Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

enig. men at man ikke får lov til å tro at et billig merke KAN være noe ( ikke mye selvsagt ) dårligere enn et kvalitets merke.

det er det som rir meg ;-) selvsagt er den brukelig til sikkert det meste , men jeg tror det finnes enda bedre olje på markede enn biltema sin . selv med samme spesifikasjonene..

Det finnes gode og dårlige produkter på markedet, men å tro at det kun gjenspeiles i prisen, det er nettop hva som gjør det mulig for tunge merkenavn å ta overpris for produktene sine.

Jeg sikter ikke spesielt til olje nå, men merkevarer generelt.

 

 

Det håper jeg virkelig med de pris differansene :yesnod:
Flere som tror prisen kan gjenspeile kvaliteten, vel det var nok slik en gang, men konkuransen har fått de store kjedene til å tenke annerledes.

 

Jeg har lyst til å komme med et eksempel:

Byggvarkjeder har det blitt mange av og de fleste tilbyr de samme produktene til mer eller mindre samme pris + lokketilbud. En av kjedene som tydelig markerer at de vil gjøre ting litt annerledes nå er Montèr. Denne kjeden har de siste 2 årene satset mer og mer på noe som i bransjen forkortes men EMV, Egne Merke Varer.

Grunnen til at akkurat Montèr gjør dette er at de har en høy andel Proffkunder (65-70%). De har kommet med Q-Tools, Q-Asessories, Optiform Interiør etc...

Disse varene har en langt hyggeligere pris enn de tradisjonelle merkene(Jotun, Hey-Di, Boch, Duracell, Casco etc...), ofte halv pris eller enda rimeligere. Disse produktene skal selges til Proffmarked så vel som privatmarked, tror dere man kan lempe på kvaliteten ? Nei, Proffen ville avstått produktene etter første test.

Hvem produserer disse EMV produktene ? Vel, jeg har munnkurv og vel så det, men man trenger ikke være rakettforsker for å tenke seg svaret. Det ville være dumt å tro at det står veldig annerledes til i oljemarkedet hvor ALLE på en måte er proffkunder.....

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

du skriver at biltema ikke ville risikere noe ved å selge dålig olje , men hvorfor stoler du ikke på filterne ?? bortimot samma risikoen for feil der .

Hvilke felles standarder er gjeldende for oljefilter? Ingen, dersom vi hadde tilsvarende fellesstandard for oljefilter som vi har for olje hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe dette på BT.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Eliminasjons-metoden for å finne ut av hvor Biltema oljen kommer fra. For en del år siden var det kun tre av de store som leverte olje 5w-40. Det var Mobil, Statoil og Biltema. Når Statoil bytter oljekvaliteter, bytter Biltema også. LazerWay serien til Statoil har de samme kvalitetene som Biltema har fått 0w-30, 5w-30 to typer (Statoil har fem), 5w-40 og 5w-50. I følge Tess sin sammenligningstabell er det bare Statoil som leverer dette.

http://www.tess.no/Slangeleksikon/Handbok/...ningstabell.pdf

http://www.statoildetaljhandel.no/file_arc...n_Salgsblad.pdf

Redigert av AlfArie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet hos Biltema på 80 tallet, dengang var det ordinær Statoil olje som ble tappet på kannene. Om de bruker dette ennå kan jeg ikke si noe om.

På 90 tallet jobbet jeg for et stor oljeselskap og kan med dette bekrefte at avansen på motorolje er meget høyt i hvert ledd. Om oljeselskapene hadde lagt seg på en avanse på 50% så ville oljen vært billigere enn Biltema. En av de som hadde ansvaret for oljesalg sa rett ut at de ikke ønset lavere pris siden dette ville bli oppfattet negativt av kundene, verden vil bli bedratt :headbang:

 

Kan legge til at Biltema oljen hadde sine motstandere på 80 tallet også, men i løpet av mine 7 år der, opplevde jeg ikke en eneste reklamasjon på oljen.

Men som sagt kan jeg ikke si noe om hvordan oljen er i dag.

Link to post
Share on other sites

Har brukt mye Biltema olje på forskjellige motorer opp gjennom årene med godt resultat.

 

På min Steyr 246 brukte jeg ved siste oljeskift FK sin olje (Statoil).

