Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

hvor stor misvisning er det på biltema sine?

Sannsnyligvis så liten at det ikke har noen praktisk betydning for noram bruk i båten... Jeg har ett som er kjøpt i 2003 og det har stått ute siden kun byttet batteri (2003 og til 2005 utendørd), og det siste årene og vel så det i båten da... Har inntrykk av at dette er mere enn godt nok til vanlig husbruk, og ser man på pris/kvalitet/holdbarhet så er jeg meget fornøyd med de 149 kronene det kostet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tømte nettopp 2 liter vann fra avfukteren - avfukteren stopper avtomatisk når oppsamlingsbeholderen er full. Det betyr at den har tatt ut 2 liter vann på under ett døgn. Lano2 har nok rett i at jeg burde hatt større beholder. Får vurdere å lage avtappingsslange fra vannmagasinet og ut i avløp - i alle fall når utetemperaturen er over 0 grader.

Link to post
Share on other sites

Frostvæske har jeg latt gå gjennom to toiletter ombord. Ikke ønskverdig at toilettene benyttes etter dette før utsetting til våren.

Jeg må si jeg ble overrasket da det i løpet av mindre enn ett døgn var utskilt litt i overkant av 2 liter "rent" vann i avfukteren.

Jeg antar at jeg i løpet av uka kommer til å montere en gjennomføring med stoppkran og omlag 5 mm slange fra avfukteren til utslagsvask (har 4 vasker å velge mellom) for å drenere karet på avfukteren.

 

Kan noen med lang erfaring med bruk av avfukter informere litt om forventet avfuktningsvolum per døgn i forhold til ute/inne ytemperatur.

Kanskje spørsmålet er stillt fullstendig feil?

Link to post
Share on other sites

Tømte nettopp 2 liter vann fra avfukteren - avfukteren stopper avtomatisk når oppsamlingsbeholderen er full. Det betyr at den har tatt ut 2 liter vann på under ett døgn.

 

Når jeg leser at det tappes 2 liter vann fra en avfukter på under ett døgn, så tenker jeg at alle de tusener av båter som har en fuktsluker eller to egentlig bare har kjøpt seg falsk god samvittighet. De kunne like godt plassert en buddha statue til å passe på fuktnivået.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med disse billigavfukterene som ikke virker i kulde. Tåler de kulde ? Det er jo ikke i kuldegrader det er størst luftfuktighet. Men de må overleve en kuldeperiode. Denne er den eneste jeg har sett som lover at den skal overleve frost.

 

Gerhard

 

Hvis jeg hadde hatt en slik billig avfukter, ville jeg kjøpt en termostat til å plugge i kontakten, vet at clas ohlson selger slike. dessuten ville jeg drenert vannet i beholderen videre til en større plastdunk som tåler at vannet fryser i den.

Link to post
Share on other sites

Tørrballer kan virke bra hvis som Andreas sider en klarer å få båten tett. Hadde selv bruk en el. avfukter , men her i havna får vi ikke bruke strøm i opplag. Jeg kommer til å sette inn en 4-5 tørrballer og få det så tett som mulig. Har bakveggsbåt, men det er mye som likevel skal til for å få det tett nok. Er i tvil om jeg skal forsegle luftinntak motor og sette en tørrball der eller ikke..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde 5 tørrballer i båten min da den en vinter stod på land uten strøm, og da logget jeg opptil 85% RH. Det var slik tanken om strøm i opplag meldte seg. Samtidig skal det sies at jeg da hadde hørt at det skulle være litt lufting ombord, og derfor hadde forsiktig gløtt på en dekksluke. Tror ikke jeg var alene om den oppfatningen. Man skal sikkert ha veldig tett båt for å kunne bruke tørrballer, noen som har logget fuktighet både med og uten? Eller er de fleste slik at de hiver inn etpar tørrballer for samvittighetens skyld, og glemmer båten frem til mai......

Link to post
Share on other sites

I dag var det "bare" 1 liter å tømme fra luftavfukteren. I morgentimene var temperaturen ikke langt unna 0 grader, nå er den oppe i omlag 9 grader, så det blir å se hvor mye som samler seg opp i løpet av neste døgn. Antar at oppsamlingen varierer med utetemperatur (og dermed innetemperatur).

