Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Å måle temperatur på 20 - 30 meters dyp... :rolleyes:

Noen som har idé om hvordan??

 

 

En kjøper en svinger som har med denne funsjonen.

 

Å lære å lese ett bilde fra loddet er vanskelig og utlært blir en ikke før lodet blir skiftet ut.

 

når det gjelder 38-50- 200 herts så er det hastigheten på signalene og fx 38 paser best på grunna , 50 til fritidsfisking og 200 for større dyp.

 

Dvs 200h er uegnet på grunna så om slike frekvenser ønskes så bør svingeren kunne sende på alle disse frekvesene samtidig slik at du ser etter fisk i alle disse områdene samtitidig og ikke trenger å skru og skifte mellom disse områdene hele tiden.

Åpning fra 7 til 30 grader er spredningen på ekkostrålene , på 7 grader ser du alt for lite på grunna og med 30 grader på dypet blir det kanskje flere kilometer og ubrukelig bilde.

 

Det er flere som begynner å bruke ekkostråle som sendes forover for å ungå grunnstøting så det kan vere lurt å kjøpe en svinger/lodd som gjør det også.

Det har ingen hensikt for en fritidsbåt å kjøpe et dyrt lodd , de fleste er mere en bra nok ,og for vanskelige å lese/forstå og se forskjell på fisk og skygge etc , det er mye viktigere å plukke ut en svinger som passer til det og de dybdene en vill bruke det mest på.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kjøper en svinger som har med denne funsjonen.

 

Å lære å lese ett bilde fra loddet er vanskelig og utlært blir en ikke før lodet blir skiftet ut.

 

når det gjelder 38-50- 200 herts så er det hastigheten på signalene og fx 38 paser best på grunna , 50 til fritidsfisking og 200 for større dyp.

 

Dvs 200h er uegnet på grunna så om slike frekvenser ønskes så bør svingeren kunne sende på alle disse frekvesene samtidig slik at du ser etter fisk i alle disse områdene samtitidig og ikke trenger å skru og skifte mellom disse områdene hele tiden.

Åpning fra 7 til 30 grader er spredningen på ekkostrålene , på 7 grader ser du alt for lite på grunna og med 30 grader på dypet blir det kanskje flere kilometer og ubrukelig bilde.

 

Det er flere som begynner å bruke ekkostråle som sendes forover for å ungå grunnstøting så det kan vere lurt å kjøpe en svinger/lodd som gjør det også.

Det har ingen hensikt for en fritidsbåt å kjøpe et dyrt lodd , de fleste er mere en bra nok ,og for vanskelige å lese/forstå og se forskjell på fisk og skygge etc , det er mye viktigere å plukke ut en svinger som passer til det og de dybdene en vill bruke det mest på.

 

En gjennomgående svinger med innebygd temperaturføler måler bare temperaturen i vannet ved svingeren.

 

Du mener nok 38, 50 og 200 kHz(kiloHertz), og det er ikke hastigheten på signalene, men frekvensen(antallet svingninger per sekund) svingeren til ekkoloddet sender på. Hastigheten for lyd i vann er ca. 1500 meter per sekund, men varierer med konduktivitet(Conductivity-C), temperatur(Temperature-T) og dyp(Depth-D). Med en CTD-sonde kan lydfarten beregnes som en funskjon av dybden, og en lydfartsprofil kan utarbeides.

 

Et ekkolodd med svinger på 200 kHz har normalt mindre strålebredde, gir bedre oppløsning og kan vise flere detaljer enn hva som er tilfellet med 38 og 50 kHz. Men en svinger med en viss frekvens kan i tillegg leveres med forskjellige strålebredder alt etter bruksområde når det er snakk om dyrere systemer. Flere ekkolodd for fritidsflåten kan vise et delt skjermbilde med både 50 og 200 kHz samtidig, dersom svingeren operer på disse to frekvensene, som er vanlige for lystbåter. Noen dyrere ekkolodd, primært beregnet på større fartøy, kan ha mulighet for svingere med frekvenser på mellom 15 og 200 kHz, for eksempel fra Furuno. Man får også svingere som har frekvenser mellom 12 og 710 kHz, eksmpelvis fra Simrad.

Link to post
Share on other sites

Lurt igjenn. En selger på fiskerimessa fortalte ivrig hvor flått det er å kunne lese av tempraturene nedover di forskjellige temratur skjiktene mot bunnen , burde nok vert , humm, skepisk. !