FK selger billig olje i egne 10l kanner, men som er produsert av Statoil.

 

http://www.fk.no/trade/productlist/768/20

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Tror vel at mye av ryktene rundt havari er nettopp rykter og lite rot i hverdagen. Hvis det har forekommet havari skyldes det neppe oljen i seg selv men andre forhold som feil type olje (ikke i henhold til spec) og slurvete vedlikehold/feil bruk.

Det er mange som ikke har kjennskap til motorer og behandler de direkte feil.. kan jo ta eksempel fra flyplass hvor jeg jobber. Vinter og minus 20 kalde.. stuerne ved flyplassene skal pushe et fly ut og fyrer opp pushbacken. Dette er et kjøretøy som veier 15- 20 ton og har gjerne en motor på 8-12 liters volum.. hva gjør han.. Jo gassen i bånn firer på starten og HOLDER gassen til han har oppnådd luft/hydraulikk trykk ..FULL rus.. 3-4 min :eek: Å hjelpe meg da ryker redskapen fort.. Vedkommende ser ikke noe feil i det, har jo alltid gjort sånn :crazy: det er mange i hans sko.. han vet jo ikke bedre.. Så har vi jo de som starter påhengern før de sjøsetter.. funker jo det ikke sant??

 

En bekjent jobbet på bensinstajon. en herre kom inn og kjøpte olje.. (flere ganger) til slutt kom han inni butikken og sa at han ikke fikk startet.. hmm merkelig.. hva hadde han gjort. Jo fyllt olje til det rant over på påfyllingen :eek:

 

Moralen er at ikke alle har kjennskap eller kompetanse til motorer.. (skulle bare mangle) men disse kjøper også olje på biltema kanskje og synes det er gøy og bedrive vedlikehold uten og egentlig ha anelse om hva de gjør. :smiley:

 

Jeg kjøper olje på biltema uten og være redd for at det går galt. Oljen holder spec og vel så det. Langt over faktisk men noen motorer liker den ene oljen bedre enn andre.. ta en jeep jeg hadde, med penzoil så var den ullen i gangen og mye ventil tikking.. med shell er den HELT strøken og holder seg sånn helt fram til neste oljeskift.. men sånn er det bare, noen motorer liker biltema andre går penere på SHELL..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

uff.. ja de har dårlig kvalitet på brennvin. Vart jævlig grassalt dårlig i magen vi ja. :puke:

Nei får vel holde seg til vinmonopolet heretter :lol:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et annet poeng er prisen. Svigers har gård med noen traktorer og ymse gravemaskiner. Han kjøper olje fra Shell til en pris som er ca halvparten av Biltema (da snakker jeg om vanlig 10w-40).

Disse prisene oppnår han siden han er definert som storbruker. Ingen skal fortelle meg at Shell selger oljen sin med tap.

Vet at Biltema har en avanse som ligger på rundt 10% i hvert ledd (sånn var det i hvertfall fra 86-92).

Jeg tviler meget sterkt på at Biltema selger dårlig olje. Den lave prisen de holder handler nok i større grad om påplussing av fortjeneste og hvor mange ledd som skal tjene penger på oljen.

 

Jeg tror det er slik:

Om du bruker billig olje og motoren havarere, er det den dårlige oljen sin skyld.

Om du bruker dyr olje og motoren havarere, er det motoren sin skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi kan slå fast at alt på Biltema holder høy kvalitet.....med unntak av verktøy og rødsprit. :wink:

 

Verktøyet som holder 10 års garanti er det Snap on i Usa som produserer har jeg hørt. Har kjøt en del av verktøyet til BT og er kjempefornøyd. Tenkte jeg skulle teste rødspriten i helgen. Har en kanne i boden.... :cheers:

Link to post
Share on other sites

om det er snap on eller ikke betyr jo lite.. de kan da også lage billigere legeringer :-) men har bare gode erfaringer med 10 års gar verktøyet . ( er vel egentlig bare fastnøkkler jeg har prøvd.) men at biltema selger mye billig søppelverktøy , må da være en kurant sak å få gjennomslag her for? de kjipeste pipesettene er tåler knapt å pakkes ut , og ikke minst st demperene som holder ca en uke.. mulig noen har holdt 2 . ang demperne så er det egen erfaring og jeg kan dessverre ikke dokumentere en dritt :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

(...) Filter, derimot: Det er det originaldeler eller byttedeler fra kjent leverandør som fram el.l. som gjelder. Og aldri tenningsdeler og bremsesko fra BT! j

Hvorfor aldri tenningsdeler og bremsesko fra BT? Kan du dokumentere noe galt ved dem?

