Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Jeg kunne nevne flere anerkjente båtprodusenter som selger utrolig dårlige teakdekk, sannsynligvis pga. pris og uvitenhet, men velger å la det ligge.

:yesnod:

 

Jeg oppfattet dette dithen at lavprisverftet Bavaria, som leverer 10-15% (?) av sin produksjon med teakdekk, benytter bedre teak enn feks kvalitetsverftet Malø, som leverer 100% av sin produksjon med teakdekk.

 

Malø (og sikkert andre) importerer stokker, som de oppbevarer under optimale forhold på verftet før bruk, mens noen verft får dekkene produsert i østen.

 

Det var bare dette jeg reagerte på.

 

Bare for morro skyld, jeg bor forresten i et område med mye granskog, uten at det kvalifiserer meg til noen ekspert på nevnte trevirke :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen peiling på kvaliteten på teakdekk fra Malø. Ellers synes jeg at det ikke høres spesielt hensiktsmessig ut å importere hele teakstokker.

 

Det jeg har sett selv er dårlig kvalitet på noen ferdig importerte tekdekk hos andre båtprodusenter. Jeg har også sett utrolig dårlig kvalitet på teakdekk lagt i Kina. Så lenge dette er mine personlige observasjoner og meninger, synes jeg det ville være uriktig å nevne navn.

 

Ellers er det ikke min påstand at ferdig importerte dekk behøver å være dårlige. Men det er en forutsetning at kjøperen har greie på det, er villig til å betale det det koster ekstra å få riktig kvalitet og følger opp leveransen på stedet. Jeg har selv ved en anledning kjøpt ferdig dekk fra en leverandør i Bangkok og fått førsteklasses vare.

 

Når det gjelder Bavaria kan jeg kun svare for de (relativt få) tilfellene jeg har observert selv. Det dreier seg om teak som tilsynelatende har vært skåret riktig. Utover det, kan det selvfølgelig hende at B. gjør andre feil når de legger dekket, men det har jeg lite rede på, da jeg ikke er spesielt opptatt av Bavaria.

 

I Thailand bygger jeg selv mye i Teak og har erfart at unge trær ikke er brukbart til noe som helst utendørs. Trevirket råtner fort, i motstning til gammel teak. DET kan jeg dokumentere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tok en liten runde i båthavnen i dag. Så litt av hvert:

 

Dette er en båt fra 2003. Bra nok for folk flest?

bav36.jpg

 

Denne båten er derimot fra 2000. Er dette en bavaria?

sf40.jpg

 

Spinnakerblokker får gjerne kjørt seg på en seilbåt. Legg merke til festet i dekket. Denne er for folk flest (bav38 fra 05)

p1010187.jpg

 

 

Denne er fra en annen billig båt. Bedre?

sf40sp.jpg

 

Er det kvalitetsforskjell eller bare ser det sånn ut?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder festet for spinnaker blokka, ser jeg ikke bort fra at tyskeren låler større påkjenning enn den andre hvis det var det du tenkte på.

 

Det får vi nok ikke vite. Men bavaria brukte den nederste typen på sine match-båter. Det er vel avhengig av hva som fins på undersiden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er det kvalitetsforskjell eller bare ser det sånn ut?

Det bare ser sånn ut.

 

Er dette det du har å komme med for å bekrefte noe,eller er det bare det rene svada som så mye annet her på forumet????

 

Hvis vi ser på bildet av baugen øverst,så skyldes det kun dårlig vedlikehold..... dvs,alt syrefast "ruster" men det vises bedre når eierne gir f**n i åssen båten ser ut....litt lett vask,så hadde disse vært blanke og fine :yesnod:

 

 

Når det gjelder spinnakerblokka på bildene,så viser første bildet en standard Lewmar blokk, mens det andre bildet viser en påkostet Ronstan Orbit blokk..... hva er det du vil frem til hær???????

 

 

Har du noe å komme med i saklig forstand,eller er du kun ute etter å vise hvor mye fritid du har som kan gå rundt og ta bilder av ting som kun er til forvirring for folk flest?!?!? :nono:

 

Ha en fortsatt flott Helg :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er vel en viss sannsynlighet at dette utstyret er ettermontert av eieren.

Det kan det vel ikke være, for da har jo bildene og sammenligimngene null verdi etter mitt syn, og bidrar til at de rett og slett dummer seg rett og slett ut med sine oppkosntruerte sammenliginger... Så dette regner jeg med jeanneau kan dokumentere er en del av standardutstyrert på Bavaria, jeg trenger dette slik at jeg kan få dette ettermontert det på min båt kostnadsfritt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kvalitet er et vidt begrep, men ofte må man se på dette i sammenheng med hvor mye farkosten i dette tilfellet koster. Jeg har kunder med Bavaria og en rekke andre båttyper, og sitter igjen med en følelse av at Bavaria eierne er blant de mest fornøyde.

