Jump to content

Samordne kjøp av skilletrafo


Zach

Recommended Posts

Jeg står med beina planta på e-verkets jord, så komplisert er det. En vekselstrømtrafo har ikke minuskabel, men det spiller vel mindre rolle i dette eksempelet. Man kan stå flere meter borte fra sveiseobjektet og få samme utenomjordiske opplevelsen.

 

Det du fikk i deg var likestrøm hvor fasespenningen fra sveisetrafoen var likerettet og minuskubelen koblet til emnet som skulle sveises. Derfor har denne en kobling mot everkets jord som du står på. En skilletrafo ombord i en båt har ingen slik kobling mot everkets jord. Det er forskjellen.

 

Poenget er at et høyere potensiale vil trekke mot et lavere. Var det Faraday som fant ut av dette på 1850-tallet? Hvordan kan man oppleve gnister fra karrosseriet mellom en bil og veibanen? Spenningen mellom jord og karrosseri må overstige området 20 000 volt.

 

Her blander du litt hummer og kanari. Faraday har nok helt rett, men dette er ett helt annet fenomen. dette er en kapasitiv utladning

 

Men jeg skal prøve: Starte aggeregatet, ta den ene fasen fra støpselet legge Biltema imellom til landjord. Da skal jeg måle null volt.

 

Jeg skjønte ikke helt hva du vil vise med dette eksempelet

Link to post
Share on other sites

Synes det hadde vært greit å fortsatt diskusjonen om Skilletrafo er nødvendig og om fordelene er store i forhold til galvanisk isolator eller jordingsplate.

 

Etter det jeg forstår så durer ekte skilletrafoer en del, noe som kan forstyrre nattesøvnen.

Redigert av Blue_Dragon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En oppsummering:

 

Noratel kom ikke med kommentar (som de sa de skulle gjøre), etter at vi henviste til Ole Petters innlegg om den trafoen jeg mente som et alternativ, jf. innlegg #1, 29 og 30. Lett og rimelig. De lovte å komme tilbake til saken, men så har ikke skjedd.

 

Jeg er imidlertid av den oppfatning at hvis vi fant en trafo på 1000/1200/1500 VA - tilpasset båt, og som kan plugges direkte inn mot v.v.tanken – og ferdig med det, måtte en slik trafo være midt i blinken. I alle fall hvis det bare er v.v.tanken som kan skape problemer med tæring, og det må gjelde hos flere. Da er det jo ikke mer å beskytte.

 

Jeg har hatt kontakt med et par andre leverandører:

 

Farco AS v/Steinar Enge som sier:

 

Det er noen som velger å bare kutte jordledningen. Dette er ikke en løsning jeg tør anbefale, da man med dette ikke har tatt vare på personsikkerheten.

Ved montering av skilletrafo kan man kappe jordledningen uten å sette liv og lemmer i fare.

En kombinert løsning, slik du skisserer, synes jeg derfor ikke høres bra ut. I mange tilfeller vil vel også dette komplisere installasjonen.

I de fleste importerte båter er det i dag dessuten en-polet anlegg, hvilket harmonerer dårlig med vårt IT-nett med 115V mellom jord og leder. Dette systemet er det etter sigende kun Norge og Albania som har. I Victrons skilletrafoer legges den ene fasen til jord som standard. Dermed måler man 230V mellom L og jord, og 0V mellom N og jord. Da har man et anlegg om bord etter europeisk standard. Det norske nettet er visstnok under ombygging.

En annen fordel med Victron skilletrafo som bør nevnes er den såkalte soft-start. Denne forhindrer at raske sikringer ryker i det man plugger seg til landstrømmen.

