Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Jeg er enig i at flott teakdekk er vakkert å se på, men han svensken jeg snakket med i Hunnbostrand som skrubbet grønske vekk fra dekket på sin parogtrevdefoter var ikke av samme oppfatning.

 

For slike som meg bedagelig anlagt (lat retter sagt) og ikke gjør mere enn høyst nødvendig ser jeg for meg at dette kan medføre litt mere vedlikehold over tid... men flott er det når det er velholdt...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at flott teakdekk er vakkert å se på, men han svensken jeg snakket med i Hunnbostrand som skrubbet grønske vekk fra dekket på sin parogtrevdefoter var ikke av samme oppfatning.

Jeg var ombord i en amerikansk båt av fabrikat "Island Packet" på båtutstillingen i London en gang. Tilfeldigvis var Bob Johnson, eieren og guruen bak Island Packet konseptet under dekk. Båtene hans er muligens de som har vunnet flest priser i "Boat of the Year" som Cruising World arrangerer mm. http://www.ipy.com/Awards.asp?iIndex=7&Award=BOTY380

 

Det var en litt stille periode, og jeg fikk en prat med denne meget dyktige konstruktøren og båtbyggere. Underveis spurte jeg ham: "Why is it so that there is no teak anywhere on deck or in the cocpit on your yachts?"

 

Svaret var Teak is a problem material.

Link to post
Share on other sites

Dine og nei_takk's innlegg blir intill videre slettet hvis ikke seriøsiteten tar seg opp.

 

Se f eks denne her fra lano2 (slettet igår):

Det er greit med litt humør og spøk og også useriøse utglidninger en gang ibland. Men når det tar overhånd som hos lano2 og ...nei_takk, så går det på respekten overfor andre medlemmer løs.

Bare ett ord å si til det; TAKK!!!!!! for at fornuften endelig fikk seire :flag:

Link to post
Share on other sites

Med fare for å bli beskylt for å lide av PMS. Hva F....... mente du med den? :nono:

 

Jeg mener at det å angripe person fremfor sak bør kvalifisere til en direkte utvisning fra forumet.

Så kan du vel prøve å tenke deg til resten.. Det kan nok hende Swande har syndet grovt i så måte.

Link to post
Share on other sites

Litt mer båt/Bavariarelatert:

 

Holdbarheten på teakdekk er VELDIG avhengig av at det benyttes teak av riktig kvalitet som er skåret riktig for formålet. Når jeg vandrer langs bryggene ser jeg mange skrekkeksempler på dekk av feil skåret teak. Det er ikke uvanlig også på båter av ellers anerkjente merker. Jeg vet også at mange båtbyggere bestiller ferdige teakdekk fra Thailand uten at de forstår seg på det eller kvalitetsikrer. De får det treverket som de andre ikke vil ha.

 

Men et båtmerke skiller seg tydelig ut: Bavaria. Jeg har bare sett fine teakdekk fra dem. Har hørt at de skjærer teakstavene selv(?).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå da det ser ut som det er blitt skjerpings på seriøsiteten ønsker jeg å delta i denne tråden.

 

har selv en Bavaria som jeg kjøpte brukt, fikk problemer med autopilot (som var da 4 år gml) denne var levert ny med båt og montert i Danmark.

Belamarin ville ikke ta noe garantiansvar da dette var montert og levert i Danmark. (forståeligt nok)

Lunde ordnet opp og jueg fikk ny motor uten noe som helst diskusjon.

 

Ellers så har båten fungert fint til mittt bruk (turseiling,feriebåt) og har ikke problemer med noe.

Link to post
Share on other sites

Nå da det ser ut som det er blitt skjerpings på seriøsiteten ønsker jeg å delta i denne tråden.

 

har selv en Bavaria som jeg kjøpte brukt, fikk problemer med autopilot (som var da 4 år gml) denne var levert ny med båt og montert i Danmark.

Belamarin ville ikke ta noe garantiansvar da dette var montert og levert i Danmark. (forståeligt nok)

Lunde ordnet opp og jueg fikk ny motor uten noe som helst diskusjon.

 

Ellers så har båten fungert fint til mittt bruk (turseiling,feriebåt) og har ikke problemer med noe.

Flott at du fortsetter i diskusjonen!

Du peker på noe av det som er dilemma når båt skal diskuteres; nemlig det faktum at kanskje halvparten (og kanskje mer?) av det som kan skape problemer i en båt er levert av de samme leverandørene som leverer til de fleste båter. Derfor blir det ofte vanskelig å skille mellom problemer med utstyr og det som produsenten er direkte ansvarlig for. Så kan en selvsagt si at om en båtprodusent leverer båter med utstyr som holder for dårlig kvalitet, så har leverandøren ett problem.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er neppe helt rett å kalle dette feil med båten, men det er i allfall ting jeg savner eller som etter mitt syn kunne vært løst på en annen måte....

  • Det er for lite skuffeplass i pantry... Det er bra med skott og skapplass men kun en enkelt skuff, det hadde ikke skadet om det var et par skuffer til i stedenfor skap. Men dette er vel en vanesak det også vil jeg tro....

  • Videre så bruker vi selvsagt karmen bak sittergruppen til bokhylle, denne kunnem med fordel hatt bedre støtt i høyden. I sjø så havner det mest på dørken.. Så her må jeg foreta meg noe, sette opp en enkstra list. Dette gjelder på begge sider i båten, men på bb side er pantry som står og vi (skipperfrue) har masse småkjafs der, som kan lide samme skjebne som bøkene. Så det med å gjøre skiet sjøklart er nå mere omfattende enn det kunne vært.