Årsakene tror jeg kan være mange, men ikke minst at de får god oppfølging av leverandør og at prisen er riktig for dem som er i denne kundegruppen.

 

Jeg ville ikke bekymret meg som Bavaria kunde, for de som må ha en annen båttype vet det så inderlig godt selv. Det rare er at kritikken ofte kommer fra de som har en båt som er akkurat bitte litt dyrere kanskje, og ikke fra de som har en mye dyrere båt.

Kritikk som dere vet, er et kjent fenomen hvor man kanskje ønsker å fremheve seg selv litt på bekostning av andre.

 

Når det gjelder reklamasjonskrav knyttet tilforskjellige produkter, så er ofte kostbare produkter mer utsatt fordi kundens forventning er høyere. Bavaria har etter min mening skåret høyt på dette, for produktet virker til å være i tråd med kundens forventning til ”KVALITET” med noen få unntak.

 

Hvis dere vil løse problemet med rusten på det rustfrie beslaget, er det bare å demontere dette og montere det igjen med fugemasse i alle spaltene. Det er innelukket vann som forårsaker rusten, som for så vidt ikke er noe man finner bare på Bavaria båtene.

 

Ole Petter

Link to post
Share on other sites

Dette skal bli morsom lesing så kan vi se hvor mye bedre seilegenkaper en får for pengene... At vi får mest volum og romfølelse ombord i Bavaria er selv kritikerne enige om, da gjenstår det å se om Bavaria virkelig kan seiles da, jeg forventer nok at seilegenskapene er prprosjonal med endringen i prisen, dobbel pris seiler dobbelt så godt... De Bavaria som hittil har kunnet seiles, er jo ikke båten sin feil men skipperne som er et mirakel.. eller skipperen på den andre var en gamling... eller guden vet hva...

 

Jeg formoder vel at samme retorikken brukes også denne gangen om en Bavraia viser seg å kunne seiles, eller det var en havseilas og den ene fikk vind og den andre ikke, forklaringene er jo mange, men felles er de sjelden holder særlig vann i motseting til Bavaria.. Kan den ikke seiles så er jo det rimelig greit det da.... det vet vi jo allerede.."ekspertene" har jo prediket dette for lenge siden.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merkelig retorikk.

Du ser det Sydvesten, at jeg bedriver en smule seilas sammen med en Bav 38. På de fleste points-of-wind går han fra meg, unntatt på skarp kryss. Han går noe raskere, mens jeg går noe høyere. Sånn er det bare.

Lørdag for en uke siden seilte vi skarp kryss over fjorden i 12-14 m/s og tildels grov sjø. På grunn av Comfortinaens noe dypere og skarpere forskip og høyere kjølprosent gikk den mykt og fint i sjøen og gikk mye høyere og endel raskere. Sånn er det bare.

Hadde vi seilt motsatt vei hadde han vært ferdig med oppvasken etter middagen før jeg hadde kommet fram. Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at 39 ikke seiler særlig bra på skarp kryss heller, når vinkelen blir mindre enn 30 grader så seiler den rett og slett dårlig, men over 30 grader så seiler den som bare f... selv med 2 fot sagging på fortsaget.... Ulempen er som du sier det brede og flate forskipet gjør at denne ikke går særlig mykt i motsjøe... ennå værre blir det i kraftig motsjø for motor, da stamper den og slår noe jævlig.....

 

Poenget mitt med retorikken er at om at en Bavaria som vinner en seilas så finnes det ikke grenser for unnskyldinger for hvorfor denne båttypen vinner, det aldri Bavaria som vinner med skipperen, når en Bavaria feiler så er det alltid Bavaria som feiler og aldri skipperen. En subjektiv oppfatnigng jeg har dannet meg gjennom de siste 4 årene her på baatplassen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Dette skal bli morsom lesing så kan vi se hvor mye bedre seilegenkaper en får for pengene... At vi får mest volum og romfølelse ombord i Bavaria er selv kritikerne enige om, da gjenstår det å se om Bavaria virkelig kan seiles da, jeg forventer nok at seilegenskapene er prprosjonal med endringen i prisen, dobbel pris seiler dobbelt så godt... De Bavaria som hittil har kunnet seiles, er jo ikke båten sin feil men skipperne som er et mirakel.. eller skipperen på den andre var en gamling... eller guden vet hva...

