Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Hvilken svinger har du roaldbj?

Det vet jeg faktisk ikke. Tror det er en av disse: L770D, L770DRC, L1260D, eller L1260DRC.

Det er en gjennomgående transducer av messing med registrering av fart og temperatur i tillegg til dybde.

Den ser slik ut, uten at sier noe om type:

 

xducer_e66023_high_speed_fairing.jpg

 

 

Skal se om jeg finner betegnelsen på den en av de første dagene.

Link to post
Share on other sites

Du får ta den opp og se :wink:

 

Disse har normalt en liten flaps inne som stenger igjen for vannet (iallefall begrenser) når båten er på sjøen.

Kan være greit å vite om man plutselig en dag skulle bytte sensor mens den står i.

(Jeg ville uansett vurdert en pressenning under kjølen når dette blir gjort)

Link to post
Share on other sites

Hei Frøken Fryd. Jeg ligger fremdeles på land så det går greit å ta opp svingeren. Jeg håper å forbli på land frem til medio mai. Har fremdeles mange mindre prosjekter som skal gjennomføres. Jeg vet du gremmes - men slik er situasjonen min. Men når St.Hans kommer - da blir det 8 uker kontinuerlig på sjøen. Jeg kommer også til å ha noen overnattinger mens båten er på land.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom diskusjonen Mulligan hadde med flere om svingere, og det som slår meg er at det kanskje sammenlignes epler og bananer her.

Mulligan HAR rett i at en utvendig montert svinger i teorien gir et bedre bilde (rekkevidde etc) enn en innvendig montert svinger.

At noen sier at en innvendig montert svinger funker BEDRE enn utv. montasje, tror jeg er litt" feil". Og feilen består i at det ikke er samme type svinger og lodd.

En hekkmontert svinger er ofte en liten plastsvinger, og det er klart at en stor messingsvinger gir et helt annet bilde hva oppløsning og nøyaktighet angår. Hvis en stor bronsesvinger monteres korrekt innvendig, ser jeg ikke bort fra at den kan gi et bedre bilde (oppløsning osv) enn en rimelig plast hekksvinger.

Sammenlign det med en 5/8-dels antenne mot en liten pisk-antenne på VHF. Begge funker greit, helt til rekkevidde begynner å bli et problem.

 

Sjøl har jeg monter innvendig på nesten alle båter jeg har hatt, brukt STOOR svinger av god kvalitet og montert den på et sted der det var minst sjanse for demping gjennom skroget, SAMT at strømningene under montasjestedet ikke inneholdt luftbobler.

I en annen streng beskrev jeg hvordan jeg sjekket dette før montasjen ble permanent: På 150 meters dybde testet jeg svingeren i oljefyllt kopp inne i båten OG hang den på utsiden av skutesiden; Jeg var ikke i stand til å se nevneverdige forskjeller. :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det vet jeg faktisk ikke. Tror det er en av disse: L770D, L770DRC, L1260D, eller L1260DRC.

Det er en gjennomgående transducer av messing med registrering av fart og temperatur i tillegg til dybde.

Den ser slik ut, uten at sier noe om type:

 

xducer_e66023_high_speed_fairing.jpg

 

 

Skal se om jeg finner betegnelsen på den en av de første dagene.

 

Det er en forholsvis kostbar Arimar svinger , det kan vere en Diplexer B 260 med hig speed blokk.

Blokka, som er formet for att svingeren skal ha minst mulig mostand i skjøen og om en hvet vinkelen på skråget der den skal stå er det beste å stile inn ei Gjerdesag eller lignende med denne vinkelen og skjere till denne som er av plast , fylt med skumm før den festes på skråget.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på hvor jeg finner typebetegnelsen på svingeren min. Noen som kan fortelle hvor identifikasjonen finnes?

Bilder som viser svingeren nedenfra (tapet) og ovenfra.

 

transducerswift.jpg

 

 

 

 

transducer2swift.jpg

 

Her sitter nummret , men de har og brukt forskjellige dimmensjoner på igjennomføringen så det går og ved å bruke skyvelære å finne ut hvilken svinger som er brukt.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17665/arimar_2.jpg

 

Her er en link som beskriner de fleste svingerne og spesifikasjonene kan lastes ned :

 

http://airmartechnology.com/airmar2005/ex2...own.asp?Type=FF

 

Her er overgandstabellen som viser hvilke svingere som kan brukes på de forskjelige loddene :

 

http://airmartechnology.com/XRefDisplay.as...&Model=B260

 

Tror disse vill ovrta markedet , disse må da vere bedre enn noe rallemikk med frosveske , frityrolje etc .

 

http://airmartechnology.com/airmar2005/ex2...&PageNo=512

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom

 

Føler innimellom at jeg er ekkomaskin. Og litt lik han hydrografen i "Djup". Han som sov med loddet sitt på hodeputen.

Forhåpentligvis uten hans problemer.

 

Marwin, du som har peil på elektro og radio og sånt.

