Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Jeg vil foreslå at påstanden endres til "Riktig frekvens"

 

Nei.

Du får flere reflektorer per puls på lav frekvens. Og dermed mere farver og sånt på skjermen. Mens 200 kHz bildet gir ett riktigere bilde av utrekningen på stimen.

På 330 kHz kan jeg se at det ligger en liten båt på bunnen. Går jeg til 800 kHz kan jeg telle vinduer i overbygget.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan si noe om dette bildet?

 

ekkolodd.jpg

 

 

Det var et utrolig bilde , jeg er meget nyskjærrig , har aldri sett noe i nærheten av dette som må kanskje vere en hval , ubåt , bløff ,kveite , skate, trål , eller noe lignende . Det beveger seg og jeg mener ekkoene er for konsentrert til å vere en fiskestim.

Hvor kommer bildet fra ?

Link to post
Share on other sites

Det er 60m i fra topp til bunn av ekkoet så det kan ikke være en enkelt fisk eller hval.

 

En trål full av fisk er selvsagt også en mulighet. Hvis jeg hadde vært ute i båt og skulle ha avgjort om det var en stim eller en trålpose jeg så på loddet hadde jeg nok brukt en annen metode ennn å analysere ekkoloddbildet for å avgjøre dette :lol:

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei alle ekkoloddguruer. Jeg kjøpte for et par måneder siden et Lowrance x-4, med hekksvinger. Denne er jo for utenbords montering. Så skjedde det uungåelige, 9 fots-syken slo inn, og jeg stod plutselig med en 24 fots plastsnekke istedet. Da er kommer spørsmålet: kan denne hekksvingeren monteres på innersiden av skrog på en eller annen måte, eller er denne avhengig av å stå under vannflate i rompa på båten?. sitter trimplan på båten som det evt kunne monteres på, men da kommer den jo helt bakerst, samtidig som det blir køddent å få ledningen inn på en pen måte, ikke er ledningen lang nok heller for den saks skyld. Noen idèer om hva jeg kan gjøre?

Link to post
Share on other sites

bildet med det store ekkoet over er enten av kjerringa som bader ,

ev en krokodille eller flodhest fra afrika .

 

tuller ikke, har snublet over det samme bildet på nett tidligere men husker

ikke detaljene lenger.

 

har også en liten kommentar om valg av ekkolodd og giver , det finnes ikke noen gratis

lunsj , bare se på mylar seilene enkelte seilere har , dersom fiske er interessen er det mye penger å spare på å kline skikkelig til å kjøpe noe ordenlig med en gang, så er et gjort!

Link to post
Share on other sites

I stedet for å starte ny tråd, tar jeg opp denne igjen:

 

Tyding av ekkolodd:

 

Ekkolodd er noe mange av oss har i båten.

Mange typer:

For å kun lese dybde, konturer av bunnen, lete etter fisk, se fremover for å hindre grunnstøting osv.

Men hva kan vi egentlig få ut av informasjon fra skjermen?

Sikkert mange her som har noen hint.

•Er det lurt å fiske i / rundt et "sprangsjikt" (temperaturskille) f.eks.?

•Hvordan avsøke et område for å lete etter fisk?

•200 kHz eller 50 kHz, hva er best på hvilke dyp?

I tillegg så kunne det vært interessant å høre med noen som har erfaring med søk på ekkolodd:

- Er man på leting etter f.eks. Sei og Makrell, hvordan gjør man det?

- Når man ser fisk på store dyp, hvordan i all verden går man frem for å få de på kroken?

- Hvor avgjørende er det med hastigheten på båten. Er det best å bruke 200kHz ved store hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Har en giver til ekkolodd i bunnen av motorrommet,noen som vet hvordan jeg får ut denne,ser ut som den sitter med en låsepinne,men det sitter dønn fast.ledningene er kuttet så jeg tenkte og kjøpe en ny.Har prøvd med utvendig svinger,men funker ikke noe bra.Har tunneller som akslene går i under båten,tror det blir mye stømninger der?Har også flyttet på svingeren uten noe bedre resultat.

Link to post
Share on other sites

bildet med det store ekkoet over er enten av kjerringa som bader , ev en krokodille eller flodhest fra afrika .

tuller ikke, har snublet over det samme bildet på nett tidligere men husker ikke detaljene lenger.

Det er morosomt å se at bildet jeg la ut for 3 år siden har skapt ny blest, jeg tviler på at du har sett dette bildet på internet for dette bildet har jeg tatt selv. Jeg tviler også på at kjerringa hadde lagt så lavt i vannet om hun hadde vert 60m brei over ekvator. :giggle:

ekkolodd.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Ekkolodd er noe mange av oss har i båten.

Mange typer:

For å kun lese dybde, konturer av bunnen, lete etter fisk, se fremover for å hindre grunnstøting osv.

Men hva kan vi egentlig få ut av informasjon fra skjermen?

Sikkert mange her som har noen hint.

•Er det lurt å fiske i / rundt et "sprangsjikt" (temperaturskille) f.eks.?

•Hvordan avsøke et område for å lete etter fisk?

•200 kHz eller 50 kHz, hva er best på hvilke dyp?

Tutti-frutti svarte:

I tillegg så kunne det vært interessant å høre med noen som har erfaring med søk på ekkolodd:

- Er man på leting etter f.eks. Sei og Makrell, hvordan gjør man det?

- Når man ser fisk på store dyp, hvordan i all verden går man frem for å få de på kroken?

- Hvor avgjørende er det med hastigheten på båten. Er det best å bruke 200kHz ved store hastigheter.

 

Så da løfter jeg denne tråden igjen av to grunner.

1. Dette er veldig interessant, da man har gått til anskaffelse av plotter/ekkolodd for å unngå flere landkjenninger..

2. Hva er på bildet til frøken fryd? Det spørsmålet sår fremdeles ubesvart.. :pray:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...