Jump to content

Samordne kjøp av skilletrafo


Zach

Recommended Posts

"Bare det beste er godt nok" når det gjeldere å forebygge tæring på vitale deler ombord (drev, propeller osv.). I alle fall hvis "det beste" ikke koster skjorta. Jeg har lest mange innlegg her på BP om problemet med tæring, og ser at den sikreste beskyttelsen får vi med å installere skilletransformator. Ulempen er at den er svært dyr og tung, men det behøver den kanskje ikke å være?

 

Skilletrafo beskytter mot tæring pga. feil i utstyr som har en form for el. forbindelse til sjøvann. Ombord hos meg er det kun v.v.tanken dette gjelder. (Jeg har også lader, men den er dobb.isolert).

 

Mange v.v.tanker er på 800 watt, noen kanskje opp til 1200 watt. Skilletrafo behøver derfor ikke være større enn det som trengs til v.v.tanken, og antas å være slik i mange installasjoner ombord. 800/1200 watt tilsvarer ca 3,5 amp og 5,2 amp ved 230 volt.

 

Noratel har en type som kan brukes til formålet, og som ikke er tung eller dyr. Det er type KLM1500 på 1500 VA, dvs. som tilsvarer et maks. uttrekk på ca 6,5 amp. ved 230 volt. Da kan det også være plass til lader som ikke er dobb.isolert.

 

Trafoen ser dere nærmere beskrevet her: KLM1500 skilletrafo, og som dere ser veier den "kun" 13,5 kg. Den bør være enkel å installere mot v.v.tanken. Noratel sier at den er OK til dette formålet, robust, kapslet og har ikke høy startstrøm.

 

Noratel selger ikke direkte til forbruker, og henviste til ing. G. A. Furuseth AS, tlf. 22460046. Her opplyses det at prisen for 1 stk. blir 4.300 inkl. mva! Rimelig spør du meg. Prisen vil bli rimeligere ved bestilling av flere samtidig, kanskje 3.500 kroner. Men det vil være noe avhengig av hvor mange og hvilken pris Furuseth får hos Noratel.

 

Kan det være interesse av å samordne flere bestillinger? Furuseth beregner i så fall prisen når alle bestillinger er mottatt, og sender direkte til hver enkelt. De som er interessert må imidlertid være forberedt på at at det ikke blir "mange nok", og at prisen kanskje "bare" kommer ned på 4000 kroner.

 

Hvis interesse må vi avtale med Furuseth en frist for bestilling. Leveringstiden fra Noratel er ca 1 måned.

 

Hva mener dere om denne ideen, om "valg" av trafo osv.?

Link to post
Share on other sites

Jeg er alltid åpen for slike innkjøp. Før jeg henger meg på som interessent, vil det være fint om vi får høre neon flere pro og contra argumenter. Jeg kunne kanskje ønske meg en med litt større kapasitet, men det går bra nok med den som er beskrevet.

 

Hvor mange må vi være for å få en gunstig pris?

 

Jeg forutser at mange vil komme med innlegg som tyder på at de ikke er interessert, la oss fokusere på de som er interessert - for å uttrykke det litt klønete.

Link to post
Share on other sites

Dette kan være interessant, men avhenger av hvor langt prisen kommer ned... Følger med i utviklingen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Enig med bliss X i at det er flere uavklarte enn avklarte spørsmål gjennom den siste tidens drøftinger av strøm ombord. Når det gjelder skilletrafo trenger jeg litt hjelp til å angi hvilken type trafo det dreier seg om. Noratel har denne oversikten/inndelingen.: http://www.noratel.no/content/view/full/71 Dreier det seg for oss om isoler-transformator?

Link to post
Share on other sites

Kunne muligens vært intr. men er totalt forvirret etter å ha fulgt alle landstrømdiskusjonene her på BP.

Så sikkert for ørtende gang: Hvordan kobler man jord med en slik skilletrafo?

Har jeg ikke gjort noe fundamentalt galt med min kobling av skilletrafoen, lar du landstrømjorden komme helt inn til trafoen. Der kutter du den. Ut fra trafoen og til uttakene i båten, legger du på lokal jord fra en solid jordplate (gjerne en Dynaplate) fra undersiden av båten. Og ut fra trafoen har du sikring med jordfeilbgyter. Å sikkre seg mot andre ting som galvanisk tæring vha. zinkanoder, er en helt annen skål.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke når du hadde båten på land sist, men en gang i blant må du vel sjekke bunnstoff og skrogjennoføringer likevel?

