Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

..Hehe, Mulligan og Marwin, jeg tror de fleste er mer opptatt av å tyde bildet på skjermen enn hvordan bildet blir til så det hadde vert kjekkt å kunne lime inn ett bilde og forklare litt hva de forskjellige tingene viser.

 

Enig. Kune bare ikke dy meg! :smash:

Sto opp med gal fot i dag. Har Grevling i nepa (se OT...)

 

Tillagt:

Er etterhvert blitt intr. i temp.-skiller som avtegner seg på skjermen. Vet / tror at det foregår endel fiskelig aktivitet i forb. med slike...

(Se forøvrig strengen om måling av temp på 10 -30 meters dyp...)

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik innvendig Arimar svinger. Tror den er fyllt med frostveske. Har litt problem med at det lekker litt ut av beholderen. Er det andre som har dette problemet?

 

Båtprodusenten mente innvendig montering absolutt var det beste.

 

Har ingen erfaring med ekkolodd i fra før, så det blir spennende å prøve ekkolodd.

Link to post
Share on other sites

Har litt problem med at det lekker litt ut av beholderen. Er det andre som har dette problemet?

Det sitter vel en gummipakning der, kan jo kansje sette den inn med noe...

 

En får håpe båtprodusentens kunnskapsløshet stopper der.

Du som er så flink på dette kan ikke du legge ut noen bilder å forklare hva du ser på bildet?

Link to post
Share on other sites

Hakke no med tro å gjøre det Marwin.

Som du sier det er mange faktorer som spiller inn.

Men den aller aller viktigste er svingerplasseringen og montasjen. Den er overordnet alt annet.

Et billiglodd til 1000 spenn vil yte bedre med korrekt plassert svinger enn et Fantasymeter til 10000 med svingeren i Sikaflex inni båten.

 

Dette er helt korekt, om innvedig plassering har hvert bra så har alle svingerne vert plasert innvendig.

Tettheten , (ikke noe luft) i glassfiberskroget etc avgjør mye av resultatet.

Fylt med olje , mange av ekkolodd kablene tåler ikke å stå i olje.

De fleste kjøper for dyre lodd det, kreves utrolig mye bruk for å lære å bruke de dyreste loddene slik att de fleste vill ha mere nytte av fx ett sort hvitt video lodd enn ett til kr 10 000 uavhengi utv eller inv svinger.

Mitt første lodd var ett Simrad som sto i båten i logoen (gamle Vito) det var like stort som ett gammeldags veggur , det står nå på et museum.

Har brukt både Furuno og Skipper med papirskrivere/slepepenn før de nye farge loddene kom.

På det gamle Skipper loddet (19gr svinger) kunne jeg se pilken og hvor mange fisker jeg hadde på juksan.

 

Angående valg av svinger : Det er bedre å sette en Mersedesmotor i ei folkevogn enn å sette en folkevognmotor i en Mersedes.

Det er og vikktig å ha god forbindelse mellom motor og bilen ( ikke innvendig montering i olje)

 

Hadde ett innlegg tidligere om virkemåten, forklart på ett enkelt språk som etterpå ble utgitt i en mere akademisk verson .

Link to post
Share on other sites

Jeg kan kanskje forklare hvorfor jeg valgte innvendig svinger.

 

Som vist i mitt første innlegg, hadde jeg erfaring med hekksvingerne for nevnte lodd ikke holder. Dette fordi begge Lowrance-loddene som har vært med båtene mine, har hatt defekte hekksvingere. Og da er det dumt å kjøpe en ny hekksvinger hvert tredje år.

 

I tillegg har alle båter jeg vet om med hekksvinger, problemer med luftbobler rundt hekken under gange over en viss hastighet. Dette var også irriterende i min forrige båt, med Garmin og hekksvinger. Klarte aldri å justere bort dette. Sånne problemer har jeg tilgode å se med innvendig svinger.

 

Om ekkoloddet var den viktigste komponenten i båten, ville jeg nok gått for gjennomgående svinger i skroget. Men jeg vet hvor mye skroget flekser og beveger seg i hurtiggående båter, og vil holde antall skroggjennomføringer på et minimum. Det hjelper lite å se hvor mye fisk du har under deg, når båten synker.

