Jump to content

MythBusters-hvilke feil har du hatt på din Bavaria?


Spinner

Recommended Posts

Sydvesten bruker som vist i sitatet nedenfor, uttrykket: "..slik at vi vanlige dødelige kan få lese den". Sydvesten er ingen "vanlig dødelig". Det viser seg at Sydvesten alias Stauden diskuterer kjølhavari-saken på Bavariaklubbens hjemmeside, har kontakt med Lunde Båt etc. etc.

Ærlig talt Teodor, dette er etter mitt syn mildt sagt svada fra din side. At du er så lite obersvant at du ikke greier å skjønne at jeg er skipper på Stauden må stå for din egen regning.

 

Jeg diskuterer det som angår min båt hvem jeg vil selvsagt også importøren, det finner jeg helt naturlig men skjønner at har vanskelig for å akeptere det. All informasjon jeg har i saken er selvsagt publisert her på baatplassen og hadde du giddet å lese alle innleggene før du kritserer meg som person så hadde jeg vært fornøyd.

 

Det er kun en person her som ikke kommer med sitt kildemateriale om kjølsaken og det er du som har din informasjon fra forsikrigsselskapet(denne informasjon er normal tikke tilgejngelig for andre enn de som har noe med saken å gjøre i selskapet). Jeg sitter ikke på den samme inforasjon som du vistnok har gang på gjennom forsikringsselskapet, jeg har den inforsjon som er gjengitt her og på Bavariaforumet, mine kommentarer til dette finnes også i andre tråder her... siden du gir uttrykk for at du har informasjon som ikke er allement tilgjengelig for de dødelige fra forsikrigssekspet så regnet jeg med at du kunne bidra med noe nytt i saken.

 

Vel, det er min kortversjon: Kjølen hadde gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre.

 

Jeg kjenner saken fra forsikringsselskapet hvor båten var forsikret

 

Min mail til Seilmagsinet og Lundebåt i saken er baatplassen oppegående lesere orinetert om i en av de mange andre tråder om kjølsaken da jeg sendte den på mail i februar i år.

For meg så er det også helt naturlig å diskutere båt i flere fora, men det er det åpenbart ikke for deg siden du har problemer med at jeg også er på Bavariaforumet tilfedigvis med en nick som er det samme som båten min, merkelig er vel det også.

 

Jeg skjønner at du finner det vansklig at jeg retter et kristisk spørsmål om Bavaria på Bavariforumet som driftes av Lundebåt, men det er nå slik at der er Lundebåt innom og svarer i allefall...

 

Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å kommentere det som jeg betegner som svada og angrep mot meg som person fra din side, men med dette innlegget synes jeg ble litt for mye... Så herved er min diskusjon med deg over, men du står selvsagt helt fritt til å fortsette med dine kommentarer om meg og dine nyoppdagede sammenhenger.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

- Cocpit har en bue i forkant som gjør den vanskelig å lene seg mot uten å sitte skrått. Dette ødelegger comforten på denne plassen som kunne vært en av de beste i ruskevær. Kan nok løses med en formsydd pute e.l.

Sånn er min båt bygget også, og saken er fikset ved å montere poser til tauverk. Ikke akkurart formsydd, men de lar seg forme såpass at det praktiske er kombinert med det behagelige. Eneste problem er at mannskapet sovner oftere i kosekroken nå. :sleep:

Link to post
Share on other sites

Ærlig talt Teodor, dette er etter mitt syn mildt sagt svada fra din side. At du er så lite obersvant at du ikke greier å skjønne at jeg er skipper på Stauden må stå for din egen regning.

Dette har jeg da skjønt hele tiden! Jeg har noen ganger omtalt deg som "Staudeskipperen".

 

Jeg diskuterer det som angår min båt hvem jeg vil selvsagt også importøren, det finner jeg helt naturlig men skjønner at har vanskelig for å akeptere det. All informasjon jeg har i saken er selvsagt publisert her på baatplassen og hadde du giddet å lese alle innleggene før du kritserer meg som person så hadde jeg vært fornøyd.

Du må selvfølgelig diskutere hva du vil med hvem du vil for min del, noe annet har jeg aldri gitt uttrykk for. Hvordan i *!,/+ får du det til å bli "kritikk av din person"?

 

Det er kun en person her som ikke kommer med sitt kildemateriale om kjølsaken og det er du som har din informasjon fra forsikrigsselskapet(denne informasjon er normal tikke tilgejngelig for andre enn de som har noe med saken å gjøre i selskapet). Jeg sitter ikke på den samme inforasjon som du vistnok har gang på gjennom forsikringsselskapet, jeg har den inforsjon som er gjengitt her og på Bavariaforumet, mine kommentarer til dette finnes også i andre tråder her... siden du gir uttrykk for at du har informasjon som ikke er allement tilgjengelig for de dødelige fra forsikrigssekspet så regnet jeg med at du kunne bidra med noe nytt i saken.