Jeg formoder vel at samme retorikken brukes også denne gangen om en Bavraia viser seg å kunne seiles, eller det var en havseilas og den ene fikk vind og den andre ikke, forklaringene er jo mange, men felles er de sjelden holder særlig vann i motseting til Bavaria.. Kan den ikke seiles så er jo det rimelig greit det da.... det vet vi jo allerede.."ekspertene" har jo prediket dette for lenge siden.


Synes du broderer litt vel tjukt på nå Sydvesten , det virker som du føler at det er deg mot resten av verden og det kan ikke være noen god følelse , du må prøve å forstå forskjell på ironi,lett kameratslig mobbing og den typen kritikk du visstnok føler de fleste gir av Bavaria.

Man kan ikke bedømme en båts seilegenskaper opp mot en annen ved en lang havseilas , det er faktisk slik at kursvalg ol da har for mye å si , å bedømme en båt rundt en bane side om side med en annen er mer rettferdig men da kommer også manskapsferdigheter inn i bildet.
Dobbel pris = seiler dobbelt så godt ? mener du dette betyr dobbelt så fort så tror jeg du har satt deg litt feil inn i hvordan en seilebåt fungerer og hvordan et handikapsystem fungerer.
En raskere båt er gjerne raskere på de fleste kurser enn en båt som skal være langsommere , derimot så kan en langsommere båt være omtrent like rask ved spesifikke vindforhold som er til fordel for den langsommere båten.

Dog så tror jeg nok at båtene i denne testen som er i kategorien performance cruisere vil PARKERE ikke bare bavariaene men også samtlige av de andre i cruiserklassen uansett om de koster mindre eller mer.
Det er gjerne slik at pris ikke bestandig reflekterer fart , jeg tviler ikke ett sekund på at en bavaria 39 skulle seile fra en nauticat som koster 4ggr mer , tror også en rassy eller najad som er noen år gammel og koster 2ggr mer enn bavariaen også vil få problemer med å henge med under moderate vindforhold og lite sjø.

Vi snakker om vind som framdriftskraft her og da blir det ofte litt vanskelig å konkludere 100% korrekt hele veien.


Dette skrev de i dag hos Seilas


RM 1200 er en bred og alternativ turseiler bygget i kevlarforsterket kryssfiner. En båt som tåler storm og juling. I dag blåste det fra 0- 12 knop fra nord vest. RM 1200 var stadig i tet av turseilerene. Turseilerne seilte ganske jevnt. Spennende var det å sammenligne Hallberg Rasy 40 med Najad 40. I lite vin seilte de ganske jevnt, men det virket som om Najaden fikk fordel av mer seil når det ble litt mer trykk. Vi fikk også sammenlignet Bavaria 39 med Bavaria 40 Vision. 39-foteren hadde overtaket i dag, sannsynligvis fordi den veier en del mindre, og at det ikke blåste nok til at Bavaria 40 Vision fikk glede av vannlinjen.

Cruiser-racer
Av de raske båtene var X-41 et hakk foran, men Elan 410 hang godt med. Grand Soleil 40, Salona 40 og x-40 seilte også godt og var milevis foran turseilerne i den lette vinden.


Mener du at båten din seiler som rakkern på mellom 30 og 35grader ? jøss , min båt begynner å miste betydelig med fart på så skarp kurs (ekte 30grader og ikke feiljustert vindinstrument da) Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

du må prøve å forstå forskjell på ironi,lett kameratslig mobbing og den typen kritikk du visstnok føler de fleste gir av Bavaria.

Akkurat dette gjelder vel for de fleste deltageren i debatten vil jeg tro... :wink:

 

Glemte litt om "dobbelt så godt".... hva er det da.... vel man kan jo forvente at en dobbelt så dyr seilbåt seiler betydelig bedre enn en den som koster det halve... Det har jo i alle debatter vært forkusert på at vi som velger Bavaria utelukkende gjør dette basert på volum i båten(def av mye båt for pengene) og ikke seilegenskaper... Det kan vel de fleste av oss være enig i har vært en gjenganger i debattene...

 

Jeg foventer ikke at den skal seile dobbelt så fort... jeg er klar over at kurven er eksponensiell til de grader, skal ha ut det som for meg er av akdemisk interesse så må man betale for det.... både skjorta og litt til.. Sprømålet blir vel... er det god butikk å betale dobbelt så mye mere for 10% farstøkning.. For meg som tilbringer betydelig flere timer med en tamp/kjetting mot moderjord enn for seil så er det ikke det enkelt og greit. De som er motsatt gjør jo andre prioriteringer uten at jeg kritiserer dem for det...vi er alle forskjellige..

 

Så vidt jeg kan se av listen så er båten jeg har den aller billigste båten, så den forventer jeg seiler aller aller dårligst sammen med Jeanneau 39i og Oceanis 40, burde alle de andre seile ræva av billigbåtene uten problemer under alle forhold...... noe annet vil jeg finne meget merkelig.. Det er jo båter som koster fire/fem gangen av Bavaria 39 også, slik at de forventer jeg seiler betydelig bedre enn min 39'en i allefall...

