Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

For en gang skyld så stoler jeg ikke på dere matematikere, som påstår at jeg må avfukte hele atmosfæren, før jeg får tørrere båt .... :lol:

 

Bestilte meg Munters MG 50 http://www.ilas.no/sw16363.asp i dag, etter at jeg fant ut hvor mye krimskrams det er plass til i en 43 foter.....

 

Jeg orker rett og slett ikke rydde ut av båten i år, noe jeg ALLTID gjorde før med mindre båter....

 

Målte 67 % fuktighet i dag, med Claes O. sin digitale måler.... Håper å forbedre dette når Munters'en dukker opp i posten.

 

Nå venter jeg i spenning på alle der ute som ler seg i hjel, siden en avfukter ikke hjelper det grann ! :lol:

 

PS! Cristabelle i Bavaria.... Takk for tipset om Munters MG 50. Uansett båtmerke, så har du god innsikt i båter og utstyr. :yesnod:

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kobler vel opp web-kamera du har i båten slik at den viser displayet på den digital fuktighetsmåleren rett inn på siden her. Så kan Statistikerne overta der Matematikerne slutter.... :wink:

 

Egentlig burde du vel ha to måleintrumenter i samme view, slik at vi kan se forskjell mellom fuktigheten ute og inne :cool:

Link to post
Share on other sites

Du VIL få lavere fuktighet i båten med en slik avfukter. Men det er fordi den tilfører varme. Det du måler er relativ fuktighet. Den synker når temperaturen stiger.

Dersom et slikt forsøk skulle ha noen verdi, skulle du prøve 1) uten noen ting, 2) med avfukteren, 3) med en varmekilde lik effektforbruket på avfukteren.

 

En liten varmekilde er nok MYE billigere enn en avfukter.

 

Dette er forresten ikke matematikk. Det er fysikk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du VIL få lavere fuktighet i båten med en slik avfukter. Men det er fordi den tilfører varme.

 

En moderne avfukter er nok mer avansert i sin oppbygging enn en enkel varmeovn! Særlig en Munther som vel er det beste man kan få tak i. Ikke uten grunn at disse brukes i stor utstrekning i industrien og byggebransjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi har slike på jobb og de tilfører riktig nok noe varme men det viktigste er at de tørker luften som den blåser inn nærmere 100% og kjører ut den fuktigheten den har dratt ut av luften til egnet sted. Dette stedet er selvsagt inni båten.

 

Men 67 relativ fukgtighet er vel bra det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

1) uten noen ting, 2) med avfukteren, 3) med en varmekilde lik effektforbruket på avfukteren.

 

Noen som har en Regina 43 jeg kan låne til et parallellt forsøk med og uten ?? :smiley:

 

x i n'te + y i n'te = z i n'te hvor n er heltall over 2 ....? :lol:

 

Dette VET jeg roaldbj har lest noe om i sommer.... :wink:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pierre_de_Fermat

Link to post
Share on other sites

Du VIL få lavere fuktighet i båten med en slik avfukter. Men det er fordi den tilfører varme. Det du måler er relativ fuktighet. Den synker når temperaturen stiger.

Dersom et slikt forsøk skulle ha noen verdi, skulle du prøve 1) uten noen ting, 2) med avfukteren, 3) med en varmekilde lik effektforbruket på avfukteren.

En liten varmekilde er nok MYE billigere enn en avfukter.

Dette er forresten ikke matematikk. Det er fysikk.

 

NilsPils, nå må du slutte med denne hetsingen av absorbsjonsavfuktere! Selvfølgelig har du rett i at den relative fuktigheten i et gitt luftvolum synker hvis temperaturen heves, men det har svært lite med saken her å gjøre. Den tilførte effekten i avfukteren er så liten at temperaturen ikke øker stort, dessuten kommer det masse flytende vann i oppsamlingskaret (eller avløpslangen). Hvor tror du dette vannet kommer i fra?

 

rubydry.jpg

 

Jeg har nå brukt denne type avfukter siden februar, og må bare understreke anbefalingene. Den virker i temperaturer ned til null, mens kompressoravfuktere kun er egnet i værelsetemperatur. Ved temperaturer under 10 vil de fort stoppes av isdannelse. Nå, med et forbruk på ca. 300 watt (det varmer ikke mye i en stor båt!) ligger fuktigheten under 50 prosent. Jeg vil tro jeg drar ut ca. 10 liter vann i uka.

 

Jeg har avfukter av type "Ruby Dry" som kostet ca 2500 hos Obs, men jeg tror importen er avsluttet. Litt Googling tyder på at de selges i Sverige til under 4000 SEK.

Link to post
Share on other sites

Hvis du regner etter vil du lett finne ut at inneluften aldri kan inneholde SÅ mye vann som du får i karet.

 

Nå tuller du fælt, du får ikke noe vann i noe kar ved bruk av Munteren. Det er det som er hele poenget. Den skyver elegant fuktigheten ut over bord og den tørre luften tilbake til der du har plassert utløpet. Hos oss er det i salongen.

Link to post
Share on other sites

Ja hvor tror du vannet kommer fra?

Hvis du regner etter vil du lett finne ut at inneluften aldri kan inneholde SÅ mye vann som du får i karet.

 

Men reguleringsteknikken fra ingeniørhøgskolen sier noe om treghet i systemer.... :yesnod:

Å fjerne fukt inne i båten, er jo ikke det samme som å fjerne 1 liter vann midt i en elv.....

