Jump to content

Elektroverktøy, hva er det som er bra?


Suzuki

Recommended Posts

Dren makita sagen tror jeg er et godt kjøp. Har ikke hatt noe Makita selv (tror jeg) men jeg mener det er bra. Spesifikasjonene var imponerende. Om du vil spenne 4 og en halv lapp på kappsag er nok dette et lite kupp...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har solgt elekroverktøy i mange år tidligere og kjenner til en del merker, samt at jeg har gått noe kurs innenfor akkurat elektroverktøy, og skulle jeg anbefalt noe vill jeg anbefalt Makita eller hitachi.

 

Forskjellen på en proffmaskin og en hobbymaskin er driftstid, en proffmaskin regnes for å kunne kjøres rundt 500 timer før den er "utslitt", mens en hobbymaskin regnes for å kunne vare ca. 50 timer.

 

Når det gjelder Dewalt, Elu og black&decker så er dette mye samme vertøy etter som om alle selskapene er eid av B&D. En kan faktisk ta en 12V drill fra hvert merke og bytte innmat på dem med hverandre, de er bokstavelig talt identiske inni. Får man tak i ELU eller billigvarianten Perles som er produsert i Sveits, kan man fremdeles få den formidable kvaliteten som Elu hadde for mange år siden. Dewalt regnes som kvalitetsverktøy, det er jeg ikke enig i.

 

Hitachi bruker jeg selv, eller makita og vertøyet er av høy kvalitet. Veier litt mer og koster mye mer, men meget god kvalitet. Blått Bosh er også greit nok, grønt funker til hobby, men er konsekvent av dårligere kvalitet.

 

Kvalitets elektroverktøy kan ofte faktisk kjennes på vekta på utstyret. tungt utstyr er som regel mer solid.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

har i lengre tid siklet på, og ønsket meg en dreiebenk. kladdsmedverktøy.

Jeg har registrert at det finnes mange små lekre saker, beregnet på hobbybruk, bla.a hadde Clas Ohlson en type for en tid tilbake,

Suzuki

 

Jeg kjøpte på CO for ca 15 år siden en FS 450. Dette er en kinesisk kopi av en høykvalitets-østerriker. Den har jeg hatt mye glede av, presisjonen er meget bra så lenge du justerer den ordentlig inn ved montering. Men - en ting er benken, noe annet er alt utstyr som må til får du kan begynne å utnytte den, så som dreiestål, spindeldokker, rotasjonspisser, senterborr, stålholdere chucker, dorer ol. Det koster, og den gangen tror jeg at jeg betalte ca 14000.- for benken og kom vel ytterligere opp i ca 21000.- før jeg var fornøyd. Eneste grunnen til at jeg vurderte benken, var at det var en nøyaktig kopi av østerrikeren, og dermed tilgang til alt utstyr og reservedeler selv om CO skulle slutte med den - noe de også gjorde etter en del år... Kommer du over en slik brukt bør du handle, disse gror ikke på trær... og da får du vel med utstyr også...Så forresten en maken på Volvo sin FR-fabrikk i år da jeg var på tur dit. OG diagnose "Verktøygalskap" er det ikke noe som heter... :lol:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

kjøres rundt 500 timer før den er "utslitt", mens en hobbymaskin regnes for å kunne vare ca. 50 timer.

 

Ja, har hørt det samme av en bekjent som jobber i Tess, der hadde de visst en "knuse gearkasse"-konkurranse med Würth. De selger henholdsvis Panasonic og DeWalt. De kjørte maskinene i motsatt dreieretning med en stang mellom chucksene, den første som fikk rasling i gearkassa tapte. Panasonic vant hver gang.

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det skal være usagt, men det var en konkurranse blant selgere i to firma som begge henvender seg til proffmarkedet. Kan vel gå ut i fra at de tok frem det beste de hadde, for å vinne konkurransen. Hobbyverktøy var det hvertfall ikke.

Men Panasonic er jo ikke billig, man må vel ut med rundt 4,500.- for en skrudrill.

Link to post
Share on other sites

Til snekkerlagene kjøper jeg deWalt kapp gjær sager/driller.Panasonic driller dyrere men holder like lenge som Dewalt. Stikksag + sirkelsager Festo. Har kjøpt en del verktøy gjennom årene til 5 snekkerlag og etter lengre tids bruk er det disse som holder best, er min erfaring.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

Vi bruker og på jobben dewalt kapp og gjær sager, Når det gjelder batterimaskiner bruker vi utelukkende bosch. Har hatt noen festo men ikke fornøyd med batteriene deres. Av sirkelsager bruker vi mest bosch men har også 2 stk festo. Stikksager er og stort sett bosch men har og her 2 stk festo. Hva som er best her er jeg usikker på men bosch sagen funkerer nok noe bedre med festo stikksag blad. Av småe klyvsager (benk) har vi frem til nå bare brukt festo men prøver oss nå med en blå bosch for å se om den fungerer (4000,- rimeliger pr sag) Klyvsagen til festo bare går og går helt fantastisk og meget bra presisjon. Men med eiere som samtidlig eier BM butikken så står ikke festo og motek akkurat øvert på deres liste :boxing::lol:

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

dyrere " kvalitetsverktøy " ser heller ikke ut til å hjelpe.