 

Så jeg valgte innvendig svinger, fremfor hekksvinger. Og fikk bedre gjengivelse enn hva som oppnås med hekksvinger, både ved gange og ikke. Og det rare var at dette fikk jeg med epoxy. Jeg har altså IKKE støpt ned rør med harskna matolje, hydraulikkolje eller noe annet krimskrams. Kun funnet perfekt sted med svinger i pose med vann, pusset rent skroget innvendig og støpt fast svingeren med epoxy. Ferdig arbeid. Dessuten har jeg ingen interesse av å lodde fisk på dybder fiskesnøret mitt ikke rekker ned til. Har du?

 

All skolelærdom tilsier at signalgjengivelse svekkes gjennom flere materiallag, det har jeg aldri nektet på. Men den totale avskrivingen av innvendige svingere, samt å hevde mellom linjene at alle som monterer svingere innvendig må være inkompetente idioter som ikke har forstått noen verdens ting, er kun en verdensmester verdig.

 

:wink:

Redigert av ModeraTore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

husker tilbake til rundt midten av 80-tallet da jeg av og til var ute med en nabo på fisketur. Han hadde et slikt ekkolodd med papirstrimle som det ble skrevet på.

 

Her kunne vi fra tid til annen følge juksa når den gikk ned. Klarer ikke å huske om han da hadde gått bort fra "gammeldags-juksa" med jernstein i en bøyleanordning eller om det var stor pilk i enden, men i alle fall husker jeg godt hvor stolt han var når han viste juksa på loddet.

 

En annen kuriositet også når det gjelder å tyde ekkolodd bildet så for å spare penger så hendte det at dem snudde papiret og kjørte det en gang til med "gammel-bunnen" opp. Det funka det også, men krevde en viss erfaring når det kom til tolking av bildet da det var to bilder på en gang.

 

Utover dette har jeg planer om å kjøpe ekkolodd i sommer, Seafinder 480 på min planende Alicraft 16. Regner med at jeg bruker den svingeren som følger med i pakken. Da jeg ikke har klart å finne noe entydig svar på hvorvidt denne allround yter best montert inne i båten eller på hekken blir jeg å forsøke meg litt frem.

 

Dersom dette blir en realitet kommer jeg til å forsøke å dokumentere eksperimentet og poste resultatet på dette forum.

 

<red>

når jeg sier juksa over så mener jeg snøret og pilkene, ikke selve juksahjulet. dersom juksahjulet går over bord bør det være mulig å se det på veien nedover i havet.

</red>

 

- anders m.

Redigert av andersm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men den totale avskrivingen av innvendige svingere, samt å hevde mellom linjene at alle som monterer svingere innvendig må være inkompetente idioter som ikke har forstått noen verdens ting, er kun en verdensmester verdig.

 

Personkarakteristikkene for stå for din regning.

Men jeg reagerer på at det hevdes at det blir like godt resultat av en innvendig svinger. Det blir det ikke. Det er ikke mulig. Uansett om det hevdes gang etter gang.

Og at en båtprodusent hevder at en innvendig er best, det er med all respekt vrøvl.

Skal du bare ha en dybdemåler for å holde deg unna trøbbel, er innvendig greit nok. Vil du ha mer presisjon i målingen, må det legges mer arbeid i installasjonen.

 

En bekjent har et gårn stående mer eller mindre permanent langs en odde uti her. Jeg pleier å ta turen over det garnet for å se om han har fått fisk. Og, jeg kan se garnet også.

Link to post
Share on other sites

Men jeg reagerer på at det hevdes at det blir like godt resultat av en innvendig svinger. Det blir det ikke. Det er ikke mulig. Uansett om det hevdes gang etter gang.

 

Jeg kan godt si det en gang til, jeg.

 

På mitt ekkolodd fikk jeg bedre resultat med innvendig svinger, enn hva svigers har på maken lodd med hekksvinger. Og da er hekksvingeren flytta rundt ei hel helg for å finne det beste stedet.

 

I mitt hode betyr det at i mitt tilfelle ble det et bedre resultat med innvendig svinger, enn med hekksvinger. Og da kan det godt være at jeg er unntaket som bekrefter regelen, men det finnes hvertfall unntak. Derfor synes jeg generaliseringen din er latterlig.

 

Får du noe fisk under 600 meter da?

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Hekksvinger er heller ingen optimal plassering, men det kan virke fint på mindre joller i lave hastigheter med svingeren så lavt so mulig og vinklet fremover.

 

Best resultat kommer an på hva man ser etter.

Fancyest bilde på skjemen eller ikke, eller best mulig samsvar med bunnen under båten.

 

Innvendig svinger kan aldri virke så godt som en gjennomgående. Det er ikke mulig.

