Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Syntes det manglet litt bilder i denne tråden :smiley: . Her er et par bilder av mitt Raytheon V850. Hvilken svinger aner jeg ikke, men den går gjennom skroget og leser både fart og temp og ser ellers ut til å fungere godt.

ekkoloddatti.jpg

I fjorden hvor jeg fisker er det 150 meter på det dypeste. Loddet har autorange-funksjon, men den synes jeg fungerer heller dårlig. Range er rekkevidden som skal vises på skjermen. Hos meg vises den i høyre halvdel av skjermbildet. Jeg bruker autogain, og denne ser ut til å fungere best når autorange er slått av. Jeg bruker å dele skjermbildet slik at loddet zoomer på bunnen - her er zoomen satt til 5 meter, men vanligvis bruker jeg 15 meter. På begge bildene kan dere se juksa på vei ned, - denne er gjerne en 500 grams svenskpilk nederst med 5 gummimakker nr. 7 med ei favns avstand. På neste bildet kan dere se at juksa nærmer seg fisk - den rette streken. Her var det fiin torsk å få. :smiley: Det står også bra med fisk på bunnen. Selve bunnen markeres med den røde linja, - dersom dere ser i zoomen til venstre på bildet under kan dere se at den første meteren har litt ekstra grønt. Med disse bunnforholdeneville nok denne meteren sett slik ut dersom det ikke hadde vært fisk der også. Det er nemlig slam/gjørme her - noe jeg merker ved at svenskpilken graver seg ned når den når bunn - litt tyngre å sveive det første taket

ekkolodddyp.jpg

Informasjonen øverst på bildet er; vanntemperatur, fart gjennom vannet, tilbakelagt avstand siden forrige resetting, autogain, og frekvensen som er i bruk, høytalerikonet viser at en alarm er aktivert

 

Tips til hvordan jeg kan bruke dette loddet effektivt mottas med takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes dette så helt greit ut , bruker litt for mye styrke , jeg å gjør og ofte det , på bilde nr 2 ser det ut som du snart får en fisk , stemmer det ?

 

Holt på å prøvd ett DSM 300 i kveld , knota fælt og skrudd meg bort hele tiden , må nok lese litt mere , tok noen bilder med fisk(småsei) på.

 

 

 

arimar_008.jpg

 

arimar_014.jpg

 

Det er liten forskjell melom 50 og 200 KGZ på grunna , på innstilningsmenyen må en her bla seg frem til den svingeren som er montert .

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slike bilder med enkel forklaring jeg var ute etter. Så du, Fiskebat, at det var sei på ekkoloddet? eller fant du ut av typen etter å ha fisket dem? Dersom du så det på loddet, hvordan tolket du det?

 

Noen som kan gi tips om hvordan man ser sjøørret og makrellstimer? Hvordan må en stille inn loddet da?

 

Hva brukes egentlig gain og autogain til?

Link to post
Share on other sites

Det er akkurat slike bilder med enkel forklaring jeg var ute etter. Så du, Fiskebat, at det var sei på ekkoloddet? eller fant du ut av typen etter å ha fisket dem? Dersom du så det på loddet, hvordan tolket du det?

 

Noen som kan gi tips om hvordan man ser sjøørret og makrellstimer? Hvordan må en stille inn loddet da?

 

Hva brukes egentlig gain og autogain til?

 

Gain tar bort en del forstyrrelser , fjerner og fisken om en bruker for mye , autogain er automatisk justering og er ofte bra .

 

Det er var kanskje feil å si att du kanskje bruker litt mye styrke , det er vell heller mere korekt å si bruker for lite gain .

Det er som på radaren , dukker det opp en uønsket pæle på bildet er det bare å justere på nok gain til den forsvinner. ( BM:hvis den ikke er ekte)

 

En lærer ettervert å se forskjell på noen fiskearter og størrelser , det er ikke en justeringssak men trening i å forstå bildet , fx sei og sildetopper er lette å forstå , att jeg antar att det er sei er pga jeg viste det og seien renner fort opp og ned på bilde som du ser på de tynne stripene , med litt rødt i viser størelsen , og jeg ser etter en med halve kleppen min fra Biltema.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Genialt. :flag:

 

Kom med flere bilder folkens, og forklaring for de som er litt grønn :crazy:

Jeg ønsker også skjermbilder fra dere som har garmin nyeste S serie. :smash:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva brukes egentlig gain og autogain til?

 

Gain er forsterkningen. Altså hvor mye signalet forsterkes før det vises på skjermen. Nyere lodd med automatisk forsterkning (autogain) klarer dette utmerket på egen hånd.

 

Det er også vanligvis en innstilling for deep gain. Der setter en verdien for hvordan TVG (time variable gain) skal fungere. Dette kompenserer for at signalet blir svakere over tid.

 

Noise limiter kontrollen filterer ut interferens fra andre apparater på samme eller tilliggende frekvenser.

