Oteren Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Begynner sannelig å bli i tvil hva som stilles ut på "Båter i Sjøen 2007"........... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Innredninger Oteren. De stiller ut innredninger. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Om du faller i vannet underveis så bør du vite at du ikke klarer å svømme nevneverdig fort. Om du ikke klarer å ta igjen båten så er det uinteressant hvor enkelt det er å felle ned en badetrapp. Faller du over rekka med sikkerhetsline vil du bli hengende der du falt og det er uinteressant om det er montert en badestige andre steder på båten. (Jeg seiler mye alene og har prøvd sikkerhetslinene slik at jeg har en idé om hvordan jeg ligger an dersom ulykken er ute. Jeg har også hatt en ufrivillig tur over ripa, uten at det har hindret meg å skrive denne kommentaren. Jeg anbefaler alle å prøve disse løsningene, i stedet for å skrive teori og synsing.) Helt enig sjøtummel alle burde prøve og henge etter båten i 2-3 knop i line, da vil de oppdage rimelig fort hvor vanskelig det er selv i den farten og komme seg om bord igjen uten hjelp hvis de i det heletatt klarer det. Et annet moment er hvor trygt er det og nærme seg hekken på en seilbåt som deiser opp og ned i høy sjø?? for det er ofte under slike forhold folk går i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 I sjø er ikke hekken det beste stedet å bli dratt opp. Bruk et fall, og winch vedkommende opp. Dette er selvflgelig avhenging av tilstanden til vedkommende. Som det blir skrevet tidligere forsvinner ofte båten hvis man faller over bord. Seiler man alene brukes vår venn hr autopilot. Sikkerhetsline og redningsvest er våre beste venner da. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Blue_Dragon Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Er ikke lenge før dette er kun seilbåtplassen virker det som. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Helt enig korte S.liner og vester på alle!! Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Er ikke lenge før dette er kun seilbåtplassen virker det som. Stemmer nok det , flere og flere oppdager gleden ved seiling. Når jeg begynte og følge med på dette forumet var det ikke mange seilere men det ser ut til at dette har endret seg betraktelig. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Er ikke lenge før dette er kun seilbåtplassen virker det som. Beklager ute av tråden, blir engasjert. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
chagall Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 (redigert) Det virker som om utstillingen skulle hatt navnet" Seilbåter i sjøen". Kunne vært interessant om noen kunne fortalt litt om båter med motor på utstillingen. (daycruisere/cabincruiser) Tydelig at interessen for seiling er økende. Redigert 7.September.2007 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Kunne vært interessant om noen kunne fortalt litt om båter med motor på utstillingen. Kunne vært interessant om noen kunne fortalt litt om alle slags båter på utstillingen, og ikke bare ramla ned på disse evige drittkjedelige debattene som de mest husvarme på båtplassen repeterer ved enhver anledning! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Jeg formoder de som går på messen kommer med rapporter om det de har sett på.... hva man ser på blir litt styrt av det man selv har interesse for vil jeg tro... Nå åpnet denne messen i går for publikum og varer hele helgen så jeg formoder det kommer flere rapporter derfra fra de som har sett på noe annet enn seilbåter.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bjoris Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 (redigert) Hanse 350 , for lite ratt og ikke noen designeperle men innvendig var løsningen overraskende romslig og smart , imponerende. Større ratt fås som ekstrautstyr, jeg valgte ikke dette pga pris og det faktum at det da kommer så langt ned mot dørken at tau og føtter mv fort blir kilt fast... Design er individuelt, jeg syns den er moderne og veldig flott Badeplattform-diskusjonen og redningsleider (badestige) Slik ser det ut etter Hanse sitt siste design, meget bra er min vurdering. Badestigen kan tas bort f.eks når du ligger med hekken til bryggen. Vil tro det varierer fra modell til modell, men dette med vippeplattform er vel mulig på de fleste, tillegg på kr. 8.000 på min båt. Det er altså ikke på avbildet modell. Hvis en ikke bestiller denne vil ting kunne trille på sjøen samtidig får du mer plass rett bak rattet så jeg hadde nok troppet denne om jeg ikke hadde barn... Redigert 7.September.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sydvesten Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Hvis en ikke bestiller denne vil ting kunne trille på sjøen For meg så trillet rattmutteren i sjøen før Kosterturen i Påsken pga. åpen hekk, nå har jeg kjøpt inn en i resevre også... