Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

luftfukteren har jo en vifte og vil sette igang en sirkulasjon av luften i rommet. Jeg har derfor plassert min slik at den vil bidra til en god luftomrøring - det har nok større betydning enn forskjellen i lufttetthet/tyngde. Jeg har plassert den slik at luftstrømmen blåser i kabinens lengderetning langt den ene langveggen. Står ved vasken i byssa. I tillegg har jeg plassert et lite varmelement i forkabinen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flott at du har kommet igang med prosjektet ditt ktpriv. Skal bli spennende å høre hvor mye væske du tar ut. I dag registrerte jeg at luftavfukteren min hadde tatt ut ytterligere 2 1/2 l vann, 42 % rel. luftfuktighet. Må nok heve fuktigheten litt - i motsatt fall fjerner jeg vel alt vannet i Sons-området.

Jeg skal prøve å lage et lite uhøytidelig prosjekt med måling av luftfuktigheten også ute.

Har Lano2 gjort noen slike målinger?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske fra et tidligere innlegg at du i løpet av en 5 ukers periode hadde brukt en hundrelapp på strøm til 50 øre kWt. Dette skulle grovt regnet innebære at luftfukteren stort sett trekker 240 W i gjennomsnitt. Men du har kanskje andre strømkilder stående på som vannvarmer og batterilader (det siste tar vel lite strøm). Jeg synes ikke dette regnestykket virker så avskrekkende. Det hadde vært interessant å sammenligne effekten av oppvarming av båten med lyftavlukting både med hensyn til luftfuktighet og energikrav. Jeg må nok begynne å tenke litt på familiens energiforbruk selv om vi enda har til salt i maten. I en annen tråd kan du kanskje fortelle litt om erfaringen med Mastervolt. Forstår at du har Rolls Royce utgaven med kombinasjonen 12 volt/220 volt og lading. Dette må være flott for store seilbåter.

Link to post
Share on other sites

43 % RH og 7 grader i båten i dag.

 

Energikostnaden siden 20.sep er nå oppe i 118 kr ( 50 pr kw ) Har ikke fått kjøpt meg fuktighetsmåler til å ha ute ennå, så jeg vet ikke RH utendørs for tiden.....

 

Jeg har nok brukt endel strøm på å holde 5 grader i båten den siste tiden. Det har vært "unaturlig" kaldt her i Mandal. Kan virke som Regina'en er veldig tett, siden strømforbruket er så lavt....?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en god gammeldags thermohygrograf ombord, se eksempelvis: http://www.dansk-indeklima.dk/default.asp?...p;tilhoerer=147

http://www.riksantikvaren.no/?module=Artic...licShow;ID=2256 Jeg ser av denne at det er betydelige variasjoiner både i fuktighet og temperatur i løpet av en uke (dette er varigheten som thermohygrografen måler på papirtrommelen). Jeg mener ut fra dette at vi skal være forsiktige med punktvise avlesninger av fuktighet og temperatur. Du ligger på så lavt fuktighetsnovå at det umulig kan bli noen muggdanelse nå. Har du noen kommentar?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også det varierer veldig i ute-fuktigheten, i løpet av ei uke her i Mandal. Med den "stormen" vi har hatt her det siste døgnet, så tørker vel lufta ut veldig.

Det er nok ikke den mest fuktige høsten vi har hatt heller.... Jeg må få meg en ute-måler....

Evt. Finnes det en internet side som måler dette daglig ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter 2 mnd'er med Munters MG-50, frostvakt og batteriladere på, så er totalkostnaden kommet opp i 320 NOK.

( 50 øre pr Kw er energimåleren fra Claes O satt på )

 

RH i båten ligger på 43 , og min.temp. har vært nede i 2 grader. Det har vært en forholdsvis kald høst/vinter til nå.

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har satt avfukteren ombord og den trekker godt med fuktighet ut av skutesidene. Nå er jeg nede i 50 % etter en helg med avfukter som startet på 79% luftfuktighet!

Har tømt ut snart en liter vann av avfukteren i løpet av denne helgen.

Vi har hatt problemer med et tilfelle av jordslag på et dynetrekk og det signalet tok jeg øyeblikkelig. Jeg tror GBen har litt lite ventiler for direkte avlufting. Å montere et par ventiler på hytteveggen tror jeg vil bedre forholdene? Nå er det få eiere av tilsvarende båt her på BP men problemet er jo generelt vil jeg tro.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hvilken avfukter har du? Munters eller annen type? Jeg har den som Clas Ohlson solgte for 2-3 år siden og selv om den tar ut en god del fuktighet er jeg ikke særlig imponert av den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Duracraft avfukter til ca. 1200 kroner som jeg kjøpte på Maxbo. Den gir i tillegg en ren og god luft ombord når den er i virksomhet. Var nede nå og lakkerte et nytt strøk inne i hovedkabinen og tømte samtidig ut et par desiliter på fretimers økt siden vi kom til kai i dag.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Husker ikke hva min heter men den er tilsvarende type/prinsipp som Duracraft. Jeg ser jo tydelig at den fjerner fuktighet men synes likevel ikke den er god nok. Setter jeg hygrostaten på 55% sviver den kontinuerlig selv i tørt vær og med ventilasjon tettet...

 

Jeg har min stående på døgnet rundt så lenge jeg har landstrøm, dvs. alltid i hjemmehavn.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er relativ luftfuktighet som betyr noe for muggdannelse, ikke absolutt fuktighet. Om sommeren viser hygrometeret rundt 40 %. Det gir ikke noe fuktighetsproblem, og avfukteren står parkert i kjelleren.

 

Om senhøsten og vinteren, derimot, er det rundt 80 % RH. Da må avfukteren aktiveres.

Link to post
Share on other sites

Kjeles:

 

Helt enig. Og det er den relative fuktigheten en ser på hygrometeret ombord. Det viser mye på sommeren her på vestlandet. Hvis fuktigheten er 80% i 5 graders varme om vinteren blir det 50% hvis man varmer luften opp til 20 grader. Det gjør gjerne jeg som bor i båten. Om sommeren er det gjerne 17 grader fra før. Man får da ikke noen uttørkende effekt av å varme båten til 20grader. Derfor har jeg mer bruk for avfukting om sommeren enn vinteren.

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...