Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Jeg reagerer på at mange mener det er barneuvennelig med løygang i cockpit. Fjerner de samme folkene alle dørene i husene sine for å unngå at barna skal klemme fingrene sine? Det er familievennelig å ha kontroll på storseilet. Bastabom! Sånn er det! Å si noe annet er fjas.

 

Når mor og far skyver barna foran seg som begrunnelse for ikke å ha løygang, vitner det om uvitenhet eller at de ikke synes at seilingen er så viktig. Det siste har jeg respekt for. Alle får prioritere som de vil. Let's face it; det er mor og far som syns løygang er i veien når de ligger i havn. Det er en ærlig grunn. Og for meg er den god nok. Ikke trekk barna inn i dette.

 

Men jeg er enig med Bjoris i at løygangen i cockpit'en ikke er verdt 10000,- ekstra. Det hadde ikke jeg kjøpt heller..

 

mvh

 

En som er vokst opp med løygang uten å få varige mèn (tror jeg, da)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer på at mange mener det er barneuvennelig med løygang i cockpit. Fjerner de samme folkene alle dørene i husene sine for å unngå at barna skal klemme fingrene sine? Det er familievennelig å ha kontroll på storseilet. Bastabom! Sånn er det! Å si noe annet er fjas.

 

Når mor og far skyver barna foran seg som begrunnelse for ikke å ha løygang, vitner det om uvitenhet eller at de ikke synes at seilingen er så viktig.

 

......

 

En som er vokst opp med løygang uten å få varige mèn (tror jeg, da)

Det Var Da Svært Da De!

 

Mange foretrekker å ha løygangen i cockpit fordi de mener dette gir bedre kontroll, en greiere håndtering, ved skjøting av storseilet. De fleste, jeg vet ikke om jeg kan inkludere jannneau i den gruppen, mener at løygangen og skjøtet i cockpit betyr en sikkerhetsrisiko. Ufrivillig jibb i hard vind har gitt mange et skikkelig rapp av storseilskjøtet en og annen gang.

 

Av denne grunn finnes de som gjerne vil ha løygangen på hyttetaket, eller på en Targa-bøyle slik man ser det ombord på Malö's båter. Og det er mange dyktige seilere som velger dette - folk som synes seiling nettopp er viktig i deres og familiens liv. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kun vært inne på, og blitt begeistret for dette forumet en kort stund.

 

Det er mye flott jeg har lært og sett, men jeg stusser på en ting...

Hvorfor kan man ikke dele synspunkter og erfaringer uten å la antipatier og andres erfaringer føre til usakligheter?

:smiley:

 

Utgangspunktet var et enkelt spørsmål om storseilskjøte på pidestall, var det ikke?

 

Selv har jeg løygang på hyttetaket, foran sprayen. Uansett om jeg har en frivillig eller ufrivillig jibb, er ingen personer i noen treffsone for tau eller bom. At dette ikke kan kalles både seilervennlig og barnevennlig, kan jeg ikke forstå.

 

Og hvorfor skal det være mer seilervennlig å ha løygangen i cockpit? :smiley:

 

SÅ er det også slik at jeg respekterer de som vil ha den der, både av vane og overbevisning, men behøver jeg å kalle noen for paver eller nolduser for det?

Det blir litt sånn "pappan min er sterker enn din", eller kanskje mer treffende "jeg har større tiss enn din"-mentalitet. Og det er vi vel mannfolk nok til å vokse fra?

 

Dette var litt uvant form for forum-opplevelse for meg :yesnod:

 

Likevel, jeg synes det er mye flott å lese!!!

 

Selv har jeg kommet forbi stadiet med småbarn, men snart er det barnebarn og da blir vi nok enda mer "dustete" og beskyttende. Skal i hvertfall holde dem unna et skjøte i heftig jibb :-) uansett hvor løygangen er plassert.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke fjernet alle dørene hjemme, men jeg pleier å rydde gulvet slik at ikke skal være så lett å snuble. Det er også et poeng i båten. Alle tau blir kveilet og hengt på knagger eller i sekker på cocpitveggen, og løyegangen er plassert på hyttetaket. Jeg bruker autopiloten aktivt, og trimmer storseilet på samme måte som om jeg skulle hatt løyegangen i cockpiten. Bruker riktignok 3-4 sekunder på å reise meg, trykke på "standby" på piloten, og gå frem til hyttetaket. Å hevde at jeg ikke har kontroll på storseilet er vel ikke helt riktig, enten man henger på en "bastabom" eller en "fjas". :wink:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har hevdet at du ikke har kontroll på seilet, men kraft ganger arm er kommet for å bli.

