Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Har Munters avfukter montert. Har stilt denne inn på 50 % luftfuktighet. Og denne har gått mye i sommer selv om været har hvert riktig så flott.

 

Avfukteren går kunn når det er tilgang på landstrøm.

 

Det positive er at båten og ikke minst sengetøyet oppleves tørt hele tiden.

 

Knall fornøyd. :smiley:

 

Det viktigste er som nevnt tidligere vår og høst samt vinter sesongen.

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Jeg både forstår og forstår ikke så mye av de siste innleggene. Inne i kabinen har vi i skrivende stund 47 % REL. Vi har god lufting i alle lugarene og jeg ser ikke for meg annet enn at bruk av luftavfunkter forutsetter at alle glugger må tettes igjen. Det ville for oss være nærmest utenkelig nå i sommer, selv de dagene det har vært litt gufsent. Vi har ytterst skjeldent i sommer startet varmeaggregatet og innen relativty kort tid har funktigheten vært godt under 50 % om kvelden. Tror det kan være lurt å kalibrere luftfukterne fra tid til annen. Jeg har tidvis benyttet en thermohygrograf med håroppheng, men ser at vårt Wempe hygrometer matcher det atskillig mer kostbare skrivende instrumentet. Innleggene tiddligere i tråden som tar for seg sammenhengen mellom lufttemperatur og luftfuktighet er sentrale.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Munters MG50 koster ca kr 12500,- mer enn Meaco DD8L. Forsvares prisforskjellen?

 

Her er det duket for diskusjoner igjen :smiley:

 

Hvis du leter litt på nettet + litt pruting så får du en munters for 12500,- eller muligens billigere en det også, så da er prisforskjellen "bare" 9-10 000.

 

Munters virker når det er kaldt, noe ikke DD8L gjør, på Munters behøver du ikke fly å tømme vannbeholdere i tid og utide.

På Munters er det lett å koble slanger til på tørkesiden, slik at du kan forgrene tørr luft på flere steder i båten, bland annet motorrom osv. Dette gjør også at den er lett å plassere hvor som helst, og også som en permanent installasjon.

 

En Munter kan du starte om høsten, så kan den stå uten tilsyn frem til våren, og du vet at du har en tørr fin båt hele tiden, og for meg forsvarer dette hele prisforskjellen.

 

En annen måte å se det på, Munters varer sikker i 10-15 år, så hvis du deler disse 9-10000,- på disse årene så mener jeg det å slippe å røre med varmeovner, tømming av vannbeholdere, koble ut DD8L (fordi det er kaldt) osv. er vært denne 1000 lappen.

 

Hvis du ikke bor nærme der båten er i opplag, og du vil ha en fungerende avfukter som ikke trenget tilsyn, så Munters det eneste som vil fungere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Du VIL få lavere fuktighet i båten med en slik avfukter. Men det er fordi den tilfører varme. Det du måler er relativ fuktighet. Den synker når temperaturen stiger.

Dersom et slikt forsøk skulle ha noen verdi, skulle du prøve 1) uten noen ting, 2) med avfukteren, 3) med en varmekilde lik effektforbruket på avfukteren.

 

En liten varmekilde er nok MYE billigere enn en avfukter.

 

Dette er forresten ikke matematikk. Det er fysikk.

Her er du heilt på jorde dette har eg holdt på med i 30 år .Med bruk av ein Munters Md så fjerner du fuktigheten i luften det er ikkje mye varme som blir generert den har varme ellement på 400 w som blir brukt i tørke prosessen i .våt og varm luft blir ført ut av båten i egen kanal /slange. tørr og temperert luft blir blåst tilbake i båten. med trinnløs regulering så kan du stille dette inn på ønsket prosent fuktighet . i ein 40.fots båt vil den ved 50 prosent rh gå maks 4 timer pr døgn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...