Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Min båtnabo i en småbåthavn på Østlandet har advart meg kraftig mot å bruke Biltema-olje på min innenbords diesel (36 HK). Mannen er bilmekaniker. Han hevder at det er velkjent blant norske verksteder at det stadig vekk kommer inn biler hvor motoren har brutt sammen (skjært seg) etter bruk at Biltema-olje, og at et utall motorhavarier i bil og båt kunne vært unngått dersom eieren hadde "spandert skikkelig olje". Jeg synes jo dette er en besynderlig påstand. Jeg har bare mine egne erfaringer å bygge på, og olje fra Biltema fungerer fremragende på min motor, men min båtnabo sier "da har du hatt flaks". Han sier at jeg trenger ikke spørre mange mekanikere/verksteder for å få bekreftet hans påstand. "Problemet er velkjent i bransjen," hevder han. For meg lyder det snarere som et forsøk på å få folk til å kjøpe dyrere olje. Er det her på forumet *fagfolk* med synspunkter på dette? Mekanikere, vekstedsfolk?

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Kjøp olje på Felleskjøpet. De selger Statoil oljer i sin egen embalasje i store kanner til lav pris.

 

Selv har jeg god erfaring med Biltema olje. Har brukt 5W-50 syntetisk Biltema på en av mine biler i mange år med godt resultat, på min relativt nye BMW som har gått med Mobil 1 0W-50 eller 5W-50 har jeg derimot hatt motorhavari.

Link to post
Share on other sites

Min båtnabo i en småbåthavn på Østlandet har advart meg kraftig mot å bruke Biltema-olje på min innenbords diesel (36 HK). Mannen er bilmekaniker. Han hevder at det er velkjent blant norske verksteder at det stadig vekk kommer inn biler hvor motoren har brutt sammen (skjært seg) etter bruk at Biltema-olje, og at et utall motorhavarier i bil og båt kunne vært unngått dersom eieren hadde "spandert skikkelig olje". Jeg synes jo dette er en besynderlig påstand. Jeg har bare mine egne erfaringer å bygge på, og olje fra Biltema fungerer fremragende på min motor, men min båtnabo sier "da har du hatt flaks". Han sier at jeg trenger ikke spørre mange mekanikere/verksteder for å få bekreftet hans påstand. "Problemet er velkjent i bransjen," hevder han. For meg lyder det snarere som et forsøk på å få folk til å kjøpe dyrere olje. Er det her på forumet *fagfolk* med synspunkter på dette? Mekanikere, vekstedsfolk?

 

Stephan

 

Det er i sannhet en besynderlig påstand, til en viss grad. Forholdet er at Biltama i sitt utvalg av mineraloljer kun har 10W-30 og 10w-40. Selv om Biltema reklamerer med at dette er olje for bensin og dieselmotorer, er det dieselmotorfabrikanter som forbyr bruk av denne viskositeten. Huldas motorfabrikant, GM, er en av dem. En enda større andel dieselmotorfabrikanter forbyr bruk av del- og helsyntetiske oljer.

 

Dette er mao generelt, og ikke noe som gjelder Biltema spesielt. Biltema har ingen raffenerier, og lager ikke oljen sin selv. Så vidt jeg vet har heller ikke Statoil eget raffeneri som lager smøreolje. En gang i verden ble Statoil smøreolje produsert av BP.

Link to post
Share on other sites

Alle olje som som selges i Norge er etter API standard og følger en motorfabrikantenes krav har det ingen betydning hvor en kjøper oljen. Du kan trygt kjøpe oljen hos Biltema så lenge spesifikasjonene er tilpasset din motor. Felleskjøpet er vel bondesup. så der kan en kanskje få igjen litt skattepenger :wink:

Link to post
Share on other sites

.... Huldas motorfabrikant, GM, er en av dem. ....

 

GM har visstnok noen spesielle spesifikasjoner.

Jeg har f.eks i mine 15 år med Wichmann 5DCT ombord i Poseidon alltid benyttet en singlegrade 30 olje fra Statoil på motoren. Men ved kjøp av oljen fra engroslageret har jeg også funnet ut at Statoil har en tilsvarende olje, som er merket spesielt med at den er for GM sine motorer. Hva det går på vet jeg ikke, men den skal altså være tilpasset GMs ønsker og krav.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sitat fra et nettforum: http://www.gatago.org/no/teknologi/bil/43279972.html

 

"Jeg har min info fra en som jobber i Statoil med salg av smøreoljer. Han

sier at FK-oljen er fra Statoil, og at BT-oljen (Biltema) var det tidligere men

ikke er det nå lenger."

 

Men i denne fra 2005 hevdes det at Biltema er Statoil-olje http://www.cosworth.no/forum/lofiversion/i....php/t2279.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ser Bt. stort sett kjøretr med ACEA: A3,B3 API: SL/CF og ingen produsentspesifikke godkjenninger som f.eks. VP-VDS-2/3, MB 228/229 osv...

Synes det i det hele er litt dårlig dokumentasjon på hvor Biltema-oljen stammer i fra :confused:

Stoler litt mer på FK-oljen, sånn subjektivt sett.

 

Men nå sitter jeg med 200 ltr. Sunoco Super C, så da trenger man ikke tenke olje på en stund :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om hvem som leverer oljen til Felleskjøpet. Det står Statoil som leverandør på websidene for all oljen, og på alle HMS datablad står det Statoil.