Med løygangen akter får jeg en ganske stor kraft til å flate seilet.

Og som jeg har prøvd å hevde, båter er forskjellige.

Skulle jeg hatt skjøtet på hyttetaket måtte det stå foran rod-kicken. Og skjøtepunktet hadde stått ca. 1/3 av bomlengden ut fra masta. Skulle jeg bruke samme makt som med løygangen akter, hadde jeg revet taket av båten.

 

Og så gir det litt god jollefølelse å sitte oppe på sargen å seile med rorkultforlenger og skjøtet i handa. :wink:

Link to post
Share on other sites

(...) løyegangen er plassert på hyttetaket. Jeg bruker autopiloten aktivt, og trimmer storseilet på samme måte som om jeg skulle hatt løyegangen i cockpiten. Bruker riktignok 3-4 sekunder på å reise meg, trykke på "standby" på piloten, og gå frem til hyttetaket. Å hevde at jeg ikke har kontroll på storseilet er vel ikke helt riktig (...)

 

 

Til info, hvis det var jeg som ble usynilg sitert her; jeg har ikke autopilot... :flag:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg forventet at bavariapaven ville kommentere dette,

Kommentarerer fra tekninsk tar jeg vanligvis som en ære, men jeg synes det er litt barnslig med slike tilleggsnavn som går på en bestemt person og ikke saken.

 

:lol: Tipper at Sydvesten tar dette som et kompliment! Du vet, vi er stolte av båtene våre, vi som eier Bavaria :lol:

Jeg tar meg i allefall ikke nær av slike kommentaere, har huset fullt av unger og jeg blir gjerne kallt både det ene og det andre så slike ting er jeg vant til.

 

Når mor og far skyver barna foran seg som begrunnelse for ikke å ha løygang, vitner det om uvitenhet eller at de ikke synes at seilingen er så viktig.

For meg er dette uten tvil uvitenhet, jeg tilhører ikke seilbåtekspertene her på forumet som kan dette og alt annet om seilbåter... men jeg har jo fundert litt over dette, har jo løyegang selv om den ikke er i cockpit... på min båt så kunne jeg ikke hatt sprayhood om jeg skulle hatt løyegangen i cockpit, dette fordi bommen ikke går aktenfor sprayhooden... en løyegang ville også blitt særdeles klønete plassert omtrent rett ved nedgangen til båten (jeg har nå lært at dette ikke medfører noen fare for ungene).... og som sagt jeg bøyer med i støvet med min uvitenhet for ekspertisen på alt av seilbåter.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Løygang her eller der. Skal man trekke noen fellesnevnere ut av båtfolk, så er det at vi er noen merkelig halvreligiøse båt tilbedere. Alle de valgene vi har gjort er selvfølgelig de beste, og ivrig skal det fortelles at naboen, som er lykkelig med sin båt kunne vært lykkeligere om han hadde valgt annerledes. Dette er faktisk en av de mer plagsomme greiene med oss båtfolk, og trolig også eksistensen til et visst forum. Nemlig behovet for å forkynne fordelen med de gode valgene man har gjort. Jeg er ikke noe bedre selv egentlig, men hver mai topper det hele seg litt. Da er det båtpuss i havna, og ettersom jeg har båten på vannet på vinteren, venter jeg til sola skinner, og folk er utpå. Men mens jeg da står der med polish eller bunnstoff, kommer folket med armene foldet på ryggen (båtfolket folder hendene på ryggen), og forkynner det glade budskap om at seajet er bedre enn hempel, og poleringen fra biltema......etc etc. Svar som "jeg er fornøyd" ser ikke ut til å ha noen effekt på disse "vise menn". Har derfor måttet bringe med meg MP3 spiller og skylapper dersom jobben skal bli gjort.....

 

Her på baatplassen er det mye enklere, her kan man bare bytte tråd, eller logge av. Men jeg ser den samme trenden som i båthavnene. Folk er ivrige for å flagge sine valg. At folk flagger hardt i forsvar er forståelig, men at enkelte ikke skjønner at andres valg er basert på andre kriterier, det er av og til litt rart.

