Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Har brukt avfukter fra Clash Olson til kr 1200,- i flere år.

bruker den stort sett på tidlig vår og senhøst , noen ganger på sommerstid når det er mye regn.

Den drar ut ca 2 til 3 liter pr døgn , forbruk 250 W gir også litt varme.

Når det ikke er folk i båten er det heller ingen særlig fuktighet , så

jeg ser ingen grunn til å ha denne stående på vinterstid.

Stenger alle luker og vinduer på vinterstid har ikke fuktproblemer.

Prøvde en periode med gjennomlufting i cabiner , men fikk da fuktskader.

Link to post
Share on other sites

He,he, mange slags problemstillinger.......

Ok. Luftavfukteren fra Byggmakker ble for noen år siden innkjøpt for å tørke ut en kjeller med nystøpt betonggulv. ( Tror den kostet 1.200). På den årstiden det ble gjort, svinger temperaturen her mellom 0 og 10- 12 grader +. Betongen og kjelleren ble tørr, og jeg veldig fornøyd. Deretter ble den flyttet over i båten som sto på land om vinteren, ( den forrige) Scand Nordic. Der gjorde den en fin jobb i alle temperaturer vi har her vest.

Aldri under 10 grader- ute, og aldri i - grader i båten, den sto alltid med en coupevarmer i motorrommet:-), og med motorluke på gløtt. Resultat: Alltid tørr båt og med plussgrader. Aldri fuktighet eller jordslag. Så da er jeg fornøyd:-)

Nå har vi "ny" båt, trawler som skal ligge på sjøen. Avfukteren er ombord, i vasken, og vannen renner direkte ut.

I tillegg står coupevarmeren på ( 750W), så her skal temperaturen heller aldri under 0 grader. Så, dette funker:-)

Link to post
Share on other sites

I en Bav bør den vel stå fast og gå hele tiden - de lekker vel så mye at det må til for å få RH ned på 80 tallet...:lol:

 

:sleep::sleep::sleep: (Dagbladet.... mer å snakke om)

 

 

Det var litt arbeid å fastmontere avfukteren, men jeg har ikke angret på det. Målet mitt er å ha en båt som går automatisk i vinteropplag. Nå har jeg nettopp koblet sms alarm på landstrømmen, og skaffet små varmeelementer som kobler automatisk inn ved +5, de skal være plassert ombord på viktige plasser året rundt. Dette i tillegg til sms alarm ved innbrudd,lav temperatur+++ Kan også fjernstarte dieselvarmeren ved strømbrudd i havna vinterstid, samt sjekke status ombord.

 

Det var litt avsporing, men jeg har altså valgt å fastmontere avfukteren. Årsaken er at jeg har latt det gå litt sport i å la teknikken jobbe for meg. Dermed slipper jeg å bære på batterier, dyner, seil, puter, og hva det nå var jeg slepte rundt i stasjonsvogna vår og høst. Det føltes rett og slett for dumt.

Link to post
Share on other sites

:sleep::sleep::sleep: (Dagbladet.... mer å snakke om)

 

 

Det var litt arbeid å fastmontere avfukteren, men jeg har ikke angret på det. Målet mitt er å ha en båt som går automatisk i vinteropplag. Nå har jeg nettopp koblet sms alarm på landstrømmen, og skaffet små varmeelementer som kobler automatisk inn ved +5, de skal være plassert ombord på viktige plasser året rundt. Dette i tillegg til sms alarm ved innbrudd,lav temperatur+++ Kan også fjernstarte dieselvarmeren ved strømbrudd i havna vinterstid, samt sjekke status ombord.

 

Det var litt avsporing, men jeg har altså valgt å fastmontere avfukteren. Årsaken er at jeg har latt det gå litt sport i å la teknikken jobbe for meg. Dermed slipper jeg å bære på batterier, dyner, seil, puter, og hva det nå var jeg slepte rundt i stasjonsvogna vår og høst. Det føltes rett og slett for dumt.

 

Dette høres ut som et skikkelig High tech fartøy - har du noen beskrivelser postet på tråder her på BP eller andre steder som gir detaljer om hvordan du har bygget opp systemet ditt? Her kan det være mange gode ideer og plukke opp og la de små grå få jobbe med gjennom vinteren.

Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som et skikkelig High tech fartøy - har du noen beskrivelser postet på tråder her på BP eller andre steder som gir detaljer om hvordan du har bygget opp systemet ditt? Her kan det være mange gode ideer og plukke opp og la de små grå få jobbe med gjennom vinteren.

 

Litt utenfor tråden, men jeg skal forklare:

 

Har ingen poster eller bilder som beskriver dette nei, men jeg kan forklare litt av ideen bak. (Ønsker ikke legge ut slikt på nett)

 

Riggen har det best når båten ligger på sjøen. I høststormene fungerer sjøen som en vugge for båt og rigg.

 

Innredningen har det best når det ikke er for fuktig. 50% er en fin verdi, og med strøm og avfukter ombord reguleres dette automatiskt.