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Enzo Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Større ratt fås som ekstrautstyr, jeg valgte ikke dette pga pris og det faktum at det da kommer så langt ned mot dørken at tau og føtter mv fort blir kilt fast... Design er individuelt, jeg syns den er moderne og veldig flott Slik ser det ut etter Hanse sitt siste design, meget bra er min vurdering. Helt enig med deg om designet , jeg liker det designet Hanse har inne i båten , veldig innovativt og bra i en tid der flere begynner å bevege seg bort fra regnskogfylte båter , andre har gjort det samme som Hanse og resultatet har ikke vært like vellykket. Synes 350`n var knallfin nedi, må vel være markedets romsligste danseplass og det er knall at de har fått dette til i den båten. Ble overrasket over det ja , det jeg derimot ikke var like imponert over er designet på utsiden , 320,350,370 og 400 har nå fått 430 designet med litt mer kantete "look" , dette kler 430`n godt men jeg synes personlig det var penere med det gamle designet på de mindre båtene , men det er vel bare snakk om å få sett de båtene ett års tid så venner man seg til det og endrer mening. Blir jo utrolig mye båt for pengene. Dette med ratt og kile ting under der det skjer utrolig skjelden og fordelene med større ratt veier opp det men igjen så er det personlige meninger. Det første jeg gjør når jeg ser på båter på en messe er å sette meg ute ved rekka og se om jeg klarer å styre båten derfra , det er viktig for meg ,for andre så kan det å komme seg lett rundt rattet når båten ligger i havn være viktigere enn egenskapene under seil. Jeg ender vel der jeg og med tid og stunder Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Jeg formoder de som går på messen kommer med rapporter om det de har sett på.... hva man ser på blir litt styrt av det man selv har interesse for vil jeg tro... Nå åpnet denne messen i går for publikum og varer hele helgen så jeg formoder det kommer flere rapporter derfra fra de som har sett på noe annet enn seilbåter.. Og hvis rapportene i tillegg er akkompagnert av bilder blir ihvertfall jeg glad. Er nok flere av oss om ikke har anledning til å dra selv. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 (redigert) Dette med ratt og kile ting under der det skjer utrolig skjelden og fordelene med større ratt veier opp det men igjen så er det personlige meninger.Det første jeg gjør når jeg ser på båter på en messe er å sette meg ute ved rekka og se om jeg klarer å styre båten derfra , det er viktig for meg ,for andre så kan det å komme seg lett rundt rattet når båten ligger i havn være viktigere enn egenskapene under seil. Jeg ender vel der jeg og med tid og stunder Jeg kom til at jeg kunne sitte bra ute på rekka med dette rattet, men klart, et større ville vært bedre til det, men det har sine ulemper, det blir vanskeligere å komme forbi osv. Vel, båten vår blir også utstyrt mye mtp barn og økonomi...:) Alt som forbedrer ting koster ekstra så når det kommer en del nye ulemper så har det stort sett blitt stående uten kryss i vår liste... F.eks åpning i siderekker, meget praktisk når en f.eks ligger ved flytebygger, men vi vil ha båten mest mulig lukket for våre små, samtidig sparte vi 6 lapper... Skjøtevogn i cockpit ble også droppet pga pris og at det ble upraktisk med barn. Dette går nok å få til i ettertid om en ser at det er nødvendig... Ellers ble det feil bildet i forrige avsnitt. Det var meningen at det skulle stå slik: Badestige/sikkerhet: Slik ser det ut etter Hanse sitt siste design, meget bra er min vurdering. (dette er fra 320, men det er identisk på 350 også). Badestigen kan tas bort (ikke nødvendigvis så smart om ulykken er ute og stigen tilfeldigvis er bort, er usikker på om det er mulig å vippe ned den vippbare badeplattformen, liggende i sjøen. Siden denne lukker cockpit helt har vi valgt den, ekstra dog kr. 8.000,- som vi tok med siden vi ikke ville ha småttiser trillende ut av cockpit... Den er dog ikke optimal, det ble bla lite plass bak rattet, men antar at det først og fremst blir med gange for motor at en står rett bak rattet og da kan den jo vippes ut, selv om den nettopp er der for å være lukket... Vel, kompromiss, syns vel roret kom litt langt bak mtp at cockpiten er meget stor og dermed kunne pidestal stått litt lengre frem,men da hadde det nok blitt enda mer problem i akterlugar nr. 1 mtp at dette rorsystemet kommer i veien for ene sengeplassen der. Vel, en båt er jo uansett en kompromiss så syns jeg denne ble best overall, med god margin (hensyntatt budsjette vårt)... Redigert 7.September.