Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Steike... En som er enig med meg !!! Du fortjener kongens fortjeneste-medalje !!!

 

Her på BP har nesten fått fyken, fordi jeg har forklart forskjeller på Regina og Bavaria ..... Nå skjønner jeg ingenting !!

 

Mix... Er du helt sikker ?

 

:lol::lol: Rolig nå lano2, jeg har 3 millioner tilgode på båtbudsjettet mitt , og har aldri hørt om problemer i forbindelse med denne innerlineren :wink:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder avstanden mellom innerlinere og skrog/overbygg, vil jeg anbefale at man stiller dette spørsmålet til produsentene. Jeg har stilt spørsmålet for egen båt, men ikke fått svar. Derfor har jeg "kravlet" omkring i vår båt. Man kan sikkert si mye rart om den, men det er utolig mye tumleplass ombord. Eksempelvis er det mellom dieseltankene, som ligger midtskips, og gjestelugar på SB side et tomrom som er så stort at jeg kan ligge der utstrakt. Dette rommet benyttes til "ingen ting". Så til poenget, jeg har hatt mulighet for å se avstanden mellom innerliner og skrog, og dette er over alt hvor jeg har kommet til så stort, minimum 5 cm, at det må gi grunnlag for brukbar luftsirkulasjon. Men det skal bli interessant å følge hvordan Mix resonnerer videre. Dersom jeg får "ånden" over meg skal jeg punktmåle luftfuktigheten ombord. Jeg har visst utstyr til dette ett eller annet sted.

 

Så til dagens aktivitet i båten. Har nå montert en slangestuss til luftavfukteren slik at jeg kontinuerlig tømmer oppsamlingstanken.

 

 

luftavfukter2.jpg

 

 

De to luftfuktmålerne viser ganske lik luftfuktighet da jeg var i båten (etter at luftavfukteren hadde vært deaktivert 2 timer). Jeg ser ut fra dette at Wempe er bra instrumenter (har 3 forskjellige Wempe instrumenter ombord - kjøpt fra et hyggelig BP medlem).

 

 

luftfuktighet.jpg

Link to post
Share on other sites

Så lenge man ikke er gal, er vel ikke galskap å forkaste?

Jeg skal ikke diskutere hvorvidt en hobby er galskap, men har forståelse for de som måtte mene det.

Jeg har aksept fra ektefellen for at så lenge jeg koser meg med en hobby som ikke er direkte skadelidende for de andre familiemedlemmene, så er det innenfor galskapens grenser.

Et mer alvorlig spørsmål er hvorvidt min hobby knyttet til fritidsbåt er miljøgalskap - dette spørsmålet synes jeg inntil videre at det er for komplisert å forholde seg til.

Link to post
Share on other sites

Mix, jeg anser kommentaren din som sentral. Det er slik i mange plastbåter at man gjerne lager en skrogform, eventuelt setter inn forskjellige innerlinere, og deretter limer på et overskrog. Mange båter, eksempelvis Saga, har i akterområdet en glidende overgang mellom ytterskroig og innerskrog, og man kan godt forestille seg at det i dette området mellom ytterskrog og indre "skrog" kan dannes høy luftfuktighet. I prinsippet er det vel ikke dette anderledes med innerliner.

Redigert 4.5.07:Fjernet unødvendig kommentar om et medlem.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi diskutere saken - jeg er ikke helt sikker på hva Roaldbj forsøker å legge opp til.. . Mener at Lano nevnte en gang tidligere at han hadde erfart fuktighetsskader bak innerlineren på Dufouren. Jeg har også båt med innerliner og har ikke betraktet dette som noe problem hittil, og tviler vel også litt på om det kan være så ekstremt fuktig bak her.

Det er jo tidligere på tråden her konkludert med at fuktigheten utjevner seg raskt og at man derfor må tette båten helt -det skal mao ikke så stor åpning til før volumet bak innerlineren også tørker ut - eller?