 

Det er Arimar som lager de vanligste svingerne til både Simrad og Furuno ,og de fleste andre ekkoloddprodusentene , hadde en overgansliste en gang men finner ikke igjen denn , der er det masse penger å spare .

 

Mener nå allikevell at KHZ er hastigeten på signalene pr sek , har du en TV med for træg HZ og ser en fotballkamp får ballen en hale etter seg ,

 

Det er flere måter å prøve å forklare noe på så hvorfor ikke bruke en till ?

 

 

Frequency

 

Cone Angle

. Frequency

The accuracy with which your fishfinder detects bottom and other objects is also determined by the frequency selected for the depth you are viewing. Raymarine depth transducers can be tuned to two different frequencies: 50 kHz (low) or 200 kHz (high).

 

 

 

200kHz

 

 

 

200 kHz works best in water under 200 feet/60 meters and when you need to get an accurate reading while moving at faster speeds. High frequencies give you greater detail to detect very small objects but over a smaller portion of water. High frequencies typically show less noise and fewer undesired echoes while showing better target definition.

 

 

 

50 kHz

 

For deep water, 50 kHz is preferred. This is because water absorbs sound waves at a slower rate for low frequencies and the signal can travel farther before becoming too weak to use. The beam angle is wider at low frequencies, meaning the outgoing pulse is spread out more and is better suited for viewing a larger area under the boat. However, this also means less target definition and separation and increased susceptibility to noise. Although low frequencies can see deeper, they may not give you a clear picture of the bottom.

 

 

 

A rule of thumb would be to use the 200 kHz setting for a detailed view to about 200 feet and then switch to 50 kHz when you want to look deeper. Better yet, display both views side-by-side on a split screen for both perspectives.

 

 

200kHz Echo Sounder Display in 50' (15m) of water

 

 

Better object separation and increased detail

 

 

50 kHz Echo Sounder Display in 50' (15m) of water

 

 

Less detail but a wider viewing angle

 

 

Mud, soft sand, and plant life on the bottom absorb and scatter sound waves, resulting in a thicker bottom image. Rock, coral and hard sand reflect the signal easily and produce a thinner bottom display. This is easier to see using the 50 kHz setting, where the bottom returns are wider.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Et lite spørsmål på siden av temaet!

 

Inne i min båt er det et eldre ekkolodd med gjennomgående svinger. Jeg har vurdert å montere et ekkolodd (vanntett Humminbird med hurtigfeste) ute på båten med en separat svinger. Vil det medføre problem å ha to svingere i samme båt? Vil signalene fra de to forstyrre hverandre ved bruk?

Link to post
Share on other sites

Kjører du begge på 50 eller 200 kHz kan det fort gå i ball. på hver sin frekvens vil det virke, men du vil få interferens. Vises som stiplede striper på skrå på skjermen. Ligger de veldig langt fra hvearandre i frekvens, så påvirker de ikke hverandre i det hele tatt. Jeg får interferens fra 330 kHz transduceren min med ekkoloddet på både 50 og 200 kHz. 800 khz transduceren synes ikke.

Har også mye med kvaliteten på loddet å gjøre. Dess steilere filter, jo mindre interferens.

Link to post
Share on other sites

Mener nå allikevell at KHZ er hastigeten på signalene pr sek , har du en TV med for træg HZ og ser en fotballkamp får ballen en hale etter seg ,

Jeg skal ikke forklare deg hvordan du bruker ekkoloddet for det kan du nok utmerket (bare hold vikeplikten din du :wink:)

 

Men jeg kan littegranne om elektro og dette med frekvens har ingen ting med hastighet å gjøre.

Hastighet er tiden det tar for ett signal fra a til b, frekvensen er hvor ofte signalet blir sendt.

 

Tven din oppdaterer seg med en frekvens, men du mottar ikke bildet tidligere fordi de sender på en høy frekvens.

 

Jeg savner mer bilder fra ekkoloddet med kommentarer, kansje Roaldbj har noen liggende, det vill ikke overaske meg!

Link to post
Share on other sites

Har ikke greie på dette med innstilling av lodd jeg, har netopp montert et lodd og ser da fisken fint og tydelig. Tilsynelatende iallefall.