Dvs: Det tar vel noen minutter eller timer for fukten å trenge inn i båten igjen ? --> Les: Utjevning

 

Eller tar jeg feil ( igjen ) ? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Du må tette ganske godt for at utjevningen ikke skal gå meget fort.

Dette er i henhold til Dalton's lov om gassers partialtrykk. Når du fjerner vanndampen inne minsker dampens partialtrykk. Vanndampen utenfor oppfatter dette som et vakuum og strømmer til uten å merke at det er andre gasser til stede. Derfor får du få så mye vanndamp i oppsamlingskaret du bare vil. Det avhenger bare av kapasiteten på avfukteren. Dersom du hadde greid å tette HELT mot uteluften, ville du bare fått en liten vannskvett til å begynne med og siden ingen ting. Når Pascal får 10 liter vann i døgnet betyr det bare at han har god lufting (hvilket han bør ha).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du må tette ganske godt for at utjevningen ikke skal gå meget fort.

Dette er i henhold til Dalton's lov om gassers partialtrykk.

Hyggelig å lese at det flere som har skjønt dette med luften og den egenskaper i forhold til fuktigeten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du må tette ganske godt for at utjevningen ikke skal gå meget fort.

Dette er i henhold til Dalton's lov om gassers partialtrykk.

 

Jepp, helt korrekt. Betviler ikke Dalton's lov etter å ha tilbragt 6 år på høyskole og universitet med fysikkstudier. Det jeg betviler er om Dalton er anvendbar for å beskrive tørking av madrasser, tekstiler og andre mer eller mindre absorberende substanser en utstyrt båt inneholder. Neppe!

Dermed vil den nevnte tregheten som beskrives slå til for fullt. Med tørker vil dermed fuktighetssvingningene i båten være mye langsommere og med mindre utslag enn utenfor båten.

 

Jeg har en utebod hvor den samme effekten er gjeldende. Konstanterer at ved, arbeidstøy, papir, verktøy, pappkartonger etc. er tørrere etter at avfukter ble innstallert. Langt ifra tett bod, men lavere fuktighet enn utenfor på det jevne. Temperature er ikke merkbart høyere enn utenfor, og merkbart trege. Boden er litt varmere på natten og kaldere på dagen. Tregheten i utjevningen (både i temperatur og fukt) er helt tydelig med overvåkning av temperaturer og fukighet inne og ute og med en helt enkel avfukter stående i boden.

Oso

Link to post
Share on other sites

Når en slår i bordet med sin lange skolegang virker det som om en ikke helt stoler på sine egne argumenter (en risikerer også å avsløre at en ikke har fulgt godt med i timen).

 

Så en gang til:

Dersom du ikke har veldig god tetting, vil trykk og absolutt luftfuktighet RASKT utjevnes mellom inn- og uteluft. Da er det bare økt temperatur som kan senke den relative luftfuktigheten inne. Hvor fort fuktigheten går inn og ut av madrasser, tøy, ol. påvirkes ikke av noen luftavfukter, med mindre du plasserer den INNE I madrassen (anbefales ikke). Madrassen forholder seg til den relative luftfuktigheten, ikke hvordan den er oppstått.

 

Jeg skjønner at jeg har utfordret en del bastante meninger her. La oss være enige om at luftavfukteren virker hvis du har god tetning mot uteluften og at den tilfører varme.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det vanskelig og dyrere enn nødvendig. Jeg har også en bod, hvor jeg har installert en frostvakt. Tørt og fin hele vinteren med god lufting. Dette virker utmerket fordi det er mye lettere å opprettholde forskjell i temperatur mellom ute og inne enn forskjell i damptrykk. Veldig liten investering, og så trenger jeg ikke fly å tømme for vann som jeg har kontinuerlig henter utenifra.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bruk av avfuktere ombord fungerer faktisk veldig godt.

 

Jeg har drevet med avfukting etter skader i mange år. I den tiden har jeg hatt flere båter hvor det alltid har stått avfukter montert både sommer og vinter. Prøver å holde RF på ca 50 %. Det er som regel ikke behov for at avfukteren går hele tiden og den blir da styrt av en timer eller hygrostat.

Alle materialer som kan trekke til seg fukt vil også la seg tørke. Dette gjelder også madrasser, tøy ol som er helt uproblematisk å tørke. ( verre er det med betong, tegl osv- tar lang tid). Du kan styre den tørre luften dit du trenger den

med en avfukter. Du trenger ikke å blåse tørr luft inn i en madrass for at den skal tørke, like lite som du trenger å helle en bøtte vann på den for at den skal bli fuktig.

Problemet med å bruke varme er at du senker RF der oppvarmingen foregår, men får det igjen på områder som er kaldere som kondens. Klarer du å holde hele båten jevnt varm vil det fungere bra, men det går mye strøm og du må lufte godt.

 

Dersom båten din ikke er tett nok til å bruke avfukter ombord har den lite på sjøen å gjøre.

 

Bruk avfuktere som Corroventas, munters, ikke kondensavfuktere.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden skulle alle ha luftfuktere på kontoret - nå skal alle løfttørkere i båten, he?

En liten varmovn vil i de fleste tilfeller holde luftfuktigheten på et akseptabelt nivå. Vil en tørke så mye at innredning sprekker og håret flasser, kan en stenge lufteventiler og plassere noen bøtter med veisalt rundt i båten. Billig og effektivt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...