Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Gjorde et kupp her i høst, fikk kjøpt en Bosch GSR 14,4 VE2 med 2x2,6Ah NiMH til 1790kr! Veiledende pris er 3580,-. Har siklet på denne lenge, men har syntes den har vært for dyr, ba om en god pris da jeg tilfeldigvis besøkte en nyåpnet byggevareforretning.

 

Har de siste årene brukt en DeWalt 12V billig modell, grei nok men batterikapasiteten har alltid vært for liten (1,2Ah), laderen har ikke klart å lade opp et batteri på den tiden jeg bruker på tømme det andre ved intensiv skruing. Siste året har batteriene blitt veldig slappe i strikken så behovet for noe kraftigere var åpenbart.

 

14,4V er et meget bra kompromiss mellom kraft og vekt. Var med og skrudde takplater på en stor garasje i helga, dette var det første større "jobben" med den nye drillen og må si jeg er meget godt fornøyd. Skal bli godt å slippe å starte aggregatet på hytta hver gang jeg skal ta hull med hullsaga.

Link to post
Share on other sites

Finnes det lesere av GJØR DET SELV her ? Sku hatt en artikkel fra no 16/2005,om batteridrevne skrutrekkere.

 

Er det mye erfaringer med sånne batteridrevne bitstrekkere ? Tror jeg absolutt må ha meg en sånn...

 

Suzuki

Hei Suzuki!

Jeg har tilfeldigvis dette bladet liggende. Send en IM med adresse dersom du vil ha det.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

apropos Fein, har lenge ønsket meg en sånn selv, til infellkapping, kapping av lister, plugger oa. Synes imidlertid den er for dyr til de få gangene den er aktuell å bruke.

 

Kjøpte meg derfor en JAPANSAG, altså en Japansk dra-sag for et par uker siden, til sånn ekstra nøye kapping av treplugger mv.

Må si jeg ble imponert. Bladet er tynt som en fileteringskniv,og lager veldig fine / tynne snitt. Anbefales.

 

( ikke en erstatning til en fein, men kanskje et alternativ ? )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjøpte feinsag i høst, og har allerede begynt å tvile på om det finnes et liv uten :smiley:

Holder på med et langtidsprosjekt, resturerer og bygger om et bolighus. Til dette er det glimrende.

Bude vært merket med advarsel: Sterkt vanedannende verktøy.

 

Ser fein har kommet med en ny modell i høst, med hurtigkobling for skifte av blad, og litt sterkere motor.

Jeg prøvde den minste modellen først, men fant ut at den var i svakeste laget.

Så jeg byttet til den største modellen, og angrer ikke på det.

 

Når det gjelder blad, lønner det seg å finne ut hvor proffene handler. Hos feks Byggmakker selges de i 3 pakk til gullpris. Finn heller ut hvor de kjøper inn 25 pakninger og selger bladene stykkevis til halve prisen.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Du husker rett, Sinten. Kjøpte ei slik, men den var nå så som så. JAPANSAGA, som Suzuki snakker om, den ble jeg imponert over!

Den blir jo sløvere etterhvert, men til den prisen er det jo bare å bruke og kaste.

Anbefales til finere kapping.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har slitt ut flere Japandrasgaer - og det er ikke mulig å leve uten, det er jeg overbevist om. Det jeg lurer på om jeg bør kjøpe Fein i tillegg.. Festo sirkelsag med føringsskinne står også på "lyst på" lista...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den nye "Fein TOP" kofferten med 250q maskinen nå etter jul. Har sikklet på egen meget lenge, men har lånt fra svigers arbeidsplass ved behov tideliggere. 250 watteren er bedre enn 180 watteren jeg har lånt tidliggere. Japan sag er nevt tideliggere her, og dette eren sag jeg ikke klarer meg uten.

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Share on other sites

Min gamle kapp- og gjerde sag er utslitt. Så på nyåret blir det ny.

Det som er viktig for meg, i tillegg til brukervenlighet, er støvavsug. Straffen for å aldri bruke støvmaske, og 20 års røyking er at jeg ikke tåler svevestøv.

 

Tenkte på DeWalt, men det har jo blitt en rein hobbymaskin. Prøvde Metabo sin, blimrende sag, men ubrukelig avsug. Skal prøve Makita sin, når den kommer inn i butikken.

