Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Det er klart at det er forskjeller på oljen i tillegg til SAE og ACEA normen. Ser vi på tilleggkravene som de enkelte motorfabrikanter stiller utenom SAE/ACEA normen så finner vi dette for Biltema oljen..

 

MB 228.3

Volvo VDS 3

MAN 3275

Allison C-4

 

Hver av disse fabrikantene stiller enkelte tilleggskrav som finnes i de respektive spesifiksjoner... om den nevte Biltema oljen tilfredstiller alle disse kravene i tillegg til SAE/ACEA...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det er ikke lett altid å vite hvilken olje som passer til den og den bilen. det står ofte 3 eller 4 fabrikanter som sydvetsen viser til bak på kannen. hva da om alle andre spesifikasjonene stemmer, men ikke disse fabrikant kodene . bilen\fabrikken krever en med feks mb (for mercedes ) eller bmw kode . vw har mange særeegne spesifikasjoner , ford mfl .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hadde ett tilfelle når jeg jobbet for hyundai.. kom inn til første oljeskift etter 105000 km .accent dette ...tikket\klakket noe helt jævelig.. måtte demont toppdeksel som veide 3 kg mer en det skulle pga avleiringer\slam.. hvordan kan noen ha gått glipp av at olje skal byttes med jevne mellomrom?????????
Dette er vel elementært for en mekaniker? Veldig mange damer jeg kjenner betrakter vedlikehold og service (på bil vel og merke) som en uforutsett utgift og "penger ut av vinduet", og vil helst kjøpe ny bil fordi det er så dyrt å ha den gamle. Det 37nde paret med støvletter er noe helt annet, eller ny "snake oil" til ansiktet. Og på rosa sider ler de seg antakelig skvett ihjel av oss som sitter og skriver ut over nettene om hvilken olje vi bruker på båten..

 

PS: Sjekk amerikanske forum og diskusjoner vedr. olje til bil. Det kan se ut som olje rett og slett seiler opp som USAs største religion om kort tid.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel elementært for en mekaniker? Veldig mange damer jeg kjenner betrakter vedlikehold og service (på bil vel og merke) som en uforutsett utgift og "penger ut av vinduet", og vil helst kjøpe ny bil fordi det er så dyrt å ha den gamle. Det 37nde paret med støvletter er noe helt annet, eller ny "snake oil" til ansiktet. Og på rosa sider ler de seg antakelig skvett ihjel av oss som sitter og skriver ut over nettene om hvilken olje vi bruker på båten..

 

 

Dette var kjente toner......... :lol: :lol: :lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

PS: Sjekk amerikanske forum og diskusjoner vedr. olje til bil. Det kan se ut som olje rett og slett seiler opp som USAs største religion om kort tid.

Det rekker vel å lese denne tråden så får man samme inntrykket, og det er liten tvil på hvem som er selveste Gammel Erik i denne "relegionsdebatten" her i allefall..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

For de som har tatt seg tid og lest linken jeg la ut, så kan jeg legge til noen erfaringer som da er relatert til det med Sludge i bilmotorer. Min erfaring fra tiden som på et merkeverksted, var at vi brukte syntetisk olje obligatorisk på service. De som ikke ville ha syntetisk olje måtte melde fra om dette, og fikk da fylt på en rimeligere olje.

 

Så oppsto det problemer med sludge, men det rare var at de andre forhandlerne rundt om i landet som da brukte billigere standard olje obligatorisk, ikke hadde disse problemene. Bortsett da i de tilfellene hvor kundene hos dem hadde bedt om den oljen som vi brukte obligatorisk. For ordens skyld så er det snakk om samme fabrikat olje, men med forskjellige kvaliteter.

 

Min oppfordring er derfor: Slike problemer som da oppdages hos en forhandler eller importør og som da fører til individuelle problemer, vil blir rettet på. Dette har ikke nødvendigvis noe med kvaliteten på oljen å gjøre, men kombinasjonen motor / motorolje.

 

Det er også godt kjent at noen motorer med hydrauliske ventilløftere ikke liker noen spesifikke oljetyper, og at ventilklaringene blir feil.

Man bør derfor etter min mening bruke noe som erfaringsvis virker, for driver man å bytte frem og tilbake hele tiden for å spare en krone her og en krone der, så vet man aldri hva resultatet kan bli.

 

Man kjøper litt trygghet ved å bruke motorfabrikkantens anbefalte produkter.

 

Hvordan oljen ser ut når du fyller den på spiller svært liten rolle, spørsmålet er hvordan den ser ut når du tapper den av og hvordan det ser ut innvendig i motoren.

 

Se etter sort og lysebrunt belegg der oljen holder en temperatur mellom 60 og 180 grader, og se etter grått eller hvitt belegg i innsug. (Ventiltallerkener). Da ser en forskjellene på oljen som brukes.

På mange måter er denne diskusjonen litt latterlig synes jeg, for nok en gang skal de som er kjipe forsøke å få en bekreftelse på at de ikke utsettes for risiko ved å handle billig.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at man automatisk får gode produkter med å betale mer, men det er ingen som kan levere kvalitet og samtidig god kvalifisert support uten å tjene penger. Slik er det bare.