 

(... mye fornuftig). Samtidig er det slik at båtmotorer neppe har bruk for de bedre kaldstartegenskapene til den tynnere olja, all den tid temperaturen i motorrommet neppe blir 20 minus.

Helårsoljene er først og fremst beregnet på motorer som startes og stoppes ofte og da gjerne når det er kaldt.

 

Det er klart at det er forskjeller på oljen i tillegg til SAE og ACEA normen. Ser vi på tilleggkravene som de enkelte motorfabrikanter stiller utenom SAE/ACEA normen så finner vi dette for Biltema oljen..

 

MB 228.3

Volvo VDS 3

MAN 3275

Allison C-4

 

Hver av disse fabrikantene stiller enkelte tilleggskrav som finnes i de respektive spesifiksjoner... om den nevte Biltema oljen tilfredstiller alle disse kravene i tillegg til SAE/ACEA...

Jeg skjønner ikke helt hva som står i den siste setningen, men vil si at en motor som er så sart at den ikke kan kjøres med smøreolje som tilfredsstiller kravene til SAE, ville jeg ha unngått.

 

(...)

Jeg hadde tenkt å kommentere dette innlegget, men finner ikke ut hva det handler om

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Hvorfor aldri tenningsdeler og bremsesko fra BT? Kan du dokumentere noe galt ved dem?"

 

Nei, bare dårlige - udokumenterte erfaringer: Klosser som ble bortimot nedslitt på ett år med en MB 123, på nye kalipere og korrekt montert. EU-feilet grunnet noe ujevn virkning. Skiftet til kjent merke, klossene holdt de fire siste årene jeg hadde bilen, uten stor slitasje og med god, jevn bremsevirkning. Tenningsdeler: hadde en Fiat panda (!) som jeg skiftet plugger, kabler mm på med deler fra BT. Bilen ble tungstartet og gikk ikke så pent. Skiftet til Champion plugger. Bra gange. Skiftet pluggledninger: Bilen startet greitt i all slags vær. Broderen hadde noe av de samme problemene på sin Taunus, mener jeg å huske. Tilfeldig feilvare? Muligens, men siden har jeg holdt meg til kjente merkevarer/originaldeler mht plugger og kabler. Dette skiftes ikke ofte, og merkevarer koster ikke så mye mer.

 

Men - kan man spare en tusenlapp eller to på å bruke BT anoder, belger, olje og impeller mm under vårservice på en VP som går 100 timer i året er det en solid kronebunke i mitt regnskap. Hadde dette vært en yrkesbåt som kjøres hele døgnet ville jeg kanksje valgt originaldeler, men jeg tror BT duger til "lett bruk". Selv om det sies at slangeklemmene er litt bobob.... men vi setter vel dobbelt opp, eller?

Link to post
Share on other sites

Jeg er en ganske ivrig Biltema-kunde.

Jeg kjøpte en gang fordelerlokk til en Mitsubishi på Biltema. Det gamle hadde en sprekk og fusket i fuktig vær.

Det nye fra Biltema hadde ingen sprekk, men fusket enda mer. Kjøpte da originalt til litt over dobbel pris. Problem løst.

 

Kjøpte nye bremseklosser og bremseskiver til en Ford. Funka utmerket og var veeeeldig billig.

 

Problemet med Biltema er et mye har veldig varierende kvalitet, men oljen tror jeg ikke er blant de dårlige tingene fordi ingen tør å sette et SAE API kvalitetsstempel på oljekanna og deretter fylle den med noe som ikke holder den kvalitet som er oppgitt.

 

 

Edit:

API kvalitetstempel skal det være.

SAE angir som Solbris sier viskositet.

Gikk litt hurtig her :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt hva som står i den siste setningen, men vil si at en motor som er så sart at den ikke kan kjøres med smøreolje som tilfredsstiller kravene til SAE, ville jeg ha unngått.