 

Når det gjelder den stanga i cockpiten, så hører den hjemme på hyttetaket, alt annet er rotete og trangt!!!!! :wink:

Link to post
Share on other sites

Vel, nå er det jo ikke alle som har valgt! For egen del kjøpte jeg en brukt båt og det som var der er der fortsatt, og helt konkret så er det en løygang i cockpit som enkelt kan fjernes i havn. Det betyr at jeg har brukbare trimmemuligheter av storseilet, et storseilskjøte jeg lett når under seil som gir meg en trygghet og en "ren" cockpit i havn uten snublefeller og andre hindringer. Har kommet til at dette er en meget god kombinasjon som jeg gjerne også vil ha når/hvis trefotsyken inntreffer. Båten er designet av Pelle Petterson som sies å ha litt greie på seiling og seilbåter, men som vi sier i Bamble, jeg har ikke så mye greie på sånt selv så jeg får høre på ekspertene!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Løygang her eller der. Skal man trekke noen fellesnevnere ut av båtfolk, så er det at vi er noen merkelig halvreligiøse båt tilbedere. Alle de valgene vi har gjort er selvfølgelig de beste, og ivrig skal det fortelles at naboen, som er lykkelig med sin båt kunne vært lykkeligere om han hadde valgt annerledes. Dette er faktisk en av de mer plagsomme greiene med oss båtfolk, og trolig også eksistensen til et visst forum. Nemlig behovet for å forkynne fordelen med de gode valgene man har gjort.

 

Bra formulert, christabelle

 

Prøver stadig å forkynne at de valgene jeg gjør, er basert på hvordan jeg vil ha det, og at mine valg ikke behøver å være det beste for naboen, eller andre. MEN LØYGANG PÅ HYTTETAKET ??? Fysj. :lol:

 

I likehet med Mouche hadde ikke jeg noe valg heller, og ikke var jeg spesielt opptatt av det heller når jeg kjøpte båt.

For meg fungerer det veldig greit med snublegreie i cockpit. Jeg vet ikke om jeg ville byttet sånn uten videre.

 

Er fornøyd med den løsningen jeg har, men hvis jeg ble angrepet av kjøpesyken, så tror jeg ikke løygangens plassering ville vært det jeg var mest opptatt av.

 

Jeg er fornøyd med den løsningen jeg har, og du er er sikkert fornøyd med den løsningen du har.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer på at mange mener det er barneuvennelig med løygang i cockpit. Fjerner de samme folkene alle dørene i husene sine for å unngå at barna skal klemme fingrene sine? Det er familievennelig å ha kontroll på storseilet. Bastabom! Sånn er det! Å si noe annet er fjas.

 

Når mor og far skyver barna foran seg som begrunnelse for ikke å ha løygang, vitner det om uvitenhet eller at de ikke synes at seilingen er så viktig. Det siste har jeg respekt for. Alle får prioritere som de vil. Let's face it; det er mor og far som syns løygang er i veien når de ligger i havn. Det er en ærlig grunn. Og for meg er den god nok. Ikke trekk barna inn i dette.

 

Men jeg er enig med Bjoris i at løygangen i cockpit'en ikke er verdt 10000,- ekstra. Det hadde ikke jeg kjøpt heller..

 

mvh

 

En som er vokst opp med løygang uten å få varige mèn (tror jeg, da)

 

Makan til visvas er det lenge siden jeg har hørt, kunne jo gått ned på ditt nivå og påstatt at du bryr deg døyten om sikkerheten til barna og skyver dine egne behov foran dine barns liv og helse - men det er for dumt og det mener jeg faktisk heller ikke, men skriver det for å vise hvor merkverdigt ditt innleg var.

 

Du må kunne respektere andres valg uten å komme med slike usakligheter. Sjøl syntes jeg det er greiere å ha den ute av CP.

 

andre valg man har er; Noen ønsker ratt og noen ønsker rorkult.

Sjøl har jeg hatt begge deler og er usikker på hva jeg likte best, plassmessigt/seilemessigt måtte kombinasjon av rorkult og løygang på hyttetak vært bra.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har slått meg at man svært sjelden ser direkte krangler mellom motorbåtfolk om hvem som har den beste båten selv om jeg antar forskjellen på ulike båttyper er minst like stor i den leiren. Ser f.eks sjelden Windyeiere rakke ned på Bavaria motorbåteiere i samme grad. Dumt om denne relativt uskyldige kranglingen skremmer folk bort fra seilbåtlivet.

Link to post
Share on other sites

Kan det skyldes at de som velger seilbåt i større grad er individualister?