 

Batteriene lagres best kaldt ombord, dessuten er ca 200 kilo i meste laget å slite på land med.

 

Motor og systemer ombord har det best når de kjøres regelmessig. Båt på sjøen gir lang sesong, og lite opplag.

 

Man ønsker kontroll med temperaturen ombord, slik at man ikke kommer under frysepunktet. Jeg har valgt Devitronic varmeelementer som har en overflate temperatur på max 50 grader, og masse kjøleribber. Disse er på 75,100,160W, (utseende som bilforsterkere). Tanken med nettopp disse er at de er laget for å stå fuktig, og ikke blir så varme at de kan antenne/ødelegge andre ting ombord, eller brenne støv. Ved å koble dem over termostater, vil de kunne være tilkoblet hele året, og kun slå seg på ved under +5. Dersom temperaturen kommer under +2, får jeg en sms, og kan via telefon starte dieselvarmeren.

 

Jeg har også brukt et rele og en kanal på alarmsentralen til å overvåke landstrømmen. Mister jeg landstrømmen, faller releet, og jeg får en sms fra alarmsentralen som forteller meg at landstrømmen er falt ut.

 

Har flere kanaler på alarm og relestyring, men ønsker egentlig ikke å gå i detaljer på internett om hvordan båten er bygd opp. Det kan jo sitte en der ute med uærlige hensikter, og da er bilder og skisser av hvordan ting fungerer lite smart å legge på nett.

 

Et lite stalltips er at webasto har en sort ledning som kan brytes over rele om ønskelig. Jeg har brukt relestyringen på alarmsentralen til å bryte denne ledningen, slik at jeg kan slå på varmeren via mobiltelefonen. Kjekt hvis strømmen går kl 03.00 på natta en vinterkveld, eller hvis jeg vil ned og ta en kaffi i båten en lørdags formiddag i desember. Jeg kan også ringe båten, og sjekke temperaturen slik at jeg ser at varmeren virkelig startet.

 

Håper ikke du sitter med flere spørsmål enn svar :wink: Tanken min er å spare tid på vår og høstpuss, samtidig som båten har det bedre enn på land.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver meg litt frem med luftavfukter. Jeg handlet idag en DeLonghi DNC 60 avfukter (Elkjøp). På nettet gis følgende informasjon: http://www.delonghi.co.uk/product_page.php...y=Dehumidifiers

Dehumidifier, DNC 60, Pull up carry handle, Electronic antifreeze (down to 2oC)

3 different dehumidification power levels: Auto, Max and Min, Electronic shut-off timer up to 8h

Tank Control System: the unit automatically stops when the tank is full, Swing function: oscillating louvers to optimize the air distribution, Very noiseless operation: only 34 dB(A), Suitable for drying clothes: removes 6 l/d at any temperature condition, even the lowest one, Separately controlled Ionizer, Tank capacity: 2 litres, Visible tank water level, Antibacterial filter, New technology without refrigerant gas

 

Da jeg startet avfukteren i dag var det 69 % relativ luftfuktighet i salongen - etter 1 1/2 time var den 45 % trass i al jeg jobbet med å tømme ferskvannet ombord, bl.a. med mye vann i dinettavdelingen. Beholderen har bare en kapasitet på 2 liter, så det skal bli spennende å se hvor ofte denne må tømmes. Bra at luftavfukteren stopper når vanntanken er full.

 

Her er en prinsippskisse av hvorledes avfukteren virker. Blir interessant å se hvordan den virker når temperaturen synker i båten . I dag var utetemperatur ca 10 grader C.

 

luftavfukter.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk ikke målt med luftfukteren min hvor den relative luftfuktigheten er størst. Her gjenstår tydeligvis mange prosjekter. Jeg har bl.a. et gammelt hår-hygrometer som kan avtegne luftfuktigheten kontinuerlig en uke om gangen. Dersom andre har tilsvarende kan vi gjerne benytte båten min som teststed for å klarlegge om fuktigheten er høyere i dusjkabinettet sammenlignet med i salongen. Resultatene kan kanskje benyttes i en masteroppgave?

 

Dersom DeLonghi'n fungerer dårlig ombord, transporteres den til sjefen i huset med ilmelding om at båten krever en Munters MG 50.

Link to post
Share on other sites

Var innom Clas O i dag og hanket med meg en Duracraft avfukter til 1200,- Trinnløs innstilling for å avfukte til 35-80 %Rh. 2,5 liters tank, eller kontinuerlig drift med slange til avløp. Allerede etter en times drift hadde det samlet seg ca 0,3l vann. Det tyder vel på at'n funkær. Fuktigheten var da nede på 56%, (ned fra 68)

Foreløpig kommer jeg til å kjøre til tank intill jeg får mer erfaring med driften. Plasserte avfukteren lavt, men vet ikke om dette er riktig eller viktig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Man ønsker kontroll med temperaturen ombord, slik at man ikke kommer under frysepunktet. Jeg har valgt Devitronic varmeelementer som har en overflate temperatur på max 50 grader, og masse kjøleribber. Disse er på 75,100,160W, (utseende som bilforsterkere). Tanken med nettopp disse er at de er laget for å stå fuktig, og ikke blir så varme at de kan antenne/ødelegge andre ting ombord, eller brenne støv. Ved å koble dem over termostater, vil de kunne være tilkoblet hele året, og kun slå seg på ved under +5.

