Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Nå om dagene har jeg bare luftavfukter. Men har litt forskjellige vifteovner, bl.a. en som jeg tror kan gå på 2 A. Når det blir sprengkaldt - dersom det inntrer, starter jeg dieselvannvarmeren. Den er vel konstruert for å gå kontinuerlig uke etter uke.

(PS: dersom du går via Limfjorden og til Vestre Bådehavn sommeren 2008, så får du stikke innom og ikke bare gå forbi. Forøvrig en voksen trawler til SB for meg i havna - han har mye utstyr ombord)

Link to post
Share on other sites

Uansett så kan vi pånytt konkludere med at man kan enkelt komme under 50 % RH i en båt, vha luftavfukter.

( Til og med i en båt uten pinne :-)

 

Så er det jo bare opp til energibransjen å holde strømprisene nede, slik at avfukteren kan gå og gå og gå ....

 

45-50 prosent er ideelt, men for etpar dager siden kom jeg borti man-auto bryteren på Muntersen slik at den ble gående kontinuerlig natta igjennom. Neste dag da jeg var nede i båten viste Hygrometeret 17%. Det var så tørt at jeg kunne gått i kamelfrakt. :cool:

 

Men jeg rakk heldigvis å få den over i auto igjen før den gjorde skade. Hadde jeg glemt den slik en ukes tid, ville den kanskje kunne gjort skade :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ja, da er det vel kalt og tørt Roaldbj. Ideelle betingelser vil jeg tro hvis allt er frostsikret?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Treverk som ikke er lakkert kan sprekke, kvister kan poppe ut, etc. Nå er båten min lakkert, så det skal gå bra. Jeg er langt i fra eksperten på dette, men importøren av Munters fortalte meg at man kunne klare å kjøre den så kraftig at kvistene kom ut av skottene dersom den stod på manuell for lenge. Det skal jo være litt fuktighet i båten, det er jo derfor hygrostaten settes til 50%, og ikke minimum. Men jeg regner med det finnes noen eksperter her på forumet som vet mer om dette enn meg. Uansett så er det sikkert ikke 1 ukes tørking som skal til for å ødelegge ting. I følge Importøren kunne Muntersen godt gå på manuell den første tiden i båten.

 

En konsekvens av for lav fuktighet er tørre slimhinner, og gjerne påfølgende forkjølelse, derfor er 45-50% kjekt å ha. Da ligger man under verdien for mugg og korrosjon, men likevel på et behagelig nivå.

Link to post
Share on other sites

Treverk som ikke er lakkert kan sprekke, kvister kan poppe ut, etc. ...importøren av Munters fortalte meg at man kunne klare å kjøre den så kraftig at kvistene kom ut av skottene dersom den stod på manuell for lenge.

En konsekvens av for lav fuktighet er tørre slimhinner, og gjerne påfølgende forkjølelse, derfor er 45-50% kjekt å ha. Da ligger man under verdien for mugg og korrosjon, men likevel på et behagelig nivå.

 

Jeg er mer opptatt av båten enn av de menneskene som ikke er ombord i vinterhalvåret. Dersom man ikke har kvister og ikke har treverk som ikke er lakkert - hva er da de negative konsekvensen av for lav relativ luftfuktighet når temperaturen er i området 1 - 5 grader Celsius. Det er et akseptabelt svar at man ikke vet.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg i at om vinteren er det båten som teller, ikke de som ikke er ombord. Det er likevel sannsynligvis lite poeng i å dra fukten ned i 20%. Jeg er også nysgjerrig på om det finnes produkter i en båt som ikke tåler luft med feks 20% fuktighet. Feks seilduk, gummislanger, silikon pakninger, etc.

 

Hva er nedre og øvre ideell fuktighet i en båt? Noen med erfaring fra sivilforsvaret eller forsvaret som kan dette med lagring?

 

Kan jeg ved å avfukte lufta inne i båten klare å tørke skroget, slik at jeg ikke behøver å ta en vinter på land for å tørke av og til? Har 6 strøk Hempel epoxy primer..... (noen spørsmål er så dumme at de gir geniene gode ideer :lol: )

Link to post
Share on other sites

Var i båten i dag, og logget 48 % luftfuktighet. Oppdaget at det var vann i slangen ut av avfukteren. ops ops ...

Dvs: Det skal lite til, før det blir liggende vann i slangen. Nå har jeg festet den slik at det er fall hele veien frem til vasken.