Dette er ren spekulasjon fra ende til annen uten rot i virkeligheten fra din side, Sydvesten!

 

Først en generell bemerkning: Om jeg i noen som helst sammenheng skulle ha kjennskap til noe av fortrolig art, ville jeg ikke bringe det til torgs på Internett. Fortrolig skal forbli fortrolig.

 

Så til Kjølhavariet: Utfra hva jeg har fått kjennskap til gjennom media og hørt nevnt av noen i forsikringsselskapet, har jeg skrevet: "Kjølen hadde gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre". Alt jeg ellers har skrevet på denne tråden bygger på min erfaring generelt, det andre har skrevet her, ellers på Internett, i media, og ikke minst hva man kan lese på Bavariaforumet.

 

Min mail til Seilmagsinet og Lundebåt i saken er baatplassen oppegående lesere orinetert om i en av de mange andre tråder om kjølsaken da jeg sendte den på mail i februar i år.

For meg så er det også helt naturlig å diskutere båt i flere fora, men det er det åpenbart ikke for deg siden du har problemer med at jeg også er på Bavariaforumet tilfedigvis med en nick som er det samme som båten min, merkelig er vel det også.

Hvordan kan du få det til at jeg har problemer med at du er på Bavariaforumet? Vær på hvilket forum du vil!

 

Jeg skjønner at du finner det vansklig at jeg retter et kristisk spørsmål om Bavaria på Bavariforumet som driftes av Lundebåt, men det er nå slik at der er Lundebåt innom og svarer i allefall...

Bra at du retter saklige kritiske spørsmål enten det er dette eller hint av forum. Vi kan, om du også er av den oppfatning, være enig om at Bavaria/Lunde Båt har noe de absolutt bør svare for.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner saken fra forsikringsselskapet hvor båten var forsikret.
Utfra hva jeg har fått kjennskap til gjennom media og hørt nevnt av noen i forsikringsselskapet, [...]

Det er ikke helt det samme, tror jeg. Og, bortsett fra at noen i forsikringsselskapet har oppført seg dumt kan vi altså ikke se bort fra at den du har snakket med har hørt det av en som har hørt det av saksbehandler.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke helt det samme, tror jeg. Og, bortsett fra at noen i forsikringsselskapet har oppført seg dumt kan vi altså ikke se bort fra at den du har snakket med har hørt det av en som har hørt det av saksbehandler.

Nå synes jeg du koker suppe på en spiker, Sjøtummel! Ren spekulasjon, insinuasjon om at noen i forsikringsselskapet har oppført seg dumt! Hva er det du sikter til, Sjøtummel? Det synes jeg du bør frafalle!

 

Jeg har tatt frem tråden her på forumet "Bavaria 39 Cruiser mistet kjøl etter grunnstøting"

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...kjølen&st=0

 

Om man ikke hadde hatt annen informasjon enn sitatene nedenfor, gir vel de rimelig grunn for å si: "Kjølen hadde gått tvers av uten at besetningen helt forsto hva som skjedde. De fortsatte ufortrødent videre."

 

Rekker det med disse sitatene? Fler blir det i alle fall ikke i en sen nattetime!

 

Men tenk nå litt. 8 knops fart rett på en grunna= Stoooooooooore krefter.

Att båten ikke gikk lekk må antagligvis sees som ett smerre mirakel.

 

Att treffe så dramatiskt att du mister kjølen å ikke få noe lekasje, å ikke merke att du har tappet kjølen. Tyder på for meg att vi har folk som ikke akurat er vannt til seilbåt.

 

Her tenker jeg på:

Full fart for motor.

Rett på grunna.

Mista kjølen.

Kikke ned ikke noe leksaje. da kjører vi videre

ikke reflektere over att båten ikke beter seg som "vanligt" i vannet.

Mest merkelig er vel at det først var idet båten ble heist på land at man oppdaget at kjølen var vekk. :rolleyes:

Er det mulig å kjøre 100nm uten å merke dette?

Ser at diskusjonen har både seriøse og useriøse innlegg. La oss holde oss til fakta.

 

-Bavariaens kjølbølter knakk.

-En seilbåt uten kjøl er livsfarlig.

 

Det er det vi vet.

 

Så er det noe vi kan fundere på. Som for eksempel:

 

- er det forsvarlig å kjøre for motor med en seilbåt uten kjøl? Nei, mener jeg.