Link to post
Share on other sites

La meg ta Bavaria som eksempel. Her er det som på de fleste andre båter i samme klassen(feks. Jeanneau,Beneteau,Hanse) brukt en innerliner, men jeg har overhodet ikke noe kondensproblem. Nå i skrivende stund sitter vi i båten og har 22 grader her inne, ute er det 8 grader. Har vi noe kondens? nei. Har vi noe luftfuktighet, ja, 33%. Jeg er vant til å bruke båten frem til desember, og tar den i bruk igjen fra mars. Grunnen til at det ikke er noe problemer med kondens mellom dekk,skrog, og innerliner er ganske enkel. Sandwich fra vannlinjen og opp til og med dekk. Med divinycell som distansemateriale i sandwichen er Bavaria båtene isolerte for norske forhold, og det er det ikke alle båtene her oppe som er. Det merker jeg spesielt når jeg på sommeren våkner i en kjølig båt klokken 10, stikker hodet opp av luka, og kjenner at det faktisk er varmt ute. Har i løpet av 5 år aldri våknet av at det er altfor varmt ombord. Diskusjonen om fukt og innerliner er altså ikke et Bavaria problem, så den kanonen er altså stilt i feil retning. Men jeg har hørt at svenske møbelsnekkere ikke like innerliner :wink: Båtbyggerene fra seilskutetiden ville nok heller ikke likt innerliner, men å si at innerlineren skaper kondens vil jeg gjerne ha mer konkrete eksempler på. Tror mer det kan skyldes feilkonstruerte båter med innerliner.

Link to post
Share on other sites

gimi, mitt mål i denne tråden er å etablere mer kunnskap om luftfuktighetstema i fritidsbåter.

Jeg har ingen kommersiele interesser å ivareta, utelukkende interesse om å ivareta egen båt.

Jeg er i første omgang interessert i å finne argumentene for/mot å bruke luftavfukter i forhold til luftvarmer (dvs varme ombord)

Link to post
Share on other sites

gimi, mitt mål i denne tråden er å etablere mer kunnskap om luftfuktighetstema i fritidsbåter.

Jeg har ingen kommersiele interesser å ivareta, utelukkende interesse om å ivareta egen båt.

Jeg er i første omgang interessert i å finne argumentene for/mot å bruke luftavfukter i forhold til luftvarmer (dvs varme ombord)

 

Jeg var ikke "redd" for noen skjult kommersiell agenda - det var mere kommentarene du slengte om Lano. Lano virker på meg som en mer en kompetent fritidsbåt eier som har et sunt og ikke fanatisk forhold til båten og gadgetene sine - og så er han jo fantastisk flink med replikkene.

Link to post
Share on other sites

Greit - da er formålet å få mer kunnskap om luftavfuktning ombord uten unødvendige avbrytelser i forhol til nye lesere av dette forumet.

 

Hva er dine erfaringer og innspill når det gjelder å etablere et godt inneklima i båten i løpet av vinteren?

 

Lenger oppe i tråden har jeg sagt at jeg har en Munters ombord. Båten ligger på sjøen hele året, og jeg er så fornøyd med Muntersen at jeg helt sikkert også skal ha en i neste båt (min står fastmontert ombord). Om min neste båt har innerliner eller ikke det vet jeg ikke, men som sagt har jeg ikke hittil hatt noen negativ erfaring med båt med innerliner (skrog/dekk i Sandwich).

Link to post
Share on other sites

At Lano2 ikke har nevneverdig uttalt kunnskap om dette må ikke hindre at vi diskuterer temaet videre. Jeg har forstått at Lano2 har svært begrenset kunnskap om fritidsbåter.S

 

Jeg tror ikke at man skal undervurdere kunnskapsnivået til Lano 2. Har vel sagt/skrevet tidligere at den mannen er en ingeniør. Ingeniører kan drive litt "ap" de også. Nå der gjelder denne tråden tror jeg Mr lano har peiling. Samme i en del andre tråder også. Derfor se hva som er bra/dårlig fra denne mannen.

 

Jeg tror vi har med en morsom Kamelon å gjøre, men samtidig lære av. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

La meg ta Bavaria som eksempel. Her er det som på de fleste andre båter i samme klassen(feks. Jeanneau,Beneteau,Hanse) brukt en innerliner, men jeg har overhodet ikke noe kondensproblem.