Tja, - montro. Tror kanskje at enkelte seilbåtfolk i motsetning til motorbåtfolk utvikler et slags "killerinstinkt". Å være en god seiler er en hedersbetegnelse til en som mestrer båten godt i den forstand at han i regatta mot samme type båt, ofte kan seile 10 % fortere. Slik er det. :yesnod:

 

Inntil en seiler får såpass erfaring at han egentlig skjønner at han "konkurrerer med seg selv", vil han alltid trigges av andre seilbåter i nærheten, de skal vinnes over! Han skal seile bedre. Gjevt er det når han på tur seiler fra en båt som egentlig skal gå mye fortere enn hans egen. Om man i den andre båten ikke gjorde noe som helst for å konkurrere, spiller ingen rolle. Byttet er nedlagt og konkurrenten er fraseilt. :lol:

 

Yngre seilere med liten erfaring kompenserer med "høy cigarføring" i nett-debatter. Dette kan vi! "Pinnebåtmafiaen"! :eek:

Er nektet å poste her fordi man ikke tåler mine meninger om copyright og administrasjonen.

Link to post
Share on other sites

Hei,denne diskusjonen vedr. løygangplasering er både morsom og tragisk på en gang.Jeg synes det er merkelig at nesten alle forsvarer til 100% det som deres egen båt har,og ikke kan inse at det faktisk finnes "svakheter og kompromissløsninger" med den båten jeg selv har valgt?

Mener jeg er relativt kvalifisert til å mene noe om dette,da jeg i over 20 år har hatt båt med laaaang løygang :yesnod: ,hvorav 16 av disse årene med 2 barn(hele oppveksten)+ hund på 25kg+(valp innimellom selvsagt),og det uten hverken fingre,haler eller noe annet er skadet!!Nå har jeg i 3 sesonger hatt båt med kort løygang :nonod: foran sprayhood.Begge deler har helt klart sine fordeler og ulemper,men fordelene er atskillig større med en god ,laaang løygang i cockpit,vel og merke ved bakre halvdel av cockpit.Et av problemene (etter min oppfattning) er også at de fleste seilbåter idag blir levert med altfor kort løygang :nono: ,for at det i det hele tatt skal ha noen hensikt.

Jeg TROR :wink: det er noen realiteter man ikke kommer utenom i denne diskusjonen:

Fordeler med løygang vekk fra cockpit er at "skinna er borte" :yesnod: og at man dermed får en "ryddigere cockpit",en cockpit det noe lettere å bevege seg i.Noen andre fordeler ser ikke jeg.

Fordeler med "skinna" i cockpit er etter min oppfattning både seilmessig og sikkerhetsmessig.

Man bruker automatisk en løygang mer,dersom rormann selv har denne lett tilgjengelig til enhver tid,dermed står storseilet alltid mye mer "riktig",og det må da være en fordel enten det er lettvind,eller at det blåser endel??For ikke å snakke om ved kraftige vindkast/vindreining/,hvor man trenger justere storseilet raskt for å slippe unødig stor krenging eller at båten "skjærer ukontrollert opp i vindøyet" som mange ynder å kalle det.Denne sikkerheten hadde spart mange for "utrivelige" hendelser på sjøen,spesiellt nybegynnere,som på under 1sek,hadde kunnet slakke på storseilskjøtet!! :smash:

For å slå det fast med en gang,jeg er veldig fornøyd med min Bavaria 38C med løygang på taket,og jeg kommer mest sannsynlig ikke til å bytte denne båten på laaaaang tid, :sailing: ,MEN skulle jeg finne på å bytte,skal min neste seilbåt ha selvslående fokk(+gennaker) og laaaaang løygang bak ved rormann i cockpit :smash:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

hei hei , ikke pratet med mange seilfolk på sjøen , men de som jeg her truffet, har faktisk vært helt vanlige hyggelige folk . ikke slik som noen her på forumet, som skriver sine meninger ,som den eneste og rette sannhet :-(

:lol::lol:

Hvis du hadde truffet meg på brygga hadde du sikkert syntes jeg var veldig hyggelig.

 

Men her på Baatplassen....... :sad::sad:

 

Må vel være lov å ha bastante meninger om lav kjølvekt, elendige standard seil, livsfarlige kjølkonstruksjoner,

elendige lettvinsegenskaper osv....og allikevel hjelpe deg (eller din kone) med tampen :lol::lol:

 

 

Med VENNLIG hilsen

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...