Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Biltema sine produkter er ikke av høyseste kvalitet, men hvis motorolje de selger (som de ikke raffinerer selv) er såpass dårlig at den ødelegger motorer burde den vel bli tatt av markedet. Selv tar jeg ikke sjansen.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Synes det er trist og direkte latterlig og ulovlig at Biltemas produkter skal henges ut her uten noen form for dokkumentasjon ,bare slarv fra seloppnevte forståsepåere og grådige konkurenter. Det er noe som heter tomme tønner ramler mest.

Hva tror dere prisen til merkeforhanlere av olje, impellere osv ville vært om det ikke har eksistert buttikker som Biltema ?

Skal noen henges ut med navn synes jeg det må kreves mere en bare ondsinnet sladder.

Link to post
Share on other sites

Synes det er trist og direkte latterlig og ulovlig at Biltemas produkter skal henges ut her uten noen form for dokkumentasjon ,bare slarv fra seloppnevte forståsepåere og grådige konkurenter. Det er noe som heter tomme tønner ramler mest.

Hva tror dere prisen til merkeforhanlere av olje, impellere osv ville vært om det ikke har eksistert buttikker som Biltema ?

Skal noen henges ut med navn synes jeg det må kreves mere en bare ondsinnet sladder.

Det er vel mer udokumenterte og personlige meninger enn noe annet det her er snakk om.

Vi har alle forskjellige meninger, og personlig setter jeg ikke min fot inne på Biltema. Ikke på grunn av at produktene nødvendigvis er dårlige, for jeg kjenner svært lite til det de selger.

 

Kanskje er jeg gammeldags og setter pris på å møte noen bak disken som kan litt mer enn å slå opp delenr. I en katalog. Når det gjelder sporbarhet av feil, så liker jeg å ha litt kontroll på tingene, og da gjerne med hjelp av de jeg kan stole på i handel.

 

En gang hadde jeg ikke mer totaktolje til motorsagen, og ville sage trær. Jeg blandet noe husholdningsolje i bensinen og benyttet også oljen til sagkjedeolje. Det gikk veldig bra første dagen, men neste dag gikk det dårlig.

 

Soyaoljen eller hva det var på oljetanken til smøring av kjedet hadde blitt til is fordi det var kuldegrader i boden.

 

Jeg måtte tine sagen ved peisen i hytten, og så var alt vel igjen. Sagen som den gang var ny virker den dag i dag, men jeg var jo villig til å ta risikoen den gang. Noe jeg da ikke normalt aksepterer å gjøre ellers.

Hvis jeg da senere skulle komme i skade for å bruke Biltema olje en gang og sagen går føyken, så kunne jeg allikevel aldri funnet på å skylde på Biltema, for alt har som regel en mer sammensatt forhistorie.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men hva har nå soyaolje med Biltemas oljer å gjøre ? :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Min dokumentasjon er personlig erfaring. selvsagt er mange av produktene til biltema bra, men det er mange dårlige også. Utifra at noen av de kjemikaliene jeg har kjøpt på biltema har hatt varierende kvalitet tar jeg derfor ikke sjansen på å kjøre med biltema olje.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Så sant, så sant fiskebat.

 

Jeg pleier å handle olje direkte fra tankanlegg hos Shell eller Mobil og får like gode priser som hos Biltema. Alle oljer har bestemte klasser og får du en olje i riktig klasse er det det samme hvilket navn som står på dunken. De steinknuserdieslene jeg omgir meg med kunne jeg gjerne brukt Biltema olje på men det er 100 ganger lengre til Biltema enn til Mobil...

 

En annen sak er jo Biltemas rødsprit. Flaskene inneholdt ikke det de skulle og selv om dette ikke var Biltema selv som hadde gjort feil så kan en jo spørre seg om hvor kvalitetssikringen er. Den aktuelle produsenten har tydeligvis ikke kontroll på hva de gjør og Biltema har jo heller ikke kontroll med produsenten. Her er flere ledd som har sviktet og ingen oppdaget noe før en død mann dukket opp på siden av en rødspritflaske... Kanskje dette er det virkelige problemet med "billigsjapper" :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

men skal man drikke rødsprit ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

white spirit kan neppe drikkes. bare lukta tar jo knekken på selv den mest drevne misbruker :eek:

 

White spirit er et petroleumsdestillat. Å få i seg en liten slurk av dette produktet kan i verste fall føre til alvorlig lungepåvirkning.

Tegn på lungepåvirkning er hoste, tungpustethet og eventuelt sløvhet. White spirit vil kunne irritere mage og tarmsystemet og føre til kvalme og oppkast. Dersom større mengder er drukket kan også andre forgiftningssymptomer oppstå.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er vel mer udokumenterte og personlige meninger enn noe annet det her er snakk om.