 

Jeanneu har ikke innerliner mot skroget. Derimot har den tverr og langsgående avstivere. Skroget er er heller ikke sandwich, men enkeltlaminat som er mer motstandsdyktig mot støt. Har likevel ikke kondensproblem. Når bavaria ikke er tørrere en min båt som er enkeltlaminat uten innerliner, betyr det enten at sandwichens isolerende egenskaper er oppskrytt, eller at innerlineren i bavaria gjør at man ikke får uttelling for sandwich'en i form av en tørrere båt.

 

Jeg har reagert på fukt når jeg har vært på besøk flere av mine bavariavenner..

 

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg "det meste" av utstyr i båten, men helt ærlig: Et kompass hadde vært nok.

 

Så inderlig enig.

Jøss, hva sa jeg nå? :eek:

 

Jeg ser nå at jeg har opptrådd svært uforsiktig, og utsatt meg og andre for stor fare ved å seile rundt i mange, mange år med kvarttonneren min kun utstyrt med kompass. Det kan man lese i tråd etter tråd når man får forklart sikkerhetsaspektet ved kartplotter, AIS, radar og tilogmed baugthruster. Jeg er så lei meg. Uff og uff, det skulle jeg aldri gjort.

 

Til saken;

De eneste gangene jeg har problemer med fukt, er mens båten ligger på vannet sent på høsten før opptak.

Når den er kommet opp, står alle luker og dører ombord åpne og presenningen er en meter lenger enn båten i begge ender.

MYE ventilasjon.

Ingen varme.

Ingen avfukter.

Ingen fukt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at man skal undervurdere kunnskapsnivået til Lano 2. Har vel sagt/skrevet tidligere at den mannen er en ingeniør. Ingeniører kan drive litt "ap" de også. Nå der gjelder denne tråden tror jeg Mr lano har peiling. Samme i en del andre tråder også. Derfor se hva som er bra/dårlig fra denne mannen.Jeg tror vi har med en morsom Kamelon å gjøre, men samtidig lære av. :yesnod:

Takk for korreksjonen, jeg har modifisert innlegget mitt, det inneholdt helt unødvendige formuleringer som ikke hadde noe med saken å gjøre. Det er klart at tråden må kunne inneholde både skjemt og alvor. Når fingrene på tastaturet går foran tanken - eller er det omvendt - får man ikke alltid så godt med seg humoren i innleggene. Jeg vil understreke at jeg har lært mye av denne tråden. Jeg har særlig blitt forbløffet over hvor mye fuktighet det er i luften nå i overgangen høst/vinter, og dette var vel noe av hovedpoenget til Lano2 som trådstarter. Jeg tror Lano2 har så godt utviklet humor at han har fått seg en god latter av mine formuleringer - dette har i alle fall vært hensikten min, i motsatt fall må jeg sterkt beklage det.

Link to post
Share on other sites

Jeanneu har ikke innerliner mot skroget. Derimot har den tverr og langsgående avstivere.

 

Dette skjønte jeg ikke - kan du forklare

 

Jeg har reagert på fukt når jeg har vært på besøk flere av mine bavariavenner..

 

Oppholder du deg bak innerlineren når du er på besøk, eller mener du at det generelt er fuktigere inne i en Bavaria?

Link to post
Share on other sites

Var innom Maxbo i dag og kjøpte an avfukter av merke Duracraft. Etter å ha stått påslått en time viste den 50% fuktighet ombord. Nå står det en panelovn på hele tiden ombord på 400 watt. Den hjelper trolig til å holde fuktigheten nede. I tillegg er båten isolert rundt hele på en proffesjonell måte. Dvs. at alle vinduer ble fjernet før man satte i gang med å fjerne det gamle stoffet på veggene før man la isolasjon og ny skai innvendig. Trolig derfor fuktigheten var såpass lav.

Nå står avfukteren og går men det kommer trolig noe vann i behlderen før jeg setter grensen på fuktighet noe lavere.

 

Spennende prosjekt er det i alle fall. Avfukteren var på tilbud til rundt 1100.- kroner. Den har en 2 1/2 liters tank samt at man kan koble en slange rett innpå et rør og la lat gå i en større beholder eller rett i vasken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden fuktig luft er lettere enn tørr luft så bør den vel stå så høyt som mulig, og siden kald luft er tyngere ann varm luft(som igjen kan akkumulere med vann innenfor for samme RH %).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...