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Daffy Svart 7.September.2007 Link til dette innlegget Svart 7.September.2007 Lurer på å ta en tur i morgen (eller senere i dag blir det kanskje) Har alltid vært på sjøen for alle men aldri båter i sjøen. Har liksom inntrykk av at dette bare er for større båter men vi får se. Finner jeg noe spesiellt skal jeg nok rapportere om det Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Skjøtevogn i cockpit ble også droppet pga pris og at det ble upraktisk med barn. Dette går nok å få til i ettertid om en ser at det er nødvendig... Prosjekter er jo mye av gleden ved å ha båt. Det første hullet er vanskelig å bore, men etterhvert gjør det mindre vondt Første hullet på min båt var lufting til septiktanken (monterte septiktanken selv før båten ble våt for første gang). Tror jeg målte ca 72 ganger fra innsiden og utsiden før drillen fikk slippe til En parallell til båtprosjekter: for noen år siden skulle min søster ha seg hytte. Hun var i tvil om kjøp eller langtidsleie, hvorpå min far utbryter sjokkert: "leie hytte??? Hva i all verden skal du med ei hytte du IKKE KAN SPIKRE I???!!!" Må si jeg deler den oppfatningen Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sjøtummel Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Har alltid vært på sjøen for alle men aldri båter i sjøen.Har liksom inntrykk av at dette bare er for større båter men vi får se. Det farlige med disse båtene i sjøen er at båter gir et inntrykk av å krympe litt når de settes på vannet. Dette gjelder særlig seilbåter. De virker mye større på Sjøen for alle enn når du ser dem på Båter i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Svolværpostei Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Dinside har tatt noen fine bilder og skrevet en rimelig uinteressant artikkel. Er det bare jeg som er drita lei artikler med slike overskrifter? I nesten samtlige artikler jeg har lest om båtmesser (i ikke-faglige tidsskrifter) er penger og rikdom hovedfokus. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Dinside har tatt noen fine bilder og skrevet en rimelig uinteressant artikkel. Er det bare jeg som er drita lei artikler med slike overskrifter? I nesten samtlige artikler jeg har lest om båtmesser (i ikke-faglige tidsskrifter) er penger og rikdom hovedfokus. Enig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Jeg har ikke vært på messa, skulle gjerne det, men det har ikke passet. Jeg vil spørre noen av de seilbåtorienterte som har vært der om følgende: RM 1200 har vært nevnt i denne tråden. Jeg synes dette er en interessant båt både i forhold til design og materialbruk. Noen som vet om den har to parallelle finnekjøler ? Lurer også på om den leveres med rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Mener det er enkelt ror og enkelt kjøl , rorkult var det ihvertfall i båten på messa. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Konstruktøren Marc Lombard har tegnet RM 1200 basert på erfaringer han har gjort fra Open 60 og Open 40 klassene. Det skulle gi en velseilende båt. Båtene i RM - serien er utviklet i det tøffe seilmiljøet i La Rochelle i Frankrike og har på kort tid blitt svært anerkjente blant franske havseilere. Den største av båtene, RM1200, er en langturseiler som er basert på erfaringene konstruktøren Marc Lombard har med Open 60 og Open 40 båtene. Båten skiller seg fra andre seilbåter på markedet fordi den har en rekke egenskaper og konstruksjonsmessige detaljer som gir en svært rask og sikker båt med mye plass ombord og som enkelt kan seiles shorthanded. - Sterkt, lett og stivt skrog i kompositt (kevlar/epoxy/mahognyplywood). - Lyst og moderne interiør med mengder av plass. - Pilothouse med mulighet for innvendig styreposisjon. - For og akterskip er inndelt i flere vanntette avdelinger og det er en vanntett dør i hovedskottet mellom salong og forpigg. - Moderat dyptgående med doble kjøler festet til solid rammekonstruksjon i galvanisert stål. - Stort teknisk rom. - Store tanker for vann og diesel. Høy batterikapasitet. Lengde: 12,00 m Vannlinjelengde: 11,42 m Bredde: 4,24 m Dyptgående: 1,80/2,00 m Deplasement: 7800 kg Storseil: 46 m2 Fokk: 46 m2 (105%) Kutterfokk: 24 m2 Motor: Volvo D2-55 hk Vann: 600 l fordelt på 4 tanker Diesel: 150 l fordelt på 2 tanker Batterikapasitet: 700 Ah RM 1200 koster i overkant av NOK 2 millioner avhengig av utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.September.2007 Link til dette innlegget Svart 8.September.2007 Takk for opplysningen. Interessant båt, særlig med tanke på kjølvalg og betydelig stabilitet i skrogformen. Interiørmessig er den vel nokså tradisjonell. Men det er spennende at noen tenker litt ukonvensjonelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.