Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Det er nettopp på grunn av Snells brytningslov det er lurt å montere en innvendig svinger i en beholder med vann eller et annet medium med samme eller tilnærmet samme tetthet som sjøen/vannet. Monterer man svingeren i epoksylim, vil man få en avbøyning av signalet og noe demping av det. Det kan likevel fungere for lystbåtbruk. En svinger montert innvendig i silikon eller sikaflex, vil få ekstra demping av signalet i tillegg til avbøyning. Men også det kan virke tilfredsstillende for lystfartøy.

 

Snells brytningslov: n1 x sina1 = n2 x sina2 der a1 og a2 er vinkler og n1 og n2 er brytningsindekser for de to mediene

 

Brytningsindeks: n = sina0 / sin a = lamda0 / lamda = c0 / c hvor n er brytningsindeks, a er vinkel, lamda er bølgelengde og c er bølgehastighet

 

Indeks 0 er brukt om størrelse i vakuum.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et problem med at E120 plotteren mister forbindelsen med DSM300'en ganske ofte. Jeg har en mistanke om at det kan være modulen får for lite strøm. Er det noen som vet hvor mye strøm den trekker?

 

Har dere foresten egen bryter for å skru av og på ekkoloddet, eller står det på hele tiden?

Link to post
Share on other sites

Blue_Dragon, DSM-300 er veldig følsom for lav spenning. Bør kjøres fra et batteri hvor du ikke har forbrukere som plutselig trekker mye strøm. Du bør også trekke seperat kabel med bra tversnitt til så nærme batteriet som mulig.

Takk. Jeg tror den går via vanlig sikringspanel. Får strekke en ny kabel til Ankervinsjbryter eller noe.

Link to post
Share on other sites

...........DSM-300 er veldig følsom for lav spenning..........

Jeg ser at abbor har mye kunnskap om ekkolodd. Jeg har svært lite kunnskap om ekkolodd og bruker det hovedsakelig til to ting:

1) informasjon om dybde under båten.

2) Informasjon om bunnforhold.

Jeg har lett litt i gamle fotografier men har ikke funnet gode eksempler på hva jeg tror kjennetegner forskjellige typer bunnforhold (fjell, stein, sand, leire, gress, tare, o.a.). Jeg prøver å justere ekkoloddet (Raymarine DSM300) før ankring på svai men jeg er ikke flink til å få godt inntrykk av bunnforholdene.

Kan abbor eller andre vise ekkoloddbilder av ulike bunnforhold? Kan noen også gi gode råd om hvordan jeg bør justere ekkoloddet?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt garmin 525 og hekksvinger. Kan jeg ha noe håp om å se detaljer som fiskepilk, teiner og sånt?

 

Savner fortsatt at noen legger ut bilder fra ekkoloddet med forklaring til?

 

Kanksje noen kan forklare funksjoner som ascope og lignende ekkolodd uttrykk?? og hva man oppnår med å bruke dem?

Link to post
Share on other sites

Jeg har garmin 250c med hekksvinger men det er netopp montert så jeg har ikke prøvd det under fiske enda så om jeg ser pilken vet jeg ikke. Det jeg vet er at hvis havet er flat har det klart og fint bilde selv i 25 knop. Fisk og bunn kommer krystallklart frem på skjermen.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at abbor har mye kunnskap om ekkolodd. Jeg har svært lite kunnskap om ekkolodd og bruker det hovedsakelig til to ting:

1) informasjon om dybde under båten.

2) Informasjon om bunnforhold.

Jeg har lett litt i gamle fotografier men har ikke funnet gode eksempler på hva jeg tror kjennetegner forskjellige typer bunnforhold (fjell, stein, sand, leire, gress, tare, o.a.). Jeg prøver å justere ekkoloddet (Raymarine DSM300) før ankring på svai men jeg er ikke flink til å få godt inntrykk av bunnforholdene.

Kan abbor eller andre vise ekkoloddbilder av ulike bunnforhold? Kan noen også gi gode råd om hvordan jeg bør justere ekkoloddet?

 

Da ingen vil prøve å svare på dette , prøver jeg da jeg bruker ekolodd mye i forbindelse med garndrift.

 

1 Dypde , burde vere greit , de fleste lodd kan stilles inn i ønsket måleenhet : meter fot eller favn

 

2 bunnlinjen blir mere markert etter hardheten i bunnen , det beste er å se på kartet der bunnen er beskrevet hva den består av, og kjøre disse områdene som består av fjell , sand og stein , og sølebunn og lære seg hvordan loddet viser disse bunnforholdene, alle kart beskriver bunnen på steder som kan brukes som ankerplasser.

 

De fleste lodd er selvjusterende og jeg synes det virker godt nok , de fleste justerer på for mye sensivitet /styrke.

 

Å se pilken under båten:

 

På de fleste loddene er de skjelden du gjør det , mest på de bilisgte loddene med stor spredning av pulsene/ekkoene.