Vi har alle forskjellige meninger, og personlig setter jeg ikke min fot inne på Biltema. Ikke på grunn av at produktene nødvendigvis er dårlige, for jeg kjenner svært lite til det de selger.

 

Kanskje er jeg gammeldags og setter pris på å møte noen bak disken som kan litt mer enn å slå opp delenr. I en katalog. Når det gjelder sporbarhet av feil, så liker jeg å ha litt kontroll på tingene, og da gjerne med hjelp av de jeg kan stole på i handel.

 

 

Så sant, så sant fiskebat.

 

Jeg pleier å handle olje direkte fra tankanlegg hos Shell eller Mobil og får like gode priser som hos Biltema. Alle oljer har bestemte klasser og får du en olje i riktig klasse er det det samme hvilket navn som står på dunken. De steinknuserdieslene jeg omgir meg med kunne jeg gjerne brukt Biltema olje på men det er 100 ganger lengre til Biltema enn til Mobil...

 

En annen sak er jo Biltemas rødsprit. Flaskene inneholdt ikke det de skulle og selv om dette ikke var Biltema selv som hadde gjort feil så kan en jo spørre seg om hvor kvalitetssikringen er. Den aktuelle produsenten har tydeligvis ikke kontroll på hva de gjør og Biltema har jo heller ikke kontroll med produsenten. Her er flere ledd som har sviktet og ingen oppdaget noe før en død mann dukket opp på siden av en rødspritflaske... Kanskje dette er det virkelige problemet med "billigsjapper"

 

Ja, ja, da er vi avgårde igjen. Ikke bruk det, for jeg vet ikke hva de har, og jeg gidder ikke å sjekke. Men de har i hvert fall ikke greie på det de selger.... Ole Petter da, dette er ikke helt på høyde med det du pleier å skrive. Jeg kjenner bare Biltama i Sarpsborg, Fredrikstad og Sandefjord. De gangene jeg spør får jeg vettuge svar på det jeg spør om. Det kommer vel kanskje noen ganger an på hvordan man spør.

 

Steinknuserdiesler går heller dårlig på oljen til Biltema. Helt til nå i det siste som de har fått 15W- 40, som kanskje kan brukes.

 

Kvalitetssikring, hvem er det nå som har det. Sporbarhet, hvem er det nå som har det. Man fant meget raskt tapperiet som hadde levert rødspriten. ISO sier noe om ansvarsfordeling. Man skal stole på at leverandøren, altså at forrige ledd har gjort jobben sin. Tar man dette et bitte lite skritt videre, kan man gå over til produkter som virkelig er beregnet til konsum. Rødsprit er ikke det. For et par uker siden, etter alle de blemmene som har vært med billigsjappa Gilde, var det noen tonn pølse som måtte trekkes tilbake fra hyllene. Dette var et produkt som vitterligen var beregnet på å havne i magen. Tine har vel også hatt noen kuer på skauen.

 

Men ellers så er jeg enig i SveinHa når det gjelder konklusjonen om at hvis oljen holder en standard, så gjør den det. Dessuten er Norge fremdeles medlem av Nato, det er noe der også.

Link to post
Share on other sites

white spirit kan neppe drikkes. bare lukta tar jo knekken på selv den mest drevne misbruker :eek:

 

White spirit er et petroleumsdestillat. Å få i seg en liten slurk av dette produktet kan i verste fall føre til alvorlig lungepåvirkning.

Tegn på lungepåvirkning er hoste, tungpustethet og eventuelt sløvhet. White spirit vil kunne irritere mage og tarmsystemet og føre til kvalme og oppkast. Dersom større mengder er drukket kan også andre forgiftningssymptomer oppstå.

Det du egentlig sier er at white spirit kan drikkes, for det er jo tydeligvis ikke så farlig som "den nye rødspriten".

Jeg blir ikke lurt to ganger må du tro, og litt :puke: tåler vi jo fint en gang i mellom.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med å kjøpe orginal del eller olje fra motorselgeren er at en er sikkrere på at produktet passer, ikke at det er bedre.

Skall man henge ut noen med navn på nettet bør feilen på produktet kunne dokumenters av den som gjør det , når det gjelder rødspriten til Biltema er det for noen blitt litt vanskelig .

 

Hva med denne:

 

Ikke kjøp spritkompass fra Kompasshuset , billig dritt , fikk forferdelig skall bank og gikk og på en grunne da det sluttet å virke, Ligg unna ,kjøp ikke disse drittkompassene fra Kompasshuset. Enkelte burde kjenne seg litt igjenn her , det oppståtte skyldes aldri egne feil.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte innom Biltema, de har jo så enormt mye forskjellig. Og så er det så mye billig der. Hva kjøper jeg der?