 

Gradestokken viste 7+ inne i båten, selv om det var null ute.

Det var ganske fuktig under båten på betongbrygga, som tydeligvis kommer fra avfukteren. Strømregningen etter 5 uker er ca en hundrelapp.... ( 50 øre pr kw )

Link to post
Share on other sites

Kom også nettopp tilbake fra båten etter å ha tømt ut nye 2 liter vann kondensert på under ett døgn. I morgen monteres slangestuss med tømmekran og tømmeslange. Men jeg kommer til å samle vannet opp i en 20 liters kanne for å følge med hvor mye luftavfukteren fjerner i løpet av ei uke.

Den reletive luftfuktigheten var 45 %, temperatur ute ca 4 grader C.

 

Spørsmålet om høyeste anbefalte relativ luftighet tørr jeg ikke å svare på, men man unngår vel muggdannelse og rusting når den er under 60 %? Vet ikke hva inneklimaekspertene mener.

Link to post
Share on other sites

Jeg må jo si at jeg har blitt overrasket over å ha tømt ut 7 liter vann i løpet av 4 dager med luftavfukter i båten. Båten er innelukket, og med unntak av to ganske store luftinntak til motorene, er det ingen andre direkte åpninger mot uteluften. Bør jeg tette disse luftinntakene?

 

Ja, det tror jeg absolutt du bør. det er vel gjort med en plastpose på 5 minutter. Jeg har i hvertfall tettet mine innsug, og mener det hjelper.

Link to post
Share on other sites

Lano2, jeg håper at du har bedre kunnskap om luftavfuktning enn om radar - jeg holdt på å ramle av stolen da jeg leste ditt spørsmål om radar. :lol: Jeg trodde du hadde en båt du var glad i og som har en viss verdi - ... . Er det flaks som førte deg med Dufouren til Thyborøn? Det kan vel ikke ha vært radaren som geleidet deg?

Redigert: jeg har fjernet noen unødvendige formuleringer og lagt til en smily

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på verken radar eller avfukting. Dessuten hadde jeg ikke radar på Dufouren. Ikke hadde jeg kartplotter heller da jeg gikk med Dufouren til Danmark.... ( Fikk kartplotter etterhvert...)

 

Nå har jeg "det meste" av utstyr i båten, men helt ærlig: Et kompass hadde vært nok. En liten tur over dammen klarer vel de fleste uten noe som helst av navigasjonsutstyr.... ( Sør --> Danmark Og: Nord ---> Hjem igjen )

 

Var det ikke en som rodde over der...for lenge siden....?

Link to post
Share on other sites

Det var en klok sjel innom på et innlegg tidligere som forklarte det hele ganske bra. Å avfukte luften handler om å øse mer enn hva som lekker inn igjen. Har man altså en avfukter som går og går, og stadig finner like mye vann, sjekk om det lekker. I ditt tilfelle roaldbj, ville jeg definitivt testet med å tette disse innsugene for motor. Hos meg gjorde det ganske stort utslag.

Link to post
Share on other sites

Så lenge båten ikke er hermetisk lukket så vil det komme inn fuktighet utenifra. Er den nesten hermetisk lukket så kommer det bare litt inn og en luftavfukter vil klare å holde fuktnivået noe lavere inni båten enn det er på utsida. Så tett igjen så mye som mulig, Ta litt McGyver tape og plast og tett igjen alle åpninger.

Link to post
Share on other sites

Taping av innsugingshull til båten er under forberedelse. I dag kl 12 hadde det påny samlet seg opp 2 liter vann i tanken til luftavfukteren fra kl 17 i går. Nå var relativ fuktighet 42 prosent. Jeg har hatt litt interesse av å følge dette prosjektet, og antar at denne årstiden med hyppige temperaturendringer som har variert fra ca 13 grader til minus et par grader er en "gunstig" periode for luftavfukterne.

Link to post
Share on other sites

Sånn er det bare når båten har innerliner.... All fukten har samlet seg opp der over lang tid.

Dette har du helt rett i er et problem.

Problemet er at det er fullstendig tette materialer mot hverandre, og ofte dårlig lufting mellom skrog og innerliner i endene.

Luftlaget mellom skroget virker dog som et isolasjonslag, problemet er bare at det er for tett.

Det blir nærmest som å legge byggningsplast både på innsiden og utsiden av veggene i et hus.

En skikkelig kondensproduserende effekt er resultatet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...