For de av oss som liker en god biff ser fremtiden ganske dyster ut. Når slakterne til slutt er utkonkurert kan vi slite med trevlene på Rema resten av livet. Samme sak.

Link to post
Share on other sites

På mange måter er denne diskusjonen litt latterlig synes jeg,

Jeg kunne ikke vær mere enig i dette, og på meg virker det som om de som kan dette eller tror de kan dette forsøker å latterliggjøre oss er amatører på feltet og som fortrinnsvis forholder seg til specen som motorprodusenten anbefaler..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...for nok en gang skal de som er kjipe forsøke å få en bekreftelse på at de ikke utsettes for risiko ved å handle billig.
Tenkte samme tanken. Det blir lett slik med mange av de "litt mer religiøse" diskusjonene her enten det gjelder olje, Biltema, prøysiske båter eller annet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det rekker vel å lese denne tråden så får man samme inntrykket, og det er liten tvil på hvem som er selveste Gammel Erik i denne "relegionsdebatten" her i allefall..

 

Synes nå dette hittil har vært en av de mest siviliserte "oljetrådene" på lenge. :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

- men hva skjer hvis man alltid har brukt en dårlig olje og da plutselig finner ut at man ikke skal være "kjip" mer.

 

Løsner alle avleiringer og havari er et faktum da eller, slik at man egentlig bare bør fortsette å bruke "dårlig" olje ?

 

(Hilsen en som har overtatt en båt som har gått på Biltema olje siden den var ny i 2001, og da faktisk på feil spec. 10w/40 istedenfor 15w/40)

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så er det ikke noen grunn til panikk før det motsatte er bevist. Det første man ser etter er belegg i smøresystemet som da utseendemessig kan virke unormalt. Hvis motoren har belegg som ikke lar seg løse opp, så trenger ikke dette å bety så mye, og det trenger nødvendigvis ikke å bety at oljen har vært av dårlig kvalitet heller.

Det kan like godt skyldes at oljen ikke har blitt skiftet ofte nok.

 

Så vet vi jo at en motor er sammensatt med ganske små klaringer eller toleranser, og derfor ikke tåler partikler i smøresystemet. Det er fortrinnsvis på trykksiden, det vil si etter filteret at partikler i oljen er kritisk, men denne delen av systemet er ikke blottet for øyet.

 

Se derfor etter på steder som under oljepåfyllingslokket og der oljefilteret er skrudd fast. Finnes det belegg her eller klumper, så bør man skifte olje litt oftere en tid og se utviklingen an. Det er ofte de rensende egenskapene i oljen som forsvinner først, og ved å skifte olje litt ofte, vil man klare å rense ut en del. Det er ikke så mye å bry seg om hvis litt belegg sitter fast, for det sitter bare der.

Det er svært lite sannsynlig at man har problematisk belegg eller partikler i den delen av anlegge som er trykksmurt, og med normalt vedlikehold vil motoren repparere dette selv.

 

Observeres slagg, så er man jo selvfølgelig litt mer bekymret, og da bør man sjekke under toppdekselet for her er punkttemperaturen høyest i motoren. Det er mange som er redde for å fjerne slagg mekanisk under toppdeksel etc. fordi man tror dette kommer inn i smøresystemet. Jeg frykter ikke dette, for det er umulig å presse partikler fra et trykkløst system og inn i den trykksatte delen av systemet.

 

Man vil få en del partikler ned i bunnpannen som da vil samle seg der og i filteret. Etter noen filterskift og oljeskift er tilstanden ofte stabil igjen. Jeg har personlig renset opp flere motorer med å blande inn 50 % diesel i smøreoljen uten at motorene har tatt skade.

Man kjører da selvsagt ikke motoren med belastning.

Skal man først rense ut et smøresystem, skal man huske på at avleiringene har oppstått på grunn av temperatur og svikt i oljens egenskaper til å rense. Den beste måten for rensing er derfor å kjøre motoren med god olje over lange tidsintervaller uten belastning for å holde temperaturen nede.

 

Ta noen bilder, for et bilde forteller mer enn 1000 ord. Og husk på til slutt, det er ikke grunn til bekymring før et potensielt problem er påvist.

Link to post
Share on other sites

- Det var et meget informativt og nyttig innlegg Ole Petter. - Slike innlegg liker jeg. Det gjør at også vi med tommeltotter og null peiling kan avdekke tidlige sykdomstegn, og kanskje rette opp før skaden har skjedd. ( Uavhengig av hvilket merke olje vi bruker ) :cheers:

Link to post
Share on other sites

Man kjøper litt trygghet ved å bruke motorfabrikkantens anbefalte produkter.

 

 

På mange måter er denne diskusjonen litt latterlig synes jeg, for nok en gang skal de som er kjipe forsøke å få en bekreftelse på at de ikke utsettes for risiko ved å handle billig.

 

Det er ikke nødvendigvis slik at man automatisk får gode produkter med å betale mer, men det er ingen som kan levere kvalitet og samtidig god kvalifisert support uten å tjene penger. Slik er det bare.

