Jump to content

Biltema-olje = motorhavari?


Stephan

Recommended Posts

Har kjørt med Biltema sine oljer på bil, motorsykkel, båt, motorsag osv. siden ca 1990 uten noen negative erfaringer. Skiftet til Felleskjøpet sin olje for ca 5 år siden pga av "magefølelsen". Dette har ingenting med fornuft å gjøre og jeg tror Biltema har het ok smøreprodukter. Kan forøvrig nevne at bilen min bremser utmerket med Biltema sine skiver, klosser og bremsesko, og i båten står det 4 liter rødsprit som ikke bør drikkes....

 

Og luft stiftepistolen er helt super :smiley:

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Biltema sine produkter er ikke av høyseste kvalitet, men hvis motorolje de selger (som de ikke raffinerer selv) er såpass dårlig at den ødelegger motorer burde den vel bli tatt av markedet. Selv tar jeg ikke sjansen.

Hvordan kan man dokumentere at Biltema produkter ikke er av "høyeste" kvalitet? Hvis motoroljen de selger er så god at motorene aldri ødelegges, burde den vel forbli på markedet. Hvis, hvis, hvis, .....

 

Min dokumentasjon er personlig erfaring. selvsagt er mange av produktene til biltema bra, men det er mange dårlige også. Utifra at noen av de kjemikaliene jeg har kjøpt på Biltema har hatt varierende kvalitet tar jeg derfor ikke sjansen på å kjøre med biltema olje.

Hvorfor er det selvsagt at mange av produktene til Biltema er bra, og hva er "varierende kvalitet" i forbindelse med ovennevnte kjemikalier? Listen for saklighet bør ikke ligge i søla.

 

Og ja, Mercedesen har nå gått over 420 000 km, og jeg har fremdeles ikke skiftet olje på den - bare etterfylt med olje fra Biltema.

Link to post
Share on other sites

ok , har sett endel nye støtdempere fra biltema som etter en måned eller 3 er fullstendig kaputte.. fint for biltema at noen putter i oljen derfra på en motor til 60 -200000 kr , men jeg ville ikke gjort det. de selger litt for mye søppel , til at de har min fulle tillit . betaler gjerne litt mer ,for olje jeg føler meg sikker på.. for all del , kan godt hende at olje er akkurat like god som andre merker , noe kvalitetsmerke blir aldri biltema i mine øyne.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har vel falt litt ut. Det finnes en annen tråd med diskusjon rund kvalitet på biltema.

 

Spørsmålet var vel om motoroljen til Biltema var skyld i havari på motor. Motoroljen har jo kommet godt ut i tester, men jeg tror neppe Volvo haddel ikt om jeg hadde fylt Biltema olje på D4'en min.

Link to post
Share on other sites

Litt enig med blue dragon ... dette var Biltema/olje-tråden ;-)

Om noen har noen info om at denne oljen ikke er OK for en 20 år gammel VP AQAD40B, så gi et ord. Men i så fall er også oppgitte specs (API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4) feil. Vil Biltema bløffe om slikt? Det er i så fall en temmelig tøff påstand. J

Link to post
Share on other sites

Men i så fall er også oppgitte specs (API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4) feil.

Nå er det nok ikke noen bløff om dette....

 

Denne oljen er faktisk helt fin å bruke på en D4 og på min D2 som begger anbefaler å bruke VDS-3 olje, men jeg har valgt og velger fortsatt å bruke "orginal" VP olje av typen VDS-3 av den enkle grunn at jeg foretar servicen selv og liker har dokumentasjon på at jeg i allefall har kjøpt oljen, filter og annet kjafs hos forhandler om/når den grønne klumpen slår seg vrang.. Da kan jeg i allefall enklere sannsnyliggjøre at jeg har brukt orginal olje/filter i en eventuell tvist inntil motren er 5 år gammel og all garnti og reklamasjonstid er ute..

 

Mer kostnaden er etter mitt syn minimal marginal i mitt totale båtregnskap siden orginal olje koster med 615 pr. år (10 liter, basert på innkjøp av 20l dunkk til 1230 kr. høsten 2007)) mot 269 hos BT for 10 liter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ikke er OLJEN som koster, men nå jeg først er innom BT for å kjøpe dill, et brio-kopi-tog til mistemann, noen hekto franske skruer (latterlig billig og helt OK), kanksje noen sluker, en fender, sykkeldekk, krokketsett, you name it, så tar jeg med 2x10 l olje og sparer de hundrelappene. Og som tidligere nevnt i tråden - kanskje prisen får meg til å ta et ekstra oljeskift i sesongen. Filter, derimot: Det er det originaldeler eller byttedeler fra kjent leverandør som fram el.l. som gjelder. Og aldri tenningsdeler og bremsesko fra BT! j

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilmekaniker?!?!

Vi husker vel alle regelen om at man aldri skal spørre frisøren om man trenger å klippe håret.

Hilsen Gompe

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Alltid morro å ta opp igjen gamle diskusjoner.

 

 

Siden min VP 2020 har gått på biltema olje siden 2001, og den høres "frisk ut" enda, så tror jeg at den siste servicen jeg tar før neste eier overtar også blir medBIltema olje. Filtere og impeller kjøper jeg imidlertid orginalt. ( Jeg vet jo ikke om motoren er "frisk", for jeg har i utgangspunktet ikke filla greie på det, men den starter lett går pent og det kommer ikke noe "blå eksos" så da så)

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke skal kunne stole på spesifikasjonen som er oppgitt på oljekanna, hva skal man stole på da?