Kjøpte en Hitachi på " salg " på Maxbo. Vraket girkassen etter første gangs tungkjøring, det er nå 6 uker siden den ble levert, og ingen kan svare på når den blir ferdig....

 

Noen som veit om jeg bør gå løs på A) selgere, B) importøren eller C) servicepunktet for å få fart i sakene ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt i filler noen bormaskiner når jeg bruker dem utendørs. sannsynligvis fordi fettet i gearkassen blir for stivt. Tror ikke de fleste produsenter har tenkt at en drill skal tåle START-STOP-START-STOP.... i veldig kaldt vær. Jeg har begynt å legge drillen på et temperert sted når den ikke er i bruk når jeg jobber utendørs i kulda. Første gangen gikk en kvaltetsdrill tl h..... i løpet av kort tid i 20 kuldegrader.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Eg forstår ikkje kva du bruker verktøya dine til Suzuki, slik som dei går til h... heile tida. :wink: . Borrer du i stål, eller er du berre veldig uheldig med kjøpa dine?

 

Eg har ein batteridreven "Best tolls" drill (trur eg) med eit batteri på 21 volt. Den brukar eg til alt, overalt. Har og ein AEG (nettdreven) drill med slagborr funksjon og trinnlaus hastigheit. Denne kosta litt riktig nok men det har heller ikkje vore noko problem med denne . Er til å anbefale begge to :yesnod:

 

Verktøy eg har dårleg erfaring med er eit Black&Decker bateridrevent skrujern, der røyk girkassa, ikkje så løye sia det var plast tannhjul i den :rolleyes: .

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Eg forstår ikkje kva du bruker verktøya dine til Suzuki, slik som dei går til h... heile tida. :wink: . Borrer du i stål, eller er du berre veldig uheldig med kjøpa dine? quote]

 

Off Course borrer jeg i stål. Tykt stål til og med. Står ingen steder at den ikke skal brukes til det.

 

Med skarpe borr, og litt smøring går det fint det. Skruing av lange treskruer ( f.eks 6mmx100mm) går som regel mye tyngre. Særlig i rått og impregnert virke..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ang. dyrt og billig verktøy og 'kvalitet'

 

Min erfaring er at jo grovere verktøy/enklere konstruksjon, jo billigere kan man kjøpe.

 

Typisk verktøy jeg har kjøpt (eller kommer til å kjøpe) billig:

Slagdrill

Vinkelsliper

Pipesett (store dim.)

rørtang

Skrutrekkere

donkraft

Sirkelsag

brekkjern

Benksliper

...osv.

 

 

Verktøy jeg legger mer penger i:

 

Batteridrill (spesielt med tanke på batterikvalitet og motoreff)

Stikksag

pipesett (små dim)

slipemaskin

Alle typer måleverktøy

...osv.

Link to post
Share on other sites

Kvifor skiller du mellom stor og liten dim? Eg ville heller sagt omvendt, for liten dim er så liten uansett at der ryker skrua før pipa omtrendt. Men ved stor dim har du ofte skralle med lenger skaft og får meir makt.

 

No har ikkje eg øydelagt så mange piper, så sånn sett er det ikkje sikkert at det oppafor er riktig, men dei eg har øydelagt har vore av stor dim og så kalla "god" kvalitet.

 

Lagt til:

 

Men er det ingen som har erfaring med denne?

Biltema båndsag, 350 W

 

Skreiv ikkje "M/B Shanty" noko om denne for ei tidtilbake?

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Kvifor skiller du mellom stor og liten dim? Eg ville heller sagt omvendt, for liten dim er så liten uansett at der ryker skrua før pipa omtrendt. Men ved stor dim har du ofte skralle med lenger skaft og får meir makt.

 

Ved liten dim er presisjon viktigere, har et par sånne 'kinesiske' pipesett i små dimensjoner, og det er stor 'slark' når jeg vrir pipa fram og tilbake, ett av settene har ødelagt MANGE 8-12mm skruer (nå har det gått på dynga). Store dimensjoner har jeg ikke klart å knekke med håndkraft uansett fabrikat, så der er det samma for meg hva jeg bruker.

 

Så igjen, jo mer avansert produktet er, og jo mer presisjon som kreves, jo viktigere er det å legge noen kroner ekstra i verktøyet.

 

Det er sånn JEG har gjort vurderingen ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg en eksentersliper og har tenkt til å legg litt i det, med håp om at den kan vare i maaaaange år. Vurderer fire stykker Bosch GEX 150 Turbo, Bosch GEX 150 AC, Makita BO6030 og Makita BO6040.

 

Har ingen erfaringen med noen av disse men kanskje dere har? Eller er det andre slipere jeg bør vurdere?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...