Svingeren er antenna til ekkoloddet. Akustikeren og elektronikkingeniøren legger betydelig arbeid i å avstemme denne til frekvensen den skal arbeide på. Den er i resonans. Bruker du skutebunnen til svingerflate, er den ikke lenger tilpasset frekvensen. Det blir som å bruke ei trådantenne med ukjent lengde på VHF'en.

 

Hver gang lyd går fra et medium med en hastighet til et medium med en annen, oppstår det en refleks. Det er det som skjer når lyden treffer bunnen. Og når det treffer en termoklin. Eller en fisk. Overgangen luft/vann reflekterer 95%.

Det vil du også ha når lyden går fra svinger til epoksy, fra epoksy til glassfiber osv, osv. Et laminat bestående av en myriade overganger matrise/glass vil reflektere noe enormt. Men du ser det ikke på loddet for under sending er mottageren slått av, og TVG har ikke begynt å gå.

 

De fleste har vel sittet og kikket på et sugerør i et vannglass. Ser man nedi, så ser det ut som om det er en knekk på røret i vannflate. En brytning eller refraksjon. Det samme skjer med lyd når det går fra ett medium til ett annet. Den avbøyes. Setter man svingeren på innsiden monter vertikalt på en skrå skutebunn, så vil loben peke ut på siden.

 

Montasje er alfa og omega. Betyr langt mer enn størrelse og pris på svinger. Jeg har hatt et par Furuno Triducere. Temperatursensor ryker i det øyeblikket garantien går ut. Og litt senere ryker reedrelet til loggen.

Nå bruker jeg den billige plastsvingeren til Furuno montert i et hjemmelaget blister. Den er montert flush med bunnen av blisteret, løftet 10 cm. ut fra skroget for ikke å stå i laminarstrømmen og vinklet 3 grader forover for å holde svingerflaten ren for luft.

Jeg har ikke notert meg noen forskjell i definisjon og rekkevidde mellom triduceren og den billige plastsvingeren.

Logg og temperatur tar jeg fra Silva'en som står på den andre siden.

Link to post
Share on other sites

Det Mulligan skriver om ytelser og begrensninger kontra montering av innvendig, utvendig eller hekkmonter svinger, er helt riktig etter min mening. For de av oss som har hatt fordypning i fysikk og matematikk på gymnaset/allmenfaglig studieretning og/eller studert avansert navigasjon og hydroakustikk på en maritim høyskole, er dette grunnleggende basiskunnskaper. Men man bør skille mellom bruks- og nytteverdi på en lystbåt kontra et fiskefartøy/havforskningsfartøy. Jeg har selv sett hekksvingere av den billige sorten montert innvendig i en beholder fylt med vann på lystfartøy bygget i glassfiberarmert polyester som har gitt svært bra detaljer på ekkogrammet/ekkoloddskjermen sett i lys av prisen sammenlignet med ekkogram fra havgående fiskefartøy og forskningsfartøy. Men slike lysbåtsvingere montert innvendig egner seg normalt ikke på dypt vann da rekkevidden naturligvis er noe begrenset.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en plastsjekte/kombisjark(Tromøy 23). I den står det allerede en svinger som tillhører et eldre ekkolodd, sikkert 15-20år gammelt. Denne er montert gjennom/utenpå skråget. Den er lett å komme til da den er montert i fiskekummen.

Går det å bruke den gamle svingeren til et nytt ekkolodd? Hvis ikke, hva bør jeg kjøpe av svinger og ekkolodd? Prisklasse 2-3000,-

 

Takker for alle tips og råd. :smiley:

Redigert av Double Weber (see edit history)

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det går helt greit å bruke den gamle svingeren. Om du tar en telefon til Seatronic i Moss får du sikkert informasjon både om plugg til nytt ekkolodd og kobling.

Under vises bilde av svingeren min sett innenfra. Jeg klarte ikke å lese noen modellbetegnelse. Viser også skjermbilde av ekkoloddbile mens båten ligger på land og mottar uleselige ekko.

 

ekkoloddswift.jpg

 

 

ekkoloddswift2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

For enkelhets skyld svarer jeg i sitatet, i annen farge.

....Marwin, du som har peil på elektro og radio og sånt.

Svingeren er antenna til ekkoloddet. Akustikeren og elektronikkingeniøren legger betydelig arbeid i å avstemme denne til frekvensen den skal arbeide på. Den er i resonans. Bruker du skutebunnen til svingerflate, er den ikke lenger tilpasset frekvensen. Det blir som å bruke ei trådantenne med ukjent lengde på VHF'en.

 

HMmm... Nå er det nå slik at det IKKE er skutebunen som resonerer, med avstemte deler i svingeren. Sammenligningen din med VHF-antenne stemmer derfor ikke, mener jeg.

 

Hver gang lyd går fra et medium med en hastighet til et medium med en annen, oppstår det en refleks. Det er det som skjer når lyden treffer bunnen. Og når det treffer en termoklin. Eller en fisk. Overgangen luft/vann reflekterer 95%.