 

Jeg bruker en Arimar B260 som sprer 19gr ved 50kgz og bare 6 gr ved 200kgz og dvs om du trekker en lodrett strek ned til bunnen så blir det bare 3gr til hver side og når du fisker så tar strømen snøret slik att det har en mye større vinkel eil bunnen gjerne 20-30gr slik att du driver å fisker langt unna det området du ser på loddet.

 

Om en skal bruke ekolodd til sporsfiske så er det bare brukbart til å kjøre over området og lete etter eventuele sildetopper , sei stimer etc og merke seg dybden og området der fisken står , og deretter slå av loddet.

Fisken står nesten alltidi utkanten av grunnenne .

 

Om du skal treffe fisken med pilken så må du ligge ganske langt unna der du ser fisken på loddet ved litt dypde, etter hvor mye strøm det er der du fisker

 

Derfor, erfaringsmessig så går drifstofforbruket opp og fiskefangsten ned når de fleste sportsfiskere begynner å bruke ekkolodd under sitt fiske.

 

På grunnere vann har jeg intrykk av att pulsene skremmer bort fisken.

 

Om du skal se pilken på lodet må det hvere helt strømstille slik at den henger rett ned

 

Dette (linken under) er etter mitt syn den beste , proff svingeren nå for de som ønsker den beste (trenger mye strøm)

 

Arimar har på sin webbside kurs i å tolke ekkobildene

 

http://www.airmar.com/pdfs/whatsnew/marine/R99.pdf

Link to post
Share on other sites

Jeg skal montere Furuno's NavNet3D, med ekkoloddmodul DFF1. Dette skal monteres i en Viknes 1030 til fritidsbruk.

 

Furuno anbefaler svinger 520-5MSD til "alround bruk". Noen som vet hvilket element som er i denne og eventuelt datablad (kan ikke finne noe på Furuno's sider)? OK svinger?

 

Alternativt anbefaler Furuno svinger B258. Denne har en totallengde på 546 mm som blir noe drøyt synes jeg!

 

Synspunkter?

Mh Arejane

Link to post
Share on other sites

Her er sikkert mange erfarne ekkoloddbrukere her. Tenkte kanskje dere vil dele kunnskap om hvordan man bruker og tolker ekkoloddet for å finne fisk? Kanskje også si litt om innstilling og sånt, og hvilken klasse ekkolodd man må opp på for å kunne skille ut fisk og bunnforhold. Er jo mange kombiinstrumenter på markedet nå med fargeskjerm, noe av det som er bra?

Ovenstående var hva denne tråden startet med....det tok to svar før ekspertene,forståsegpåerne de hydrografkyndige,de audiografkyndige osv osv meldte seg på og 6 sider med innlegg....lurer på om "Yankee" fikk svar på spørsmålet sitt??? Det er greit det er mange som vet mye..og enda flere som tror de vet enda mer,men kan vi ikke prøve å svare på spørsmålet på en enkel og grei måte istedenfor å dra inn formler og termer som er totaaaaaalt uinteressante for de aller fleste av oss????? PLEASE!!!!! Det er neiggu ikke enkelt å være usikker eller "fersk" i gamet å prøve å få råd og hjelp sånn som "ekspertisen" fremstår!!!! Kan vi ikke prøve å hjelpe den som spør istedenfor å fronte oss selv og vår "viten og kunnskap" på denne måten? For min egen del har jeg en Garmin 178 C kartplotter med hekksvinger,kjører med dual frekvens 50 og 200 KHZ og normal støyreduksjon, dette gir grei bunninformasjon og viser fisk i "nærområdet"(200 KHZ) som heltegnede,og fisk mer i utkanten(50KHZ) som silhuetter.....verre er det ikke!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen Theman. Jeg synes at innlegget ditt er både viktig og bra. Jeg har svært liten kunnskap om ekkolodd og har opp gjennom årene brukt det svært kritikkløst. Jeg synes at denne tråden har bidratt til å trekke frem svært mye verdifull informasjon som i alle fall for min del har gitt ny interesse for mer aktiv bruk av ekkoloddet til sommeren. Eksempelvis har informasjonen om a-scope funksjonen vært interessant for meg. Dette kan jo være viktig informasjon også for trådstarter. Her på Båtplassen forsøker vi å hjelpe hverandre med forskjellige innspill. Du er hjertelig velkommen til å bidra i dette fellesskapet.

Link to post
Share on other sites

Blue Dragon:

 

Har nettopp montert E120/DSM30/P79 innvendig svinger http://airmartechnology.com/airmar2005/ex2...l&PageNo=99

 

Du har muligens samme svinger? Dersom den lekker frostvæske skulle det være kurant å ta ut svingeren (vri motsols og trekk opp) og enten tette rundt kragen eller løsne den og lime den fast på ny (merk i så fall orienteringen med tusj el). Ble temmelig forvirret av lim-anbefalingene i bruksanvisningen og endte opp med å bruke en marin silikon som skulle være bestandig mot det meste. Tiden vil vise om dette holder. Surret en del med å få tak i propylen-glykol men etter å ha trålet div. apoteker og bensinstasjoner gadd jeg ikke mer og fylte med 50/50 vann/vanlig frostvæske. Ville ikke bruke motorolje pga. griseri hvis lekkasje.

