blir borte når jeg gir litt gass, men jeg må opp i litt høyere turtall i år enn i fjor for at denne klakkingen skal forsvinne.

 

Dette med klakkelyd på tomgang stemmer veldig godt med det tilfelle jeg kjenner til. Det viste seg at flere av fjærene i dempeplata hadde løsnet.

Link to post
Share on other sites

Ja, dempeplatene er en gjenganger på D2-55. Hos meg løsnet 3 skruer her :eek: Og det medførte en tur på land i mai, men da fikk jeg i samme slengen stoffet og polert etter vinteren på vp sin kran og opplags regning. :yesnod:

 

Det hele gikk på reklamasjon, men problemet var å få time hos disse VP karene, det ødela 4-5 uker av vår sesongen. Skrekk og gru om jeg hadde ventet til juni-juli med å rapportere om den merkelige lyden som kom av og til. (fikk kjøreforbud av VP etter at de hørte lyden) Lyden var som en gresshoppe som av og til spilte inne i svinghjulshuset, bare enda litt høyere. I ettertid viste det seg at det var en løs skrue som av og til tok en tur rundt.

 

Jeg forholdt meg til VP, men sørget for å informere Lunde Båt, og der sa de at de foretrakk at jeg forholdt meg til VP, men at jeg måtte si ifra hvis VP ikke ordnet opp, for da skulle Lunde Båt ta en prat med dem.

 

Saken løste seg greit med unntak av at det var et h...... å få time hos Volvo, og når jeg først fikk en time, dukket ikke volvo opp, slik at jeg måtte ta en telefon til Volvo Norge for å få mannen på plass! Han var rimelig overarbeidet(og selvfølgelig gretten siden jeg ringte volvo norge) , og hadde tydeligvis gitt opp alt som het avtaler. Det lokale VP verkstedet mitt var heller ikke særlig behjelpelige, ettersom de hadde 6 ukers ventetid på time.

 

Enden på visa ble at jeg og mekanikeren på opplags verftet der båten stod skrudde ut motoren, volvo trakk til de 3 skruene, og så monterte jeg og han mekanikeren motoren igjen. Men Volvo fikk selvfølgelig alle regningene. Litt trist at de ikke har folk hos volvo, slik at man må ødelegge 4-5 uker, og frakte båten til nabofylket for å få den reparert.

 

Min konklusjon når det gjelder volvo, er at du får kjøpt og skiftet oljefilter på annenhver holme langs kysten, men de fleste "volvo penta" skiltene langs kysten fortelle bare hvor du kan kjøpe motorer og deler. Skal man skru ut mer enn oljepluggen, må man vente i ukesvis, eller reise til andre delen av landet for å få seg en time. Det er nemlig fort 20 mil mellom kyndige volvo verksteder som kan ta reklamasjoner.

 

Begrunnelsen til volvo var at de manglet folk, men jeg synest det er tullete å booke 6 uker med service og oljeskift på våren, når båter er ute av drift. Tullinger som ringer verksted i mai for å skifte olje og diesel filter burde fått beskjed om å vente til etter ferien.....men så er det vel disse filterene og all den olja volvo lever av,ellers hadde de vel ikke vært stasjonert på annenhver holme langs kysten.

 

thov, har du hørt på andre D2-55 motorer? Min går faktisk veldig flott, visstnok penere enn yanmar, i følge en som hadde en tilsvarende yanmar. Forklaringen på det er visst at det er japansk blokk på motoren, shibura eller noe slikt.

 

Så da er vi tilbake til at blokke er laget i japan, så er motoren stemplet med perkins......og da gjenstår vel bare at grønnfargen og filterene er levert av volvo penta. :lol:

Link to post
Share on other sites

thov, har du hørt på andre D2-55 motorer? Min går faktisk veldig flott, visstnok penere enn yanmar, i følge en som hadde en tilsvarende yanmar. Forklaringen på det er visst at det er japansk blokk på motoren, shibura eller noe slikt.

Det stemmer at dette er en Shibura-Perkins motor, det er forøvrig alle de små Volvoene fra slutten av 90 tallet i allefall.. Jeg har også en uling fra det svenske kvalitets drevet på turtall mellom 1100 og 15-1600, men tror dette kommer fra propellen (fast treblader). Er kun forover og ikke ved bakking... Har så smått planer om å reklamere på dette når båten skal på land om et par måneder... Da kan jeg i allefall få løftet på garantien og sparer dermed noen kroner på opplaget..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kjøp foldepropell sydvesten! Be om å få en klekkelig rabatt, i det minste refundert prisen av den du har.(så har du reserve). Det øker farten ved svake vinder betraktelig på de båtene våre. Jeg som har 55 hk mener det hjalp mellom 0.5 og 1 knop ved svake vinder. Har volvo 3 blader, og den fungerer bra, ingen lyder, og like god som fast på havnemanøver og toppfart. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for fine innspill. Det gir meg litt kraft og mot til å fortsette kampen.

