Jump to content

Ekkoloddskole?


Yankee

Recommended Posts

Her er sikkert mange erfarne ekkoloddbrukere her. Tenkte kanskje dere vil dele kunnskap om hvordan man bruker og tolker ekkoloddet for å finne fisk? Kanskje også si litt om innstilling og sånt, og hvilken klasse ekkolodd man må opp på for å kunne skille ut fisk og bunnforhold. Er jo mange kombiinstrumenter på markedet nå med fargeskjerm, noe av det som er bra?

Link to post
Share on other sites

Hvilke knapper man trykker på o.l. er egentlig underordnet.

Det viktigste med ett ekkolodd er svingerinstallasjonen.

 

Du vil aldri få et bra resultat med innvendig svinger.

Skal du på død og liv ha den inne, er det kun en måte å gjøre det på. Slik:

 

ekkoinst2.gif

 

Men du vil få refleksjoner og refraksjoner som vil degradere resultatet.

Å montere med epoksylim gir et særdeles dårlig resultat.

 

svinst02.gif

 

Du mister mye effekt og følsomhet og du vet egentlig ikke hvor loddet peker. Svingeflaten er også ikke lenger matchet til frekvensen.

Å montere med Sikaflex hopper jeg over. Det er bare dustete.

 

I båten min er svingeren motert slik:

 

ekkoinst3.jpg

 

Den sitter i et blister hvor svingerflaten er flush med underkant på blisteret. Hele greia er vinklet svakt forover for å holde svingerflaten ren for luftbobler og vinklet svakt innover for å få det dråpeformede blisteret til å ligge paralellt med vannstrømmen.

Loddet er et Furuno LS4100. Står alltid på "Auto", "Cruising" og "Dual frequency".

Tar bunnen på 700 m. Og er det fisk der, så ser jeg den svært godt.

Link to post
Share on other sites

Bare i all hast: de som ønsker å sette seg inn i noen tekniske forhold knyttet til hva svingeren faktisk gjør som formidler av signaler fra selve ekkoloddinstrumentet og returnering av signaler fra bunnen/vannet, kan se på sidene til http://www.airmar.com/. Her er det mange flotte informasjoner. Airmar er trolig verdens største produsent av svingere til fritidsflåten, se eksempelvis også her:

http://www.airmartechnology.com/airmar2005...own.asp?Type=FF.

Link to post
Share on other sites

Svingerne er følsomme for alt som finnes i vannet, fra forskjeller i saltvannsinnholdet i ulike skikt ved større dybder, temperaturforskjelløer, forskjellig luftmengde i vannet mv. Aktermonterte svingere har risiko for å bli påvirket av luftboblene i propellstrømmen. Men dersom du ligger helt rolig er det greit med aktermontert svinger.

Link to post
Share on other sites

Invendige svingere som P79 og spesielt M260 fra Airmar fungerer helt utmerket i en enkeltbunnet glassfiberbåt uten luftbobler i skroget. Svingerene er nå godkjent for bruk av frostveske i stedet for olje, mye mindre griseri ved eventuell lekkasje. Kan også monteres i båter med dobbeltbunn hvis den innerste fjernes, beskrivelse for slik montasje finnes på Airmar sine sider. En innvendig svinger montert på korrekt lokasjon vil i de fleste tilfeller virke opp til båtens topphastighet. Ved riktig innvendig montasje mister en 15-20% følsomhet. M260 er 50 ganger så følsom i 50kHz som P66, som er standard hekksvingeren brukt av Furuno og Raymarine, så et tap på 15-20% burde ikke ha betyding. Ved montasje av en høyytelsesvinger på en mindre båt (<25') er M260 sammen med B160 eneste mulighet. B258 og B260 blir med fairing for store. B260 med fairing er 50cm lang!

 

Min erfaring med hekkmonterte svingere er at de som oftest msiter bunnen mellom 20-25 knop. Det blir ofte mye støy når båten nærmer seg planingshastighet. I dorgefart fungerer de utmerket.

Link to post
Share on other sites

En annen ting ved montasjen er at svingeren må monteres stabilt. Vibrasjoner enten i svingeren eller i skroget som forplanter seg til svingeren produserer støy. Denne støyen reduserer betraktelig ytelsen til loddet. Alle vibrasjoner og bevegelser i svingeren eller dens montasje vil til en viss grad bli omsatt til elektrisk støy av svingeren, noe ekkoloddet må filtrere bort. Filtrering av bakgrunnsstøy reduserer alltid ytelse på all elektronikk!

 

Selve det piezoelektriske materialet som utgjør selve innmaten i svingeren (i alle fall den akustisk-elektriske) har en tetthet på mellom 8000-8500kg/m3. Da sier det seg selv at det er snakk om litt krefter for å få dette til å svinge i enten 50 eller 200 khz. Tilsvarende kan en da tenke seg hvor viktig monteringen er og hva som skjer om disse svingningene slippes løs i epoxy, sica eller andre materialer som ikke har egenskaper til å forplante de korrekt, ei heller absorbere de, men gjør en halvdårlig mellomting.

 

Skissene til Mulligan er forøvrig gode i så måte.

Oso

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med hekkmonterte svingere er at de som oftest msiter bunnen mellom 20-25 knop. Det blir ofte mye støy når båten nærmer seg planingshastighet. I dorgefart fungerer de utmerket.