- Visste eieren/skipperen at båten ikke hadde kjøl da han dro videre? Sansynligvis ikke.

- Hadde lunde båt rådet eieren til å kjøre båten til leangbukten hvis de hadde skjønt at kjølen manglet helt? Neppe.

- Var skipperen i livsfare når kjølen falt av? Ja, det tror jeg.

- Ville båten veltet i sidevind? ja

Deler andres oppfatning av at det er merkelig at man kan fortsette 100nm uten kjøl uten å ha merket det på båtens bevegelse i sjøen, rulling, stabilitet osv ? Båten må da også flyte en del (merkbart) høyere i sjøen?
Link to post
Share on other sites

Min konklusjon er som følger:

 

1. Bavaria-kjøpere kjøper båt uten å prøveseile, og bryr seg lite om at kjøl og ror faller av i tide og utide.

2. Det viktigste av alt, er at båten har volum, og gir en følelse av "mye båt for pengene" .

3. Alle Bavaria eiere er kjempefornøyd med Lundebåt.

4. Bavaria-eiere tåler ikke saklige diskusjoner, der vi andre setter spørsmålstegn med hvor solide disse farkostene er.

5. Sydvesten er ikke det minste redd for at hans kjøl faller av, siden Bavaria er noe av det mest solide man kan kjøpe for penger. :wink:

Link to post
Share on other sites

- Cocpit har en bue i forkant som gjør den vanskelig å lene seg mot uten å sitte skrått. Dette ødelegger comforten på denne plassen som kunne vært en av de beste i ruskevær. Kan nok løses med en formsydd pute e.l.

 

 

Sånn er min båt bygget også, og saken er fikset ved å montere poser til tauverk. Ikke akkurart formsydd, men de lar seg forme såpass at det praktiske er kombinert med det behagelige.

 

Det er vel ikke bare Bavaria som er bygget med buede karmer i cockpit, eller buesalong ute på motorbåter. Samme problemet med å finne en god stilling på alle disse, men det er jo blitt en trend at alt skal være buet og rundt. Fjord og Wally ser ut til og gå i bresjen for en "retrostil" - heldigvis.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ren spekulasjon, insinuasjon om at noen i forsikringsselskapet har oppført seg dumt!

Slett ikke. Dersom du hevder at noen i forsikringsselskapet har spredd opplysninger om kunder til uvedkommende så tror jeg ikke at det er å ta for hardt i om jeg kaller dette dum oppførsel. (Det er selvsagt mulig å spekulere i at kunden har samtykket, men jeg tror ikke at det er sannsynlig - rydd gjerne opp i den misfortåelsen dersom du har håndfaste opplysninger som sier noe annet.)

Link to post
Share on other sites

Slett ikke. Dersom du hevder at noen i forsikringsselskapet har spredd opplysninger om kunder til uvedkommende så tror jeg ikke at det er å ta for hardt i om jeg kaller dette dum oppførsel. (Det er selvsagt mulig å spekulere i at kunden har samtykket, men jeg tror ikke at det er sannsynlig - rydd gjerne opp i den misfortåelsen dersom du har håndfaste opplysninger som sier noe annet.)

".....dersom du hevder at noen osv. osv"

 

Hva er dette for gedigent hypotetisk vrøvl! Har aldri antydet at noen har spredd opplysninger om kunder til uvedkommende!

 

"Rydd gjerne opp i...". Hvordan kan noen i denne verden ha "håndfaste opplysninger som sier noe annet" når dette er oppspinn fra ende til annen fra Sjøtummel? Det finnes ingen sak. "No excisting case"!

Link to post
Share on other sites

Min konklusjon er som følger:

 

1. Bavaria-kjøpere kjøper båt uten å prøveseile, og bryr seg lite om at kjøl og ror faller av i tide og utide.

2. Det viktigste av alt, er at båten har volum, og gir en følelse av "mye båt for pengene" .

3. Alle Bavaria eiere er kjempefornøyd med Lundebåt.

4. Bavaria-eiere tåler ikke saklige diskusjoner, der vi andre setter spørsmålstegn med hvor solide disse farkostene er.

5. Sydvesten er ikke det minste redd for at hans kjøl faller av, siden Bavaria er noe av det mest solide man kan kjøpe for penger. :wink:

 

For en gangs skyld ser det ut til at selv de mest usakelige har klart å lage en relativt sakelig oppsummering :seeya: (bortsett fra at det også er flere enn Bavaria eiere som har problemer med å tåle saklige diskusjoner da...)