Hvor lang forsinkelse vil det være hvis jeg kjører i 20 knop og leser av dybden til la oss si 20 meter. Vil den dybden være 10 meter bak båten eller 1 f. eks

Svingeren er hekkmontert og er 200 Hz og loddet et Garmin 250C

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

For de som begynner å bruke ekkolodd aktivt kan det sikkert være noe forvirrende å skille mellom lydbølgenes hastighet i vann og frekvensmønsteret på bølgene. Hastigheten til lydbølger i vann er grovt sett 1500 m/s, noe mer enn 4 ganger lydens hastighet i luft. Her er endel popularisert stoff om sonar: http://no.wikipedia.org/wiki/Sonar. Jeg har ikke hørt om kommersielt utstyr til fritidsflåten som er i stand til å analysere reflektert signal og ut fra dette angi temperaturnivået på forskjellige dybdenivåer. Derimot finnes det en transduser man kan slenge overbord og visstnok hale inn i gjen og som har et minne som viser temperatur for forskjellige dybder. Kjenner ikke selv til denne men mener jeg har sett noe om dette her på BP i en eller annen tråd.....

Link to post
Share on other sites

Å montere med epoksylim gir et særdeles dårlig resultat.

 

I min forrige båt sto det et Lowrance-lodd med defekt hekk-svinger. Jeg rev ut skiten, og ga det bort til svigerfar, som har bedre tid enn meg. Sjøl satte jeg inn et Garmin Fish 80, med hekksvinger. Dette fungerte greit ned til 110 meter dybde, 70 meter på fisk.

 

Svigerfar er elektriker, og bytta svingerkabelen. Deretter satte han på Lowrance'n på trebåten, og lodder nå ned til 220 meter, 180 på fisk... Altså var den gamle Lowrance'n helt klart kraftigere enn dagens billigvarianter. Vi har flytta giveren litt rundt på akterspeilet for å sjekke ulike posisjoner, men det blir ikke bedre enn dette.

 

Så bytta jeg båt. Jeg har et gammelt lavpris Lowrance-lodd i min båt, som fulgte med på kjøpet. Dette loddet er effektmessig likt svigerfars, men jeg har en ekstra inngang for logg. Og logg-giveren var montert på akterspeilet, sammen med hekksvingeren. Her var også kabelen til hekksvingeren dårlig.

 

Men i stedet for å fikse kabelen, kjøpte jeg innvendig svinger. Denne ble montert etter anvisning, med medfølgende to-komponent epoxylim. Jeg lodder nå sikre dybder ned til 340 meter, fisk til 250.

 

Så den totale avskrivingen av innvendige svingere, hører kanskje best hjemme på søndager, den også.

 

:wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange faktorer som spiller inn ved kvalitet og dybde på hva loddet viser: Følsomhet på mottaker-delen, sender-effekt, hvordan loddet behandler mottatte signal, kvalitet på giver (plast eller bronse), plassering av giver, snderfrekvens, osv.osv.

HER er en link om kjøp av ekkolodd.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hakke no med tro å gjøre det Marwin.

Som du sier det er mange faktorer som spiller inn.

Men den aller aller viktigste er svingerplasseringen og montasjen. Den er overordnet alt annet.

Et billiglodd til 1000 spenn vil yte bedre med korrekt plassert svinger enn et Fantasymeter til 10000 med svingeren i Sikaflex inni båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har altså en fire ganger så effektiv installasjon som du har.

 

Wow. :eek:

 

Furuno 6100 har dual beam og koster 3 ganger mer enn hva X-25 gjorde da den ble utfaset, i et marked hvor prisene på slikt utstyr har stupt de siste åra.

 

Om du synes dette er en rettferdig sammenligning, får det stå for din regning.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeje.

 

Mitt Lowrance X-25 er monobeam og monofrequency.

 

Med andre ord, ikke helt i samme klasse i mitt hode. Verken pris- eller funksjonsmessig. Hva som skjer i ditt hode, kan jeg som sagt ikke påta meg ansvaret for.

 

:rolleyes:

 

Jeg har sett endel Furuno-lodd i bruk, og det er state of the art. Om jeg noen gang skal kjøpe et nytt lodd, blir det nok Furuno. Garmin utgår hvertfall, det er helt sikkert.

 

Men jeg synes ikke det er verdt prisen, siden jeg fikk et så fullgodt brukslodd ved å kun importere en innvendig svinger fra statene til mitt gamle Lowrance. Og at jeg er fornøyd med det, med innvendig svinger, tror jeg du bare må finne deg i.

 

Uansett ukedag.

 

:smash:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

...Hakke no med tro å gjøre det Marwin.

Beklager at jeg uttalte meg med forsiktighet i starten av innlegget :wflag: Det var liksom ikke religion jeg tenkte på...

Og ja, jeg vet hva et ekkolodd er.

 

...Men lovene om refleksjon, refraksjon og diffraksjon gjelder håkkesom.

De lovene synes jeg du skal forklare oss.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...