 

Lars H. :discuss:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H, kan du se litt på denne siden til Noratel, og gi noe råd om en egnet skilletransformator. Jeg ville nok helst ha en på 10A. http://www.noratel.no/content/view/full/71 Har du innspill til andre merker/typer?
Egentlig har jeg ikke så mange tanker om dette. Selv fikk jeg kjøpt en brukt ringkjernetrafo på 1500-2000watt av et annet medlem her på forumet. Og ringkjernetratoene er lettere enn "gammeldagse" E-kjerne trafoer. Det var visstnok en tråd her om en lett (kostbar) switch-mode trafo her, men finner ikke tråden. Men uansett type og vekt, det som er viktig er at det er et 100% galvanisk skille mellom 230volt inn og 230volt ut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kobler man jord med en slik skilletrafo?

 

 

Har jeg ikke gjort noe fundamentalt galt med min kobling av skilletrafoen, lar du landstrømjorden komme helt inn til trafoen. Der kutter du den. Ut fra trafoen og til uttakene i båten, legger du på lokal jord fra en solid jordplate (gjerne en Dynaplate) fra undersiden av båten. Og ut fra trafoen har du sikring med jordfeilbgyter. Å sikkre seg mot andre ting som galvanisk tæring vha. zinkanoder, er en helt annen skål.

 

Lars H.

 

 

Takk for det Lars. Var det jeg trodde.

 

Hadde håpet å slippe den dynaplaten for da må jeg ha båten på land.

kjöpte o installerade en 16A trafo fra Odelco förra året......

 

landjorden följer med in i trafon på primär siden......

 

sen får man ut en 'lokal' jord på sekundärsiden....disse jord er ikke förbundna med varandra.....

så man behöver ikke noe dynaplate iflg Odelco....

 

det er viktigt att man har en jordfeilbryter på sekundär siden!

 

riktigt hur dette med sekunderjorden virker skj jag ikke, enl el-skisser hämtar man den i sentrum.....

 

trafon har mykstart vilket er viktigt för o ikke 'blåse' sikkringen i land...o den funker både på norsk o svensk o dansk ström :lol::smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

 

sen får man ut en 'lokal' jord på sekundärsiden....disse jord er ikke förbundna med varandra.....

så man behöver ikke noe dynaplate iflg Odelco....

 

det er viktigt att man har en jordfeilbryter på sekundär siden!

 

riktigt hur dette med sekunderjorden virker skj jag ikke, enl el-skisser hämtar man den i sentrum.....

 

 

Kommentar fra Hulda: Men det bør du sjekke opp! For den forklaringen der skjønner ikke jeg heller, men jeg er ingen elektriker. Slik jeg 'leser' forklaringen kan du ha en latent jordfeil som kan trigge av, kun beskyttet av en jordfeilbryter som leser en presatte faseforskjell, f.eks. 30 mA. Funker ikke den bryteren, så er det full blås med det trafoen kan levere til den uheldige sjøjorder. Er det noe jeg ikke skjønner her? Har du ingen fysisk lokal jord, så har du vel ingen jord i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Meget bra forslag Zach, dette har jeg forresten foreslått selv tidligere.

Det som kan være greit å tenke over er den praktiske bruken ombord og regelverk til sikring.

 

- Alternativ 1

Det enkleste er å installere en 3 KVA trafo, sikre med 16 amperes automat og bruke strømmen fritt ombord.

 

- Altenativ 2

Er som flere sier her, å beskytte de mest usatte deler som f.eks varmtvannstank. Da bør denne sikres som en egen kurs med rett størrelse på automat og uten stikkkontakter.

 

- Alternativ 3

Ett annet tips, noen switchmode batteriladere lekker som en sil. Og et poeng, er at dsse er endel av den faste installasjonen som skal virke i et korrosivt miljø i mange år. Derfor ville jeg ha koblet denne sammen med varmtvannstanken. En 1500 KVA trafo vil i 90% av tilfellene kunne levere nok til begge.

 

Selv har jeg en 2KVA skilletrafo sikret med 10 amperes kurs. Så har jeg et bryterpanel, hvor jeg kan koble inn eller ut 3 kurser. Varmtvannstank (750 W), Batterilader(400 W) og stikkontakter. Om jeg da har en vifteovn på 1KVA er jeg akkurat i grenseland. Om Rederinnen da kobler inn krøllbørsten kobler automaten ut. Heldigvis ganske sjeldent. Hun har lært etterhvert at det er lurt å slå av kursen til varmtvannstanken eller vifteovnen når hun bruker denne.