  • Til sist så er det den løse delen av sittebenken i hekken som fjernes for å lette inn/ut stigningen, ulempen her er at den er løs og ikke hengslet, så her skal jeg gjøre ett eller annet... Beneteau har en fin hengselpatent her på sin Oceanins serie, i allefall for de store modellene..

Dette er ting som jeg gjerne hadde sett var løst annerledes etter ett års bruk, dog er det neppe alle andre som ser på dette på samme måte meg. Ser man ikke slike ting raskt så blir man jo vant til å leve med det og dermed ser man det ikke så lett i ettertid etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan er riktig skåret teak?

Riktig skåret teak for båttdekk skal være såkalt "quartrer sawn". Det vil si at årringene, sett fra plankeenden, danner vinkel på rundt 30 til 60 grader med kantene.

Teakdekket får da jevne, relativt tette, striper på langs. Dersom det er for stor avstand mellom stripene, evt. at de til og med viser runde mønstere, er dekket lagt av feil skåret tre, og vil lett trekke vann, sprekke og flise seg.

 

For å få "quarter sawn" plank må stokken i praksis være stor. Dvs. at gammel, grov teak egner seg best. Ung teak (plantasjeteak) har heller ikke samme holdbarheten. Dvs. at den råtner lettere, faktisk meget lett. Der ligger noe av problemet med å skaffe båtteak i dag. Det er stort sett bare i Burma at en finner bra tømmer.

 

Jeg tror at noe av den dårlige erfaringen med teakdekk skyldes at det jukses mye med trevirket. Det er dårlig tilgang på godt tømmer og de som ikke har greie på det får den dårligste veden. Dessuten: plantasjeteak er i dag ikke egnet til utvendige båtdekk, bla. a fordi den foreløpig er for ung. Trærne plantes veldig tett for at de skal bli lange og rette med lite grener nederst. Etter noen år må det tynnes og tynningsteaken selges som "plantasjeteak".

 

Jeg kunne nevne flere anerkjente båtprodusenter som selger utrolig dårlige teakdekk, sannsynligvis pga. pris og uvitenhet, men velger å la det ligge.

Men som sag tideligeret: Jeg har bare sett bra teak hos Bavaria. :yesnod:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

[*]Til sist så er det den løse delen av sittebenken i hekken som fjernes for å lette inn/ut stigningen, ulempen her er at den er løs og ikke hengslet, så her skal jeg gjøre ett eller annet... Beneteau har en fin hengselpatent her på sin Oceanins serie, i allefall for de store modellene..

 

og den synker har jeg hørt hvis du mister den uti

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne nevne flere anerkjente båtprodusenter som selger utrolig dårlige teakdekk, sannsynligvis pga. pris og uvitenhet, men velger å la det ligge.

 

:yesnod:

 

....og dette kan du selvfølgelig dokumentere....

 

"Men som sag tideligeret: Jeg har bare sett bra teak hos Bavaria."

 

Merkelig dette, Bavaria verftet, som ellers kniper inn der de kan (og kanskje ikke burde), de benytter førsteklasses teak. Bare synd da at de ikke helt vet hvordan de skal legge det. Har kun sett tre båter med bulkete teakdekk, og de var alle av merke Bavaria.

 

Ved nermere ettertanke, det var sikkert noe galt med brillene mine på den tiden.

Link to post
Share on other sites

....og dette kan du selvfølgelig dokumentere....

Jeg vil tro dokumentasjonen her er like god som den Bavaria kritikerne har... så dette slår begge veier vil jeg tro. Så det er ikke noe å ta slik på vei for.. :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

....og dette kan du selvfølgelig dokumentere....

 

Merkelig, hver gang kritikken kommer av Bavaria,er det som oftest(ikke alltid,men 90-95% av gangene) noen som kjenner noen som ,kanskje tror ,som trekker grunnløse sluttninger osv,sjelden eller aldrig dokumentert,men når det er andre veien,når noe er positivt,så skal det selvfølgelig dokumenteres??!! :eek:

Jeg har både før jeg kjøpte Bavaria og i ettertid etterlyst både på Svenske og Norske båtfora,konkrete feil,mangler fra folk som har eid,og som ikke vil eie Bavaria i framtiden,men responsen er minimal,nesten fraværende.Merkelig. :confused:

mvh

fe-m@il

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro dokumentasjonen her er like god som den Bavaria kritikerne har... så dette slår begge veier vil jeg tro. Så det er ikke noe å ta slik på vei for.. :wink:

 

Tar ikke på vei, er på jakt etter ny (brukt) båt og Bavaria er fortsatt på lista som har overskriften "mye båt for pengene"

 

Tillater meg allikevel å kommentere det jeg oppfatter som usansynlige påstander.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noen problemer med at du oppfatter NilsPils sine påstander som usannsnylige, men jeg oppfatter hans påstander helt motsatt av deg.... Det er mitt inntrykk etter å "kjent" han et par år her på baatplassen.. og alle hans tidligere kommentaerer om teak har virket på meg som meget velfundert og gode... mannen holder da mye til Thainland hvor teaken er hans nærmeste nabo..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...