 

Det er tre størrelser å velge mellom:

 

1800 Watt Kr. 4 442.- +mva.

3600 Watt Kr. 6 143.- +mva.

7000 Watt Kr. 9 356.- +mva.

 

OG

 

Metric AS v/Lasse Bøhler (22 76 40 05). Han skriver:

 

Har nå innhentet en del info. Som nevnt i min første mail, bør trafoene installeres med ”mykstarter”, dette for at ikke sikringen (landstrøm) skal ryke. Dette gjøres ved at en shunt koples inn i startøyeblikket og etter at trafoen har magnetisert seg, koples denne ut og tilbake til direkte kopling. Sånn sett skulle man få mest ut av landstrømmen og unngå at sikringer ryker. En 10A til en 2500VA vil mest sannsynlig ikke gå, med mindre sikringen er av ”D” eller motorkarakteristikk og det er det sjeldent.

 

Det vi nå kan tilby er derfor iso-trafoer med shunt og vi har funnet fram 3 effektstørrelser. Disse er

 

-Skilletransformator 230V/230V i kapslet utførelse

-Innkoblingsforsinkelse (for å forhindre sikringsbrudd på landstrøm)

-Sek. 2p automatsikring

-Rekkeklemmetilkobling under "snap-lokk" og pg-nipler i kapslingen

 

1500VA m/ 6A sek.sikring ca.20kg pr stk kr 6000,-

2500VA m/10A sek.sikring ca.27kg pr stk kr 7000,-

3000VA m/13A sek.sikring ca.30kg pr stk kr 8000,-

 

Pris er stk-pris/budsjettpris eks mva. levert lager Metric, Holmlia

 

Ta kontakt hvis dette er av interesse.

 

------------------------------------------------------------------------------

 

Ole Petter her på BP lovet å innhente tilbud(?), innlegg #30, men ingen tilbakemeldinger fra han om resultatet.

 

Jeg ser for meg at vi som kan tenke oss skilletrafo montert, har så mange forskjellige meninger at det blir vansleig å samordne bestilling/kjøp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bedt Metric om datablad på de trafoene de tilbyr. (Ikke sikkert det er noen av disse: Skilletrafo, men Farcos finner du her: Skilletrafo). Så må vi be de her på BP som har god peilig om å vurdere tilbudene. Trafoene fra Metric er forholdsvis dyre (pris + mva). Hvis vi kan bli enige om en leverandør, vil jeg foreslå å gjøre det som nevnt i innlegg #1, dvs. sette en frist for bestilling, og være forberedt på å betale "full pris" hvis det ikke bli mange nok for å oppnå rabatt.

Jeg vil ikke skjøpe trafo på 30 kg. Håper det kan skaffes en mindre som jeg kan plugge direkte mot v.v.tanken.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Metric v/Lasse Bøhler skriver:

 

CIT’en er nok ikke først og fremst for båt. Dette er en spesialtrafo, en isotrafo med midt -tapning slik at jordstøy elimineres. Brukes derfor mot sensitiv elektronikk og data for å hindre transiente overspenninger. Hva man trenger i båt er kun en skilletrofo, en trafo som stanser jordfeil, altså jordstrømmer pga. jordfeil.

AIT kan brukes. Imidlertid har den ikke shunt-kopling, (mykstarter) og kan være vanskelig å bruke der sikringer er mindre enn 10A.

 

AIT-508 (500VA) koster veil. Kr 3000,- + mva.

AIT-1008 (1000VA) koster veil. Kr 4500,- + mva.

 

25% avslag ved mer enn 10 enheter kan påregnes.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

500 VA er i alle fall ikke aktuelt. AIT-1008 på 1000 VA har ikke mykstart, (men mulig 10 Amp sikringer holder?). Se Metric AIT isolasjonstrafo.

 

Farcos trafoer er både lettere og rimeligere.

 

Hvis jeg ikke finner en trafo som kan plugges direkte mot v.v.tanken (lett og rimelig, og ikke behov for elektriker), så engasjerer jeg meg ikke lenger i denne saken. Da får heller noen andre fortsette med evt. å samordne en bestilling.

 

Hva mener dere om tilbudene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...