 

Jeg går ut ifra at du har plassert disse der det er krangjennomføringer i skroget ? Pantryet og toalettet ? Kanskje i motor rommet også ?

Jeg har også syslet med denne tanken i det siste. Ved å plassere disse riktig er det vel strengt tatt ikke behov for konservering av alle kraner og ventiler ? Hvilken effekt på varmeelementene benytter du ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ved å plassere disse riktig er det vel strengt tatt ikke behov for konservering av alle kraner og ventiler ?

Kan du forklare en tungenem gubbe hva du mener med konservering av kraner og ventiler? Jeg sprayer alltid noe rart stoff på skroggjennomføringene, samt at jeg lar noen av dørplatene stå oppe i løpet av vinteren. Også dørkplater til den edle kjelleren står oppe. Det er jo der verdiene ligger.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare en tungenem gubbe hva du mener med konservering av kraner og ventiler?

Når båten ligger på vannet heller man litt frostveske inn i ventilene. Dette "jobber" man inn i kuleventilene, slik at hulrommet i disse i lukket stilling fylles med noe som ikke kan fryse, og evt sprenges. Tror Ingar gjorde et forsøk med noen kuleventiler tidligere en gang, som det ligger ute bilder og dokumentasjon av her inne en plass.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Man ønsker kontroll med temperaturen ombord, slik at man ikke kommer under frysepunktet. Jeg har valgt Devitronic varmeelementer som har en overflate temperatur på max 50 grader, og masse kjøleribber. Disse er på 75,100,160W, (utseende som bilforsterkere). Tanken med nettopp disse er at de er laget for å stå fuktig, og ikke blir så varme at de kan antenne/ødelegge andre ting ombord, eller brenne støv.

 

:eek: kr 1771 for 100W leser jeg på elhandel.no.

 

Hadde ikke en selvregulerende varmekabel gjort samme nytten?

Link to post
Share on other sites

Tror Ingar gjorde et forsøk med noen kuleventiler tidligere en gang, som det ligger ute bilder og dokumentasjon av her inne en plass.

Jo, stenger du kuleventilene mens båten ligger på vannet, vil du innelukke vann med fare for frostgang. Unnlater du derimot å stenge ventilene, eller husker på å åpne igjen når du er på land vil du drenere kranene og dermed unngå fare for frost. Jeg lar altid kranene stå åpne og unngår derfor fare for frostskader.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg går ut ifra at du har plassert disse der det er krangjennomføringer i skroget ? Pantryet og toalettet ? Kanskje i motor rommet også ?

Jeg har også syslet med denne tanken i det siste. Ved å plassere disse riktig er det vel strengt tatt ikke behov for konservering av alle kraner og ventiler ? Hvilken effekt på varmeelementene benytter du ?

 

 

Nå har jeg nettopp montert dem, så tiden vil vise om jeg har valgt rett effekt. 160W er plassert bak seildrevet, 100W ved overbordventilene på badet, 75w ved overbordventilene i byssa, og 75w ved aktre vanntank.

 

 

:eek: kr 1771 for 100W leser jeg på elhandel.no.

 

Hadde ikke en selvregulerende varmekabel gjort samme nytten?

 

En selvregulerende varmekabel ville sikkert gjort en god jobb, men det skal noen meter med varmekabel til for å holde disse rommene over frysepunktet. Jeg tenker ikke bare på ventilene, men også på alt annet av vannrør og utstyr. Det er ikke den billigste løsningen nei, men jeg har gått bakveien, og skaffet elementene til engros pris. 1771 for 100W :eek: Da hadde jeg nok funnet på noe annet.

Link to post
Share on other sites

En selvregulerende varmekabel ville sikkert gjort en god jobb, men det skal noen meter med varmekabel til for å holde disse rommene over frysepunktet. Jeg tenker ikke bare på ventilene, men også på alt annet av vannrør og utstyr.

En varmekabel ville kun tatt selve ventilene ja. Regner du med å sløyfe hele konserveringen av vannsystemet om bord i vinter ? VV-berederen ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

En varmekabel ville kun tatt selve ventilene ja. Regner du med å sløyfe hele konserveringen av vannsystemet om bord i vinter ? VV-berederen ?

 

Tanken er at det ikke skal være nødvendig, men det blir sikkert til at jeg tar en liten runde med frostvæske nærmere jul. Januar og februar er erfaringsmessig en tid der jeg ikke bruker båten uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...