 

Noen som har forslag og erfaringer.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Har en DeWalt 702 (tror jeg da, husker ikke helt) kapp og gjerdesag. Denne duger helt fint til mitt hobbybruk utover det kan jeg ikke uttale meg. Har ikke sjekket avsuget da jeg kun sager ute og ikke røyker jeg heller, husker ikke om det er noe avsug engang.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en trofast gammel sliter nede på verkstedet, Elusaga som senere ble DW707. Denne skal etter tømrerkameratene mine sine utsagn være tilnærmet uslitelig :headbang: . Da får jeg jo aldri byttet den ut ! Hvorfor vil jeg ha den byttet ut?

1) det er kast i akslingen på den og det forsvinner ikke ved service

2) Jeg ville gjerne hatt mulighet til å kappe 4x4

3) Jeg ville gjerne hatt mulighet for å kappe en 30cm plate

 

Det er en stund siden jeg har sett på slike sager, det er alltid noe nytt en har lyst på. Jeg har sett Elektra Beckum har noen fine sager, men jeg er usikker på kvaliteten

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Elu saga var bra, men det er milevis fra den, til den som selges som Dewalt nå.

Elektra Beckum heter nå Metabo. Ingen ting å si på kvaliteten, men det var det med støvavsuget da.

 

Forøvrig sluttet jeg å røyke for 5 år siden, men det var minst 10 år for sent. Så har du ikke tatt avgjørelsen

er det i dag en mulighet for å gi et løfte om at du skal ta den siste røyken i dit liv, om 14 f.eks dager.... :fireworks1:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

3) Jeg ville gjerne hatt mulighet for å kappe en 30cm plate

 

Det er en stund siden jeg har sett på slike sager, det er alltid noe nytt en har lyst på. Jeg har sett Elektra Beckum har noen fine sager, men jeg er usikker på kvaliteten

 

Elektra Beckum er uten tvil noe av det beste som finnes, har en slik kapp og gjærsag som tar 30 cm, (15cm 45 grader) Anbefales! Her er det ikke noe plast! har også et sponavsug fra samme produsent som er fullt brukbart, samt en benkesag har også start stopp automatikk til dette.

Det var en stor investering for noen år siden (huff) men det gjør trearbeidet mye enklere.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Er selv svak for DeWalt, men ser det er noen her som ikke liker det heller. Holder på å bygge på huset nå og snekkerne som jeg leier bruker DeWalt, prisen er ikke så alt for jæ.ig heller. Til forsvar for at DeWalt kanskje ikke holder mål, man må pleie sitt verktøy som man pleier båten (kona)

Link to post
Share on other sites

Jeg har personlig liten erfaring med Dewalt, men flere av de proffene jeg har snakket med sier at Dewalt ikke lenger holder mål som proff sag.

En sa at de holdt bare i 3 til 6 måneder i proff bruk, så var det slutt. De hadde sendt inn flere sager den siste tiden.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vel om proff brukeren kan bruke DeWalt i 3 til 6 måneder så kan jeg bruke det minst i 30 til 60 år med mitt bruk... Det rekker i massevis for meg

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har personlig liten erfaring med Dewalt, men flere av de proffene jeg har snakket med sier at Dewalt ikke lenger holder mål som proff sag.

En sa at de holdt bare i 3 til 6 måneder i proff bruk, så var det slutt. De hadde sendt inn flere sager den siste tiden.

Jeg er ansatt i et byggefirma (jeg er ikke snekker) hvor vi har både DW, Bosch, Markita, Metabo +++. Jeg kan ikke si at DW er hverken bedre eller dårligere enn de andre merker. Vi har faktisk flere Elu maskiner ennu, og det begynder å bli noen å siden at de forsvant fra hyllerne.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ansatt i et byggefirma (jeg er ikke snekker) hvor vi har både DW, Bosch, Markita, Metabo +++. Jeg kan ikke si at DW er hverken bedre eller dårligere enn de andre merker. Vi har faktisk flere Elu maskiner ennu, og det begynder å bli noen å siden at de forsvant fra hyllerne.

 

Samme her Jensen, Skal jeg gi pluss for noe måtte det bli at dewalten har det beste støvavsuget. Det vi har av makita og bosch sager bredere så det er vel kanskje noe urettferdig å sammenlingne i så måte

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det var pga støvavsuget jeg vurderte Dewalten. Har noen av dere som jobber i snekkerfirma kjøpt ny sag det siste året?

De jeg snakket med, mente kvaliteten hadde falt betraktelig den siste tiden.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...