For de av oss som liker en god biff ser fremtiden ganske dyster ut. Når slakterne til slutt er utkonkurert kan vi slite med trevlene på Rema resten av livet. Samme sak.

 

Her blir det blandet litt av hvert.

 

Til min Yanmar står det følgende i manualen:

 

"(1) Valg av smøreolje til motoren

Bruk føgende smøreolje:

. API-klassifisering ......................CD

SAE-viskositet.................... 15W40"

 

Hvilken olje skal jeg velge uten å bli latterliggjort? eller for ikke å være kjiip?

 

Er det f.eks ok å betale et verksted kr 100 pr liter, men ikke ok å kjøpe nøyaktig samme olje til innkjøpspris for 25 og gjøre jobben selv?

 

Ja jeg har en service-innstilt mekaniker som har tatt service på motoren, og jeg har ikke problem med å betale det han skal ha...også for oljen. Synes egentlig han fakturerte for lite........

Link to post
Share on other sites

... så da dro jeg innom Biltema, på vei til Flesland for å hente bekjente. Men - den nye turbodielseloljen med gode specs er ikke kommet fra sveariket ennå. Mulig i løpet av april ... typisk.

 

Men jeg plukket med meg en reseverimpeller :-) jfr en annen tråd.

 

PS: BT-karene sa at oljen produseres og tappes hos samme leverandør i Sverige som Statoil benytter ... vet ikke jo om det stemmer, men dette har jo mange hevdet tidligere.

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brukt Biltema sine oljer på våres biler i snart ti år uten noen form for problemer. Har ikke sett tegn til avleiringer i topplokk eler andre steder, oljefilter derimot har jeg alltid kjøpt hos merkeforhandler.

Dersom noen tror at BT merker oljer med spesifikasjoner som ikke er i henhold til innhold har de ikke peiling på hva de snakker om, en bedrift av en slik størrelse ville aldri risikere problemene som eventuelt kunne oppstå ved en slik praksis.

 

Dersom oljen har riktig viskositet og oppfyller kvalitetskravene til motorleverandør har dere ingenting å frykte enten oljen kommer fra BT eller andre leverandører.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt påstanden at Biltema ikke har den type olje som passer for båtmotoren;

 

I min instr. bok (volvo penta 2020)står det at man skal benytte olje 15w/40 Kvalitet: CD, CE, CF,CF-4, CG-4

 

På oljekannen som er brukt står det 10w/40 TIlfredstiller kvalitet ACEA, a3/B3, API, SJ/CF

 

Jeg kan da ikke skjønne annet enn at denne oljen da skal tilfredstille kravene til kvalitet eller har jeg da misforstått alt ?

Link to post
Share on other sites

gjentar spørsmålet til det kjedsommelige til jeg får svar.. spec n er en ting. hva med holdbarheten over tid? holder en olje fra biltema like lenge \ er den like god som en kvalitets olje når den blir byttet ut?

se på billig dekk. de klarer da krava for e merking ol . men noen er jo direkte livsfarlige på bløtt føre , og ved vannplaning.. er de også like gode som dyrere dekk fordi de klarer krava? mulig spesifikasjonskrava er høyere på olje for alt jeg vet , men selv om en olje klarer krava, betyr vel ikke at den er akkurat like god som en som klarer de med glans .

cristian . du skriver at biltema ikke ville risikere noe ved å selge dålig olje , men hvorfor stoler du ikke på filterne ?? bortimot samma risikoen for feil der .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke jeg. For min del snakker vi om en seilbåt - Motoren har gått max 100 timer pr. sesong og olje og filter blir byttet hvert høst. Selv om Biltema sin olje er aldri så dårlig kan jeg ikke i min villeste fantasi tro at den ikke holder egenskapene i 100 driftstimer. Så dårlig kan den rett og slett ikke være

( ut i fra ren logisk tenkning, uten å egentlig ha noe greie på det)

Link to post
Share on other sites

enig. men at man ikke får lov til å tro at et billig merke KAN være noe ( ikke mye selvsagt ) dårligere enn et kvalitets merke.

det er det som rir meg ;-) selvsagt er den brukelig til sikkert det meste , men jeg tror det finnes enda bedre olje på markede enn biltema sin . selv med samme spesifikasjonene..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

gjentar spørsmålet til det kjedsommelige til jeg får svar.. spec n er en ting. hva med holdbarheten over tid? holder en olje fra biltema like lenge \ er den like god som en kvalitets olje når den blir byttet ut?

Blir olja automatisk dårligere når det står Biltema på flaska istedetfor Mobil/Statoil..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest at BT var blitt den største selgeren av motorolje i Norge, dersom denne oljen er "dårlig vare" burde det vel ha kommet frem noen skrekk historier om motorhaveri.

Har selv brukt BT olje på mye rart av motorer uten noen problemer. Mine biler har gjerne gått oppunder 300' før de er blitt solgt og benyttet BT olje på de fleste, aldri noen svakhetstegn som kan tilsi oljekvaliteten, heller motsatt..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...