Jump to content

Hund i båt


Festina_Lente

Recommended Posts

Hilsen Bitteliten - som har en Gordonsetter som vi synes er veldig fin, men som ikke er i båten - men kanskje når vi får nye båten? Får se hva vi gidder. Han stortrives på kennel noen uker om sommeren også. Favorittsysselen hans om sommeren er å jage speilbilder av måker i vannet - når måkene flyr over stille vann (Jeg tenker alltid på det når noen sier at hunder er intelligente :rolleyes: )

Du må vel tenke litt på "parketten" i nybåten også, kan jo bli dype riper :wink::lol:

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Du må vel tenke litt på "parketten" i nybåten også, kan jo bli dype riper :wink::lol:

 

:cheers:

Det er vi vant til hjemmefra. Det finnes jo sokker til hunder. Også er det jo bare å klippe klørne på dyret.

Jeg hadde med meg hunden i vår Uttern D55, men etter at han hoppet overbord for å jage ender ble det litt mindre glede av det hele. Nå er han voksen og har roet seg 3-400% sammenlignet med da han var en vandrende hormonbombe - så det kan være at det går bedre nå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greieste løsningen jeg har sett, er å ha en litt brei planke med noe antiskli belegg på. Du monterer flere slike planker under hverandre som fungerer som telskop når du drar den ut.

Selv skal jeg ha med pus på turer...hehe

Link to post
Share on other sites

Hvis man kun skal velge etter hva som egner seg best i båt, ville det vel blitt en hårløs kinesisk en:

 

 

[Bilde

 

 

 

 

 

- Tørker hurtig

- Liten og lett

- Spretten og lettbent

 

Men man har gjerne andre ønsker om hvilke kvaliteter hunden skal ha i tillegg, så det blir nok et kompromiss.

 

Selv har vi en Jack Russel Terrier som elsker å være på sjøen. Den har kort pels og tørker relativt fort, veier vel en ca. 8Kg, så den kan bæres og plukkes opp av vannet etter håndtaket på vesten. Bilde

www.leahnis.net

Link to post
Share on other sites

Det er vi vant til hjemmefra. Det finnes jo sokker til hunder. Også er det jo bare å klippe klørne på dyret.

Jeg hadde med meg hunden i vår Uttern D55, men etter at han hoppet overbord for å jage ender ble det litt mindre glede av det hele. Nå er han voksen og har roet seg 3-400% sammenlignet med da han var en vandrende hormonbombe - så det kan være at det går bedre nå.

Ja, ta den med på tur. Det er hos dere den trives best, vet du.

 

Jeg bruker ikke sokker på vår, men det er sikkert ok å bruke. Prøvde et par sokker fra en en anne hund en gang hjemme. Det var litt artig å se på. Hunden løfta beina som om han gikk med sjumilsstøvler. Det er sikkert bare i begynnelsen før han blir vane med dem.

 

Klørne vil jo normalt ikke være noe problem med mindre hunden føler det er glatt og setter de ut.

Så korte klør at de ikke kommer frem da er det vel ikke mulig å klippe de. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi har en Novia scoth duck tolling retriever, eller Toller som det blir kalt. Den er litt mindre enn golden. Elsker vann og er passe stor ombord. ca 15-18 kg.

Hunden er vant med båten fra den var liten, og hopper på land og opp i båten på egen hånd. Har litt problemer med å entre rekken fra cockpit, har sklidd uti ett par ganger.

Når vi er under fart koser den seg stort sett ved føttene til styrmannen.

Den kan være litt masete på land, hente pinner i sjøen er favoritt hobby. Om du har barn som gidder å leke med hunden er jo det greit.

Link to post
Share on other sites

Hadde en border collie for mange år siden (og ønsker meg en igjen). Det som var mest spennende var fisketurer med båt, og fisking på svabergene med stang. I begynnelsen trodde han sluken var noe vi kasta ut for at han skulle stupe uti og hente den, men han lærte seg etterhvert til å bare "se på"

 

Det han ikke likte så godt var kverking av fisken. Da la han seg gjerne ned og tok labbene over øynene til fisken var død. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Artig å se at det er en del som har hund her inne.

Kommer nok til å ta med hunden så fort som mulig, men bør vel vente til jeg har fått på plass luker og hengsler til motor-rommet først. Litt leit hvis hun detter nedi der hele tiden. Kan bli ganske trangt med alt verktøyet og ting som ligger alle veier.

Ellers kommer det til å bli gøy dette her.

Link to post
Share on other sites

La meg få presentere vår skips-, hytte-, tur- og stuehund Jesper som har tilbrakt sin 3. sommer ombord. Jesper er en Engelsk Springer Spaniel og er mønstret som skipshund for 3. året:

 

Bilde

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

BildeBilde

Hei.

Vår Weaten terrier liker rolig båttur. Liker ikke fart og (stor)bølger. Men det går bra ha hunden i båt synes vi. :yesnod:

Mvh At-le

 

Hei At-le.

 

Det er noe kjent med denne rasen,ja :yesnod:

 

Her er vår Weaten Terrier, Tessi, som nå er blitt 7 år gammel.Hun mønstret på i ung alder, snaut 4 mnd gammel. På bildet er hun ca 1 år. Fart er ikke det store problemet hos oss men bølger derimot, er ikke noe morsomt. Da er det veldig trygt å ligge i fanget til admiralinnen.