 

Om det er Statoil selv eller andre som produserer oljen har mindre betydning, da dette jo er et produkt som Statoil garanterer kvaliteten på.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om hvem som leverer oljen til Felleskjøpet. Det står Statoil som leverandør på websidene for all oljen, og på alle HMS datablad står det Statoil.

Ja, FK er gode på opplyse opprinnelsen til oljen. Om nå bare Biltema kunna vært like gode på det. Det må jo bety bedre salg. Skjønner ikke påstanden i det cosworth-forumet at Bt. ikke har lov il å oppgi f.eks. Statoil som produsent, når FK oppgir det for sine produkter.. :confused:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Biltema kan vi bare spekulere i hvem som leverer oljen.

 

Selv har jeg gjort det enkle valget å gå for en anerkjent olje fra en av de største produsentene.

Quaker State er bra saker, og prisen er hyggelig med gode kontakter :)

Forøvrig samme leverandør som Trygve Hegnars Grace har brukt (ihvertfall tidligere, usikker på om hun bruker det nå), der går det visstnok 600 liter motorolje pr, skift..

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Reginol drev opprinnelig med raffinering av spillolje, derav navnet. Men det må være minst 20 år siden. Etterpå har de (og Viking-olje) solgt olje fra en annen produsent under eget navn.

Viking var iallfall Statoil tidligere, det har jeg sett med egne øyne. :smiley:

Men som mange sier er dette egentlig uinteressant, det som teller er at oljens spesifikasjon er slik man ønsker.

Det må være åpenbart at ikke Biltema vil risikere sitt gode navn og rykte på en mindreverdig olje som fører til havari.

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med singlegrade olje? Prisen? Eller smører den bedre enn multigrade så lenge temperaturen er riktig?

 

Litt forenklet kan multigradeolje sies å være en single grade som er blitt tilsatt et temperaturavhengig fortykningsstoff. Dette betyr at muligradeoljen får en viss evne til å tilpasse seg omgivelsestemperaturen, ved at viskositeten endres.

 

Dette fortykningsstoffet har imidlertid en tendens til å ødelegges gjennom bruk, spesielt hvor man får store flatebelastinger, som f.eks i gear. Og når fortykningsstoffet er dårligere blir oljene tynnere, og smørevnen kan lide. Derfor vil en singlegradeolje, som er uten det stoffet, "holde seg bedre" over lang tid; og når temperatursvingningene er begrenset er den minst like god som andre oljer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

GM har visstnok noen spesielle spesifikasjoner.

Jeg har f.eks i mine 15 år med Wichmann 5DCT ombord i Poseidon alltid benyttet en singlegrade 30 olje fra Statoil på motoren. Men ved kjøp av oljen fra engroslageret har jeg også funnet ut at Statoil har en tilsvarende olje, som er merket spesielt med at den er for GM sine motorer. Hva det går på vet jeg ikke, men den skal altså være tilpasset GMs ønsker og krav.

 

 

Tror ikke GM er så spesiell, dog har hurtigløpende V8'ere høy lagerbelastning. SEA 30 er 'preferred'.

Link to post
Share on other sites

SAE 30 er/var også anbefalt på TAMD41A fra 89 i allefall, men dette var import maskiner fra USA.. Det kan tenkes de stiller andre krav med tanke på reklamasjoner og slikt for alt jeg vet. Men begge motorene var tydelig merket med gule SAE30 merker på begge termostathusene.. De fikk aldri noe annet å smøre seg med i min tid heller.

 

Det er vel gjerne noen som tror at dess større sprnag det er i viskositeten dess bedre er oljen, men det stiller jeg meg litt tvilenede til.. Jeg tror ikke det er mulig å få både i pose og sekk her heller..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte gammel klassiker som matpakkebil sammenhengende i 3 år for noen år siden. Hadde tenkt å overhale toppen, men kom liksom aldri i gang... Det var slitegroper i begge kammene og alle løfterne. Helt umulig å justere bort ventiltikking, for å si det mildt. Jeg kjøpte et komplett topplokk fra Sverige, med fine kammer og løftere. Planen var å bytte ventiltetninger, porte kanalene samt plane toppen en smule. Deretter skulle toppen byttes, rett og slett.

 

Jeg kjørte på Biltemas helsyntetiske 5-50 i alle disse årene, og toppen ble ikke verre. Det året jeg kjørte minst av disse tre, tilbakela jeg 26 000 km. Bilen ble solgt til min svoger, som fortsatt har den i daglig drift. Han bruker også samme olje fra Biltema. Og svenske-toppen ligger fortsatt på vent...

 

Om Biltemas 5-50 olje var av dårlig kvalitet, ville jeg slitt ut det omtalte topplokket på kort tid. Jeg har ingen betenkeligheter med å benytte Biltema olje.

 

Biltemas oljefilter, derimot... :wink:

Redigert av 650CC (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

GM har visstnok noen spesielle spesifikasjoner.

....også funnet ut at Statoil har en tilsvarende olje, som er merket spesielt med at den er for GM sine motorer.

GM Detroit Diesel 2-taktere (så vidt jeg vet hele rukla, 53, 71, 92 og 149 seriene) skal ha singlegrade 30 olje. Resten av GM motorene vet jeg ikke annet enn Detroit Diesel 8.2 (4-takter) som skal ha multigrade olje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...