 

Hvorvidt signaturen ModeraTore synes mine meninger er latterlige eller ikke driter jeg i.

Har jobbet med hydroakustikk i en mannsalder og står støtt på fakta.

Link to post
Share on other sites

Så hekksvinger er heller ikke optimalt, nei. Kan jeg spørre hvilken logisk årsak du legger til grunn for det, om vi fokuserer på lodding når man ligger stille?

 

Om du påstår at jeg har valgt fancy ekkolodd uten tanke på effekt, kan du umulig ha sett et slikt lodd. Se for deg en grafisk fremstilling i sort-hvitt med dårligere oppløsning enn Text-TV, så nærmer du deg. :lol:

Link to post
Share on other sites

For å gjøre det klart.

 

Jeg mener ikke at det gir best bilde (det burde jo si seg selv), men et bilde som er mere en godt nok.

 

Det gjør sikkert en superduper $$$ gjennomgående bronesvinger.

 

Men hva skjer med den gjennomgående svingeren under båten når den er begrodd?

Link to post
Share on other sites

Når den blir begrodd virker den dårligere. Det gror svært lite på den dersom den sender kontinuerlig.

De som driver med superpresisjonsmålinger har gjerne transduceren over rekka på ei lang stang et par meter ned i sjøen. Og så tar de den inn fra tid til annen for sjekk og rengjøring.

 

Lest Henning Mankells "Djup"?

Link to post
Share on other sites

Til dorging fungerer en hekksvinger like bra som en gjennomgående som har samme svingerelement, problemet er at det blir mye støy i høyere hastigheter. Det finnes vannbaserte bunnstoff som er godkjent fra Airmar til bruk på de akustiske vinduene på svingerene, både hekkmonterte og gjennomgående.

 

Har sett dokumentasjon fra Airmar på en svinger motert i en veskefylt tank skytende gjennom 19mm GRP bunn har 10 til 20dB demping i forhold til samme svinger i direkte kontakt med vann. I tilegg får svingeren en veldig ulineær frekvenskarakteristikk. Målingene var gjort med en R199 som er 2kW høykvalitetssvinger som ville ha kostet over 30 000kr hvis den hadde vært importert, Belamarin tar 27 000 for R99 som er hakket under.

 

Airmar anbefaler ikke olje for innvendige svingere lengere, de anbefaler å bruke propylenglykol siden dette er mye mindre aggressivt overfor andre matrialer og heller ikke helse eller miljøskadelig.

 

 

De fleste kjøper for dyre lodd det, kreves utrolig mye bruk for å lære å bruke de dyreste loddene slik att de fleste vill ha mere nytte av fx ett sort hvitt video lodd enn ett til kr 10 000 uavhengi utv eller inv svinger.

 

De nyeste loddene fra Furuno og Raymarine virker så bra i automodus slik at det er en minimal brukerterskel når det gjelder betjening. Men selvsagt vil det kreves en del erfaring for å lære å tolke bildene.

Link to post
Share on other sites

Er dette loddet til salgs enda? På mitt raymarine DSM300 Digital Sonar Module fargelodd har jeg ikke nubb sjans til å se slike detaljer.

 

Alle papirloddene er vell historie nå og om en får tak i et brukt så er papiret for dyrt selv om en bruker det flere ganger.

Jeg har nå også ett Raymarine DSM 300 men må bruke det noe mere vår å si noe om det , monterte en (E66033) 1k Diplexer B 260 som etter mitt hode skulle passse meg bra ,skal prøv lete etter håkjærring med det.

 

De nye loddene er selfølgelig ikke dårligere enn de gamle om en blir ekspert i å bruke dem ,så om en DSM 300 har fått samme svinger med samme åpning osv , og har hvert best på de øveste 15 favn så har det nok DSM 300 sansynligvis blitt bedre enn papirloddet der å.

 

Det er luftbobler i vannet fra egen båt eller andres som ødelegger signalene mest , det er nok derfor en del for problemer med virkningsgraden på hekksvingere på hurtigående båter

Link to post
Share on other sites

Overraskende at du ikke kan se en pilk på loddet ditt roaldbj.

 

På side 2 på dokumentet linket under er det bilder av nettopp dette på for en Furuno FCV-620 og et konkurerende lodd som må være Raymarine DS500X som benytter samme signabehandling som DSM-300.

 

Jeg har ingen problemer med å se en sluk på mitt FCV-620.

 

FCV-620 hos Furuno.dk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...