 

Når vart SAE eit kvalitetsbetegnelse, motordoktoren. SAE angir kun viskositeten til oljen

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nye bremseklosser og bremseskiver til en Ford. Funka utmerket og var veeeeldig billig.

 

Nå gidder jeg egentlig ikke å skrive mer om slike ting. Bare en gang til.

 

Da jeg jobbet hos Caterpillar hadde vi kjempeproblemer med en uoriginal filterprodusent. Navnet på denne produsenten var FleeXXXXX. CAT sine filtre var gule. En gang fikk vi en sending FleeXXXX til hovedlageret fra CAT sentrallager i Holland. De hadde glemt å male dem gule.

 

Bremseklosser. Når jeg handler på Autoparts Warehouse til bilene mine, kan jeg velge mellom fire forskjellige kvaliteter på bremseklosser.

 

Er det noen som kan fortelle meg på hvilket av Statoils raffenerier de produserer smøreolje? Man kan velge mellom Kalundborg, Stenungsund og Mongstad. Er man sikre på at slik som Biltema følger Statoil, så følger kanskje Statoil BP?

 

Og avanse på smøreolje. Som skrevet tidligere, Oslo kommune hadde ikke råd til å kjøpe regenrert smøreolje. Det ble altfor dyrt. Jeg tror at de ansatte hos CAT kjøpte Texaco til under Reginol sin pris. Akkurat den husker jeg ikke helt.

Link to post
Share on other sites

Litt på OT, men siden flere har tatt opp dette med bremseklosser fra Biltema nevner jeg det.

 

Sist jeg kjøpte bremseklosser på Biltema, så var det for mye bremsebelegg på de. Jeg var nødt til å slipe litt på klossene for å få de inn i kalipperen. Og da var stempelet selvfølgelig helt inne, og alt var rent og gikk som det skulle. Detter var til en BMW E34, for kanskje et halvt år siden. Forøvrig ikke noe å utsette på kvaliteten når de først er på plass.

 

Dette sier vel ihvertfall at det ikke er samme leverandør som originalt eller Mekonomen, kan ikke tenke meg at det ville skjedd med deres varer. :confused:

Link to post
Share on other sites

Om en kjøper bremseklosser på mekonomen/bilextra eller biltema så kan det problemet dukke opp. Jeg har måttet slipe både orginal og uorginale deler samme hvor de kommer fra. Være seg bremseklosser eller band. Biltema har ikke skilt seg ut på annen måte en at ja støtdempere har vært labert og bremseskiver går lett skeive og ruster lett.. men ikke for det Volvo skiver har ikke akkurat imponert de heller. Dette er nå min erfaring :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Kjører nå på bremseskiver, tromler, klosser og bånd fra Biltema til "gammelpassaten" Dog har den kun gått 50000km på dette så jeg kan ikke uttale meg om det bra eller eller ikke, men ikke noe problemer sålangt.... Bilen har kun gått 70000km på biltema halv synt olje, og de siste 30k uten oljeskift.... tikker som en klokke utenj problere av noe slag.... Bilen har også Bilteme filter, både olje og luft.... Biltema plugger osv...

 

Jeg ser overhodet ikke noe grunn til å endre på dette selv om de lærde her på forumet sier BTstort sett kun selger dritt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

at motoren tikker som ei klokke , er vel ikke noe som kjennetegner riktig \ god olje . ville vurdert å bytte snart var jeg deg :-) mdb og biltema klosser har kjempedårlig tilpassing synes jeg.. men ikke værre en at man enkelt sliper det til .

at biltema -kun selger dritt , har jeg bare sett du skrevet sydvesten :---)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg ikke uttale meg hvordan Hifo's klokke tikker, men mine klokker tikker ikke om det er noen trøst..... At enkelte ikke kan noe om norske ordtak synes jeg er trist, men synes det er aller mest for dem selv siden ordforrådet kan bli litt fattig og man kan lett misforså det som andre mener.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

håpet det var noe slik du mente . men kunne kostet på deg en smilie. og etter 30000 km ville det kansje ikke vært så veldig rart om den faktisk tikket . ja , jeg har muligens et heller snevert ordforråd , men ser ikke noen grunn til at du skal bruke det mot meg. det blir noe BARNSLIG . ( fant ikke noe bedre ord i farten :lol: ) .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...