Det vil du også ha når lyden går fra svinger til epoksy, fra epoksy til glassfiber osv, osv. Et laminat bestående av en myriade overganger matrise/glass vil reflektere noe enormt. Men du ser det ikke på loddet for under sending er mottageren slått av, og TVG har ikke begynt å gå.

 

Ikke HELT enig med deg i at dette har stor betydning; Årsaken til DEN uttalelsen er at jeg ikke ser nevneverdig forskjell på skjermen enten jeg holder bronsesvingeren nede i koppen sin innabords, eller henger den i sjøen på utsiden av båten. På mitt Furuno 6100.

 

De fleste har vel sittet og kikket på et sugerør i et vannglass. Ser man nedi, så ser det ut som om det er en knekk på røret i vannflate. En brytning eller refraksjon. Det samme skjer med lyd når det går fra ett medium til ett annet. Den avbøyes. Setter man svingeren på innsiden monter vertikalt på en skrå skutebunn, så vil loben peke ut på siden.

 

Akkurat DEN vinklingen har jeg ikke studert :blush: Skal sjekke dette ved første høve.

 

Montasje er alfa og omega. Betyr langt mer enn størrelse og pris på svinger. Jeg har hatt et par Furuno Triducere. Temperatursensor ryker i det øyeblikket garantien går ut. Og litt senere ryker reedrelet til loggen.

Nå bruker jeg den billige plastsvingeren til Furuno montert i et hjemmelaget blister. Den er montert flush med bunnen av blisteret, løftet 10 cm. ut fra skroget for ikke å stå i laminarstrømmen og vinklet 3 grader forover for å holde svingerflaten ren for luft.

Jeg har ikke notert meg noen forskjell i definisjon og rekkevidde mellom triduceren og den billige plastsvingeren.

Logg og temperatur tar jeg fra Silva'en som står på den andre siden.

 

Skal ikke uttale meg om kvalitet på div. svingere. Men montasjen ER viktig; Hvis montasje av utvendig svinger gjøres galt, slik at luftbobler er med å forstyrre, hjelper det ikke hvor god svinger du har. Det samme gjelder hvis du monterer en innvendig svinger på feil sted, f.eks. at det er luftbobler på utsiden av skroget rett under der du har plassert innvendig svinger når båten er i fart, ELLER at det er luft i laminatet (eller andre stoffer, isolasjon, tre. etc.) mellom svingeren og topcoaten på utsiden av skroget... I alle disse tilfellene er ikke montasjen gjordt korrekt, og du får at dårlig bilde (hvis du FÅR et bilde da...)

Alt dette har det vært skrevet MYE om her på Bp.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser litt i manualen til ekkoloddenheten min, Raymarine DSM300. Her står bl.a.

The DSM300 features dual frequency (200 kHz and 50 kHz) operation and— depending on the transducer installed and conditions—up to 1000 watts RMS output power and performance from 3 ft (1m) up to 5000 ft (1700 m). Dette skulle vel bety at det kan benyttes forskjellige typer svingere?

Jeg har tidligere ikke vært klar over STC (Sensitivity Time Control) funksjonen som reduserer "surface clutter by reducing the gain in the top 100 ft of the display. This function is useful for reducing noise (caused by air bubbles and floating debris) that often appears in shallow water. A low STC value has little effect on gain in shallow water; a high STC value decreases the gain in shallow water so that only the strongest echoes are displayed." Er det noen som bruker STC aktivt?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke egne utgaver med endringer for de forskjellige ekkoloddprodusentene det bare virker slik , spesielt prismessig der Simrad ofte er dyre på svingerne.

 

Den på 3 KW krever etter overgangstabellen tabelen som jeg la inn ett DSM 400 lodd og det er hvist bare Ray Marine og Furuno sine lodd som passer til den.

 

Jeg bruker ett B260 på DSM 300 men har ikke brukt det så mye ennå , bruker får mye tid på Baatplassen.no

 

Den på 2kw er ukjent for meg

Link to post
Share on other sites

I min forrige båt hadde jeg ekkoloddsvingeren montert innvendig slik som vist i figuren under:

 

ekkolodd.jpg

Ved hjelp av Snell’s lov kan man beregne hvordan strålen går:

 

sin(a)/v1 = sin(b)/v2

 

hvor v1 og v2 er hastigheten i hhv. medium 1 og 2. a er innfallsvinkel i medium 1 (vinkelen mellom normalen til grenseflaten og strålen) og b er vinkelen mellom strålen i medium 2 og normalen til grenseflaten.

 

Dersom vi antar at hastigheten i sjøen og blandingen med frostvæske er omtrent lik (v1), og hastigheten i glassfiberen er en god del høyere (v2), vil strålen gå omtrent som vist med blå strek. Den vil bli noe parallellforskjøvet, som selvfølglig ikke har noen praktisk betydning. Det blir noe tap i overgangen mellom vann og glassfiber. Her er det viktig å finne et sted med solid glassfiber uten luftbobler.

 

Dette oppsettet virket fint for meg. Jeg så bunnen ned til flere hundre meter. Men dersom man er interessert i mest mulig detaljer og fisk, er utvendig montering det rette.

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...