 

Jeg har også et 1 KVA strømaggregat og en inverter på 0,3 KVA. Her bruker jeg en vender for å velge om landstrøm, aggregat eller inverter skal forsyne 230 volts kursene. Problematikken som oppstår er at på f.eks strømagregatet som kilde, kan man ikke ukritisk koble inn varmtvannstank og batterilader (750+400). Om man derimot venter til laderen har ladet litt vil ofte strømmen ha godt såpass ned på denne at man kan kjøre med begge deler samtidig. Heldigvis er det overbelastningsalarm i aggregatet slik at det piper om en forsøker å overbelaste dette. Etterhvert har hun lært seg å styre dette også, men jeg må ærlig innrømme at dette blir problematisk om venner ombord skal bruke det.

 

Jeg er ganske sikker på at flere og flere båtleverandører vil levere alternativ 1, og at dette om noen år kan bli et myndighetskrav. Ikke utfra korrosjonshensyn, men utfra personvernet. Om jeg ikke hadde hatt råd, hadde jeg valg alternativ 2 eller 3 alt etter hvilken type lader jeg har.

 

I mitt tilfelle hadde det faktisk hold med en skilletrafo på bare 0,75 KVA for å sikre varmtvannstanken...

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk lyst til å kommentere litt det som Gunga Din skriver med hensyn til jording, og kanskje et par andre ting. Jeg har i en annen tråd fortalt litt om jord, og kanskje ikke forklart dette klart nok på grunn av litt feberfantasier. (Jeg begynner nå å bli frisk igjen og derfor skal jeg ikke plage dere lenger)

Som det hevdes av Gunga Din og Peter Odelfors (Odelco) trenger man ikke jordplate når man har skilletrafo. Jeg vil legge til at likevel så krever blant annet sjøfartsdirektoratet dette og enkelte skipselektrikere monterer dynaplate uansett. Jeg mener jeg skrev hvorfor. Jeg mener at man med å montere skilletrafo med beskyttelsesjord i sekundærviklingen vil få en svært godt beskyttet båt selv uten jordplan. Hvis man setter seg ned med fire fargeblyanter og tegner elektronkretsløpet, så vil man teoretisk og kanskje praktisk finne situasjoner hvor jordplate vil gi ekstra beskyttelse.

 

For de som ønsker å vite litt mer om trafoer, kan de lese mer om dette på linken under.

http://mysite.du.edu/~jcalvert/tech/transfor.htm

 

Her vil jeg si at man med et foreslått felles innkjøp risikerer utfordringer som får enkelte medlemmer til å skyte seg litt i foten. En bærbar apparat trafo som dette på 1500 W og som koster 4000 kr synes jeg er utrolig dyrt. Den er jo ikke ferdig for installasjon og ikke garantert beregnet for maritime installasjon. Jeg har sett dem, bygd noen av dem om, skrudd noen av dem ut og kastet dem. Noen av dem har en integrert automatsikring på primærsiden som absolutt ikke passer i båt, og noen avgir så mye varme at de er jo bare nødt til å være svært lite effektive.

Spleis på en først og ta en prøveinstallasjon, så blir dere kanskje ikke uvenner i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av kommentarene fra dere at det kanskje ikke er "bare å bestille skilletrafo". Den må selvfølgelig kunne brukes til formålet (og i båten). Mulig den bærbare nevnt i innlegg #1 ikke tilfredsstiller dette kravet, men Noratel mente den var OK. Egen jordfeilbryter må evt. monteres i tillegg (koster et par hundre kroner).

Mitt "problem" er at jeg ikke kjenner til kravene til skilletrafo ombord. Jeg har heller ikke forutsetninger for å lese av spes. om skilletrafoer er OK til båtbruk eller ikke, og slett ikke om kvaliteten er bra eller ikke. Men det gjelder ikke bare på hjemmesiden til Noratel. Så jeg er avhengig av å spørre.

Hvis det blir aktuelt å samordne bestillinger, må vi først bli enige om hvilke trafo som kan brukes. Hvis prisen på ca 10.000 kroner blir i meste laget (og det gjør det for min del), er neppe den som Maritim kan levere aktuelt, men ellers er vel den OK (bortsett fra vekten på 30 kg!).

Jeg utfordrer dere (f.eks. Ole Petter) som har kjennskap til skilletrafoer, kvalitet mv. om å tipse om hvilken modell på 2300 VA og 1500 VA som er OK til båtbruk + leverandør. 1500 VA må være tilstrekkelig til den som bare vil sikre v.v.tanken og laderen ombord. Og jeg regner med at pris og vekt har betydning, så ikke større trafo enn nødvendig.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som har tips om OK skilletrafo på 1500 eller 2300 watt?

Til Ole Petter: Du har skrevet mye her på BP om problemene omkring galvanisk tæring, skilletrafo mv. Du har kjennskap til skilletrafo som ikke holder mål, jf. ditt innlegg, men du må vel vite noe om hvilke trafoer som er OK til formålet?. Så kom med tips. På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...