 

Dersom man kan trekke noen konklusjon ut av denne tråden så langt må det være at Bavaria ser ut til å lage båter av overraskende høy kvalitet (og med kvalitet mener jeg at det leverte produktet har lite feil eller mangler). Imidlertid hetfer det muligens en usikkerhet ved om prinsippet for kjølinnfestingen er god nok på enkelte modeller (og her er det interesant å høre ulike meninger....).

 

Hadde vært morsomt å visst om det var andre ERFARINGER med feil på Bavaria enn denne spektakulære kjølhistorien og da....

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kommet hjem fra en uke i B42C i Hellas. Septiktanker var på plass og ble brukt hele tiden. Tømte noen nautiske mil fra land, uten å pumpe, som Sydvesten fremholder. Registrerte tilbakerenning fordi det ikke ble pumpet inn nok vann, uten at det var noen krise. Driten holdt seg i doen. Når det var registrert, ble det analysert, og så brukte vi bare mere vann, og problemet var eliminert.

Registrerte ikke dritt i sjøen i noen gjestehavn. Derimot så man bunnen på flere meters dyp, selv i gjestehavner.

Hadde en uke med sol og fin vind hele uken. Det kan virkelig anbefales.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

No vart æ skræmt no. :eek:

Har tegnet meg for 14 dagers seiling i Hellas neste år ombord i en Bavaria 38H 97 modell, men ut fra hva "noen" her på forumet skriver så må jo dette være risikosport av høyeste klasse.

Velger alikevell å ta tjangsen på seilasen. :smiley: og leser sydvestens innlegg med trøst.

Skulle det gå åt skogen alikevell, så håper jeg at båten ikke er forsikret i "Teodor" eller hans venners forsikringsselskap, for da blir forvirringen i alle fall hevet til et høyere plan. :wink:

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

1. Bavaria-kjøpere kjøper båt uten å prøveseile, og bryr seg lite om at kjøl og ror faller av i tide og utide.

 

Det er merkelig hvordan man skal kategorisere folk i grupper som "Bavaria-kjøpere", "Seilbåtfolk", "Motorbåtfolk" osv. Jeg har selv hatt mange båter. Siste båt jeg hadde var en motorbåt (skjærgårdsjeep). De to foregående var seilbåter (ikke Bavaria, men "såkalte" kvalitetsbåter av hhv. finsk og svensk opprinnelse). Dette fordi jeg faktisk anskaffer båt etter behovet jeg har (ungene vokser, vil/vil ikke være med osv). Seiler nå fast som regatta mannskap på en båt av italiensk fabrikat. Har også vært med å hente en Bavaria 42 for noen år siden i Danmark. Vedkommende eier har bodd fast i båten i 2,5 å, og har vært benyttet året rundt her på Østlandet. Det som forundrer meg, er hvor lite slitt båten virker. Kan heller ikke se at denne båten har hatt vesentlig mer problemer enn de båtene jeg har hatt og den jeg nå seiler regatta med. Den er selvfølgelig lite egnet som regattabåt (mangler skikkelig rigg, seil, dekksutstyr osv), men har fungert fantastisk som bolig og turbåt for eieren.

 

Kan man ikke respektere at folk kjøper båt etter det behovet man har. Hvis man f.eks. er komfortabel med plassen og fasilitetene i en seilbåt, så kan man vel anskaffe en slik selv om man kanskje bare skal seile et par ganger i løpet av sesongen (og gå for motor resten)?

 

Som dere skjønner er jeg litt lei av disse "bedreviterne" som skal kritisere alle andre for deres valg og preferanser....

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Recha, velkommen til forumet.

 

Det var litt av en oppramsing av ting du er misfornøyd med !!

 

 

...nja, er vel bare litt lei av at man på død og liv skal generalisere alt som har med båt å gjøre. Det finnes dårlige eksemplarer av Bavaria og det finnes gode. Det samme kan vi si om f.eks Najad og andre merker.

 

Greia er at man må kjøpe båt etter det behovet (og økonomien) man har. Bavaria er et utmerket merke for de som ikke setter seilegenskaper og finish øverst på lista. Uansett bør man sjekke kvaliteten på det man kjøper

 

Har forøvrig stor glede av å lese alle innleggene her, så jeg er nok ikke så veldig missfornøyd likevel.. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Et par saklig spørsmål til vår tastekåte såpemann med ett åpenbart voldsomt oppmerksomhetsbehov etter ferien (Reginaen kan umulig ha innfridd i år):

1) Kan du vise oss ett innlegg i denne tråden (eller for den del i andre du taster i) der du skriver ut i fra faktisk viten, dokumentert kunnskap eller egenerfaring?

2) Om du ikke skulle finne noe, hvilken verdi mener du da at dine innlegg har?