 

Olje er et produkt der navnet på framsiden av oljekanna spiller fint liten rolle. Det er spesifikasjonen som er oppgitt på baksiden som er det viktige. Og er spesifikasjonen lik det beste som er å oppdrive, ja så må det da være bra?

 

Oppgitte specs for biltema-oljen er API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.

Det blir jo ikke bedre enn dette?

 

Får man et motorhavari som kan spores tilbake til oljen, ville jo Biltema få et erstatningskrav, samtidig som de ville fått et vannvittig forklaringsproblem.

 

Hvorfor skulle Biltema utsette seg for denne risikoen?

 

Jeg har tenkt å gå over til denne oljen, da det ser ut til å være en ypperlig spec på oljen i kombinasjon med en gunstig pris.

 

Har lenge håpet at Biltema skulle få inn en 15W-40 olje spesielt beregnet for dieselmotorer.

Nå har det skjedd og jeg sier takk.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg er helt enig med Lotus. Er det ikke slik at det er spesifikasjonenen som forteller noe om kvaliteten på oljen og ikke navnet?

Blyfri 95 oktan er jo et godt eksempel.Om man kjøper 95 oktan fra shell, statoil eller uno x, så er jo det samme vare man får.

De selger jo samme spesifikasjoner eller hva ? Hvilket belegg har noen for å si at BT olje er dårliger olje ?

Link to post
Share on other sites

biltema får vel olja si fra castrol hvis ikke jeg husker helt feil

 

jeg bruker i allefall biltema olje på mine 2takt racemotorer (den som inneholder tcw3) og jeg vet om flere som bruker biltema olje på biler med 3-4-500hk uten problemer

 

sønnen til gladiator

Link to post
Share on other sites

Så lenge man baserer sine innkjøp på følelser, så tror jeg at mange hiver penger ut vinduet.

 

Ser man objektivt på det, så skal BT oljen være nøyaktig lik Statoil, Shell eller hvilken som helst annen "god" leverandør. Spesifikasjonene forteller jo dette.

Link to post
Share on other sites

Men er det egentlig den helt store forskjellen på om det står 10 w/ 40 eller 15w/40 ? ( tror den "gamle oljen" til Biltema hadde den specen)

Nå er ikke jeg en ekspert på smøreolje, så andre kan rette hvis jeg skulle si noe galt.

Baseoljen i en 10-40 er SAE10, mens baseoljen i en 15-40 er SAE15.

Det innebærer at smøreoljen har en mye større motstand mot å bli for tynn ved høye temperaturer uavhengig av additiver. Av samme grunn finner du motorer som er godkjent for 15-40 men ikke 10-40 enda 10-40 dekker viskositetsområdet også til 15-40.

 

Samtidig er det slik at båtmotorer neppe har bruk for de bedre kaldstartegenskapene til den tynnere olja, all den tid temperaturen i motorrommet neppe blir 20 minus.

Link to post
Share on other sites

jeg er vel ikke aldeles objektiv heller, da jeg kjøper elf olje til en mye gunstigere pris enn på biltema. men ja jeg baserer mine innkjøp gjerne på følelser.. ville heller betalt litt ekstra for en ting jeg følte \mente var kvalitet.. men å merke forskjell på kvalitets olje ( les merke) eller billigmerke vil ikke jeg ta meg på. handler om den gode følelsen ja.. mulig jeg er et følelses menneske :-) .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg er vel ikke aldeles objektiv heller, da jeg kjøper elf olje til en mye gunstigere pris enn på biltema. men ja jeg baserer mine innkjøp gjerne på følelser.. ville heller betalt litt ekstra for en ting jeg følte \mente var kvalitet.. men å merke forskjell på kvalitets olje ( les merke) eller billigmerke vil ikke jeg ta meg på. handler om den gode følelsen ja.. mulig jeg er et følelses menneske :-) .

 

Jeg har forståelse for at følelser styrer våre kjøp, men det er ikke dermed sagt at man gjør et bedre kjøp av den grunn...

Forresten hvor får du kjøpt Elf olje billigere enn BT. Er alltid innteresert i gode kjøp.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

En god artikkel som Ole Petter linket til... og dette undebygger jo det essensielle i debatten om blant annet Biltema oljen

 

Quality Counts! It doesn't matter what sort of fancy marketing goes into an engine oil, how many naked babes smear it all over their bodies, how bright and colourful the packaging is, it's what's written on the packaging which counts. Specifications and approvals are everything.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En god artikkel som Ole Petter linket til... og dette undebygger jo det essensielle i debatten om blant annet Biltema oljen

 

Hvis jeg tolker dette riktig, så er det spesifikasjonenen som avgjør kvaliteten på oljen ? Så om det er BT eller castrol er ikke så viktig bare spesifikasjonenen er der ?

Link to post
Share on other sites

ville tro der var kvalitetsforskjeller på olje selv om de har samme spesifikasjonene.. hva med holdbarhet renseegenskaper og kjøling ? det er ikke bare smøreegenskapene som teller. eller er dette målt i spesifikasjonene? hvis biltemaoljen er akkurat like fantastisk som kvalitetsmerker . hvorfor kjøper ikke alle den? jeg TROR der er en forskjell , selv om biltemas klarer krava.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

ville tro der var kvalitetsforskjeller på olje selv om de har samme spesifikasjonene.. hva med holdbarhet renseegenskaper og kjøling ? det er ikke bare smøreegenskapene som teller. eller er dette målt i spesifikasjonene? hvis biltemaoljen er akkurat like fantastisk som kvalitetsmerker . hvorfor kjøper ikke alle den? jeg TROR der er en forskjell , selv om biltemas klarer krava.

 

Da er vi vell tilbake til tro, følelser og synsing ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...