 

Bilde

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Artig å se at denne tråden som jeg startet for ganske lenge siden er vekket til live igjen. Enda mer artig siden jeg sitter og ser på vår nyanskaffelse Angelica Sara, en wheaten terrrier; Nettopp fordi jeg ble anbefalt rasen her på baatplassen. Hun har allerede vært på seiltur i den andre nyanskaffelsen en Maxi 77; "Rimi Albatross". Dessverre så er jeg ikke noen kløpper til å laste opp bilder, elllers skulle jeg ha lagt inn bilder av begge to. "Festina Lente" er fortsatt i familiens eie, men er gått inn i et eget partsrederi: "Klassisk jentebåtklubb", der jeg ikke lenger har noe ansvar. Men det hender at jeg trekker i overalls og bidrar med faglig kompetanse og andre gode råd. (Da sitter jeg på en krakk og peker med pipa mi: gjør sånn,...og litt mer lakk der...osv.) Mao er vi nå to-båts familie, hun har sin båt og jeg har min - og så får vi avtale i hvilken havn vi skal møtes til kvelden.

Mvh Even Endresen

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med anskaffelsen av Weaten Terrier. En artig hunderase med mye liv, hengivenhet, enormt lærevillig og viser mye glede. Lykke til med hunden.

 

Admiralinnen.

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Hund i båt går greit hvis du har tid, tålmodighet og venner bikkja til båten fra den er hvalp.....

 

Bilde

 

Bikkja mi er særdeles motorinteressert, akkurat som sin eier.... :lol: Etter en motorservice f.eks. lukter det like mye olje og diesel av han, fordi han følger med hele tiden og skal ha hodet sitt akkurat der hvor ting skjer!

Bilde

 

Vi har en litt morsom rutine ombord. Før motorstart sier jeg alltid - "Nå starter vi Sabb'en!" - da stikker han snuten nedi luka til omstyringen og knurrer nedi det mørke hølet, og så venter han spennt. Hodet på skakke og dønn konsentrert. Ved 1 kinningen bjeffer han høyt en par-tre ganger nedi hølet - og så er han fornøyd.

 

Bryr seg ikke om motorlarm eller noe. Men, først må han få si fra til Sabb'en om hvem som er sjefen ombord. :o)

 

Fiskeinteressen har vi også felles:

Bilde

 

Han går heller ikke av veien for å "smake" litt på torsken, rå eller kokt / stekt:

Bilde

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

"Jeg er Gina" 7 år, og må vel være den ideelle båthund. Grei å ta under armen når du skal hoppe i land, og tar liten plass forøvrig. Røyter ikke og liker ikke lange turer. Dessuten liker jeg å sove lenge om morran. :wink:

Bilde

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har skipshund jeg også, det er en bastard :lol: en blanding av labrador og border collie.

Var ikke noe problem for han og bli med i båt selv om han var over ett år gammel, reagerte ikke på Sabb´en engang. Han var med hver gang jeg var ute med Aurora (forrige båt) og han satt stort sett på baugen.

Link to post
Share on other sites

(Eneste ulempen er at bikkja røyter noe inni hel.... i perioder.)

Skjønner godt det er en ulempe. Vår røytet enormt tidligere. Vi kunne foreta full vask inni båten, mens det halvtimen etter lå masse hundehår. Nå i høst prøvde vi imidlertid annen type fòr, med det resultat at nå røytes det overhode ikke !

 

Kanskje du skulle prøve et annet fòr en periode for å se ?????

Link to post
Share on other sites

Fant (bikkja mi) røyter veldig på vårparten men det er nok normalt. Fant er heller ikke var på fór, han kan spise det meste og blir aldri dårlig.

Han får også en bit tørrfisk hver dag, så han er fin og blank i pelsen.

Link to post
Share on other sites

Nå i høst prøvde vi imidlertid annen type fòr, med det resultat at nå røytes det overhode ikke !

At fórtype kan påvirke mye, bl.a. hvor mye dyret driter, er kjent, men at et spesifikt fór skulle kunne hindre røyting, er nytt for meg. Hva slags fór gikk dyret ditt på før, og hvilket er det som hindrer røyting? Dog, stakkaren må jo få lov til å bli kvitt den tette ullpelsen han har under dekkhårene når varmen komme, men kanskje en kunne bestemme selv når det skulle skje?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Trixie går på vom, fra okser. Gikk på Friskies Vitaly. Pels og pels, den vi har er slik at om vi forsøker å klippe et strå fra henne, kommer oppdretter og :boxing: så pelsen skal den ha mest mulig intakt, men så er heller ikke hun så mye ute om vinteren. Det er kun for å gjøre sitt fornødne, og attpåtil er så forfengelig at om der skulle ligge noe snø der ute, må jeg spa frem en flekk med bart gress slik at hun kan gjøre fra seg :lol:

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er FISKEolje du er blitt tipsa om... Omega 3 er bra saker.

Å putte lakserolje i bikkja hadde ikke jeg gjort,- iallefall ikke før båttur :lol: Lakserolje har en... ja, lakserende virkning... :wink:

 

Oooops, takk for korrigering !!

 

Jammen ikke godt jeg har forsøkt da :lol:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...