 

Dette er eksakt samme erfaring som vi har med vår Scand 26 CC med drev og hekksvinger. Faller garantert ut opp mot 25 knop og fungerer glittrende i lave hastigheter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en hekksvinger på en metallbrakett under båten. Har opplevd endel støy, spesielt med litt turtall på motoren. Da skyldes vel dette vibrasjoner fra motoren, tenker jeg. Braketten er selvlagd og ikke veldig stiv.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Har innvendig montert svinger (bronse) i et innstøpt oljefyllt rør; Furuno 6100 to-frekvens;

50-kHz faller ut først, når farten overstiger 10-12 knop. Deretter faller 200kHz ut hvis DYBDEN blir større enn 70-80 meter ved samme fart.

Men ved 20 knop og 5 - 40 meter funker 200 kHz ganske bra; NOE støy er det da, men ikke værre enn at jeg ser dybden.

Gjorde en test da jeg monterte svingeren: Ved 150 meters dybde, så jeg ikke nevneverdig forskjell på loddet når jeg holdt svingeren på utsiden av båten, kontra i "oljekoppen"...

Mulig at 300 meter +++ ville ha gitt et annet bilde?

 

Har også EchoPilot (foroverseende lodd), og DET faller ut / blir unøyaktig / mye støy ved 12 knop ++ og vanndybde større enn 60 meter. begge Svingere til dette loddet er her gjennomgående og står litt langt fremme i båten.

 

JEG er ikke tilhenger av hekkmonterte svingere, og mener at en korrekt montert innvendig svinger i de fleste tilfeller er best (slipper å ta hull på skroget).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mener du dette ift. trebåter også?

Innvendig montert svinger i trebåt er ingen stor suksess. Treverket demper signalene for mye.

Jeg har gjort dette i mahogny-båt med blandede erfaringer. Svinger er limt med Sikaflex til det bunnbordet som er mest vannrett og mengden Sika er er så liten som mulig. Ser bunn ned til 60 - 80 meter, varierer en del når jeg mister kontakt med bunnen. Om det vil oppføre seg annerledes gjennom andre tresorter vet jeg ikke. Fungerer greit for meg som navigasjons hjelpemiddel på relativt grunt vann. Fisk ser jeg derimot ikke

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som trådstarteren nevner: Hvordan tolke "bildene" loddet gir??

(Da må noen ta endel foto av skjermen og beskrive dem... (Noe JEG ikke har gjordt..))

 

Ser av og til en sammenhengende stripe på skjermen, f.eks. på 30 - 40 meters dyp (bunndybde f.eks. 80 meter). Først trodde jeg dette var en sammenhengende stim av småfisk, men senere vet jeg at det faktisk er et skille mellom to vannlag med forskjellig temp. :rolleyes:

 

Noen lodd gir "fisk-symbol" HVIS det er fisk under båten; Sjøl foretrekker jeg grafisk fremstilling av ekkoet, og så SJØL tolke bildene...

DENNE linken er et hint om KJØP av lodd...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og her følger linken til ekkoloddskolen :flag:

 

Deciphering Sonar Charts, By Luke Morris (Lowrance)

 

Og her er litt mer:

 

Understanding Sonar & GPS

 

Men uansett er leksjon 1 i ekkoloddskolen for alle som er interessert i noe annet enn dybden:

 

Slå av fiskesymbolene!

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

I stedet for å starte ny tråd, tar jeg opp denne igjen:

 

Tyding av ekkolodd:

 

Ekkolodd er noe mange av oss har i båten.

Mange typer:

For å kun lese dybde, konturer av bunnen, lete etter fisk, se fremover for å hindre grunnstøting osv.

Men hva kan vi egentlig få ut av informasjon fra skjermen?

Sikkert mange her som har noen hint.

•Er det lurt å fiske i / rundt et "sprangsjikt" (temperaturskille) f.eks.?

•Hvordan avsøke et område for å lete etter fisk?

•200 kHz eller 50 kHz, hva er best på hvilke dyp?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Registrer at det er flere her som hevder at det for å få gode resultater kun er mulig å montere svingeren innvendig i olje el.l. Dette kan jeg bekrefte ikke er tilfelle da jeg i 3 av mine foregående båter monterte vnlig hekksvinger på billig eagle ekkolodd (under 1000,-) innvendig i sikaflex. Dette fungerte helt fint i hastigheter inntil ca 8-10 knop og til dybder ned mot 60-80 m.

Det er riktig at dette ikke er noen montasje etter "boka", men so what dt funker og en slipper å bruke masse tid på montasje og borring i skrog.

Link to post
Share on other sites

Nå er det tydligvis forskjellige definisjoner på hva som er et fungerende ekkolodd Hot Johnson. Sikaflexmonteringa di fungerer sikkert greit for bare å sjekke dybden på grunnt vann, men både instrumentet og monteringa er helt utilstrekkelig til seriøs fiskeleting.

 

Marwin, har du lest det første av de dokumentene jeg linket til, Deciphering Sonar Charts av By Luke Morris (En profesjonell fisker i Lowrancestallen)? Mye å plukke opp der om instilling og tyding av ekkoloddbilder.

Link to post
Share on other sites

Har gjennomgående bronsesvinger, men jeg har problemer med å lese noe på loddet når båten ligger å slår i bølger (8-10 knp), og dybder på over 50m. Har ikke helt klart å finne noen gode instillinger får å få filtrert bort den uønskede støyen (bunnen blir bare borte). Gode forslag

 

Det å skille fisk fra bunn er vel ikke så vanskelig. Til trådstarter fisk på bratte bakker, temp er tildels uviktig i hvertfall får å finne fisk.

Link to post
Share on other sites

...Marwin, har du lest det første av de dokumentene jeg linket til, Deciphering Sonar Charts av By Luke Morris (En profesjonell fisker i Lowrancestallen)? Mye å plukke opp der om instilling og tyding av ekkoloddbilder.

Ja, takker :cheers:

Holder på :fishing:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...