 

Clutter kontrollen brukes til å filtrere vekk uønskede ekko fra plankton, skitt i vannet osv.

 

Settes apparatet til Auto, kobles noise limiter og clutter ut.

 

Har apparatet vansker med å presist vise bunnen i Auto, finnes det vanligvis en forsterkningkompensasjon ett eller et annet sted. Furunoen min har de adskilt for 50 og 200 kHz.

 

Apparatet må også settes til korrekt lydhastighet. På hobbylodd kan det vanligvis kun velges ferskvann eller saltvann.

 

Pulsbreddekontrollen settes helst til kort puls. Det gir best definisjon.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig, etter 126 innlegg begynte det å komme noe vettug ut av denne tråden. Jeg har et FURUNO FCV-600L, 50/200 kHz lodd. Det jeg har erfart er at kun aktiv bruk under fiske er den beste ekkoloddskolen. Les bruksanvisningen og prøv ut.

 

Til dere som sverger til innvendig montering av svinger i diverse fluidum, dere har antakelig redusert kvaliteten til et i utgangspunktet utmerket ekkolodd. Kun svingere eksponert mot sjø/ferskvann duger. Dere finner ikke en proffesjonell fiskebåt med innvendig montert svinger nettopp fordi dette forringer signalene.

 

Hekkmontert svinger er utmerket på båter med hekkaggregat og påhengsmotorer. Poenget er at svingeren får laminære vannstrømninger rundt seg, dvs. rolig flytende vann. Hekksvinger på båt med propellaksling funker ikke særlig. Det blir som å kjøre boblebad med luftkompressor på samme tid. Ikke noen ideelle forhold for hverken de ene eller andre fisket da akkurat. :diving:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Her er sikkert mange erfarne ekkoloddbrukere her. Tenkte kanskje dere vil dele kunnskap om hvordan man bruker og tolker ekkoloddet for å finne fisk? Kanskje også si litt om innstilling og sånt, og hvilken klasse ekkolodd man må opp på for å kunne skille ut fisk og bunnforhold. Er jo mange kombiinstrumenter på markedet nå med fargeskjerm, noe av det som er bra?

 

For å få god forståelse av ekkolodd og hydroakustikk, vil jeg anbefale å kjøpe eller låne en lærebok om disse temaene. Da får man god innsikt i ytelser og begrensninger på ekkolodd, eller andre hydroakustiske systemer om det skulle være av interesse. En del brukermanualer til ekkolodd kan dessuten ha veldig gode beskrivelser og bilder med de funksjoner og innstillinger som finnes på de aktuelle ekkolodd. I disse manualene er det ofte eksempler som viser hva du ser på ekkoloddskjermen, eksempelvis hva som er fisk, planktonlag, hard bunn, tare osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en Buster X. Tenkte å kjøpe med en Garmin 525s med hekksvinger fra WMJ Marine for å sette i nybåten, men etter å ha lest igjennom denne tråden ble jeg usikker på både valg av kombiløsningen gps/lodd og valg av svingerløsning.

Men hvordan kan jeg montere gjennomgående svinger i en Buster X

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Vet du hva hans erfaring er med det?

Likte muligheten med å montere svingeren på egen brakett som kan heises opp så svingeren ikke blir skadet når båten skal opp på henger, eller når jeg skal la båten felle tørr.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Noen som kan si noe om dette bildet?

 

Alt som kan sies om det bildet er at det er noe mellom båten og havbunn som gir et ekko.

For mange viktige parametre mangler.

 

Først og viktigst: Hastighet på båten, og hvis ja - kurs under registrering?

Er bunnlås aktivert?

Er hvitlinje på?

Og som en kommentar til han som listet viktige ting ifb ekkolodd. "Så høy frekvens som mulig"

Legg merke til hvor mye mer informasjon du får fra lav frekvens i dette tilfelle.

 

Jeg vil foreslå at påstanden endres til "Riktig frekvens"

Redigert av Thonord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Farten er bare noen få knop, kurs er jeg usikker på kursen er stabil.

 

den aktuelle kursen er i dette tilfelle uten betydning. Det at den er stabil er meget viktig for tolkningen.

 

Jeg antar bunnlås og hvitlinje.

 

Jeg tror det er en stim med fisk som er kraftig forvrengt i horisontalplanet (strukket ut) grunnet lav hastighet.

Farge bildet er typisk, "Lysere i midten"

 

Jeg gjetter det er mindre fisk klumpet sammen, og fordi noen andre, enkelt fisk, best synlig på 200kHz (opp-ned V), er i bevegelse i toppen, så tror jeg at de er under angrep.

 

Jer tror også at en fisker som leser dette vil le seg skakk.

 

Detsom hadde hjulpet var om du hadde gått frem og tilbake på kryss og tvers noen ganger og satt markør ved hver kursendring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...