 

DSM30 er oppgitt til å bruke ca. 30W, DSM300 ligger vel litt høyere. "peak strøm" er oppgitt til 8A (for begge, de har felles installasjonsmanual) og det samme er anbefalt sikring. Jeg hang den bare på en ledig kurs/bryter som har 10A automatsikring. Carling http://www.carlingswitch.com/ har et utall typer brytere, men jeg mener de "vanlige" må være enten 10 eller 20 A. Det henger i alle fall 3 tusenmetre på den ene av mine, uten rele såvidt jeg kan se.

 

Satte network switch og DSM30 på egen bryter da jeg ikke er så veldig ivrig ekkoloddbruker utenom under oppankring osv.

 

Når det gjelder spenningsdropp så er det vel et greit utgangspunkt å måle spenning på DSM-boksen mens du slår på/av div. forbrukere du mistenker for å være sultne. Surret litt med dette selv og la merke til at flaps og trim var temmelig strømkrevende (i skarp konkurranse med tusenmetrene). Det kan kanskje også være start/stopp av kjøleskap som gir et dropp? Mangler du som meg egen bryter for kjøleskap så er det vel bare å fingre med termostatinnstillingen.

 

Gudd løkk!

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Ovenstående var hva denne tråden startet med....det tok to svar før ekspertene,forståsegpåerne de hydrografkyndige,de audiografkyndige osv osv meldte seg på og 6 sider med innlegg....lurer på om "Yankee" fikk svar på spørsmålet sitt???

Enig med roaldbj; Bra korreksjon. :smash:

Vi ble kanskje litt for ivrige med å svare mot/på andre innlegg i stedet for å lese mere nøye på hva strengen startet med. Jeg er en av de skyldige. Sorry :wflag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at abbor har mye kunnskap om ekkolodd. Jeg har svært lite kunnskap om ekkolodd og bruker det hovedsakelig til to ting:

1) informasjon om dybde under båten.

2) Informasjon om bunnforhold.

Jeg har lett litt i gamle fotografier men har ikke funnet gode eksempler på hva jeg tror kjennetegner forskjellige typer bunnforhold (fjell, stein, sand, leire, gress, tare, o.a.). Jeg prøver å justere ekkoloddet (Raymarine DSM300) før ankring på svai men jeg er ikke flink til å få godt inntrykk av bunnforholdene.

Kan abbor eller andre vise ekkoloddbilder av ulike bunnforhold? Kan noen også gi gode råd om hvordan jeg bør justere ekkoloddet?

 

Har desverre lite å bidra med her, har ingen bilder og for det meste bruker jeg ekkoloddet til fiske etter pelagisk levende fisk, så for meg er bunnforholdene uvesentlige, . Jeg leter etter stimer av byttefisk og studer bunnkonturer for å forstå strømmer, mesteparten av tida plasker jeg dessuten rundt på Mjøsa.

 

Etter lastingen av v. 4.29 kjenner jeg ikke igjen instillingene for ekkoloddet på E-Serien, menyen som viser hvilken svinges som er tilkoblet fant jeg heller ikke lenger. Min erfaring er at Furuno og Raymarine lodd med digital signalbehandling fungerer utmerket i automodus, det eneste jeg gjør er å øke gainet litt. Med konvensjonelle lodd kreves en god del knotting for å få topp ytelse.

Link to post
Share on other sites

Enig med roaldbj; Bra korreksjon. :smash:

Vi ble kanskje litt for ivrige med å svare mot/på andre innlegg i stedet for å lese mere nøye på hva strengen startet med. Jeg er en av de skyldige. Sorry :wflag:

Nå håper jeg herskapet ikke forsto/leste meg dithen at jeg mente at fagtermer og inngående informasjon var totalt unyttig!

Jeg har STOOOOR respekt for folk som vet hva de snakker om,problemet kan vel være at informasjonen blir litt i meste laget for en vanlig legmann som i utgangspunktet kun er interessert i litt mer "basic" informasjon om bruk og generelle innstillinger.

Alle har vi vel våre kjepphester å ri og gjerne deler med oss av kunnskapen vi innehar innen emnet og det er BRA!!!!

Problemet er å å huske hva spørsmålet EGENTLIG dreide seg om og svare på det FØR man utbroderer videre, vil også berømme forumet for stor og variert kunnskap innen alt mellom himmel og jord......og de fleste andre steder, jeg har iallefall fått mange aha opplevelser ved å lese innlegg/svar! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...