 

Ikke så veldig mye etterhvert, har blitt mye skuffelser men også en del helt greit. Flate "Irvin" bor f.eks. , får en pakke med 4-5-6 bor for samme prisen som ett hos andre. De er helt greie og bore med. Forlengeren til de samme borene derimot er noe søppel som knapt kan brukes. Murerskjeer til noen få kroner, kan vel knapt mislykkes med de.

 

Kjempebillige langvatere, finner du et som viser rett er det helt greit. Husk å sjekke at bobla viser det samme fra begge sider. En god del fastnøkler med 10 års garanti fungerer greit, skrallene med samme 10 års garanti kan løsne i skruene som holder dekselet men pytt, man har jo lock tite.(Hvorfor kunne ikke Biltema spandert noe tilsvarende, spandert 5 øre ekstra og blitt kvitt problemet?)

 

Den elektriske stiftepistolen jeg kjøpte stiftet 2 og 3 stift av gangen så slike ting kjøper jeg ikke der lenger.

 

Hva har dette med smøreolje å gjøre? Ingenting og alt...... i mine øyne. Mureskje og annet billig ræl som jeg kan leve med om har kort levetid, det er greit. Men smøreolje og deler som kan være avgjørende for liv og helse, som deler til forstilling og bremser, deler til båten o.l. Aldri i verden.

 

Hadde jeg vært daglig leder for en bedrift som hadde fått så mye pepper som Biltema, og det hadde vært lite eller intet hold i kritikken, hadde jeg til stadighet kommentert dette, ikke minst her på forumet. Er det noen, som noensinne har hørt eller lest et dementi fra det holdet? Er det ingen som synes det er rart at kritikk aldri blir besvart fra ansvarlig hold hos nevnte selskap? (Jo det kom visst en kommentar etter dødsfallene pga. rødspriten.) Kan vi annet enn tro det er god grunn til all kritikken?

 

Jeg vet hva jeg tror.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ofte innom Biltema, de har jo så enormt mye forskjellig. Og så er det så mye billig der. Hva kjøper jeg der?

 

Og, jeg får lite lite fisk med slukene fra Biltema som fra en hver annen butikk. Det eneste er at jeg får ikke tendens til hyperventilering når jeg setter fast en sluk fra Biltema og ryker snøret, slik jeg får når 1 stk sluk fra en seriøs leverandør koster like mye som en pakke med fire sluker fra Biltema.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært daglig leder for en bedrift som hadde fått så mye pepper som Biltema, og det hadde vært lite eller intet hold i kritikken, hadde jeg til stadighet kommentert dette, ikke minst her på forumet.

Jeg har snakket med noen leverandører på telefon, og spurt om hvorfor de ikke kommenterer på nettfora.... Noe av årsaken er at dette er anonyme kritikerer som ikke har noe særlig peiling på det de kritiserer, men de kritiserer kun for å kritisere og fremheve seg selv..

 

Det er så mye usakelig piss som kommer på slike nettfora og baatplassen er ikke noe unntak, selv om dette ikke er det værste stedet... Det er masse udokumenterte påstander i hytt og pine, mange helt uten rot i virkeligheten.... Så jeg har full forsåelse for at seriøse aktører velger å holde seg unna slike fora som dette blant annet... Dette er jo rene avretter steder hvor medlemmer som forbeholder seg retten til å være anonym kan lire av seg all sin uviten, hvilket de også gjør...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva har dette med smøreolje å gjøre? Ingenting og alt...... i mine øyne. Mureskje og annet billig ræl som jeg kan leve med om har kort levetid, det er greit. Men smøreolje og deler som kan være avgjørende for liv og helse, som deler til forstilling og bremser, deler til båten o.l. Aldri i verden.

 

Og bare en ting til. Minst ett merkeverksted for japanske biler har konto hos Biltema i Sarp. Så for all del, ikke reparer bremser på merkeverksteder for japanske biler i Østfold. Jeg sto bak en i køen foran kassa som hadde handlet bremsedeler. Det er fali det!

 

Selv er jeg i live etter å ha montert bøttevis av slike deler på egne og familiens biler. Nå har jeg bare AmCars og kjøper billigdritt fra USA. Det siste var skiver til Jeep'en fra Autoparts Warehouse. Skiver fra Brembo med tilhørende klosser og renoverte calipere. Råbra i forhold til det som blir levert fra våre lokale pushere til tre ganger prisen jeg betalte.

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på prosessen med å ISO sertifisere et bilverksted for lenge siden, og da kom det frem at som privatperson så kan du montere hvilke bremsedeler du vil, men som godkjent verksted skal en ha dokumentasjon på at delene tilfredsstiller kravene.

Det ville jo være artig å vite om ekspeditørene på Biltema kan fremlegge dokumentasjon på bremsedelene til de som da vil være sikker på at delen er i orden.