Link to post
Share on other sites

Skulle kanskje postet denne i "En liten spøreundersøkelse om vintern og båt" men siden tørrball, luft i/kke luft er kommet på banen her så påster jeg den her.

 

En lite nsammenlikning fra siste vinteropplag.

Vi er 2 stk Baltic som ligger ved siden av hverandre på land.

Tok båtene opp samme dag og pakket dem inn samme uke.

Begge uten strøm.

Begge uten kajesje

Begge med OB wiik pressening

Begge har tørket ut det som vi finner av vann i bunn av båten

Ingen av oss har fjernet noe særlig av puter/ madrasser.

Begge har en liten glipe på dørene ned til forkabin og akterkabin

Begge bruker 3 tørrballer. 1 i hver cabin.

 

Den ene var pakket helt inn.

Den andre (Vår)hadde lufting i begge ender.

 

Noe nærmere identiske tillfeller skulle det være vansklig å finne.

 

Resultat på våren.

Vi hadde litt jordslag på førerstolen og den ene puta i salongenoppe.

For dem var det som å komme rett inn i en skekkfilm. Var masse jordslag over det meste av salongen oppe. Både treværk og puter.

Begge båtene var uten jordslag i akterkabin og forrkabin.

Så jeg er ikke i tvil om at det er luftingen som er viktigst. så lenge man ikke har mulighet til El avfukter.

 

Jeg var ombord noen ganger i løpet av høsten/vinteren og observerte MASSE kondens på presseningen, men virker som om det meste har blitt luftet ut.

 

I år har jeg hengt opp ett lettpreseningstelt inne for å se om vi kan få 0 jordslag.

 

PS. Naboen har lufting i begge ender i år.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

ktpriv, jeg har nå blitt helt avhengig av stabilisator - kan ikke fatte og begripe hvordan jeg har klart meg uten. Men dette forteller vel bare at jeg ikke har fått med meg så mye av sjølivet tidligere. Jeg er overrasket over at jeg på to døgn har fått ut omlag 3 liter vann av avfukteren. Dette kan vel ikke fortsette? Jeg har lukket alle dører og vinduer ut mot friluft, men har alle innvendige dører og luker oppe. Forhåpentligvis har det vært fuktighet i madrasser, puter og i motorrom som nå er sugd opp og at vannmengden i båten avtar.

Link to post
Share on other sites

Lano2, takket være din iherdige aktivitet i denne tråden har du overbevist meg om at det er lurt å prøve ut luftavfukter. Det må vel være grenser hvor mye fuktighet det er mellom skrog og innerliner, eller er det slik at skroget er osmotisk og representerer en selektivt permeabel membran slik at jeg hele tiden vil få fuktighet mellom skrog og innerliner? Det var kanskje dette Hoff var opptatt av i 1887, langt forut for sin tid. Jeg har vurdert å rigge til et oppsett i båten hvor jeg kan følge innetemperatur og luftfuktighet over tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å rigge til et oppsett i båten hvor jeg kan følge innetemperatur og luftfuktighet over tid.

 

Kjøp en kombinert termo-hygro måler på Clas, de registrerer max og min siden sist du resatte (var i båten). Etpar slike ligger i båten min, kjekk rutine når båten skal inspiseres. Vet ikke hvor nøyaktige de er, men det er sikkert godt nok. Den koster ikke mange kronene heller.

Link to post
Share on other sites

Har vært innom båten og luftavfukteren også i dag. Luftavfukteren hadde påny stoppet fordi karet på 2 liter var fullt.

Dette betyr at jeg har tappet ut 5 liter vann på 3 døgn. Fuktigheten var nå ca 45 % relativ fuktighet. Kommer på lørdag til å montere en tilkoblingsstuss med vendeventil og dreneringsslange slik at luftavfukteren kan trekke ut mer enn 2 liter vann før den stopper.

 

vaisala.jpg

 

 

dreneringsslange.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...