3) Dersom det skulle vise seg at innleggene ikke inneholder hverken nyttig kunnskap, viktig dokumentasjon eller noe som er bygget på noen form for erfaringer, hvor på en skala fra 1-10 vil du plassere nytteverdien av dem?

 

PS: Om du ikke skulle skjønne spørsmålene, trenger du ikke svare :flag:.

 

La oss alle håpe på godt seilvær i tiden framover!!

 

Står BP for Bavariaplassen ? :wink:
:smiley: Ja, det er synd at en kvalitets båt skal ødelegges av slike simple installasjoner. Bare et pakningssett til dassen koster 10 % av hele Bavaria'en, så det lønner seg nesten å kjøpe ny båt.... :yesnod:
Jeg betrakter også Bavaria som hvilken som helst båt, og dermed tapte den i kampen om å bli den perfekte turbåt. :lol:

I tillegg tapte den kampen "god investering" og "enkel og selge" . :yesnod:

Det jeg har registrert så langt, er at Bavaria eiere ikke sjekker ut nøye nok hva som finnes av alternativer til Bavaria. De kjøper gjerne båt på Lillestrøm-messa eller får et øyeblikkelig innfall en soldag i juni om å kjøpe seilbåt.... :smiley:

.... :eek: ...men det er kanskje bare meg som mener dette...og som er steike galen, som reiser rundt i Europa på forskjellige båtmesser hele året.... :lol:

Du er alt i lomma på Lundebåt. :smash: Hvilken modell har du bestilt ? :wink:
Sikker på at det ikke var kjølen ? :lol:
[/i]BA.no er det Bavaria avisen ? :lol:
Nei, jeg lar meg ikke hisse opp av tuppervarer... :cheers:
Spinner kommer til å takke meg en vakker dag for at jeg har postet her.

Men først får han et par år med frustrerende båtliv i bunnen av en båt full av kondens... :lol:

Du kommer deg sakte men sikkert sydvesten. Snart bytter du vel båt også, formoder jeg... :smiley:

Har du sjekket kjølboltene på din egen 39 cruiser ? Er du ikke det minste bekymret når du tar familien med over dammen ?

Bruk heller tiden din på å sjekke kjølboltene....
Min konklusjon er som følger:

1. Bavaria-kjøpere kjøper båt uten å prøveseile, og bryr seg lite om at kjøl og ror faller av i tide og utide.

2. Det viktigste av alt, er at båten har volum, og gir en følelse av "mye båt for pengene" .

3. Alle Bavaria eiere er kjempefornøyd med Lundebåt.

4. Bavaria-eiere tåler ikke saklige diskusjoner, der vi andre setter spørsmålstegn med hvor solide disse farkostene er.

5. Sydvesten er ikke det minste redd for at hans kjøl faller av, siden Bavaria er noe av det mest solide man kan kjøpe for penger. :wink:

Link to post
Share on other sites

Et par saklig spørsmål til vår tastekåte såpemann med ett åpenbart voldsomt oppmerksomhetsbehov etter ferien (Reginaen kan umulig ha innfridd i år):

1) Kan du vise oss ett innlegg i denne tråden (eller for den del i andre du taster i) der du skriver ut i fra faktisk viten, dokumentert kunnskap eller egenerfaring?

 

Og jeg spør deg da, kan du vise til et eksempel på innlegg fra din side som ikke inneholder personangrep?

Jeg har selvsagt sendt en anmodning til Skipsraad om at det gjøres grep mot dine stadige personangrep, og forventer at de har gjort noe med det.

At du fortsatt/igjen holder på med slikt er synd, og vil på sikt kunne ødelegge et elles utmerket forum.

Link to post
Share on other sites

En ting er ihvertfall sikkert når det gjelder Bavaria seilbåter på våre kanter: Det er alltid en hel masse av dem ute på tur.

Og en ting som er sikkert med andre seilbåtmerker: Det ligger alltid en masse av de i båthavnene.

:lol:

 

Litt fleipete sagt, men poenget mitt er at jeg syntes det virker som det er svært mange Bavaria seilbåter som er i meget aktiv bruk (ok - det er ikke alltid de seiler, men de er utpå likevel). Med andre ord så kan det hende at hvis man regner alvorlige skader pr. brukt time eller NM så er det slett ikke usannsynlig at Bavaria kommer ganske godt ut.

Spørsmålet blir jo da om det er noen i det hele tatt som tør å gjøre noe så farlig som å seile - det kan jo tenkes at noe går alvorlig galt :eek:

 

PS. Dette var en mening og ingen erfaring - dere får ha meg unnskyldt :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...