Link to post
Share on other sites

Det ville jo være artig å vite om ekspeditørene på Biltema kan fremlegge dokumentasjon på bremsedelene til de som da vil være sikker på at delen er i orden.

 

Alle bremsedeler er E-merket, som i seg selv er en garanti for at de oppfyller minstekravene til bilprodusenten

Bremsedeler som ikke er E-merket, er ikke tillatt solgt.

 

Dette gjelder uavhengig om du kjøper hos Biltema, Mekonomen eller merkeforhandler.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg var med på prosessen med å ISO sertifisere et bilverksted for lenge siden, og da kom det frem at som privatperson så kan du montere hvilke bremsedeler du vil, men som godkjent verksted skal en ha dokumentasjon på at delene tilfredsstiller kravene.

Det ville jo være artig å vite om ekspeditørene på Biltema kan fremlegge dokumentasjon på bremsedelene til de som da vil være sikker på at delen er i orden.

 

Sannsynligvis så kan de sannsynliggjøre det. Delene blir sannsynligvis levert fra samme produsent (støperi) og gjennomgår samme QC. Jeg tror ikke man skal se på foretak som Biltema, Clas Ohlson, Autoparts Warehouse og andre som rene pirater og bakgårdssjapper som ikke forstår hva de driver med. Hvis de hadde levert søppel inn i forstillinger og bremser til den norske bilparken, tror jeg at Biltilsynet gjennom Vegdirektoratet hadde fattet interesse. Det er nok fler som har vært en brikke i sertifiseringen.... pussig nok. Den gangen het det Bilsakkyndige.

Link to post
Share on other sites

Mine er erfaringer med Biltema er Skien og Haugesund og når jeg er innom delelagert så får jeg stort sett den lille hjelpen jeg behøver.... så mitt inntrykk er at de som jobber på delelagret har rimelig god greie på de delene de selger, og ikke noe tilbake for de andre sjappene.... Har vel brukt Biltema olje siden midten av 90 tallet og har sålangt ikke møtt på noen problemer..... De to bilene som smøres med olje fra Biltema nå har gått rundt 60000km hver med denne oljen de siste to-tre årene... den ene bilnen skifter jeg ikke olje på lenger, kun filterskift og etterfylling av Biltema halvsyntetisk....

 

Båten min er utstyrt med følsom grønn klump fra Sverige og fortsatt under garanti, og siden jeg gjør alle service selv så smøres denne fortsatt med orginal oljo som Volvo kjøper fra en eller annen produsent, og for alt jeg vet er det samme som leverer til Biltema.. Orginalt benyttes kun for dokumentasjon om/når den svenske kvaliteten svikter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Orginalt benyttes kun for dokumentasjon om/når den svenske kvaliteten svikter...

 

Og det er en sti som alle burde følge, enkelte svensker er veldig såre akkurat der...

 

Det rant meg i hu... En gang i verden solgte jeg støperimaskiner. Den gangen var Sandnes Aducerverk et støperi og ikke et shoppingsenter. Pussig nok produserte- og testet de vitale bremsedeler til Scania- og Volvo lastebiler. Ser man det. Utrolig hva som popper opp i en gammel skalle. Bilprodusentene fikk ikke bitene før de var klare for montasje på bilene.

Link to post
Share on other sites

Beklager Hulda, at jeg kritiserte godte butikken din. Som jeg skrev, har jeg vært mye hos Biltema. Jeg er også motstander av å kjøpe samme kvalitet til 3 gangern i pris. Problemet mitt er at jeg ikke kan skille mellom, eller sammenligne kvaliteten, på et endeledd kjøpt hos Biltema mot et som er kjøpt hos f.eks Toyota.

 

Det jeg vet, og skriver, er at jeg har kjøpt mye rart hos Biltema men det blir stadig mindre. Grunnen er jo at selv ganske enkelt verktøy og "dingser" har en tendens til ikke å virke. Ja de kostet kanskje bare 1/3 av prisen jeg måtte gi andre steder men det er en fattig trøst når jeg står der og skal bruke det. Nevnte stiftepistol greide ikke engang å skyte en stift inn i en myk furuplank. Og det kom stadig ut 2-3 stifter samtidig.

 

Som jeg skriver, så kan jeg handle enkle ting der som ikke har noe særlig leamikk som kan gi driftstans. Men min erfaring er at det er for mange ting som har lav kvalitet. Og derfor, når ikke Biltema kan dokumentere eller overbevise meg om at det er tilfredstllende kvalitet, lar jeg være å kjøpe viktige deler der.

 

Og motsatt, har jeg aldri blitt skuffet over kvaliteten til Toyota, derfor vil jeg fortsette å handle hos dem. Men for all del, jeg leser alle innlegg med åpent sinn, du må gjerne prøve å overbevise meg med saklige argumenter.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...