 

Bavaria 40 Vision, Bavaria 39, Oceanis 40, Delphia 40, Jeanneau Sun Odyssey 39i, Ovni 395, Hanse 400, Dufour 425, RM 1200, Najad 405, HR 40, X-40, X-41, Elan 410, Grand Soleil 40, Salona 40 og J/122.
Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten:

 

Båtlivet handler om mye mer enn "hvem som seiler fra hvem", og noen års erfaring har lært meg at det ikke nytter å vurdere en båts seilegenskaper utfra enkeltobservasjoner. Jeg har mange ganger bill overrasket over hvordan jeg med min gamle 31 forts båt - og med et lystall på 1.05 har klart å seile fra både større bavariaer og andre båter jeg ikke burde seilt fra. Dette går selvfølgelig begge veier, så neste gang er det en bavaria som seiler fra meg. :wink:

 

Min konklusjon er derfor at det kommer veldig mye an på skipper og mannskap (+ litt flaks?) og ikke båtmerket.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har Bavaria og har ettermontert de som er avbildet nederst.

Det skulle du ikke gjort, dette ødelegger for de seriøse "bevisene" om Bavaria kvaliteten... :lol::lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis dere vil løse problemet med rusten på det rustfrie beslaget, er det bare å demontere dette og montere det igjen med fugemasse i alle spaltene. Det er innelukket vann som forårsaker rusten, som for så vidt ikke er noe man finner bare på Bavaria båtene.

Sannsynligvis er det så enkelt, ja. Noen ganger finner man overflaterust på rustfritt som skyldes poleringen, det er også forholdsvis lett å rette på. Noen leverandører ser ut til å ha brukt A2 bolter i stedet for A4, men bolter lette å bytte. (Om man i det hele tatt finner A2 i bavariabåter får andre svare på.)

 

Sjøvann betyr at båten utsettes for et korrosivt miljø, og hvordan den ser ut etter noen år kommer an på hvor flink man er til å spyle med ferskvann nåtr man har anledning, og at man gjør litt forebyggende arbeid som å polere blanke metalldeler.

 

Mye utstyr er ettermontert, eller montert av importør/selger. Hvordan det ser ut etter en tid avhenger selvsagt av bruken og eventuelle uhell man har hatt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se av listen så er båten jeg har den aller billigste båten, så den forventer jeg seiler aller aller dårligst

 

Så om det tilfeldigvis var med en Bavaria match35 i det selskapet (som er billigere enn alle de i testen) så ville den seilt aller dårligst ? :lol:

 

Personlig så tror jeg at å betale mer for en båt gir så mye mer enn fart , det gir kvalitet , design , brukervennlighet og ofte løsninger som er tidløse og varige utover det billige båter gir

Link to post
Share on other sites

Det kan det vel ikke være, for da har jo bildene og sammenligimngene null verdi etter mitt syn, og bidrar til at de rett og slett dummer seg rett og slett ut med sine oppkosntruerte sammenliginger... Så dette regner jeg med jeanneau kan dokumentere er en del av standardutstyrert på Bavaria, jeg trenger dette slik at jeg kan få dette ettermontert det på min båt kostnadsfritt..

 

Spinnakerbeslaget er levert av bavaria. Fyren som eier båten krysset av for spinnaker-utstyr på listen da den ble kjøpt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det bare ser sånn ut.

 

Er dette det du har å komme med for å bekrefte noe,eller er det bare det rene svada som så mye annet her på forumet????

 

Hvis vi ser på bildet av baugen øverst,så skyldes det kun dårlig vedlikehold..... dvs,alt syrefast "ruster" men det vises bedre når eierne gir f**n i åssen båten ser ut....litt lett vask,så hadde disse vært blanke og fine :yesnod:

 

Så det skal være sånn? Takk for svaret. Hilsen en som heller ikke gidder å polere baugbeslaget sitt. Tror ikke kompisen min er enig i at han "gir f**n i åssen båten ser ut" da...

Redigert av jeanneau (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder rusten som en kan se i baugen så er vel dette en reklamasjonssak etter mitt syn, båten er ikke 5 år ennå, så jeg formoder Lundebåt ordner opp her.. Jeg vil tro at muttre eller skiver på innsiden i ankerbrønnen ikke er av "A4" kvalitet.... Det kan se ut som dette kommer ut bak belsaget.... Jeg tor nok jeg hadde tatt en titt og sjekket om det var min båt, men alle eiere er jo forskjellig på hvor opptatt de er at ting er som det skal..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...