 

Ja, selve motoren går veldig pent. Nesten ikke vibrasjoner, starter momentant uten å gløde og virker veldig pålitelig.

Det er når jeg setter den i gear at ulyden kommer. Klakkelyden er der med en gang på tomgang. Ulelyden er der også med en gang jeg setter den i gear og den er spesielt merkbar fra 1600 O/min og oppover. Jeg ligger som regel på 1900 - 2000 O/min og lyden går meg ofte på nervene - det hender det blir noen timer for motor. Det blir til at jeg lytter etter ev. forandringer på lyden. Når man lytter etter slikt oppleves den ofte forskjellig om det blåser bakfra, forfra, mye eller lite. Jeg har ikke lyst til å støydempe bort lyden enda heller.

 

Tomgangsturtallet på min motor ligger på 800 O/min. Jeg må nok opp i 1000 for å få vekk klakkelyden.

Jeg tror ikke at drevet slår borti skroget. Avstanden her er god nok og motoren står veldig rolig og er ikke så lett å bevege som den 2-sylindrede motoren i min forrige båt. Lyden er heller ikke slik.

 

Jeg har forresten vært igjennom hele spekteret av propeller - fast 3-bladet, VP 3-bladet folde (inkl. sliping) og FlexOfold 3-bladet folde. Konklusjon på dette løpet er at ulyden ikke skyldes propellen.

 

Når det gjelder VP's service, har jeg god erfaring fra mitt lokale VP verksted. De har gjort en god jobb på det VP sentralt har dekket,men gjør ikke noe i saken på egen hånd. Det er VP sentralt som ikke følger opp og tar ansvar (slik jeg opplever det).

Link to post
Share on other sites

Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt)

Denne tråden er jo et godt eksempel. Det har kommet tildels drøye personangrep mot flere (blant annet meg), og Skipsraad har ikke så mye som svart på den IM som ble sendt de 14.08.07, klokken 21:39.

Likeså har de unnlatt å svare på klage angående et annet medlem (tilsvarende forhold), sendt 12.06.07 klokken 19:43.

beklager dette, men grunnen er at ingen leser IM til skipsraad brukeren. Klager MÅ sendes pr epost til klage@baatplassen.no, se her.

 

Skrevet av Ingar som logget seg inn som skipsraad for å sjekke Inn-boksen, kun disse to fra Anonym der.

Har nå slått av IM funksjonen for skipsraad.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne Bavarian som ligger til salgs på Finn har en modifisert løsning når det gjelder feste av storseilskjøte. Er det en grei måte å gjøre det på? Eller er det litt skummelt når det hevdes at pidestallen på Bavariane beveger seg, og underforstått, ikke virker så solide???

 

 

Jeg ser vel heller på dette som et bevis for at pidestallen er solid i massevis i forhold til hva den egentlig er ment til å gjøre. :wink:

Link to post
Share on other sites

Eller er det litt skummelt når det hevdes at pidestallen på Bavariane beveger seg, og underforstått, ikke virker så solide???

 

Jeg ville ikke hatt det slik, med løse pidestaller flyvende rundt. :lol:

 

Neida, snakket med Are på messen om dette. En enkel jobb. Får pris på dette når jeg skal ha den på service om noen uker.

Men vet ikke om jeg gjør det ennå, ettersom hr pilot gjør en god jobb.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg har Bavaria 36 AC 2004-mod, mens min bror har 30Cruiser fra 2006, så vi har god erfaring med båtene.

Pidestallen er slett ikke vaklete eller svake, og det sier jeg ikke fordi jeg vil forsvare båten :-).

 

Men mine 90kg + har opptil flere ganger både blitt kastet inn i den, og måttet ta av for provoserte bevegelser. Jeg har boret i den og skåret ut for autopilot. Det er tykt som pokker.

 

Dette med å legge sotseilskjøtet til pidestallen for lettere soloseilas, forteller mer om at seileren/eieren ikke vil ta noe sjangser. Det vil si, at som soloseiler er du ikke ute i det tøffeste forholdet uansett. Da er dette festet ganske solid for den bruken.

 

Er du ute etter røff seilas, bør det flyttes fram igjen, og det antar jeg er flyttbart. Det sier seg selv at kraft x arm gir helt avndre momenter på en meterhøy stolpe enn på et flatt rufftak.

 

30- og 31 foteren har ikke løygang som 36-foteren, og burdHjemmesidee være relativt lett å gjøre fleksibel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...